English

رضا نصیری در گفتگو با موج:

فصل جدید «کودک شو» در مسیر رایزنی با شبکه/مجری گری تیپ و قیافه زیبا داشتن نیست

تهیه کننده تلویزیون معتقد است در حال حاضر تولید برنامه ها با پول های گزاف دست کسانی است که آنچنان به فرهنگ ما کمک نمی کنند و تنها می آیند و می‌روند.

فصل جدید «کودک شو» در مسیر رایزنی با شبکه/مجری گری تیپ و قیافه زیبا داشتن نیست

رضا نصیری تهیه کننده «کودک شو» در پاسخ به این پرسش که فصل جدید این مسابقه تولید می شود یا نه، مطرح کرد: در حال رایزنی با شبکه نسیم هستیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. در ابتدا باید ساخت فصل جدید نهایی شود و بعد وارد جزییات آن از جمله بخش های مختلف و مجری مسابقه می شویم. 

به گفته وی، تاکنون چهار فصل از این مسابقه در قالب 750 قسمت روی آنتن رفته است و فصل چهارم تنها 205 قسمت داشت و آخرین فصلی بود که روی آنتن رفت. 

تهیه کننده برنامه «کودک شو» در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد این مسابقه در شبکه تمایش خانگی تولید شود یا نه، عنوان کرد: برند «کودک شو» برای تلویزیون است و امکان جابه جایی آن در هیچ پلتفرمی نیست. 

وی درباره تمایل به کار در شبکه نمایش خانگی بیان کرد: برای ساخت مسابقه نمایش خانگی باید به سراغ ما بیاید و درست نیست ما برویم سراغ این رسانه. اگر آن ها تصور می کنند ما تخصص داریم باید به ما پیشنهاد کار بدهند نه اینکه ما خودمان را تحمیل کنیم و یا کاری را انجام بدهیم که این اتفاق را رقم بزند اما متاسفانه رویکرد این بوده است که این رسانه بیشتر به سراغ افرادی رفته است که چه به لحاظ سابقه کاری و چه به لحاظ تخصص آنچنان مورد توجه نبودند و خروجی های این شبکه گواه این مساله است به ویژه آنکه خروجی برنامه های ترکیبی و تاک شوها مطلوب نیست و تنها در 20 یا 30 قسمت تولید و بعد جمع می شوند. 

نصیری افزود: در شبکه های نمایش خانگی برنامه های ترکیبی و تاک شو را با هزینه های چند ده برابر تولید می کنند اما چون ساختار را نمی شناسند و فکر می کنند می توانند با آوردن یک فرد چهره و پرسیدن سوالات تکراری مخاطب جذب کنند، طرح شکست می خورد و آنقدر هم برای مخاطب جذابیت ندارد. در حال حاضر راحت ترین کار این شده است که یک مجری روبه رو یک مهمان شاخص قرار بگیرد و سوالات تکراری بپرسد به همین دلیل افراد غیرمتخصص زیاد شده اند در حالی که یک برنامه باید با ساختار مشخص خود ساخته شود. 

این تهیه کننده تلویزیون با بیان اینکه یک زمانی مسابقات و تاک شوهای مختلفی با رنگ و بوی و نوآوری مختص به خودشان ساخته می شد، تصریح کرد: در حال حاضر همه چیز شبیه هم شده است به گونه ای که یک فرد در این هفته مهمان یکی از برنامه های پلتفرم است و هفته بعد او مهمان برنامه دیگر در پلتفرم دیگری است و فقط دکور تغییر می کند. 

در هنر مرزبندی وجود ندارد

نصیری در ادامه با اشاره به گفته های برخی از برنامه سازان مبنی بر کپی بودن کارها، اظهار کرد: برخی از دوستان در این مدت درباره برنامه های خود از کپی بودن یا نبودن آن صحبت کرده اند اما از نظر من این اتفاق از سر آگاهی صورت نمی گیرد. در هنر اصلا این مرزبندی ها وجود ندارد و اگر یک کاری در کشوری ساخته شده و موفق بوده، ممکن است 100 کشور دیگر با استانداردهای لازم و رنگ و بوی مختص به خودشان آن را تولید کنند و کار خوبی از آب دربیاید. به عنوان مثال اجرای مهران مدیری در مسابقه «دورهمی» منحصر به خودش است و در نمونه خارجی این اتفاق را نداریم اما صرفا به این دلیل که دکور و بازی مشابه مسابقه خارجی است برچسب کپی بودن را به برنامه می زنیم. 

وی با بیان اینکه ما 2 نوع برنامه داریم، توضیح داد: برنامه ها به 2 دسته قابل تقسیم است: آن هایی که خلق  و آن هایی که از روی برنامه های دیگری ساخته می شود. اساسا چون ما در ژانر سرگرمی کار می کنیم اگر بتوانیم برنامه ای تولید کنیم که برای مخاطب حذاب و سرگرم کننده باشد یعنی ما درست عمل کرده ایم و فرقی نمی کند برنامه کپی باشد یا غیرکپی چراکه کپی خوب می تواند اتفاق خوبی را رقم بزند از سوی دیگر ما به لحاظ نیروی انسانی، امکانات، اتاق فکر و تکنولوژی شاید از برخی از کشورهایی که سالهاست در این زمینه سرمایه گذاری های کلان کرده اند، دورتر باشیم اما باید خودمان را به سطح قابل قبولی برسانیم همچنین محتوا باید محتوای ایرانی و متناسب با فرهنگ خود ما باشد. 

به گفته تهیه کننده «کودک شو»، متاسفانه دیده می شود در رسانه ملی هم برخی برنامه از دیگر برنامه ها کپی می کنند که اصلا اتفاق خوشایندی نیست. از روی آیتم و دکور «کودک شو» در برنامه های دیگر استفاده شده است.

مجری گری تیپ و قیافه زیبا داشتن نیست

نصیری درباره بهره بردن از مجریان به جای بازیگران در اجرای مسابقه های تلویزیونی عنوان کرد: یک زمان تلویزیون از مجریانی مانند رضا رشیدپور ، فرزاد حسنی ، محمدرضا شهیدی فر، احسان علیخانی و... که واقعا توانمند بودند، پر شده بود اما پس از مدتی در این حوزه مجری به لحاظ کاریزماتیک، علم و فن بیان ساخته نشد در حالی که استقبال مردم از مجریان توانمند بیشتر از بازیگران است. در این شرایط باید به سراغ چه کسی برویم بازیگران که دوربین را می شناسند و بعد به فراخور حال آن ها انتخاب می کنیم. برای ما هم بسیار مطلوب بود از پروش یافته های این حوزه استفاده و یا روی کسانی سرمایه گذاری می کردیم که استانداردهای اولیه را داشته باشند. 

وی افزود: در بسیاری از برنامه های میانی سازمان مجریانی حضور دارند اما آیا مردم اسم آن ها را بلد هستند؟ حتی توانسته اند کاریزمایی ایجاد کنند که مردم طرفدارشان شوند؟ این اتفاقی است که در تلویزیون رخ داده است. از نظر من باید یک پژوهش کامل صورت بگیرد، آدم های مختلفی بیایند و درگیر آموزش شوند تا مجریان مختلفی را داشته باشیم. باید بدانیم مجری گری تیپ و قیافه زیبا داشتن نیست بلکه داشتن فن بیان، تخصص، علم، دایره لغات و... بسیار مهم است. 

این تهیه کننده تلویزیون معتقد است در حال حاضر تولید برنامه ها با پول های گزاف دست کسانی است که آنچنان به فرهنگ ما کمک نمی کنند و تنها می آیند و می روند. امیدوارم تولید برنامه ها به دست برنامه سازان واقعی انجام شود.

نصیری در پایان درباره جدیدترین فعالیت های خود خاطرنشان کرد: مشغول تولید یک مسابقه جدید با مختصات بسیار بزرگ هستیم که به زودی رونمایی می کنیم. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه