English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

زندگی پیر جماران در قاب سینما و تلویزیون /تصویرهای ماندگار از زندگی امام خمینی(ره)

پرداختن به گوشه گوشه زندگی امام خمینی(ره) همواره از علایق فلیمسازی و سریال‌سازی کارگردانان و تولیدکنندگان بوده است. ساخت دو فیلم سینمایی،‌ سه سریال تلویزیونی و دو مستند از نمونه‌های بارز این تولیدات هستند.

زندگی پیر جماران در قاب سینما و تلویزیون /تصویرهای ماندگار از زندگی امام خمینی(ره)

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، توجه به زندگی چهره‌های مذهبی، دینی و سیاسی در طول تاریخ همواره به عنوان الگو مطرح بوده است. از این‌رو در طول سالیان مختلف بسیاری از برنامه‌سازان سعی در ساخت آثار نمایشی از زندگی این رهبران برآمده‌اند تا ضمن ساخت فیلم و سریال مورد نظر تمام تلاش خود را برای تولید اثری در خور شأن شخصیت‌های مورد احترام در جامعه به کار گیرند. 14 خرداد یادآور سالروز معمار بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) است؛ بزرگمردی که توانست نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان بگذارد. از ایشان بیش از 40 عنوان کتاب و هزاران سند مکتوب، تألیفات و تقریرات در زمینه‌های مختلف فقهی، اخلاقی، عرفانی، سیاسی و ... به یادگار باقی مانده است. به همین بهانه در این مطلب قصد داریم تا به مهمترین آثار ساخته  در قالب فیلم سینمایی، مستند و مجموعه تلویزیونی درباره پیرجماران بپردازیم.

 

تله فیلم صنوبر

این فیلم محول سال ۱۳۸۰ به کارگردانی و نویسندگی مجتبی راعی است که بعدها با نام «سال سخت در خمین» در جشنواره فیلم فجر سال ۸۱ نمایش داده شد. در این اثر به دوره نوجوانی امام‌خمینی (ره) و زندگی‌ ایشان به‌عنوان برجسته‌ترین شخصیت سیاسی معاصر در فاصله ۱۳ تا ۱۶ سالگی می‌پردازد. فیلم صنوبر امکان نمایش در سینماها را پیدا نکرد و تنها پخش تلویزیونی آن توانست مخاطبان را با این اثر آشنا کند.

 

صنوبر

 

 سریال آفتاب و زمین

 مجموعه تلویزیونی «آفتاب و زمین» به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه‌کنندگی علیرضا سجادپور روایتی از زندگی امام‌خمینی (ره) است. مراحل تولید این مجموعه تلویزیونی اواخر دهه 70 در تلویزیون آغاز شد و اوایل دهه 80 بود که این سریال از شبکه دو سیما پخش شد. این سریال روایت زندگی امام خمینی (ره) را از دوران زندگی پدر بزرگوار امام آغاز می‌کند و با نمایش مبارزات پدر امام با خوانین منطقه، به مقطع تولد امام خمینی (ره) می‌رسد. در این سریال ولی‌الله مؤمنی نقش پدر امام را ایفا کرد و علت اصلی انتخاب وی برای این نقش نیز چهره کمتر شناخته‌شده و تسلط بیانی وی برای خواندن متون و خطابه‌ها بود.

فرزند صبح

 

فرزند صبح

این فیلم برای اولین بار در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی محمدرضا شرف‌الدین روایتی از مقاطع مختلف زندگی امام خمینی (ره) است که البته بیشتر به دوران کودکی ایشان متمرکز شده و بخشی از آن نیز به دستگیری او در پانزده خرداد می‌پردازد. ساخت این فیلم حدود هفت 7 سال طول کشید اما به دلیل مشکلات فنی و عدیده‌ای که در زمان ساخت این فیلم شکل گرفت، فرزند صبح هرگز فرصت نمایش پیدا نکرد.

 

بیشتر بخوانید: 

امام خمینی(ره)؛ نظریه‌پرداز و معمار بزرگ نهضت اسلامی/ تبیین گفتمان مترقی و آزادی‌خواهانه در اندیشه امام راحل

هجرت آفتاب

خودبینی، ارث شیطان و امّ‌الفساد + فیلم

جایگاه اجتماعی زنان در اندیشه امام خمینی + فیلم

 

سریال روح‌الله

مجموعه تلویزیونی «روح‌الله» با محوریت زندگی امام خمینی (ره) به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی سیامک صرافت در آستانه ایام ارتحال امام خمینی (ره) و ایام دهه فجر در سال‌های 91 و 92 به روی آنتن رفت. سعید نعمت‌الله فیلمنامه «روح الله» را بر اساس خاطرات مستندی که در کتاب‌های مختلف درباره امام(ره) نگارش شده، نوشته و شخصیت‌های اصلی این سریال مردم و نوجوانان هستند. قسمت‌هایی از مجموعه تلویزیونی روح‌الله با عناوین این هفت نفر، پوست انداختن و نیمه‌شب غم و اندوه مردم پس از شنیدن خبر ارتحال (ره) را به تصویر می‌کشد. والا شهیری، ‌شایان جلالی، مهدی فقیه، رحمان باقریان، حمیدرضا میلاد، مریم فخر، مهرداد سلیمی، نرگس نافذ، صفرعلی کوهی، مهدی نقد زاده، محمد خدمات، اشکان شریف نژاد، محمدرضا مربی دوست، محمد رشیدی و عزیزالله بیات در این سریال به‌ ایفای نقش پرداختند.

 

3159630

 

سال‌های حادثه

سال‌های حادثه، به کارگردانی سعید چاری در ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برشی کوتاه از دهه اول انقلاب است و به حوادث مختلفی ازجمله ترورها و بمب‌گذاری‌های اوایل انقلاب توسط منافقین تا زمان ارتحال حضرت امام می‌پردازد. بیش از 80درصد سریال سال‌های حادثه واقعی است و براساس اتفاقاتی است که در سال‌های 60 رخ داده، ساخته شده است.

 

تله‌فیلم «یازده دقیقه و سی‌ثانیه»

این تله فیلم  روایت گروهی از تصویربرداران تلویزیون است که برای ضبط پیام امام خمینی(ره) بعد از نخستین حمله عراق به ایران و بمباران فرودگاه مهرآباد به جماران می‌روند تا با ضبط پیام امام آن را به اخبار رادیو و تلویزیون برسانند. البته در این حین اتفاقاتی می‌افتد که اکنون دستمایه داستان این فیلم شده است.

 

روح الله

مستند «روح الله» به تهیه کنندگی احمد شفیعی کامل‌ترین و جامع‌ترین مستند ساخته شده درباره امام خمینی(ره) است که در ۱۰ قسمت به مقاطع مهم زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌پردازد. این مجموعه بر اساس مصاحبه‌هایی از شخصیت‌های بین‌المللی کشور‌های ایران، عراق، ترکیه، سوریه، مصر، فلسطین، فرانسه و لبنان ساخته شده است و بیش از ۱۰۰۰۰ قطعه عکس و تصاویر ناب تلویزیونی که بسیاری از آن‌ها برای اولین مرتبه نمایش داده شده‌اند، در ساخت آن به کار رفته است.

 

مستند «سیره عملی امام روح الله»

این گزارش در سال ۱۳۸۷ هر شب در قالب ۱۶ گزارش ۱۰ دقیقه‌ای در بخش‌های مختلف خبری پخش شد و با استقبال مخاطبان مواجه شد. از نظر موضوعی نیز در این اثر توجه بیشتری به موضوع‌های داخلی همچون؛ وقایع پس از انقلاب، جنگ و... شده است.در این مستند ابعاد مختلف زندگی و روابط امام(ره) اعم از حکومت‌داری، سیاست، فرهنگ، خانواده و… به تصویر کشیده شده است. در تولید این مستند از برخی سخنرانی‌های آرشیوی و کمتر پخش شده از امام بهره گرفته شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه