English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

بارقه امید دل میلیون‌ها زائر برای انجام حج مفرده پس از هفت سال وقفه

بازگشایی سفارت و کنسولگری‌های دو کشور ایران و عربستان شاید از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی باشد که در نتیجه آن دو کشور روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفتند، موضوعی که به دنبال آن در ماه‌های آینده گره‌گشایی از راه‌اندازی حج عمره را به دنبال دارد.

بارقه امید دل میلیون‌ها زائر برای انجام حج مفرده پس از هفت سال وقفه

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، خبر توافق ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان بار دیگر امیدها را در دل میلیون‌ها زائر برای تشرف به خانه خدا و انجام اعمال حج مفرده روشن ساخت؛ خبری مسرت بخش که پس از هفت سال انتظار سرانجام به وقوع پیوست. 19 اسفند 1401 بود که توافقی برای از سرگیری روابط میان ایران و عربستان، طی مراسمی با امضاء بیانیه‌ مشترک به صورت رسمی اعلام شد. این توافق پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با همتای سعودی خود در شهر پکن، حاصل شد.

در همین ارتباط حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» با بیان اینکه نباید با بیان سخنان غیر کارشناسی در مسایل حج سبب ایجاد تنش در جامعه شد، گفته است: «راه اندازی حج عمره مفرده منوط به انجام مذاکرات کارشناسی شده بین مسئولان دو کشور ایران و عربستان است.» به گفته او در حال حاضر نمی‌توان از زمان دقیق راه اندازی حج عمره مفرده سخنی به‌میان آورد. وی همچنین، در خصوص راه اندازی سفارت و کنسولگری ایران در عربستان نیز می‌گوید: «با توجه به روند موجود سفارت و کنسلوگری ایران در عربستان می‌بایست تا پیش از  آغاز  سفر حج تمتع فعالیت خود را آغاز نماید.»

 

hadj0

 

ماجرا از کجا آغاز شد؟

فروردین سال 1394 بود که عمره مفرده برای ایرانیان متوقف شد و از آن تاریخ تاکنون بیش از  هفت سال است که حدود 6 میلیون زائر در انتظار سفر به میعادگاه الهی هستند. باوجود چندین مذاکره انجام شده میان ایران و طرف‌های سعودی اما باز هم مشکل اصلی نبود سفارتخانه و حمایت‌های کنسولی از زائران در طول این سفر معنوی بود. اینک با توافق صورت گرفته مسئولان حوزه زیارتی کشور، برای برپایی عمره مفرده به تکاپو افتادند و در دل‌های ایرانیان نیز بذر امید برای تشرف به خانه خدا جوانه زد. ماجرا از آنجایی آغاز شد که در سال 94 به دلیل تعرض به دو نوجوان در فرودگاه عربستان عمره مفرده متوقف شد و از آن زمان تاکنون هیچ کاروان زیارتی از ایران به خانه خدا اعزام نشده است. همچنین فاجعه منا و دیگر اقدامات سعودی‌ها موجب شد تا روابط ایران و عربستان به طور کلی قطع و سفارتخانه‌ها تعطیل شود. یکسال پس از فاجعه منا و قطع روابط سیاسی با عربستان حج تمتع‌ هم برای ایرانیان برگزار نشد. پس از آن مذاکرات مسئولان حج و زیارت با طرف سعودی از سرگرفته شد و با توجه به اهمیت حج تمتع، هر سال هزاران ایرانی خارج از داشتن روابط سیاسی با عربستان ‌طی تفاهمی در ایام حج تمتع به خانه خدا اعزام شدند. در حالی که پیش از این، مذاکرات حج تمتع در سطح مقامات دیپلماتیک کشورها انجام می‌شد و حمایت‌های کنسولی در طول سال صورت می‌گرفت.

 

بیشتر بخوانید: 

معطلی حجاج در فرودگاه‌ها باید به حداقل برسد

مسیر همکاری تهران و ریاض رو به پیشرفت است

 

حجی ایمن و امن در گرو حل مشکلات طرفین

‌پس از هفت سال فراز و نشیب حالا قرار است از خرداد سال جاری که اعزام زائران حج تمتع آغاز می‌شود، زائران شاهد مناسکی ایمن و امن را تجربه خواهند کرد. از طرفی هم پیش‌بینی می‌شود با برطرف شدن مشکلات عمده دو کشورعمره مفرده نیز پس از آن برنامه‌ریزی می‌شود. «غلامرضا رضایی» معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت در ارتباط با اقدامات صورت گرفته برای حج تمتع پیش رو گفته است: «بحمدالله با تشکیل کارگروه‌های تخصصی سازمان حج و زیارت و دفتر نمایندگی سازمان در عربستان با مسئولان و مقامات موسسات و ادارات تابعه وزارت حج عربستان که عهده‌دار برنامه‌ریزی و هماهنگی و پیگیری امور مربوط به حجاج کشورهای مختلف هستند کارگروه‌های متعدد تشکیل و جلسات مختلفی برگزار شد.»

حج پیش‌رو شاید بهترین موقعیت مناسب و البته حساس برای انجام مذاکرات با طرف سعودی به منظور برقراری عمره مفرده است. در صورتی که عربستان شروط ایران همچون داشتن امنیت، عزت و سلامت زائران ایرانی در طول سفر و حمایت‌‌‌های کنسولی را بپذیرد، که البته با توجه به برقراری روابط سیاسی بین ۲ کشور این موضوع هم حل خواهد شد، عمره مفرده از تابستان سال آینده برقرار خواهد شد و میلیون‌ها ایرانی که منتظر تشرف به سرزمین وحی بودند، می‌توانند به زیارت خانه خدا مشرف شوند. به گفته معاون امور حج و عمره سازمان حج وزیارت همه کارگزاران، تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری حجی آرام و در کمال عزت را دست اقدام دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه