English

عسگرپور در نشست خبری عنوان کرد:

جشنواره جهانی فیلم فجر با هزینه نیم فیلم برگزار می شود/تعامل سینماگران از طریق پلتفرم برقرار می شود

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در مورد جزئیات برگزاری این رویداد و در پاسخ به منتقدان توضیحاتی ارائه کرد.

جشنواره جهانی فیلم فجر با هزینه نیم فیلم برگزار می شود/تعامل سینماگران از طریق پلتفرم برقرار می شود

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج اولین نشست خبری محمدمهدی عسگرپور ، دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر، صبح امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه به صورت آنلاین از دقایقی قبل آغاز شد.

در ابتدای این نشست، عسگرپور به شرایط جدیدی که پس از شیوع بیماری کرونا در کل جهان حاکم شده است اشاره کرد و گفت: به طور طبیعی باید برای این شرایط تمهیدی اندیشیده می شد و گرنه به بن بست می خوریم. در طول یک سال گذشته جشنواره‌های زیادی بودند که دستخوش تغییر شدند. علاقه‌مندان سینما این موضوعات را دیدند و پیگیری کردند.

وی افزود جشنواره فجر اولین جشنواره سینمایی بود که با کرونا مواجه شد و به دلیل ناشناخته بودن این بیماری، تصور می کردیم که تا پایان فروردین و یا خردادماه می توانیم آن را برگزار کنیم اما در گام های بعدی متوجه شدیم که مقدور نیست. اما به تدریج تعدادی از رویدادهای جهانی با تغییر در زمان، برگزار شدند. برخی دیگر هم به شکل فیزیکی و برخی هم به شکل ترکیبی برگزار شدند. در طول زمان تجارب جدیدی به دست آوردیم، ما از تجارب جشنواره‌های دیگر هم استفاده کردیم. پلتفرم‌هایی طراحی کردیم تا برخی فعالیت‌های ما به شکل مجازی برگزار شود.

عسگرپور در ادامه در مورد انتخاب آثار توضیح داد: انتخاب فیلم‌های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام می‌شود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک ‌مجهولی نیست، طبیعی است که برخی از فیلم ها برای جشنواره ای مناسب است و برخی دیگر نه و حتی کمپانی ها هم متوجه شده اند معیارهای کمی و کیفی ما چیست و خودشان در ارسال آثار این مسائل را مد نظر قرار می دهند. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می‌دادند. همه جشنواره‌ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره‌های دیگر را رصد می‌کنند.  برخی از فیلم‌هایی که برای سال گذشته انتخاب شده بودند، عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند. چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره‌های دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به امنیت برگزاری آنلاین جشنواره و گفت: به طور طبیعی و شبیه به جشنواره های دیگر دنیا، بخش هایی از جشنواره حذف شده اند. سال گذشته برخی از جشنواره ها با امنیت پلتفرم ها به مشکل خوردند اما جشنواره کن از پلتفرم «سیناندو» استفاده کرد که این پلتفرم برخی از مسائل خود را حل کرد و حالا بستری کاملا امن است. ما هم با این پلتفرم به جمع‌بندی رسیدیم و برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفته‌ایم و ۴۰۰ ظرفیت استفاده‌کننده هم خواهد داشت که مخاطبان عادی نمی‌توانند به آن ورود کنند. بلکه مشخص است چه کسانی به آن ورود پیدا می‌کنند.

عسگرپور در ادامه با تاکید بر  کارگاه‌های آموزشی به شکل مجازی با اساتید خوب گفت: در حالت عادی ممکن بود این اساتید نتوانند به ایران سفر کنند، اما حالا می‌توانند به‌صورت مجازی آموزش بدهند. کارگردانی، موسیقی فیلم، تدوین و... موضوع کارگاه‌ها را تشکیل می‌دهد. البته ما در این دوره مهمانان خارجی نداریم اگرچه تقاضاهای بسیاری برای حضور فیزیکی داشتیم.

بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل برای سینمای بلند و فیلم‌های کوتاه، «جام جهان‌نما» و «جشنواره جشنواره‌ها» که مربوط به  فیلم‌های مطرح و فیلم‌هایی است که به جشنواره‌های خارجی رفته‌اند، بخش «مستند زیر ذره‌بین» مربوط به سینمای مستند، را برگزار می کنیم.

در بخش نمایش فیلم‌های مرمت‌شده ۱۰ فیلم بلند خارجی و ۴ فیلم ایرانی خواهیم داشت که عناوین آن را بعدا عنوان می‌کنیم. یکی از این فیلم‌ها مجموعه مستندهایی از دهه ۲۰ ایران است. در بخش سینمای ژانر که روی فیلم‌های ژانر تمرکز می‌کنند، ۵ تا ۷ فیلم اولین فیلم رنگی که در کشور ما فیلمبرداری شده و آمریکایی‌ها ساخته‌اند و بخش شاخه‌‌های زیتون هم فیلم‌هایی خواهیم داشت.

وی درباره کارگاه‌های این دوره از جشنواره توضیح داد: پردیس چارسو محل برگزاری جشنواره خواهد بود که در این محل، نمایشگاه پوستر خواهیم داشت که شامل فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰  سینمای ایران خواهد بود. نکته مهم دیگر حضور گرافیست‌های مطرح است. پوسترهای دیگری هم برای فیلم‌هایی است که در کشور کوبا به نمایش درآمدند. چند گذر سینما هم خواهیم داشت که نام مکان آنها را بعدا می‌گوییم که با همکاری شهرداری اتفاق خواهد افتاد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه تجربه استفاده از سالن‌های روباز برای اکران از موضوعات دیگر جشنواره این دوره است در مورد محل اکران فیلم ها گفت: پردیس چارسو فضایی را در طبقه بالایی دارد که به سینمای روباز اختصاص داده است. یک سالن سینمای کانون هم از سال‌های دور، سینمای روباز بوده و از آن استفاده نمی‌شده است. در چارسو یک سالن دیگر هم داریم که روباز نیست اما هوای خوبی در آن جریان دارد و می‌توان از آن استفاده کرد.

در ادامه عسگرپور در پاسخ به منتقدان برگزاری جشنواره در این شرایط با تاکید بر هزینه کم آن تاکید کرد: وقتی در مورد جشنواره های بین المللی صحبت می کنیم نباید تنها به یکی دو جشنواره نام آشنا توجه کنیم و جشنواره ما در میان جشنواره خوب دنیا جایگاه قابل توجهی دارد و ما نباید خود را دست کم بگیریم. بر این اساس با نگاه به اکوسیستم سینما اهمیت برگزاری این جشنواره را درک خواهیم کرد.

وی افزود: با نظر متخصصان جشنواره را در افزایش ابتلا و شیوع بیماری کمترین تاثیر را داشته اند و تاکید رسانه ها بر تعدادی عکس که برخی افراد پروتکل ها را رعایت نکرده اند بخش زرد کار رسانه ای است وگرنه باید در این مورد به اطلاعات دقیق توجه کرد. ما فهرستی از جشنواره‌هایی که برگزار شدند داریم. جشنواره‌های ونیز، تورنتور، سن سباستین، بوسان، لندن، قاهره، آنتالیا به صورت حضوری برگزار شدند. بخشی به‌صورت مجازی و بخشی فیزیکی. پس گاهی اوقات ما بر مبنای اطلاعات روزنامه‌ای صحبت می‌کنیم و گاهی اطلاعات حرفه‌ای. یکی از مسائل ما به شکل طبیعی چون شغل ما این است و مسئولیت برگزاری جشنواره را دارم، باید ببینم چه جشنواره‌هایی چطور برگزار شده‌اند.

دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر افزود: من به دلیل مسئولیتم باید به این اکوسیستم فکر کنم. باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما، جشنواره را تعطیل می‌کنیم. من اعلام کردم بودجه‌ها ردیف مشخص دارد و قابل انتقال به همدیگر نیستند. اداره این اکوسیستم تابع قوانین و بودجه‌بندی است و مواردی که جابه‌جایی آن مسئله ایجاد می‌کند و بازرسی کل کشور نظارت دارد. باید بگردیم و راه‌هایی پیدا کنیم. باید پابه‌پای دنیا پیش برویم، در دنیا گشتند و پیدا کردند.

وی افزود: برخی از دوستان می‌گویند پول جلوی چشم ما را گرفته، ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می‌ساختم، ده برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می‌داد. من دوست دارم دوستانی که در این خصوص صحبت می‌کنند، با تحقیق صحبت کنند. این دو جمله را همه می‌توانند بگویند، نکته مهم این است که تحقیق کنند، اکوسیستم چه لطمه‌ای خورده، اگر لطمه خورده چرا ما اینقدر تولید داریم و این تولیدها برای نمایش در کجا ساخته می‌شود؟

عسگر پور

عسگر پور پس از آن در پاسخ به سوالی درباره بودجه این رویداد اظهار داشت: جریانی در طول این چند سال به نام شفاف‌سازی راه افتاده که اساسش در همه جا خوب است. یعنی اینکه بدانیم بودجه خبرگزاری‌ها و نهادها از کجاست؟ همه باید به این شفاف‌سازی پایبند باشند. نمی‌شود یک جا مدام بودجه‌اش را اعلام کند و بقیه جاها بودجه‌های خود را اعلام نکنند. ارشاد در این سال‌ها اطلاعات فعالیت‌های خود را اعلام کرده و این خوب است. کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می‌شد به اندازه بودجه یک و نیم تا دو فیلم بود، در حال حاضر با حذفیات و وضعیت موجود، بودجه برگزاری به اندازه نیم فیلم خواهد بود. اگر فکر می‌کنید بودجه نیم فیلم زیاد است، بنشینم با هم درباره‌اش صحبت کنیم.

وی افزود: درباره بودجه سال گذشته جشنواره جهانی که در آمار فارابی آمد، یک و نیم میلیارد برایش خرج شده است،  برخی گفتند بودجه‌ای برای جشنواره برگزارنشده صرف شده، البته من می‌دانم گاهی با یک جریان رسانه‌ای مواجه هستیم که برخی از آنها زرد هستند، ولی ما باید به همه جواب بدهیم. درباره جشنواره سال گذشته به آن روزها برگردیم، ببینیم در اسفندماه شرایط کرونا چگونه بود، ما جشنواره را تا نزدیک برگزاری جلو برده بودیم. پروازها، هتل‌ها و... رزرو شده بود. اتفاقا باید بیشتر هزینه می‌شد. اما احساس کردیم، نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و باید جلوی هزینه‌ها را بگیریم وگرنه خیلی باید هزینه می‌شد. حساب کنید جشنواره‌‌ای به سه چهارم برگزاری رسیده، پس باید حداقل شش، هفت میلیارد برایش هزینه می‌شد، در صورتی که هزینه‌های ما کم بود. امسال امیدواریم با بودجه نیم فیلم جشنواره برگزار شود

عسگرپور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد از بین رفتن امکان ارتباط هنرمندان ایرانی با سایر هنرمندان بین المللی در فضای جشنواره جهانی گفت: قبول داریم که با شرایط کرونایی این محدودیت ها امسال وجود دارد و البته ما هم نمی توانیم برای آن کاری کنیم. یکی از جذابیت ها و کارکردهای جشنواره ها این تعامل در ورکشاپ ها و بازار با افراد حرفه ای است اما الان چندان هم مثل قدیم نیست که ارتباطات خیلی محدود به کانالهای خاص بود. در حال حاضر راه های متعدد دیگری وجود دارد که حتی افراد غیر مرتبط با سینما با هنرمندان مختلف در ارتباط هستند. اگرچه می دانم که برای برخی از هنرمندان ما این جذاب است که در یک مدت مشخص با تعدادی از استفاده کنندگان حرفه ای بازار یا فستیوال مرتبط باشند که این ارتباط از طریق پلتفرم سیناندو رخ می دهد که می تواند جذاب هم باشد.

در پایان این نشست از پوسترهای جشنواره جهانی رونمایی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه