English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

بخشش و کرامت سرآمد رفتارهای امام حسن مجتبی(ع)

امام حسن‌مجتبی(ع) آینه تمام نمای صبر، بخشندگی و کرامت بود؛ امام همامی که در سال‌های امامت خویش با صلح مدبرانه به هدایت و راهنمایی مردم پرداخت و در دفاع از حقانیت دین رسول خدا(ص) برای گسترش دین اسلام از هیچ کوششی دریغ نکرد. سومین پیشوای شیعیان با برخورداری از ویژگی‌های بخشش و تقوای راستین کریم اهل بیت(ع) نامیده شد.

بخشش و کرامت سرآمد رفتارهای امام حسن مجتبی(ع)
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج

، دین مبین اسلام به عنوان آخرین دین الهی با آموزش، تعلیم و تبلیغ مناسب بزرگان و معصومان(ع) ماندگار و در جهان گسترش پیدا کرد. نهادینه کردن اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است و این مسئولیت پس از پیامبر اسلام(ص) بیش از هر شخصی بر عهده امامان معصوم(ع) قرار گرفت.

پس از شهادت امیرمومنان علی(ع)، امام حسن(ع) مسئول این مأموریت تاریخ‌ساز شد. سومین امام شیعیان(ع) در 15 رمضان سال سوم هجری در مدینه چشم به جهان گشود و در جوار خاندان عترت و طهارت رشد و تربیت یافت. کنیه امام حسن مجتبی(ع) «ابومحمد» است و برخی لقب هایی همچون زکیی، مجتبی، سید، تقی، نقی، طیب، ولی و بر، سید را به ایشان نسبت دادند.

پیامبر(ص) درباره مقام امام حسن(ع) در روایت های مختلفی فرموده اند که «هرکس دوست دارد به آقای جوانان اهل بهشت بنگرد، به حسن بنگرد» و ایشان همچنین امام دوم و سوم را دو سید جوانان اهل بهشت نامیده اند.

امام حسن مجتبی(ع) به دلیل کمالات درونی و حمایت از یتیمان و فقیران زبانزد عام و خاص بود که این امر موجب شد، سالروز ولادت پرچمدار احسان و بخشش روز اکرام نام گیرد تا بهانه‌ای برای یاری رساندن به یتیمان، احیای فرهنگ با هم بودن و ریشه کنی فقر در جامعه باشد. خبرنگار  خبرگزاری موج به مناسبت سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) به گفت وگو با حجت‌الاسلام «مجید اشتهاردی» کارشناس امور دینی پرداخت.

 

امام حسن(ع) از موسسان تمدن اسلامی

حجت‌الاسلام اشتهاردی با بیان اینکه این امام همام(ع) از موسسان تمدن اسلامی بودند، گفت: بخشش امام حسن(ع) که سه بار کل ثروتش و دو بار هم نیمی از کل ثروتش را بخشید برای ما و به ویژه ثروتمندان الگوی یک زندگی مومنانه است که هدف را نشان داده است، به این معنا که ما زندگی دنیا را هدف اصلی نمی‌دانیم بلکه معتقدیم زندگی دیگری هم داریم که دنیا را باید مقدمه آن قرار بدهیم و آن زندگی اخروی است که برای رسیدن به آن مال خود را می‌بخشیم. البته از این الگوها که در ایجاد سبک زندگی اسلامی بسیار موثر بوده در زندگی امام حسن(ع) فراوان نقل شده است. مانند تواضع ایشان، حلم، بخشش و ... که اینها سبک زندگی ایشان را تشکیل می‌دهند و سبک زندگی هم شاخصه و مبنای تمدن است.

وی در ادامه بیان داشت: امام حسن(ع) در ثبت و نگارش آثار برجای مانده از جد بزرگوار و پدر و مادر خود که موسسان تمدن اسلامی هستند نقش مهمی داشته است. ایشان مرجعیت علمی را هم حفظ کرد و این خط را ادامه داد تا به عصر امام صادق(ع) رسید. در یکی از نقل‌های تاریخی در کتاب «انسان الاشراف بلاذری» از یکی از اهل مدینه نقل شده که امام حسن(ع) هر روز صبح بعد از اقامه نماز به یک ستون تکیه می‌دادند و تا طلوع آفتاب می‌نشستند و همه اهل مسجد خدمت ایشان می‌رسیدند و سوالات خود را از او می‌پرسیدند یا حداقل به ایشان سلام می‌دادند. این نشان دهنده این است که حضرت(ع) در پی ایجاد یک مکتب علمی بودند  که به صادقین برسد. حتی کتاب‌های حدیثی امیرالمومنین(ع) هم از طریق امام حسن(ع) به امام صادق(ع) رسیده است.

 

جود و بخشش مثال زدنی سومین پیشوای شیعیان

این کارشناس امور دینی درباره بخشش و جود امام حسن(ع)، توضیح داد: بسیاری از دانشمندان به این معنی اشاره کرده‌اند که در بخشش و کرم و سعه صدر هیچ کس به مرتبه حسنین نمی‌رسید. جود و بخشش این خاندان مثال زدنی بود و این دو بزرگوار به پدر و اجداد شان شباهت داشتند. امام حسن(ع) در میان مردم گشاده‌ترین سینه را داشت و با گذشت‌ترین و بخشنده‌ترین مردم بود. او هر چه از موقوفات نخلستان‌های پدر و آن چه سهمش از بیت‌المال بود را در سفره گشاده نهاده مردم می‌داد. همچنین صبر امام حسن(ع) عکس‌العمل جهاد او و حصاری بود که در همه میدان‌ها و جبهه‌ها بدان پناه می‌برد. او همه این ناملایمات را با صبری که کوه‌ها توان برابری با آن را نداشتند متحمل شد و شرایط نامساعدی را که از همه سو احاطه‌اش کرده بودند را با حکمت سرشار و کارآزمودگی تمام طی کرد. امام(ع) در مواجهه با شیعیان مخلص خود که پرسش‌های عتاب‌آمیز آنان را درباره علت صلح، با خونسردی تحمل کرد و با روشی که نمایشگر فرشته خویی او و روح یک امام معصوم(ع) بود، با آنان روبه رو می‌شد. عتاب هر یک را به روشن ترین و صحیح ترین وجه پاسخ گفت و هدف‌های خود را برای آنان تشریح می‌کرد.

 

عدم بصیرت و آگاهی نداشتن مردم آن روزگار از مقام امامت

حجت‌الاسلام اشتهاردی، در ادامه بیان داشت: مهم‌ترین عاملی که باعث مظلومیت امام حسن(ع) شد، عدم بصیرت، نداشتن آگاهی و درک شناخت مقام امامت در میان مردمان آن روزگار بود که باعث شد امام حسن(ع) همواره تنها بماند. این امام همام همچنان در این روزگار نیز مظلوم است زیرا ما هنوز امام را به خوبی نشناختیم و نمی‌دانیم که در آن شرایط امام(ع) چاره‌ای جز صلح نداشتند و نمی‌دانیم که صلح امام حسن(ع) چه برکاتی داشته است. امروز باید تلاش کرد تا عوامل مظلومیت امام حسن(ع) که در دو جهالت به آن اشاره شد را بزداییم. باید تلاش کنیم که آگاهی و بصیرت خود از امام(ع) و مقام و نقش ایشان و شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی که امام حسن(ع) در آن گرفتار بودند را بالا ببریم.

 

بیشتر بخوانید:

تمامیت کریم اهل بیت (ع) همه درس است برای تشخیص مسیر امروز

حدیث امام حسن (ع) درباره تمسک به قرآن

دانلود گلچین مولودی ولادت امام حسن مجتبی (ع) با نوای محمود کریمی

مولودی ولادت امام حسن مجتبی (ع) با نوای حاج محمود کریمی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی