English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سریال‌های نوروزی با چاشنی طنز؛ از رضایت مدیران تا سلیقه مخاطب

سریال‌های نوروزی با چاشنی طنز همیشه به دلیل خاص بودنشان جزو برنامه‌های پرطرف‌دار تلویزیونی هستند، مجموعه‌هایی که ضمن کسب رضایت مدیران سیما موج گسترده‌تری از مخاطبان را به واسطه زمان مشخصی که دارند، به خود جلب می‌کنند.

سریال‌های نوروزی با چاشنی طنز؛ از رضایت مدیران تا سلیقه مخاطب

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، یکی از نیازهای اساسی هر جامعه‌ای شاد بودن و شاد زیستن است. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی جامعه‌ای الگوهای شاد زیستن را بیاموزد و بتواند با وجود مشکلات و مسائل شاد زندگی کردن را سرلوحه خود قرار دهد آن جامعه راحت‌تر و آسان‌تر به خواسته‌هایش می‌رسد و در واقع توسعه یافته‌تر محسوب می‌شود. در این میان نباید نقش رسانه‌ها را فراموش کرد، زیرا رسانه‌ها می‌توانند شما را عصبانی یا بخنداند. حال این نکته مهم است که بدانیم رویداد مهمی همچون نوروز چگونه از رسانه‌ها به خانه‌های ما آمده و در ذهنمان نقش می‌بندند. البته نباید نقش سریال‌های نوروزی را فراموش کرد که در این بین سهم آثار طنز در خاطره‌سازی برای بینندگان پررنگ‌تر بوده و بیشتر از دیگر آثار در ذهن‌ها باقی می‌ماند.

چندسالی می‌شود که سریال‌های نوروزی با چاشنی طنز همراه شده‌اند و کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند اوقاتی سرشار از حس خوب برای مخاطب فراهم کنند. سریال‌هایی همچون «مرد هزار چهره، زیرخاکی، پایتخت، ترش و شیرین و نون خ» که از شبکه‌های مختلف سیما در سال‌های گذشته پخش شد و نوروزی متفاوت و خاطره‌انگیزی را برای مخاطبان در روزهای شاد بهاری به ارمغان آورد.

در گزارش پیش رو به مناسبت نوروز 1402 نگاهی به سریال‌های خاطره انگیز نوروزی در سال‌های مختلف داریم.

 

«نون خ»

سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی تاکنون در چهار فصل تولید شده که سه فصل آن در سال‌های پیش از شبکه یک سیما پخش و فصل چهارم نیز برای ایام نوروز ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است. نام این سریال مخفف نام نقش اصلی این سریال، «نورالدین خانزاده» است که سعید آقاخانی نقش آن را ایفا می‌کند. این مجموعه تلویزیونی سه سال پربیننده‌ترین سریال‌های نوروزی صدا و سیما بوده است. سعید آقاخانی، علی صادقی، سیروس میمنت، پاشا جمالی، شیدا یوسفی، نسرین مرادی، هدیه بازوند و سیدعلی صالحی از جمله بازیگران این مجموعه چند فصلی هستند.

نون خ

 

«زیرخاکی»

مجموعه زیرخاکی تاکنون در سه فصل تولید شده است. این مجموعه تلویزیونی کمدی و تاریخی که مربوط به دهه‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ خورشیدی است. فصل اول و دوم این مجموعه در ماه رمضان پخش شد اما فصل سوم آن نوروز سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک رفت. جالب است که در همه این موارد او از ماجراهایی که پیرامون تحولات ایران رخ می‌دهد بی‌خبر و بی اطلاع و مشغول به کار خودش است. پژمان جمشیدی، ژاله صامتی و رایان سرلک بازیگران اصلی این مجموعه هستند و در هر فصل بازیگران متعددی از جمله گوهر خیراندیش، هادی حجازی فر، ستاره پسیانی، هومن برق نورد، خسرو احمدی و …ایفای نقش کرده‌اند.

زیرخاکی

 

«پایتخت»

مجموعه پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در 6 فصل از شبکه یک پخش و در ایام نوروز پخش شده است. وقتی فصل اول پایتخت سال 1390 روی آنتن رفت ماجرای خانواده معمولی را از خطه شمال تعریف کرد کسی تصور نمی‌کرد این سریال بتواند به فصل 6 برسد.

پایتخت

 

«کلاه قرمزی»

مجموعه نمایشی «کلاه‌قرمزی»، نخستین بار در نوروز ۱۳۸۸ از تلویزیون پخش شد و تاکنون هفت فصل از این مجموعه در سال‌های ۸۸، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴ و ۹۷ پخش شده ‌است. «کلاه‌قرمزی» در زمان پخش توانست به پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین برنامه تلویزیون تبدیل شود.

کلاه قرمزی

 

«هتل»

سریال ۱۲ قسمتی «هتل»، یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی مرضیه برومند بود که در نوروز ۱۳۷۷ از شبکه تهران پخش شد. داستان این مجموعه در هتل دو ستاره مروارید اتفاق می‌افتد و ماجراهای کارکنان آن با یکدیگر و مسافران هتل را به تصویر می‌کشد. هر قسمت مجموعه تعدادی بازیگر مهمان دارد که نقش مهمانان هتل را بازی می‌کنند و دچار ماجراهایی در شهر تهران می‌شوند.

هتل

 

«شب دهم»

«شب دهم» به مناسبت ماه محرم در نوروز سال ۱۳۸۱ از شبکۀ یک پخش شد. داستان این مجموعه پرطرفدار، در اواخر حکومت رضاشاه در تهران رخ می‌دهد. فردی به نام حیدر خوش‌مرام که از لات‌های تهران قدیم است، خواهان ازدواج با دختری از تبار قاجار می‌شود و آن دختر شرط ازدواج با حیدر را اجرای تعزیه در ده شب ماه محرم قید می‌کند، اتفاق‌هایی که در جریان تعزیه برای حیدر رخ می‌دهد شخصیت او را دگرگون می‌کند. چون در زمان حکومت رضا شاه تعزیه قدغن بوده حیدر مجبور به اجرای تعزیه دور از چشم آژان‌ها می‌شود.

شب دهم

 

«جایزه بزرگ»

مجموعه «جایزه بزرگ» سریالی تلویزیونی است که در نوروز سال ۱۳۸۴ از شبکه ۳ سیما پخش می‌شد و ۱۳ قسمت داشت. طبق آمار مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، این سریال در زمان پخش خود، ۹۵ درصد بیننده داشته و ۹۷ درصد بینندگان، آن را در حد «زیاد یا خیلی زیاد» پسندیده‌اند. داستان این سریال، درباره خانواده‌ای است که از نظر مالی وضع مناسبی ندارند. در همین هنگام یکی از آن‌ها به نام «بیژن جمالی» (با بازی مهران مدیری) خبردار می‌شود که در قرعه‌کشی بانک، برنده یک اتومبیل بسیار گران قیمت شده ‌است. او از شنیدن این خبر خوشحال می‌شود و برای گرفتن جایزه به بانک مراجعه می‌کند اما متصدی بانک به او می‌گوید این اتومبیل را به‌طور مشترک با فردی دیگر در اراک به نام «کامبیز باقی» (با بازی رضا شفیعی‌جم) برنده شده ‌است. از این زمان به بعد است که ماجراها و مشکلاتی آغاز می‌شود و همه سعی دارند سهم بیشتری از فروش ماشین ببرند که باعث ایجاد وقایع کمدی می شود.

جایزه بزرگ

 

«وفا»

مجموعه «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، در نوروز ۱۳۸۵ هر شب از شبکه سه سیما نمایش داده می‌شد. این مجموعه تلویزیونی در اعتراض به سیاست‌های دولت اسرائیل، علیه لبنان و ایران ساخته شده بود. این مجموعه تلویزیونی که در ایران و لبنان فیلمبرداری شده بود، در دومین جشنواره فیلم پلیس موفق شد جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کند.

وفا

 

«ترش و شیرین»

یکی از آن سریال های طنزی که در ایام نوروز پخش می شد و هنوز پس از نزدیک به بیست سال پرطرفدار باقی مانده است، مجموعه «ترش و شیرین» به کارگردانی رضا عطاران است که در ایام نوروز سال ۱۳۸۶ روی آنتن شبکه سه سیما می رفت. برپایه گزارشی که در نتیجه نظرسنجی به دست آمد، این سریال رتبه سوم را در میان سریال های طنز نوروزی به خود اختصاص داده است. حمید لولایی، مریم امیرجلالی، شهره سلطانی، رضا عطاران، رضا شفیعی‌جم، مجید صالحی، آناهیتا همتی و احمد پورمخبر بازیگران این سریال بودند.

ترش و شیرین

 

«پیامک از دیار باقی»

در نوروز ۱۳۸۷ سه سریال پرطرفدار از شبکه های یک و سه و پنج سیما روی آنتن رفت. این سریال به کارگردانی سیروس مقدم و با فیلمنامه ای از محسن تنابنده، درباره مرد کلاه‌بردار و خسیسی به نام منصور سیم‌خواه بود که برای فرار از دست طلب‌کاران، ضمن ایجاد یک دعوای ساختگی، خود را به مردن می‌زند. محمدرضا شریفی‌نیا، افسانه بایگان، حامد کمیلی، سروش گودرزی، حمید لولایی، رضا شفیعی‌جم و شیلا خداداد بازیگران این مجموعه بودند.

پیامک

 

«مرد هزار چهره»

در نوروز سال ۸۷ مجموعه طنز «مرد هزار چهره» به کارگردانی مهران مدیری بود که هر شب روی آنتن شبکه سه سیما می رفت. این مجموعه روایتگر داستانی اجتماعی است و موقعیت‌های مختلفی را به تصویر می‌کشد که ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد تا به جای دیگری اشتباه گرفته شود. این سریال عنوانی است که در این داستان به مسعود شصت‌چی؛ نقش اول فیلم به بازیگری مهران مدیری گفته داده شده بود. این سریال تلویزیونی که قرار بود در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در ایام نوروز پخش شود، طی ۱۳ قسمت پخش و در ۱۳ نوروز خاتمه یافت.

مزد هزار چهره

 

«قرارگاه مسکونی»

مجموعه «قرارگاه مسکونی» در نوروز ۸۷ روی آنتن شبکه پنج سیما رفت. سید جواد رضویان، علی صادقی، مهران غفوریان، ارژنگ امیرفضلی، جواد عزتی و مهران رجبی بازیگران این سریال بودند. قصه این سریال که یکی از پر ستاره ترین سریال های کمدی است، در یک پادگان واقع در یکی از مناطق مرزی می‌گذرد. در آستانه عید نوروز، با مرخصی چند تن از سربازان پادگان موافقت نمی‌شود. آن سربازان که رفیق هم هستند، تصمیم به فرار از پادگان می‌گیرند اما هر بار به در بسته می‌خورند و همین ماجراها منجر به خلق موقعیت‌هایی کمدی می‌شود.

قرارگاه

 

«چاردیواری»

سریال «چاردیواری» به کارگردانی سیروس مقدم و با فیلمنامه ای از محسن تنابنده و سعید آقاخانی بود که در ایام نوروز از شبکه یک سیما پخش می شد. امیر جعفری، سعید آقاخانی، بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، مریم امیرجلالی، جواد عزتی و مهران رجبی بازیگراناین مجموعه بودند.

چاردیواری

 

بیشتر بخوانید:

آیا هدف ساترا حذف رقبای صدا و سیما است؟

نوروز و رمضان امسال سبد تلویزیون خالی است/ سلاخی بهترین‌ها چه عواقبی دارد؟

کنسرت هم کالایی لاکچری می شود!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه