English

درخواست مجید مجیدی برای اکران رستاخیز

نشست خبری دومین دوره فیلم های عاشورایی برگزار شد و این جشنواره به "تصویر دهم" تغییر نام داد.

درخواست مجید مجیدی برای اکران رستاخیز

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج نشست خبری دومین دوره جشنواره فیلم‌ کوتاه عاشورایی با حضور مجید مجیدی رئیس و محمد رهبر دبیر این رویداد و با اجرای ایزد مهرآفرین در مجتمع نور یاس برگزار شد.

سوگ در خانه به تصویر دهم تبدیل شد

در ابتدای این نشست محمد رهبر با ارائه گزارش کوتاهی از دوره اول این رویداد با عنوان «سوگ در خانه» گفت: هیأت انتخاب از مجموع ۲۲۰ فیلم ارسالی به دبیرخانه جشنواره، ۳۳ فیلم را انتخاب کردند که این آثار در یکی از پلتفرم‌ها پخش شد و در نهایت ۱۰ فیلم برگزیده و ۳ فیلم از سوی مردم به‌عنوان منتخبان مردمی معرفی شدند.

وی سپس از دائمی شدن این رویداد فرهنگی و هنری خبر داد و گفت: بر این اساس و با توجه به اینکه تاکیدمان از به تصویر کشیدن برگزاری مراسم خانگی فراتر رفته است،  نام سوگواره به « تصویر دهم » تغییر پیدا می کند که این نام برگرفته از عاشورا است. این تغییر با این هدف است که هنرمندان فیلم‌هایی  از شعائر دینی تهیه کرده و ارسال کنند.

نیما جاویدی به داوری تصویر دهم می نشیند

مجید مجیدی هم گفت: امسال هم درگیر کرونا هستیم و قطعا سوگواران اباعبدالله پروتکل ها را رعایت خواهند کرد؛ اما این مراسم حضور بیش از پیش هنرمندان برای ثبت و ضبط این آئین ها را می طلبد تا با نگاه خودشان به آن بپردازند.

وی افزود: سال گذشته تمرکز بر «سوگ در خانه» بود اما امسال در همه عرصه هایی که شعائر حسینی برگزار می شود، هنرمندان می توانند آثار خلاقانه خود را تولید کنند. البته زمان آثار کماکان محدود به همان پنج دقیقه است تا امکان انتشار آنها در فضای مجازی وجود داشته باشد.

این سینماگر مطرح در ادامه اظهار داشت: بناداشتیم که امسال ورکشاپ‌هایی را برگزار کنیم و برنامه ریزی هایی هم از چند ماه قبل انجام داده بودیم اما دوباره با موج وحشتناک کرونا روبرو شدیم و این برنامه تا سال آینده به تعویق افتاد.

وی در مورد اسامی داوران این دوره هم گفت: سیدرضا میرکریمی ، مجید مجیدی و نیما جاویدی در جمع هیات داوران قرار دارند.

احتمال سه روز اکران آثار منتخب در فضای باز

محمد رهبر، دبیر این رویداد در ادامه گفت: هنرمندان علاقمند محدودیتی در مورد تعداد آثار ندارند و تا اربعین فرصت دارند که هر تعداد اثر که تمایل دارند را در سامانه ای که به زودی معرفی خواهد شد بارگذاری کنند. جوایز هم در این دوره در سه دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول جوایز سه اثر برگزیده هیات داوران خواهد بود که به ترتیب اول تا سوم در کنار تندیس و لوح تقدیر سوگواره نفر اول پنج سکه، نفر دوم چهار سکه و  نفر سوم سه سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد. دسته دوم جوایز داوری مردمی است که به پنج اثر هم به انتخاب مردم لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی تقدیم خواهد شد. و درنهایت یک جایزه ویژه خیریه راه ایمان است که در آینده میزان آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در مورد نحوه اکران آثار منتخب و برگزاری اختتامیه گفت: اگر بتوانیم در انتهای صفر، سه روز اکران در فضای باز داشته باشیم، مراسم اختتامیه را همان موقع برگزار خواهیم کرد اما اگر شرایط به گونه دیگری رقم بخورد، یکی از پلتفرم ها را برای نمایش آثار انتخاب و اعلام خواهیم کرد و آرای مردمی را هم از همان طریق کسب می کنیم و در این صورت، اختتامیه را مصادف با هفده ربیع الاول برگزار می کنیم.

درخواست مجیدی برای اکران رستاخیز

در بخش دیگری از این نشست مجید مجیدی گفت: برای چندمین بار از مسئولین درخواست فراهم کردن زمینه اکران فیلم روز رستاخیز اثر آقای احمدرضا درویش را دارم. ایشان سالهای سال برای ساخت این اثر زحمت کشیده و روا نیست که شش سال از فیلم ساختن باز بماند.

کارگردان فیلم سینمایی محمد رسول الله تصریح کرد: دلیل این تاکید این است که راه باز شود و هنرمندان در این عرصه به تولید اثر بپردازند چرا که تعلیق این فیلم جرات ریسک تهیه کنندگان و کارگردانان را گرفته و مانع تولید آثار بیشتری در این حوزه شده است.

در ادامه، نوبت به سوالات خبرنگاران در مورد سوگواره تصویر دهم رسید.

مجیدی در پاسخ به سوالی در مورد تشویق مردم به بی تفاوتی نسبت به پروتکل های کرونایی گفت: امسال ما شرایط کرونایی را پشت سر گذاشته ایم و تصور ما این است که بیش از گذشته به فاصله های اجتماعی و رعایت بهداشت پایبندیم. ما تشویق کننده مردم برای رعایت نکردن نیستیم و فراخوان امسال ما هم نمی تواند بهانه ای برای رعایت نکردن پروتکل‌ها باشد و ما تنها دایره امکان خلق اثر را وسیع‌تر کرده ایم.

رئیس سوگواره تصویر دهم در مورد آثاری که سال گذشته انتخاب شدند در حالی که در فضاهای خارج از خانه تولید شده بودند، گفت: سوگ در خانه به معنای یک عزاداری در چهاردیواری نبود بلکه ممکن بود این عزاداری در محله باشد یا یک پشت بام باشد در واقع ملاک ما ایجاد فرهنگ سوگواری محدود بود.

مجیدی در مورد چرائی بین المللی نشدن این جشنواره گفت: شرایط کرونایی در بین‌المللی نشدن جشنواره بی تاثیر نبوده و در حالی که دوستان کربلای معلی حضور دارند خیلی استقبال کرده اند که یک سوگواره بین‌المللی داشته باشیم، نتوانستیم تمرکز جدی روی این مسأله داشته باشیم. شاید سال آینده تمرکز در کربلا باشد و در این زمینه در حال رایزنی هستیم که سال بعد افتتاحیه یا اختتامیه آن در کربلا برگزار شود.

در این بخش، رهبر تاکید کرد: شبکه تلویزیونی کربلا در کنار ما است و شاید تولیت آستان مقدس امام حسین هم به حامیان ما بپیوندد.

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای، مجید مجیدی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد اینکه آیا این سوگواره برای مقابله با آثار شعار زده یا خرافی و یا ناصحیح در مورد معرفی آئین ها و مناسک و شعائر تدبیری اندیشیده گفت: فرهنگ سازی درست و به دور از خرافات و شعارهایی که در شأن این ایام نباشد، از اهداف این سوگواره است. این فرهنگ میراث بزرگ جهان شیعه است و ما به دنبال به تصویر در آوردن آن هستیم.تلاش می کنیم که فرهنگ‌سازی اصیلی داشته باشیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری موج د رمورد اینکه آیا به آثار توصیفی اهمیت می دهند یا مفهومی هم گفت: قطعا به دنبال نگاه و اندیشه هستیم که چنین آثاری از ورکشاپ‌هایی که می خواستیم برگزار کنیم و ان شاءالله از دوره های بعدی و با تلاش اساتید به نتیجه می رسیم. ما به دنبال راهبردهایی هستیم که بتوانیم فرهنگ حسینی را به شکلی اصیل، درست و زیبایی در آثار به نمایش در آوریم.

در پایان این نشست محمد رهبر در مورد بودجه این رویداد تاکید کرد: موسسه فرهنگی و خیریه راه ایمان فقط برگزار کننده این رویداد است و به زودی نام حامیان مالی را اعلام خواهیم کرد که تمام هزینه ها را آنها خواهند داد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه