English

توصیه دبیر جشنواره جهانی فجر برای تماشای فیلم های مرمت شده/آغاز بلیط فروشی از فردا

محمدمهدی عسگرپور با تاکید بر برگزاری بازار فیلم این دوره جشنواره به صورت آنلاین و با مخاطبان تخصصی بسیار محدود، جزئیات بخش های مختلف سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد.

توصیه دبیر جشنواره جهانی فجر برای تماشای فیلم های مرمت شده/آغاز بلیط فروشی از فردا

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در دومین نشست خبری خود که باز هم به صورت آنلاین برگزار شد به تشریح جزئیات اجرای این دوره پرداخت.

وی در ابتدای این نشست که صبح روز دوشنبه سوم خردادماه، ساعت ۱۱ آغازشد، ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، با تاکید بر اینکه زحمات زیادی با امکانات کم برای برگزاری این جشنواره شده است و اینکه براساس اعلام قبلی بخش‌های رقابتی این دوره در قالب دو بخش اصلی «سینمای سعادت» و «جلوه‌گاه شرق» برگزار می‌شود، به معرفی بخش های مختلف و آثار راه یافته به آنها پرداخت و پس از آن به معرفی داوران بخش های مختلف این جشنواره پرداخت.

به گفته دبیر این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر و همانطور که تا کنون از سوی دبیرخانه اعلام شده بود، در بخش سینمای سعادت، فیلم‌های «حافظ برادر» از ترکیه، «کوهستان جادویی» از هلند، «گذار» از ژاپن، «اگر باد بایستد» از ارمنستان، «عوامل انسانی» از آلمان، «هلن» از فنلاند، «نور طبیعی» از مجارستان، «ما اینجاییم، ما نزدیکیم» از اوکراین، «معجزه» از کره جنوبی، «بن‌بست» از اسلوونی، «جزیره دروغ» از اسپانیا، «بهداشت اجتماعی» از کانادا و سه فیلم از ایران، شامل «میجر»، «شهربانو» و «گیسوم» به رقابت می‌‌پردازند.

بر همین اساس در بخش جلوه‌گاه شرق هم فیلم‌های «200 متر» از اردن، «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» از افغانستان، «انیما» از چین، «در سایه» از ترکیه، «در کنار دریا» از ژاپن، «به زیر آسمان و زمین» از فرانسه، «من به آتش نمی‌زنم» از کره جنوبی، «جاده‌ای به بهشت» از قرقیزستان، «سلما» از عمان و سه فیلم ایرانی «سیارک»، «صحنه‌زنی» و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» رقابت می‌کنند.

در ادامه دبیر سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره سهم آثار مستند در جشنواره امسال هم گفت: در بخش مستند زیره ذره‌بین که همواره قابل توجه مستندسازان بوده است، سعی شده مستندهای خوبی جمع شود. «شهر فلینی» از ایتالیا، «استعداد» از ایتالیا، «حقایقی درباره زندگی شیرین» از ایتالیا، «واپسین و نخستین انسان‌ها» از ایسلند، «خطای کوچک در ماتریس» از آمریکا، «شنا تا به آنجا که آبی می‌شود دریا» از چین، «شهامت» از آلمان و سه مستند ایرانی «روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرض اللهی، «ایساتیس» اثر علیرضا دهقان و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» اثری از منصور فروزش در این بخش حضور دارند.

در ادامه این نشست خبری آنلاین محمد مهدی عسگرپور، پس از معرفی آثار بخش « شاخه‌های زیتون »‌، «مرور سینمای دانمارک» در مورد بخش «جشنواره جشنواره ها» هم گفت: فیلم‌های «تعادل» از ژاپن، «خاطرات محاصره» از روسیه، «ارنا در جنگ» از دانمارک، «هراس» از بلغارستان، «گزارش نهایی» از مجارستان، «خوراک عزا» از ترکیه، «هرگز گریه نمی‌کنم» از لهستان، «کم پیدایی» از فرانسه، «صدسال به این سال‌ها» از آلمان، «آقای باخمن و کلاس درس او» از آلمان، «یک جای معمولی» از انگلیس، «بر فراز دریا» از چین، «پدر ما» از ایتالیا، «پس از مرگ» از مجارستان، «احساسات» از روسیه، «سوپرنوا» از لهستان و «گودال» از لیتوانی که از جمله مطرح ترین فیلم های موفق در معتبرترین جشنواره های دنیا هستند و حتما نامشان برای علاقمندان سینما آشنا است در این بخش به نمایش در خواهند آمد در عین حال «دختر آبی»، «بوتاکس» و «دشت خاموش» هم سه فیلم ایرانی حاضر در این بخش هستند.

دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه دومین نشست خبری اش که در آستانه آغاز جشنواره برگزار شد گفت: پیش از این در این جشنواره در هر دوره فیلم های متعلق به یک ژانر مورد توجه قرار می رفت که بر همین اساس امثال 5 فیلم در ژانر معاصر به نمایش در خواهد آمد که عبارتند از  «گاتربی»، «موفقیت بزرگ»، «سیرک پرنده»، «شیفت» و «خداحافظ اتحاد جماهیر». در عین حال ۶ فیلم «2۰۰ متر» از اردن، «هیولا» از ایرلند، «لیتوانیای نوین» از لیتوانی، «در باز» از آلبانی، «قصه‌های درختان بلوط» از اسلوونی و «پدر» از بلغارستان هم در بخش نمایش‌های ویژه سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌روند.

دبیر سی‌ و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه نمایش فیلم‌های کلاسیک‌ مرمت‌شده یکی از بخش های جذاب این جشنواره در ادوار گذشته بود گفت: با ارتباطی که دبیرخانه جشنواره جهانی فجر در این زمینه با کشورهای دیگر برقرار کرده است، امسال از چند کشور در این بخش فیلم‌هایی خواهیم داشت که برخی از این فیلم‌ها همچون «نان روزانه ما» و یا «چهارصد ضربه » که آثار معروفی در تاریخ سینما هستند و نام آنها زیاد شینده شده است. این بار با نسخه مرمت‌شده یا کیفیت بالای آن‌ها به اکران در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه فیلم «بدوک» ساخته مجید مجیدی ، «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری ، «دختر لر» ساخته اردشیر ایرانی و «سفر سنگ» مسعود کیمیایی فیلم‌های ایرانی این بخش هستند اعلام کرد: فیلم‌خانه ملی در کشور ما تلاش زیادی در همراهی با این بخش از جشنواره فجر داشته است. در این بخش فیلم «ایران پرشیای جدید» اولین فیلم رنگی است که در ایران فیلمبرداری شده و تصاویر درجه‌یکی از ایران در آن وجود دارد، هم مرمت‌شده که تماشایش م یتواند بسیار جذاب باشد. زحمت فیلم‌های ایرانی را عمدتا فیلم‌خانه ملی بر عهده داشت.در عین حال، تعدادی فیلم هم از سینمای سوئیس خواهیم داشت که توانستیم با همکاری مراکزی در آن کشورها به دست بیاوریم.

وی سپس به معرفی کارگاه های آموزشی و مسترکلاس ها و مدرسین آنها پرداخت. وی با بیان اینکه امسال هفت کارگاه بین‌المللی و ۱۴ کارگاه با حضور فیلمسازان مطرح ایرانی خواهیم داشت، تشریح کرد: کارگاه‌های تخصصی و مسترکلاسهای جشنواره جهانی از  رویدادهایی است که در طول چند سال گذشته مورد توجه مخاطبان و باشگاه مخاطبان بوده جشنواره است. امسال هم هفت سینماگر خارجی شامل زینپ آتاکان از ترکیه، فردریک میر از سوئیس، فرانتس رودنکیرشن از آلمان، فولکر شلوندورف از آلمان، کارن شاه‌‌نظرف از روسیه، ژاکو ون دورمال از بلژیک و استفان واربک از ایرلند شمالی در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهمان جشنواره سی‌وهشتم می‌شوند.

عسگرپور در ادامه ضمن تشکر از سیدرضا میرکریمی بابت دبیری جشنواره در دوره‌های گذشته، افزود: محمود کلاری، جواد طوسی، مجید مجیدی، مهران کاشانی، کیانوش عیاری، رضا میرکریمی، نرگس آبیار، فردین خلعتبری، مصطفی احمدی‌، کامیار محسنین، شهرام مکری، مجید برزگر، تورج اصلانی، رضا کیانیان از ایران مستر کلاس خواهند داشت.

پس از آن محمد مهدی عسگرپور در مورد زمان آغاز جشنواره گفت: از فردا بلیط فروشی برای اعضای باشگاه جشنواره، علاقمندان و منتقدان آغاز خواهد شد. از روز پنجم هم جشنواره به طور رسمی کار خود را شروع می کند. در طی روزهای برگزاری جشنواره، سیصد و ده سانس در پردیس چارسو و سینمای روباز کانون، نمایش فیلم خواهد شد که هفت سانس به ورکشاپ ها اختصاص دارد.

بزار این دوره کاملا آنلاین برگزار می شود و با تاکید بر فیلم های سینمای ایران به این معنی که اساسا فیلم های ایرانی در پلتفرم پیش بینی شده برای بازار به نمایش در خواهند آمد. این فضا و پلتفرم اختصاص یافته به بازار با شرکت کنندگان مشخص و غیر عمومی است و تنها کسانی که در گذشته به عنوان خریداران فیلم و یا نمایندگان فستیوالها ثبت نام کرده باشند امکان دسترسی به آن را خواهند داشت.

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با ابراز امیدواری در مورد برگزاری مناسب و موفق جشنواره در این دوره بسیار سخت، تاکید کرد: مراسم افتتاحیه و اختتامیه به صورت مرسوم گذشته نخواهیم داشت بلکه افتتاح رسمی جشنواره با برپایی یک نمایشگاه پوستر ساعت 18 روز اول جشنواره و یک مراسم خیلی فشرده انجام خواهد شد. این نمایشگاه به پوسترهایی از سینمای کوبا و فیلم های سینمای ایران در دهه 60 اختصاص دارد که می تواند برای علاقمندان جذاب باشد و در عین حال فیلم مرمت شده آن سوی آتش هم به نمایش در خواهد آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه