English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

جان دوباره پرده نقره‌ای با اکران فیلم‌های نوروزی

سینمای کشور پس از چند سال رکود در اثر شیوع کرونا، دوباره به روزهای اوج خود بازگشته و آمار فروش فیلم‌های نوروزی در سینماها نشان می‌دهد که پرده نقره‌ای رنگ تازه‌ای به خود گرفته است.

جان دوباره پرده نقره‌ای با اکران فیلم‌های نوروزی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، تعطیلات نوروزی بهانه خوبی برای رفتن به سینما و دیدن فیلم است. معمولا با پایان یافتن جشنواره فیلم فجر، درخواست‌ها برای اکران نوروزی به شورای صنفی نمایش می‌رود و با تأیید گرفتن برای نمایش فیلم رقابت سنگینی میان پخش‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها شکل می‌گیرد و گاهی به جنجال و حاشیه هم کشیده می‌شود. به همین بهانه تصمیم داریم فیلم‌های اکران شده در نوروز سال‌های گذشته را در این مطلب معرفی کنیم.

 

اکران نوروزی سال 1402

سینمای نوروزی امسال با چهار فیلم سینمایی در ژانر کمدی اکران خود را آغاز کرد. «بخارست، چپ راست، خط استوا و فسیل» عنوان فیلم های روی پرده در نوروز 1402 هستند که تاکنون بیش از 14 میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

فیلم «فسیل» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم حدود 12 میلیارد تومان فروش داشته است. فیلم «غریب» نیز در جایگاه دوم ایستاده و دیگر فیلم کمدی این روزهای سینمای ایران، «عروس خیابان فرشته» است که بیش از 940 میلیون تومان فروش داشته است. «بچه‌های طوفان» نیز به نمایندگی از سینمای کودک و نوجوان، بیش از 9 میلیون تومان فروخته است. فیلم «بخارست» که از 25 اسفند در حال اکران است بیش از 2 و نیم میلیارد فروش داشته است. همچنین «ملاقات خصوصی و خط استوا» هم در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و فیلم‌های «چپ راست، لوپتو جزیره فضایی، پسر دلفینی، پالتو شتری و بام بالا» نیز روی پرده اکران قرار دارند.

 

اکران نوروزی سال 1401

اکران نوروزی در سال ۱۴۰۱ از همان ابتدا حاشیه‌ساز شد. طبق فهرست اولیه‌ای که اوایل اسفند 1400اعلام شد، هفت فیلم «روز صفر، موقعیت مهدی، مرد بازنده، قدغن، شادروان، لامینور و علفزار» به‌عنوان فیلم‌های اکران نوروزی ۱۴۰۱ معرفی شدند ، اما کمی بعد از اعلام نام این فیلم‌ها، حرف‌وحدیث‌هایی در مورد دو فیلم «علفزار و لامینور» ایجاد شد. در نهایت هر دو فیلم از جمع آثار اکران نوروز ۱۴۰۱ کنار گذاشته شده و جای خود را به «سگ‌بند و گل‌به‌خودی» دادند.

 

اکران نوروزی سال1400

اکران نوروز ۱۴۰۰ را می‌توان با اختلاف زیادی  عجیب‌ترین اکران نوروزی تاریخ سینمای ایران دانست. پنج فیلم «خورشید، خون شد، لاله، تکخال و هفته‌ای یک بار آدم باش در شرایطی در نوروز 1400 روی پرده رفتند. وضعیت نامشخص سینما و تداوم تعطیلی و بازگشایی سالن‌های سینما در چند ماه اول سال باعث شد تا آمار فروش فیلم‌های نوروزی ۱۴۰۰ آن‌قدر پایین باشد که می‌توان از آن با عناوینی چون غم‌انگیز یا اسف‌بار یاد کرد. طبق اعلام سمفا، در مجموع ۷ میلیون و ۸ هزار و ۱۰ مخاطب در این سال به تماشای فیلم‌های سینمایی نشستند که سهم فیلم‌های نوروزی ۲۰۴ هزار و ۳۲۷ مخاطب بود.

 

بیشتر بخوانید:

تئاتر به مثابه یک هنر و رسانه فاخر

سال 1401 در یک نگاه/ هر آنچه در حوزه فرهنگ و هنر گذشت

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۹

«خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری، شنای پروانه، لامینور، لاله، بازیوو، پسرکشیو و زن‌ها فرشته‌اند 2 » از جمله فیلم های بلند سینمایی در نوروز این سال بود. در شرایطی که به‌نظر می‌رسید اکران نوروزی ۹۹ می‌تواند شامل لااقل دو فیلم پرفروش و دو فیلم با فروش متوسط یا قابل‌قبول باشد، وقوع یک حادثه پیش‌بینی‌نشده همه‌چیز را به هم ریخت. شیوع جهانی ویروس کرونا منجر به تعطیلی سالن‌های سینما و مراکز فرهنگی و هنری شد و بنابراین سینمای ایران در سال ۹۹ برای اولین بار از سال ۶۷ و زمان موشک‌باران تهران در دوران جنگ تحمیلی، اکران نوروزی نداشت.

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۸

در نوروز ۹۸ هفت فیلم با عناوین «متری شیش و نیم، رحمان ۱۴۰۰، چهار انگشت، غلامرضا تختی، پیشونی سفید ۳، ژن خوک و زندانی‌ها» روی پرده سینما رفتند. بحث داغ اکران نوروزی به فروش دو فیلم «متری شیش و نیم و رحمان ۱۴۰۰» برمی‌گشت. درحالی‌که گروهی از مخاطبان در فضای مجازی سعی می‌کردند یک دوقطبی دیگر را ایجاد کنند، این دو فیلم با اختلافی نه‌چندان زیاد در رتبه‌های اول و دوم فروش نوروزی قرار داشتند. در این سال در مجموع ۲۶ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۸۴ قطعه بلیت فروخته شد. که از این میان ۲۳.۶۶ درصد از مجموع بلیت‌ها به تماشای فیلم‌های نوروزی اختصاص داشت.

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۷

در نوروز سال ۹۷، هفت فیلم روی پرده رفتند. «مصادره، لاتاری، به وقت شام، لونه زنبور، فیلشاه، خرگیوش و فراری» از جمله 7 فیلم اکران در این سال بودند. در این سال ۲۸ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۴۱۰ مخاطب به سینماها رفتند که در این میان سهم فیلم‌های نوروزی آمار قابل توجه ۷ میلیون و ۹۳ هزار و ۷۳۷ مخاطب بود.

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۶

فهرست اکران نوروز ۹۶ از این فیلم‌ها تشکیل شده بود: «خوب، بد، جلف، گشت ۲، ماجرای نیمروز، سه بیگانه، آبا جان و یک روز بخصوص» که با توجه به این آمار در این سال می‌توان فهمید که وضعیت اکران نوروزی با توجه به دو فیلم پرفروش خوب، بد، جلف و گشت2، سقوط آشکاری را نسبت به اوج سال گذشته نشان می‌دهد.

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۵

سال ۹۵ را می‌توان سال جهش ناگهانی سینمای ایران از نظر اقتصادی دانست. در این سال چهار فیلم «ابد و یک روز، ۵۰ کیلو آلبالو، بادیگارد و کفش‌هایم کو؟» در ایام نوروز روی پرده رفتند. ضمن این‌که فیلم «من سالوادور نیستم» هم کمی قبل و از پنجم اسفند ۹۴ روی پرده رفته بود و در همان مدت اندک باقی‌مانده از آن سال، با فروشی قابل‌توجه و جذب ۴۵۵ هزار و ۳۲۶ مخاطب توانسته بود خود را به جمع 10 فیلم پرفروش و پرمخاطب سال ۹۴ برساند. در سال ۹۵، سینمای ایران رشدی ۹۳ درصدی را در زمینه تعداد مخاطب نسبت به سال گذشته تجربه کرد.

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۴

پنج فیلم «رخ دیوانه، استراحت مطلق، ایران برگر، طعم شیرین خیال و روباه»، اکران نوروزی سال ۹۴ را تشکیل می‌دادند. آمار تعداد مخاطبان این سال به‌طرز نگران‌کننده‌ای کمتر از نوروز سال قبل بود، کاهشی که در ابتدای سال، زنگِ خطر را برای سینما در طول سال به صدا درمی‌آورد.

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۳

«معراجی‌ها برای پنجمین بار جایی در اکران نوروزی به دست آورد. چهار فیلم «چ، طبقه حساس، خط ویژه و با دیگران» دیگر آثار اکران عید ۱۳۹۳ را تشکیل می‌دادند. آمار مخاطبان سال ۹۳ نشان‌دهنده رشدی هر چند اندک نسبت به سال گذشته بود. در این سال مجموعاً ۱۲ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۲۴۴ قطعه بلیت در سینماها فروش رفت که ۲ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۲۰۵ قطعه بلیت سهم فیلم‌های نوروزی بود.

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۲

در نوروز ۱۳۹۲ پنج فیلم «حوض نقاشی، رسوایی، رژیم طلایی، قاعده تصادف و تهران ۱۵۰۰» روی پرده رفتند. در سال ۱۳۹۲، برای اولین بار تعداد بلیت‌های فروخته‌شده در طول سال به کمتر از ۱۰ میلیون قطعه رسید.

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۱

برای دومین سال پیاپی، اکران نوروزی با جنجال و حاشیه همراه بود. در نوروز ۹۱ پنج فیلم با عناوین«خصوصی، گشت ارشاد، فیتیله و ماه‌پیشونی، قلاده‌های طلا، و انتهای خیابان هشتم» روی پرده رفتند. اکران نوروز ۹۱ از نظر آماری چندان پررونق نبود. در این سال در مجموع۱۰ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۱۰ قطعه بلیت فروخته شد که سهم اکران نوروز ۱ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۹۹۱ بلیت  بود.

 

اکران نوروزی سال ۱۳۹۰

با نمایش همزمان «جدایی نادر از سیمین و اخراجی‌ها ۳»، اکران نوروزی سال ۹۰ به یک اکران جنجالی و مهم تبدیل شد. «یکی از ما دو نفر، سه درجه تب و زن‌ها شگفت‌انگیزند» از دیگر فیلم های اکران شده در این سال بودند. آمار ۱۴ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۳۸۶ مخاطب در سال ۹۰ حاکی از رشدی ۳.۵ میلیون نفری نسبت به سال گذشته خود بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه