English

حراجی تهران برگزار شد/۴۲ میلیارد مجموع فروش این دوره

هفت اثر در چهاردهمین حراج تهران با قیمت بالای یک میلیارد تومان به فروش رفت که در این میان رضا درخشانی با دو اثر 5 میلیارد و دویست میلیون و یک میلیاردو صد میلیون تومانی رکوردار این دوره شد.

حراجی تهران برگزار شد/42 میلیارد مجموع فروش این دوره

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج چهاردهمین دوره حراج تهران به صورت آنلاین برگزار شد. در این حراج ۱۲۰ اثر به فروش گذاشته شد که با مجموع 42 میلیارد و 718 میلیون تومان کار خود را پایان داد.

در میان آثار ارائه شده در این دوره حراج، آثاری از هنرمندان مشهور انقلاب از جمله مرتضی اسدی ، مرتضی گودرزی دیباج، کاظم چلیپا و همین طور حسن روح الامین که هنرمند جوان اما بسیار مطرح در حوزه نقاشی های مذهبی است، به همراه چند عکس دفاع مقدسی اثر آلفرد یعقوب زاده، سعید صادقی و جاسم غضبانپور و همینطور آثاری از عباس کیارستمی و رضا کیانیان به چشم می خورد.

در این میان هفت اثر با رقمی بیش از یک میلیارد تومان چکش خوردند که این آثار عبارت بودند از:

محمود زنده‌رودی

چهامین اثر ارائه شده در چهاردهمین حراج تهران کاری از محمود زنده‌رودی (متولد۱۳۲۲) و بدون‌عنوان از مجموعه کرامت انسانی بود. تکنیک خلق اثر ترکیب مواد روی بوم در ابعاد ۲۰۰×۱۵۱ سانتیمتر بود که در سال  ۱۳۹۳ خلق شده بود و به قیمت ۱۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به فروش رسید. برآورد قیمت ابتدائی این اثر ۴۰۰۰ - ۳۰۰۰ میلیون ریال بود. این اثر سومین میلیاردی این حراجی بود اما این بار به تومان. در واقع این اثر با قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان به فروش رسید.

 

اثری قاسم حاجی زاده

بیستمین اثری که در این حراج عرضه شد کاری بود از  قاسم حاجی‌زاده (متولد ۱۳۲۶) که بدون‌عنوان با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم درابعاد ۲۰۰×۱۳۰ سانتیمتر در سال ۱۳۵۲ خلق شده بود و با برآورد اولیه ۱۵۰۰۰ - ۱۰۰۰۰ میلیون ریال به حراج گذاشته شد که در نهایت به قیمت ۱۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (یک میلیارد و صد میلیون تومان) به فروش رسید.

گنبد آبی 1 اثر وای. زی.کامی (کامران یوسف زاده) (متولد ۱۳۳۵)

گنبد آبی 1 اثر وای. زی.کامی (کامران یوسف زاده) (متولد ۱۳۳۵)  چهل و دومین اثر ارائه شده در چهاردهمین حراج تهران بود که در سال  ۱۳۸۷ با تکنیک ترکیب‌مواد روی کتان در ابعاد ۱۸۳×۱۶۰ سانتیمتر خلق شده بود و با برآورد اولیه ۵۰۰۰۰ - ۴۰۰۰۰ میلیون ریال به حراج گذاشته شد. این اثر درنهایت با قیمت ۴۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. در واقع در پایان این دوره حراج این اثر دومین اثر گرانقیمت آن بود.

روز و شب‌ را می‌شمارم، روز و شب اثر رضا درخشانی در چهاردهمین دوره حراج تهران

گرانقیمت ترین اثر فروخته شده در چهاردهمین حراج تهران پنجاه ونهمین اثر عرضه شده بود که کاری دولته‌ای از  رضا درخشانی (متولد ۱۳۳۱) با عنوان «روز و شب‌ را می‌شمارم، روز و شب» بود این اثر با تکنیک ترکیب مواد و برگ انجیر روی بوم در ابعاد هر لت ۲۰۰×۱۸۰، در مجموع ۴۰۰×۱۸۰ سانتیمتر که در سال ۱۹۹۶ میلادی خلق شده بود. این اثر با برآورد اولیه ۴۰۰۰۰ - ۳۰۰۰۰ میلیون ریال عرضه شد اما در نهایت قیمت فروش آن به ۵۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل پنج میلیارد و دویست میلیون تومان رسید.

رشد نه برابری قیمت یک تابلو در مدت کمتر از پنج سال

امپراتور مطرود اثر واحد خاکدان

امپراتور مطرود اثر واحد خاکدان تابلوی میلیاردی دیگری بود که در این حراج به فروش رسید. این اثر با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم در ابعاد ۱۲۰×۱۶۰ سانتیمتر در سال ۱۳۹۶ خلق شده و در همان سال در هشتمین حراج تهران ارائه شده است. این تابلو در آن دوره با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان به فروش رسیده بود اما در حراج امسال با رشدی فزاینده و بیش از برآوردهای اولیه که ۱۵۰۰۰ - ۱۰۰۰۰ میلیون ریال بود به قیمت  ۱۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان به فروش رسید.

هجرت طلایی اثر رضا درخشانی

دومین اثر رضا درخشانی (متولد ۱۳۳۱) با عنوان هجرت طلایی نود و نهمین اثری بود که در چهاردهمین حراج تهران عرضه شد و با قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان به فروش رسید. این اثر با تکنیک ترکیب‌مواد روی بوم در ابعاد ۱۵۰×۱۸۰ سانتیمتر و در سال  ۱۳۸۵ خلق شده و با برآورد قیمت ۱۵۰۰۰ - ۱۰۰۰۰ میلیون ریال در این حراج شرکت داده شده بود.

درخشانی با فروش این دو اثر در این دوره رکوردار شد، ضمن اینکه رکورد قیمت آثارش در حراج تهران هم حدود پانزده برابر افزایش یافت چرا که آخرین بار اثری از او در خرداد سال 1304 به قیمت سیصد و شصت میلیون تومان به فروش رسیده بود.

بندبازها   آویش خبره زاده

آخرین اثر میلیاردی چهاردهمین دوره حراج تهران که به فروش آثار مدرن و معاصر ایران اختصاص داشت، اثری از  آویش خبره زاده با عنوان بند بازها بود که به قیمت یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان به فروش رسید. چهار سال پیش هم اثری از این هنرمند دراین حراجی به فروش گذاشته شده بود که با قیمت 95 میلیون تومان فروخته شده بود. 

بندباز‌ها با تکنیک رنگ‌روغن و جسو روی تخته در ابعاد ۹۲×۱۱۷ سانتیمتر در سال ۱۳۸۷ خلق شده است. این اثر در اکتبر ۲۰۱۳ در حراج کریستیز (آنلاین) ارایه شده و در کتاب « ناهمانندها» (ص ۱۹۷) ، انتشارات تیمز و هادسون (۱۳۸۸) نیز به چاپ رسیده است.

آثار هنرمندان انقلابی و دفاع مقدسی حاضر در چهاردهمین حراج تهران

اگرچه عملکرد حراج تهران همیشه به صورت یک نقطه مبهم در ذهن بسیاری از افراد قرار دارد و حتی در دوره قبلی اش فروش سوال برانگیز اثری از یک هنرمند پرحاشیه در این حراج واکنش های بسیاری را در پی داشت، اما مدتی است که آثار هنرمندانی که در زمره هنرمندان انقلابی و دفاع مقدسی دسته بندی می شدند در این حراج، زمینه ای برای بهبود اقتصادی این هنرمندان و آثارشان فراهم آورده است. اگرچه به رغم نام بلند آوازه این هنرمندان هنوز قیمت آثار آنها به مرزهای باشگاه میلیاردی ها نزدیک هم نشده است. 

در ادامه مشخصات و قیمت نهایی برخی از آثار ارائه شده در چهاردهمین دوره حراج تهران را مرور می کنیم.

عکس خاطره انگیز دفاع مقدس 420 میلیون تومان چکش خورد

جنگجوی جوان آلفرد یعقوب زاده

جنگجوی جوان اثر آلفرد یعقوب زاده عنوان عکسی است که در سال 1359 به ثبت رسیده است. این اثر با چاپ روی کاغذ عکاسی (دیاز مات) در ابعاد ۱۸۰×۱۲۰ سانتیمتر  در سال ۱۴۰۰ به صورت تک نسخه چاپ شده و با گواهینامه آقای آلفرد یعقوب‌زاده ارائه شد که در حراجی با برآورد قیمت اولیه ۲۰۰۰ - ۱۵۰۰ میلیون ریال به فروش گذاشته شد و در نهایت با قیمت  ۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل چهارصد و بیست میلیون تومان به فروش رسید.

نخل‌ها ایستاده می‌میرند اثر جاسم غضبانپور

«نخل‌ها ایستاده می‌میرند» هم عنوان عکس دفاع مقدسی بود که توسط جاسم غضبانپور در سال ۱۳۶۱ ثبت شده و در سال  ۱۴۰۰ روی کاغذ اپسون فاین آرت در ابعاد ۱۸۴×۵۸ سانتیمتر چاپ شده است. برآورد اولیه این اثر که به صورت تک نسخه ارائه شد ۸۰۰ - ۶۰۰ میلیون ریال بود که در نهایت با قیمت ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل هفتاد و پنج میلیون تومان چکش خورد.

 

والفجر مقدماتی اثر سعید صادقی

اثری از سعید صادقی هم در چهاردهمین حراج تهران با عنوان والفجر مقدماتی عرضه شده بود که به قیمت صدو بیست میلیون تومان به فروش رسید. این اثر در  ۱/۱ ۱۳۶۱ ثبت شده و پشت آن امضای هنرمندقرار دارد اگرچه که در سال ۱۴۰۰ با ابعاد ۱۸۰×۱۱۰ سانتیمتربا چاپ فاین آرت روی کاغذ اپسون به فروش گذاشته شد.

فریاد اثر مرتضی گودرزی

اگرچه فریاد مرتضی گودرزی در این دوره حراج تنها با شصت میلیون تومان به فروش رسید اما پنجمین حضور این هنرمند در حراج تهران با افزایش قیمت نسبی روبرو بود.

این تابلو با تکنیک ترکیب مواد روی بوم در ابعاد ۱۴۹×۱۵۲ سانتیمتر در سال ۱۳۹۹ خلق شده و به قیمت کف برآورد اولیه چکش خورد.

اثر کاظم چلیپا در چهاردهمین حراج تهران

کاظم چلیپا هم پنجمین حضور خود در حراج تهران را با اثری بدون عنوان تجربه کرد. این بار اثر او که در سال ۱۳۹۹ با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم و در ابعاد ۱۸۸×۱۶۵ سانتیمتر خلق شده بود با قیمت صدو ده میلیون تومان به فروش رسید. که نسبت به آثار قبلی اش افزایشی نزدیک به دو برابر و نیمی داشت.

اثر بدون عنوان مرتضی اسدی در چهاردهمین حراج تهران

اثر بدون عنوان مرتضی اسدی با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد ۱۴۰×۱۸۰ سانتیمتر در سال ۱۳۹۹ خلق شده بود که در این دوره حراج تهران سقف قیمت خود را زد و با قیمت هشتاد میلیون تومان به فروش رسید. این هنرمند دو بار دیگر هم در حراج تهران حضور یافته بود که این گران ترین اثر او در این سالها بود.

حسن روح الامین - عادیات

اثر بعدی این دوره حراج تهران که به نوعی در زمره کارهای ایدئولوژیک قرار می گیرد، کاری از نقاش جوان اما مطرح کشور یعنی حسن روح‌الامین (متولد ۱۳۶۴) بود که با عنوان «عادیات» (برگرفته از نام یکی از سوره های قرآن) و با تکنیک رنگ‌روغن و اکریلیک روی بوم در ابعاد ۳۱۵×۱۹۳ سانتیمتر در سال ۱۳۹۶ خلق شده بود. به نظر می رسد که برگزار کنندگان این حراج تلاش کرده بودند تا چهاردهمین اثر ارائه شده در چهاردهمین دوره حراج تهران که در روزهای ابتدائی محرم برگزار می شود کاری مذهبی باشد تا شاید با قیمتی شگفت انگیز به فروش برسد اما این اتفاق نیفتاد؛ اگرچه بیش از قیمت های برآوردی خود به فروش رسید.

این تابلو که برآورد قیمت : ۳۰۰۰ -۲۰۰۰ میلیون ریال عرضه شد در نهایت به قیمت  ۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل سیصد وهشتاد میلیون تومان به فروش رسید.

آثاری از دو سینماگر

همیشه حضور هنرمندانی با شهرت سینمایی در حراج تهران و یا هر رویداد دیگری، می تواند از جذابیت های آن باشد و همیشه این سوال را مطرح کند که آیا مبلغ اثر فروش رفته در ازای شهرت و محبوبیت خالقش پرداخت شده یا به دلیل زیبایی و کیفیت اثر. سوالی که در مورد رضا کیانیان و عباس کیارستمی در بدترین حالت به این جواب می رسد که ترکیبی از هر دو چرا کهآثار این دو  کیفیت هنری خوبی هم دارند و از تردیدها می کاهند.

اثر عباس کیارستمی در چهاردهمین حراج تهران

در این دوره حراجی تهران برای ششمین بار اثری از عباس کیارستمی (۱۳۹۵-۱۳۱۹) بدون عنوان از مجموعه سفید برفی ارائه شده بود. چاپ عکس روی بوم در ابعاد ۲۳۱×۱۵۴ سانتیمتر  و تاریخ اثر هم  دهه ۱۳۸۰ اعلام شده است. این اثر تک نسخه در برآورد اولیه با قیمت ۱۲۰۰۰ - ۸۰۰۰ میلیون ریال عرضه شده بود که در نهایت با قیمت  ۸,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل هشتصدوپنجاه میلیون تومان به فروش رفت.

بدون‌عنوان از مجموعه او می‌رود دامن‌کشان رضا کیانیان

اثر بدون‌عنوان از مجموعه او می‌رود دامن‌کشان رضا کیانیان که در سالهای  ۱۳۹۶-۱۳۹۰ خلق شده و  در سه لت و ابعاد هر لت ۸۷×۱۲۰، در مجموع ۲۶۱×۱۲۰ سانتیمتر در سال  ۱۳۹۹ روی بوم اپسون مات چاپ شده اند  به صورت تک‌نسخه در چهاردهمین حراج تهران عرضه شد و با کف قیمت بر آوردی به مبلغ  ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل صدو پنجاه میلیون تومان به فروش رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه