English

لزوم تسلط کامل به عرصه شعر؛ پیشنهاد یک شاعر پیشکسوت به شاعران آیینی

سعیدی راد به شاعران جوانی که می‌خواهند در عرصه سرودن اشعار آیینی و عاشورایی فعالیت کنند پیشنهاد کرد تا زمانی که تسلط کاملی بر عرصه شعر ندارند،به سراغ شعر اهل بیتی نیایند.

لزوم تسلط کامل به عرصه شعر؛ پیشنهاد یک شاعر پیشکسوت به شاعران آیینی

عبدالرحیم سعیدی راد شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری موج گفت: ادبیات عاشورایی در طول تاریخ جریان داشته است و تا به امروز شاعران بسیاری در خصوص واقعه روز دهم ماه محرم سال1361هجری شعر سروده‌اند. هر شاعر، این واقعه و جزئیات آن را به فراخور حال خودش روایت کرده است. این کار شاعران باعث می‌شود کمتر مخاطبی تصور کند که روند خلق آثار عاشورایی به تکرار کشیده شده است.

او افزود: ما در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاعران خوبی داشته‌ایم که در زمینه ادبیات و شعر عاشورایی کار کرده‌اند. در این مدت آثار فاخری از افرادی چون حمید سبزواری ، مشفق کاشانی، زنده‌یاد محمود شاهرخی، علی معلم دامغانی، حمیدرضا برقعی، مجاهدی و رضا اسماعیلی دیده شده است. علی معلم مثنوی زیبایی را با موضوع عاشورا سروده است.

اشعار دم دستی در شان اهل بیت (ع) نیستند

این شاعر بیان کرد: در دهه‌های اخیر و مخصوصا دهه 90 به صورت خاص به شعر آیینی و عاشورایی پرداخته شد و حتی انجمن‌هایی در سراسر کشور با انتخاب روایت‌های درست، شعرهای آیینی را به درستی نقد و بررسی می‌کنند اما من خروجی کار این انجمن‌ها را در جایی ندیدم و باز هم شعرهای دم‌دستی در میان اشعار عاشورایی دیده می‌شوند و آثاری در این قالب سروده می‌شوند که در شأن اهل بیت(ع) نیستند.

سعیدی راد ادامه داد: متأسفانه امروزه برخی از شاعران آثار عاشورایی نازل خود را در قالب کتاب منتشر می‌کنند. ما همیشه به شاعران جوان گفته ایم تا زمانی که تسلط کاملی بر عرصه شعر ندارند، به سراغ شعر اهل بیتی نیایند. به هر حال اهل بیت(ع) جایگاه مقدسی دارند و اگر قرار است شعری درباره آنها سروده شود، با سرایش آن باید مقام این بزرگان به بهترین و زیباترین شکل تجلی پیدا کند.

دستاورد یک شاعر در هندوستان

او گفت: خوشبختانه امروزه افراد خبره‌ای چون علیرضا قزوه تلاش می‌کنند با تکیه بر ارتباطات خود افراد مستعد و توانا در سرودن اشعار آیینی و عاشورایی را شناسایی کرده و به همگان معرفی کنند. قزوه این روزها در هند زندگی می‌کند و کارهای زیادی در زمینه توسعه زبان فارسی در هند انجام داده‌ است. او ارتباط خوبی با شاعران آیینی مسلمان برقرار کرده است و در دهه اول محرم امسال برنامه‌‌ای را با مشارکت شاعران هندی، افغانستانی، تاجیکی و پاکستانی فارسی‌زبان اجرا کرد. اشعار عاشورایی خوبی در قالب این برنامه شنیده شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه