English

به مناسبت سالروز میلاد حضرت مهدی(عج):

ظهور یگانه منجی عالم بشریت در تحقق صلح و عدالت جهانی

پانزدهم شعبان سالروز میلاد حضرت مهدی(عج) آخرین پیشوای شیعیان است، یگانه منجی عالم بشریت که با عدالت‌خواهی و برافراشتن پرچم آزادی و صلح در عالم هستی پیروان راستین خود را به طرف رستگاری هدایت می‌کند.

ظهور یگانه منجی عالم بشریت در تحقق صلح و عدالت جهانی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، حضرت مهدی(عج) در پانزدهم شعبان 255 هجری قمری در شهر سامراء دیده به جهان گشود. تمامی فرستادگان خدا بشارت میلاد ایشان را داده بودند که او با ظهور خویش پرچم عدالت و آزادی را در سراسر گیتی برافراشته خواهد کرد و پایه های جور و ظلم زمانه را در هم می شکند.

استبداد حاکم و شرایط خفقان بر جامعه آن روز سبب شد تا ولادت و حضور آن حضرت، جز برای چند تن از نزدیکان و اصحاب خاص امام حسن عسکری(ع) از همگان پنهان بماند.

با شهادت یازدهمین پیشوای امامت دوران امامت حضرت قائم(عج) آغاز و در همین زمان غیبت صغرا شروع شد که 69 سال به طول انجامید. در این زمان حضرت مهدی(عج) از راه نایبان خاص به اداره امور مردم پرداخت و پیروان را هدایت کرد و آنان را برای غیبت کبرا آماده ساخت که این غیبت تاکنون نیز ادامه دارد.

خواست الهی بر این استوار شده است که رهپویان راه حق با ایجاد آمادگی فکری، فرهنگی و معنوی در خود، زمینه تشکیل حکومت واحد جهانی اسلام را فراهم آورند. حکومتی که با ظهور امام زمان(عج) شکل می گیرد و در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.

3728967

خبرنگار خبرگزاری موج به مناسبت سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) با حجت‌الاسلام «حسام فضلی‌نیا» استاد حوزه علمیه قم و پژوهشگر امور دینی به گفت وگو پرداخت.

جایگاه امامان معصوم(ع) برگرفته از آموزه‌های اسلامی

حجت الاسلام فضلی‌نیا با بیان مقام معنوی امام دوازدهم(عج) گفت: جایگاه امامان معصوم(ع) برگرفته از آموزه‌های اسلامی است. در روایت‌ها امامت را در مرتبه ای بالاتر از نبوت دانسته اند که همین امر مقام معنوی دوازدهمین پیشوای شیعیان و جایگاه ویژه ایشان در نزد خدای متعال را نشان می دهد. حضرت مهدی(عج) برای تحقق هدف پروردگار از آفرینش از نظر پنهان ماند تا در مسیر احیای کتاب و سنت الهی گام بردارد.

 

آماده‌سازی منتظران برای ظهور حضرت قائم(عج)

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه منتظران امام زمان(عج) در زمان غیبت می‌توانند با پیروی از آموزه‌های امامان معصوم(ع) از انحراف‌ها مصون بمانند، بیان داشت: منتظران واقعی حضرت مهدی(عج) در زمان غیبت می‌توانند با باورهای عمیق خویش درباره امامت از غفلت ها و انحراف‌های دوران غیبت به دور بمانند تا بستر تکامل معنوی و اخلاقی خود را فراهم کنند. تعمیق و باورسازی، زمینه ساز سیر انسان منتظر به طرف فضیلت‌های اخلاقی و معنوی است. آماده سازی همگان برای ظهور حضرت قائم(عج) از وظایف اصلی منتظران به شمار می‌رود زیرا تلاش فردی و اجتماعی برای ایجاد حاکمیت ارزش‌های اخلاقی و دینی از اصول اساسی انتظار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: چندین عامل در شکل‌گیری زمینه مناسب برای ظهور حضرت مهدی(عج) وجود دارد. توجه ویژه امام(عج) به شیعیان در زمان غیبت، نقش عالمان دینی در هدایت آنها و معرفت و توجه پیروان حقیقی به امام عصر(عج) از مهمترین عوامل به وجود آورنده ظهور آن حضرت محسوب می‌شود. اعتقاد یک منتظر واقعی همواره وی را به طرف مکارم اخلاقی و ملکات نفسانی سوق می دهد که با زنده کردن آنها می‌توان از غفلت ها جلوگیری کرد.

 

باور و نگاه دیگر ادیان به منجی عالم

حجت الاسلام فضلی‌نیا، با اشاره به اینکه باور به حضرت مهدی(عج) فراتر از یک شناخت بلکه نوعی گرایش به این حقیقت را در وجود منتظران شکل می‌دهد، گفت: باور به وجود امام غایب با ساحت ادراک انسانی ارتباط برقرار می‌سازد. انسان حقیقت‌گرا همواره به دنبال بینش واقعی است و ایمان داشتن به وجود حضرت مهدی(عج) همراهی و همسویی با ایشان را به وجود می آورد. تمامی ادیان دیگر هم معتقد به وجود منجی موعود هستند و منتظر واقعی نه تنها اندیشه خود را با معرفت آن بزرگوار همراه می‌سازد. هر حکومتی به وظیفه خود بیش از دیگران واقف است. یکی از اهداف قیام امام زمان(عج) از میان بردن ستم و برقراری عدالت همگانی در جهان به شمار می‌رود. به همین جهت مهمترین وظیفه هر حکومتی هدایت مردم به طرف اصلاح و روشنگری است.

 

اعتقاد به ظهور و نقش سازنده آن در اخلاق منتظران

استاد حوزه علمیه قم انتظار منتظران ظهور را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: اندیشه منتظران واقعی بر ظهور حتمی امام عصر(عج) و پایان یافتن غیبت ایشان به شمار می رود و در تاریخ اسلام در این باره روایت های بسیاری نقل شده است که انتظار منجی در زمان غیبت، منتظران را به طرف تعالی اخلاقی و کمال انسانی سوق می‌دهد و در اصلاح فرد و جامعه نقش سازنده ای ایفا می‌کند.

در دوران ظهور مردم برداشت ها و دریافت های گوناگونی از دین و مفاهیم آن دارند که تأیید شده دین و حضرت ولی عصر(عج) نیست. باید گفت برخی از افراد که مبانی دین و منویات آن را درک نکرده اند به تعبیری ذهن و فکرشان خالی و تهی از دریافت های دینی است، به طور قطع ارایه و توضیح مبانی دین برای این دسته از افراد کار آسان و راحتی نخواهد بود و اصلاح این تعابیر ناصحیح مهمترین شیوه پیاده سازی منویات و شاخصه های علمی فرهنگی و اجتماعی در دوران ظهور به شمار می‌رود.

 

استقرار عدالت اجتماعی مهمترین هدف ظهور امام دوازدهم(عج)

وی برقراری عدالت اجتماعی را از مهمترین ویژگی‌های دوران حکومت حضرت مهدی(عج) دانست و گفت: همانطور که در حدیث‌ها و روایت‌های ائمه معصومان(ع) نیز آمده است، استقرار عدالت اجتماعی در تمام زوایای زندگی جامعه بشری از جمله عدالت در تقسیم و توزیع ثروت های ملی و مردمی مهمترین دلیل ظهور حضرت مهدی(عج) به شمار می رود. در پرتو اصل عدالت اجتماعی نابسامانی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سامان می‌یابد.

 

رویارویی با افراط‌گرایی و افراطیان از وظایف منتظران ظهور

حجت الاسلام فضلی‌نیا در پایان با اشاره به وظایف منتظران در برابر افراط گرایی و تندروی های برخی که مدعی اسلام و مسلمانی هستند، اظهار داشت: منتظر حقیقی در اسلام تحقیق کرده است و می‌داند که افراط گرایی جزو اسلام نیست و افرادی هستند که با برنامه ریزی برای تخریب اسلام و مسلمانان به این اعمال اقدام می کنند. این افراد به دلیل اینکه دین و تعالیم آن را به درستی دریافت نکرده اند، چنین رفتار و اعمالی را از خود نشان می‌دهند و به جای اینکه مردم و توده آنها را به دین و تعالیم رهنمون سازند، باعث انزجار و روی گردانی افراد از دین و منویات آن می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:

اعمال شب نیمه شعبان+ شرح دعاها

شبی که فضیلتش با شب‌قدر برابری می‌کند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه