English

در اولین نشست جشنواره فیلم کوتاه عنوان شد:

جریان فیلم تجربی از زبان احمد الستی/ فیلم های بدون دوربین چطور ساخته شدند

احمد الستی در در اولین نشست از سلسله نشست های بررسی فیلم کوتاه که «مروری بر تاریخچه فیلم تجربی» نام داشت، درباره جریان های فیلم تجربی از ابتدای شکل گیری سینما شخن گفت.

جریان فیلم تجربی از زبان احمد الستی/ فیلم های بدون دوربین چطور ساخته شدند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران صبح امروز 27 مهرماه در پردیس سینمایی ایران مال افتتاح شد.

پیش از افتتاحیه رسمی جشنواره، اولین نشست از مجموعه نشست های جشنواره که با تاکید بر فیلم تجربی است، با حضور احمد الستی و عطا مجابی برگزار شد.

احمد الستی در اولین نشست از سلسله نشست های بررسی فیلم کوتاه که « مروری بر تاریخچه فیلم تجربی » نام داشت، با ابراز خوشحالی از توجه به فیلم تجربی در این دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، چند دسته بندی برای سبک های فیلم های تجربی قائل شد و گفت: یکی از تاکیدهای مهم فیلم تجربی از آغاز تاکنون، تاکید بر حرکت است؛ ممکن است سوژه گاهی یک شئی یا طرح است اما به صورتی به حرکت درآمده که خاصیت اصلی سینماست. خاصیت سینما تنها قصه گویی نیست بلکه به کار گرفتن نور، حرکت و رنگ و ذهنیت انتزاعی است.

وی بیان کرد: والتر روتمان یکی از فیلمسازهای اولیه تجربی بود که از حرکت در فیلم هایش بهره گرفت، او مجموعه ای از فیلم ها را ساخت که تحت عنوان «اوپوس» بود. بعدها فیلم «ریتم 21» که در سال 1921 ساخته شد، بدون شک با تاثیر از فیلم های والتر روتمان ساخته شد که اهمیت بسیاری برای تاریخ فیلم تجربی دارد.

الستی با اشاره به تاثیر انواع موسیقی بر فیلم تجربی، اظهار کرد: همه موسیقی دانان در آن زمان به ریتم این فیلم علاقه نشان دادند، چراکه هانس ریشتر نیز ادعا کرد که این فیلم، «ریتم» است. همین مورد موجب شده تا جمع کثیری علاقه به ریتم و موسیقی این فیلم داشته باشند و توانایی خود را با این فیلم بسنجند. بنابراین اولین سبک در فیلم تجربی «فیلم مطلق» است که در آن، تاکید بر ویژگی های اساسی فیلم و سینما شامل رنگ و ریتم است.

وی در ادامه به سبک دوم فیلم های تجربی در تاریخ فیلم تجربی اشاره کرد که با تاثیر از «رنگ» و بدون دوربین ساخته شدند و افزود: یکی از زیباترین فیلم ها که در این نوع سبک تجربی در سال 1934 ساخته شده، «کالر باکس» نام دارد. این فیلم قبل از اینکه سینما به تمامی رنگ ها دسترسی پیدا کند، تونالیته تمامی رنگ ها در این فیلم به نمایش گذاشته شد! این یفلم، یکی از فیلم هایی است که بدون دوربین ساخته شده اند. این فیلمک از تاریخ اختراع سه رنگ در سینما جلو زده است و با موسیقی کوبایی همراه است و این فیلم در جشنواره ونیز در سال 1936 نشان داده می شود.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر در ادامه به جریان فیلم های داداییستی تجربی اشاره کرد و فیلم «باله مکانیکی» را نمایش داد و گفت: این فیلم جریانی را در سینما شکل داد که در واقع قصد داشتند که قداست داستان گویی را حذف کردند. این فیلم به لحاظ موسیقی بسیار قابل توجه است.

الستی همچنین در اولین نشست دیگر انواع فیلم های تجربی را با پخش فیلم های کوتاه تجربی که در تاریخ سینما معتبر هستند، توضیح داد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی