English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

آیا هدف ساترا حذف رقبای صدا و سیما است؟

رونق گرفتن شبکه نمایش خانگی و افزایش تولیدات آن، صدا و سیما را بر آن داشت تا رقیب جدی خود را از دامان وزارت ارشاد خارج کرده و تحت عنوان ساترا زیر سیطره نظارت خود قرار دهد. حال این سوال مطرح است که آیا با این اِعمال نظارت‌ها می‌توان انتظار تغییر در کم و کیف تولیدات پلتفرم‎‌ها داشته باشیم؟

آیا هدف ساترا حذف رقبای صدا و سیما است؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، امروز و پس از گذشت بیش از پنج سال از استقرار سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش«ساترا»، بررسی‌ها حاکی از آن است که این سامانه همچنان با مشکلاتی روبرو است. از 2 سال پیش که نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی برعهده صداوسیما است، همچنان حواشی بسیاری متوجه این رسانه است و اکثر سینماگران، اهالی رسانه، کارشناسان و حتی ریاست سازمان صداوسیما به عملکرد ساترا انتقاداتی جدی دارند و با وجود این نارضایتی‌ها ساترا به فعالیت خود در جایگاه متولی شبکه نمایش خانگی ادامه می‌دهد.

 

ارزیابی عملکرد ساترا در پنج سال گذشته

در این سال‌های اخیر بسیاری از مخاطبان از عملکرد صدا و سیما راضی نیستند و کارنامه درخشانی برای آن نمی‌بینند. در واقع با وجود اختصاص بودجه‌های کلان و پخش تبلیغات در هر بخش از برنامه‌ها با نهادی مواجه هستیم که نتوانسته است اقبال مخاطبان و بینندگان را کسب نماید و معمولا در تشخیص ذائقه مخاطبان و ارائه‌ محتوای در خور اعتنا عاجز بوده است. حالا با چنین پیشینه‌ای نمی‌توان از ساترا به عنوان نهادی که وابسته به سازمان صدا و سیما تشکیل شده و وارد عرصه تنظیم‌گری محتوا در فضای مجازی شده عملکردی جز این را انتظار داشت.

ساترا در این چندسال فعالیت خود با وجود مشکلات و اشکالات قانونی در عرصه‌های مختلفی وارد شده است که به گفته کارشناسان عملکرد قابل قبولی نداشته است. از سال گذشته تاکنون که علیرغم انتقادات، بودجه‌ قابل توجهی برای حمایت از تولید محتوا به این نهاد اعطا شد و متاسفانه هیچ گزارش عملکرد مشخصی از چگونگی هزینه‌ی این بودجه و حمایت‌های به عمل آمده به چشم نمی‌خورد.

ساترا به عنوان بخشی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از رقبای ارائه‌دهندگان خدمات صوت‌وتصویر شناخته می‌شود. در واقع باید گفت تداخل صلاحیتی این سازمان با سایر نهادهای دولتی و عملکرد ابهام برانگیزشان نه تنها کمکی به حوزه دیجیتال و فعالان آن نکرده است بلکه موجبات سردرگمی پلتفرم‌های این چنینی را فراهم کرده است تا جایی که حتی شاهد تعطیلی برخی از این پلتفرما در این حوزه بوده‌ایم.

 

نقشه بازار رسانه‌های کاربر محور در ایران

در مجموع 71رسانه کاربر محور فعال در کشور شناسایی شده که در دو تقسیم بندی، گونه‌ها و نوع ارتباط با ساترا نمایش داده شده است. 36 رسانه از نوع پلتفرم اشتراک محتوای صوتی-ویدئویی، 19 رسانه واسطه‌ها و تجمیع کننده‌های محتوایی، 11 رسانه شبکه اجتماعی صوتی و ویدئویی، 3 رسانه سوپراپلیکیش ها، یک رسانه استخر محتوایی و یک رسانه پلتفرم اشتراک‌گذاری ارزش افزوده هستند.

طبق گزارش ساترا در سال گشته آپارات بهترین نمره قبولی را گرفته و نماشا بدترین وضعیت را در میان سایر پلتفرم های پرکابرر دارای مجوز داشته است. بنابر گزارش ساترا از این 71 رسانه کاربر محور فعال در کشور در هر یک از زمینه‌های استخر متحوایی و پلتفرم اشتراک گذاری ارزش افزوده نیز تنها یک رسانه کاربرمحور فعال حضور دارد.

 

آیا ساترا به دنبال حذف رقبای صدا و سیما است؟

یکی از وظایف اصلی ساترا، نظارت بر محتوای آثار است، اما تا کنون با نحوه مدیریتی که داشته، نه تنها بهبودی در کیفیت تولیدات شبکه نمایش خانگی نداشته، بلکه باعث افت کیفیت سریال‌ها و برنامه‌های تولیدی پلتفرم‌ها شده است. به گفته «محمدتقی فهیم»، ساترا با عملکردی که اخیرا در ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی داشته، مستمسکی برای پلتفرم‌ها فراهم کرده تا بتوانند تولید محصولات ضعیف خود را توجیه کنند.

به گفته او به جای این‌که ساترا موضوعی را حل کند، تبدیل به تریبون سرمایه‌اندوزی پلتفرم‌ها شده است. در واقع سانسورها و ممیزی‌های ساترا، تنها مستمسکی برای پلتفرم‌ها شده تا بتوانند محصولات ضعیف خود را به خانه‌های مردم بفرستند.

این رو ساترا نیز به‌عنوان یک مرجع عرضی قابلیت نفی صلاحیت آن‌ها را ندارد. این مسأله وقتی حساس‌تر می‌شود که ساترا به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر بخشی در مقررات داخلی خود که هیچ توجهی به سایر مراجع نکرده به دنبال افزایش صلاحیت خود در عرصه فضای فضای مجازی است. ادامه چنین وضعیت نابسامانی تاثیر ناخوشایندی را برای فضای کسب و کار رسانه‌های صوت و تصویر و حتی سازندگان محتوا به وجود می‌آورد.

به گفته برخی کارشناسان در حال حاضر و با رویکرد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، می‌توان اینگونه عنوان کرد که ساترا با وسعت بخشیدن به حیطه صلاحیت و اختیارات خود، عملا سعی در اخلال کارایی وزارت ارشاد را دارد و این مهم نتیجه‌ای جز تعطیلی بخش‌های مختلف وزارت مذکور در این شئون را نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید:

ورود دادستان کل کشور به پروسه مجوزهای ساترا

ساترا روی مواضع قانونی خود ایستادگی خواهد کرد/ در این زمینه هیچگونه تعارفی نداریم

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه