English

نشست خبری هفته خوشنویسی برگزار شد؛

انجمن خوشنویسان ایران برگزار کننده اصلی دوسالانه خوشنویسی شد

امسال برای اولین بار کلیه امور فنی هنری مربوط به دوسالانه خوشنویسی در اختیار انجمن خوشنویسان ایران قرار گرفته است.

انجمن خوشنویسان ایران برگزار کننده اصلی دوسالانه خوشنویسی شد

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران در آستانه فرارسیدن هفته ملی خوشنویسی سه شنبه 20 مهرماه با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، عارف براتی مدیر اجرایی، استاد علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی و نایب رئیس انجمن خوشنویسان، دکتر محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران، میرحیدر موسوی رئیس انجمن خوشنویسان استان قزوین و سیدمحسن میرحسینی روابط عمومی انجمن در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامحسین امیرخانی اظهار داشت: رسانه‌های عمومی نقش و سهم مناسبی به هنر خوشنویسی نمی دهد در حالی که قرن بیستم ثابت کرده است که روابط عمومی و اطلاع رسانی در معرفی و احیاء هنرها اهمیت و نقش ویژه ای دارد و اصحاب رسانه می توانند کمک شایانی در ترویج این هنر داشته باشند.

وی ادامه داد: نخبگان و اساتید خوشنویسی در این مقطع زمانی از هر دوران تاریخی دیگر بیشتر است. در نمایشگاه‌هایی که همچون نمایشگاه خوشنویسی قزوین برگزار می‌شود و آثار با نگاه کارشناسانه انتخاب و به نمایش گذاشته می‌شود به جرات می توان گفت بیش از پنجاه درصد آثار قابلیت عرضه در موزه‌ها را دارند.

امیرخانی سپس به ساختار انجمن خوشنویسان ایران اشاره کرد و گفت: انجمن خوشنویسان ایران بزرگترین تشکل مدنی حال حاضر دنیا در مدیریت افقی موفق است و از مدیریت هرمی رایج در دنیا فاصله دارد چرا که در شورای عالی خود ساختاری دارد که اعضایش از همه استان‌ها انتخاب می شود.

در ادامه این نشست محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در انجمن اظهار داشت: اصیل‌ترین هنر ملی ما خوشنویسی است و بیش از هزار سال تاریخ مدون دارد که خط نستعلیق به عنوان خط ویژه ایرانیان مطرح و بالنده شده است و هیچگاه کشورهای منطقه که می خواهند با پول و هزینه گزاف خوشنویسی را متعلق به خود اعلام کنند و حتی زمانی خط نستعلیق را در نمایشگاه‌های خود راه نمی دادند، ناچار به ازعان شدند که به غیر از کتیبه های مسجد و کتاب های ادعیه و قران،پرکاربردترین خط در نگارش و کتابت خط نستعلیق است.

وی سپس دو پیشنهاد خود برای ترویج و صیانت از خط ایرانی مطرح کرد و گفت: در مدارس ما باید خوشنویسی جدی گرفته شود. خوشنویسی پیام‌رسان فرهنگ و هنر است و می تواند جلوی رخنه فرهنگ بیگانه را بگیرد و آموزش مدرسه ای خوشنویسی باعث ورود و حضور این هنر در خانواده می شوند.

ساکت افزود: رفتن خوشنویسی به زندان‌ها هم پیشنهاد دیگر من بوده تا آموزه‌های دینی، حکمت و اخلاق و فرهنگ اصیل ایرانی که در خوشنویسی متبلور می شود به زندانیان آموزش داده شود و در عین حال ایشان هنر و مهارتی می آموزند که برای اشتغال بعد از رهائیشان می تواند مفید باشد. که در این زمینه‌ها باید تفاهم‌نامه هایی بین وزارتخانه و نهادهای مختلف و انجمن خوشنویسان به امضا برسد.

در بخش دیگری از این نشست میرحیدر موسوی در مورد برگزاری دو سالانه خوشنویسی به طور همزمان با هفته ملی خوشنویسی در استان قزوین گفت: از آنجائیکه پنج دوره بینال خوشنویسی را در قزوین با موفقیت برگزار کردیم و با رایزنی‌های انجام شده برای اولین بار امتیاز برگزاری جشنواره بزرگ خوشنویسی به انجمن سپرده شده است.

وی تصریح کرد: در واقع دبیر این جشنواره مدیر کل ارشاد استان است اما امور فنی هنری آن به طور کامل به انجمن خوشنویسان سپرده شده است.

موسوی در ادامه در مورد جزئیات برنامه اعلام کرد: ۲۲مهر افتتاح نمایشگاه و در ۲۶ مهرماه با حضور وزیر فرهنگ و هنر اختتامیه و اهدای جوایز برگزار خواهد شد. با آسیب‌شناسی انجام شده در این دوره بخشهای ویژه جوانان و زنان ایجاد شده اگرچه داوری کلی بدون درنظر گرفتن جنسیت انجام می شود و اگر خانمها موفق به دریافت جایزه ای نشدند در بخش ویژه، جایزه‌ای به ایشان هم اهدا خواهد شد.

این هنرمند خوشنویس با انتقاد از رفتار سایر کشورها در به رسمیت شناختن استفاده از نرم افزار ها در هنرخوشنویسی گفت: در تقابل با رخنه این نگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی در بینالها محور قرار گرفت و در دو دوره گذشته جدای از بررسی اثر ارسالی، مرحله اجرایی هم داشتیم تا مانع ورود فرهنگ استفاده از ابزار دیجیتال برای خلق اثر خوشنویسی شویم.

موسوی در ادامه به تغییرات دیگری در این دوره اشاره کرد و گفت: برای داوران کارت رای صادر شده و تا آخرین روز آرا مخفی می ماند. بخش نقاشی خط هم به چهار رشته سنتی رایج بینال‌ها اضافه شد. بزرگداشت عمادالکتاب از دیگر برنامه های این دوره است. معیارهای داوری در یک نشست لایو به صورت شفاف توسط داوران اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: هفته خوشنویسی در دفتر مرکزی انجمن خوشنویسان برگزار می شد تا اینکه موفق شدیم روز خوشنویسی را در تقویم سالانه کشور ثبت کنیم. تلاقی این روز و هفته با بینال خوشنویسی توسط انجمن خوشنویسی قزوین ایجاد شده است.

علی اشرف صندوق آبادی نیز درباره برگزاری دوسالانه خوشنویسی در هفته خوشنویسی گفت: با توجه به اینکه انجمن دارای ظرفیت‌هایی است که می‌تواند چندین برنامه را با هم انجام دهد. مکانیزم شورای سیاستگذاری دوسالانه خوشنویسی نیز هدفمند و زمان‌دار است و شورای سیاستگذاری تمامی برنامه‌ها را در قزوین اجرایی می‌کنند. بنابراین به اعتقاد من، امسال همزمانی دوسالانه و هفته خوشنویسی اثر فزاینده خواهد داشت. دولت برای اهدافش نیاز به طراحی استراتژیک دارد و به این نتیجه رسید که دوسالانه‌ها را به اهلش بسپارد و کارهای تخصصی مربوط به رشته هنری را انجمن‌ها انجام دهند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه جایگاه فضای بین‌رشته‌ای و چندرسانه‌ای بودن در هنر خوشنویسی کجاست و چطور تعریف می‌شود؟ گفت: این نکته کاملا درست است. ما امسال متناسب با اعتباری که در نظر گرفتند بخش‌هایی را چون نقاشی خط که تلفیقی است، اضافه کردیم. بحث بین‌رشته‌ای را امسال در قالب نقاشی خط وارد دوسالانه کردیم اما سال آینده قطعا با اعتبارات لازم به این موضوع توجهی ویژه خواهیم داشت.

نایب رئیس انجمن خوشنویسان درباره روال شکل‌گیری انجمن صنفی خوشنویسان ایران و همچنین برگزاری مجمع عمومی سالیانه انجمن خوشنویسان گفت: انجمن خوشنویسان ایران روز گذشته برای انجمن صنفی، مجمعی مجازی را برگزار کرد اما تعداد اعضا به حد نصاب نرسید و قرار شد در زمان دیگری مجمعی برگزار کنیم تا بتوانیم درباره مسائل مربوط به انجمن صنفی و همچنین عضوگیری این انجمن و .. تصمیم بگیریم تا در نهایت به مرحله انتخابات برسیم و طبق روالی که وزارت کار قرار داده، جلو برویم.

سیدمحسن میرحسینی نیز گزارشی از برنام های هفته خوشنویسی ارائه و بیان کرد: انجمن خوشنویسان ایران به روال هرساله و به منظور حفظ و ارتقای هنر فخیم خوشنویسی 21 لغایت 27 مهرماه را بعنوان هفته خوشنویسی با برگزاری مراسم هایی متنوع و شایسته ارج می نهد . همانگونه که مستحضرید به دلیل وجود بحران کرونا و محدودیتهای به وجود آمده ، دفترمرکزی برنامه های ستادی بزرگداشت هفته خوشنویسی را بر مبنای مراسم های حضوری و فضای مجازی طرح ریزی کرده است که برخی از آنها به شرح زیر است:

- برگزاری نشست خبری تشکیل پنجمین ستاد گرامیداشت هفته خوشنویسی 20 مهرماه

- آماده سازی فایل فیلم مصاحبه و نشست تخصصی با موضوع ( پختگی در خط ) توسط استاد غلامحسین امیرخانی جهت استحضار در سایت انجمن خوشنویسان ایران

- برگزاری نشستهای زنده فضای مجازی ( لایو ) به صورت هر شب درخصوص برند دوسالانه خوشنویسی و سیاستهای کلان جشنواره و معیارهای داوری

- مراسم یادبود استاد جهانگیر نظام العلماء 23 مهرماه  ( مجتمع فرهنگی هنری انجمن خوشنویسان ایران – دزاشیب )

- مراسم رونمایی از کتاب میرعماد در موزه خط و کتابت میرعماد روز 24 مهرماه  ( کاخ سعد آباد )

- ضبط فیلم و تدوین آن درخصوص نشستهای تخصصی با استادان مطرح کشوری

- برگزاری جشنواره پوستر و داوری آثار ارسال شده سال گذشته

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه