English

اسناد همکاری گروه‌های مسلح با داعش در چاپ پنجم صبح شام منتشر می شود/چرا حاج قاسم خاطراتش را منتشر نکرد

نشست نقد و بررسی کتاب «صبح شام» خاطرات امیر عبداللهیان در حوزه هنری برگزار شد.

اسناد همکاری گروه‌های مسلح با داعش در چاپ پنجم صبح شام منتشر می شود/چرا حاج قاسم  خاطراتش را منتشر نکرد

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری موج، کتاب «صبح شام» خاطرات امیر عبداللهیان ، روایتی از بحران سوریه است که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است و قرار است به زودی چاپ پنجم آن با اصلاحات جدید روانه بازار شود. بر همین اساس، جلسه نقد و بررسی این کتاب با حضور مجتبی رحماندوست نویسنده و فعال حوزه مقاومت و جمعی از نویسندگان و فعالان حوزه بین‌الملل در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

مجتبی رحماندوست ضمن اینکه کتاب «صبح شام» را بسیار جالب دانست، در مورد ویژگی های بارز این کتاب اظهار داشت: کتاب صبح شام در صفحاتی محدود اطلاع رسانی خوبی کرده است و در عین حال، محتوای سیاسی پیچیده اش را در قالبی جذاب و خواندنی به شکلی ارائه کرده که مانع خسته شدن خواننده می شود.

وی در مورد ویژگی بارز این کتاب اضافه کرد: این کتاب محتوای سیاسی پیچیده‌ای که دارد را در قالب جذاب و خواندنی ارائه کرده است. این کتاب‌، با جاذبه ارائه شده و این طور نیست که این محتوای پیچیده، خواننده را خسته کند.

رحماندوست در ادامه به اعتبار و جایگاه ویژه صاحب این اثر اشاره کرد و گفت: موقعیت ویژه عبداللهیان به مثابه یک راوی بی واسطه باورپذیری همه مسائل را به ۱۰۰ درصد رسانده است؛ چرا که بهترین ستند برای بیان این وقایع است.

این نویسنده و فعال حوزه مقاومت در عین حال پیشنهاد داد تا در آینده یک بار دیگر این کتاب بازنویسی شده و با درج بسیاری از اتفاقاتی که در این کتاب فعلی آورده نشده است، ترسیم بهتر و بیشتر مظلومیت مردم و مسلمانان و سایر بومیان ساکن غرب آسیا و شمال آفریقا پرداخت.

رحماندوست در همین زمینه مثال هایی را هم ذکر کرد: غارت نفت سوریه و عراق توسط تروریست‌‌ها و حمایت مجامع جهانی از آنها و همینطور اقدامات «شهید حسین شیخ‌الاسلام» هم از موضوعاتی است که بهتر است به این کتاب افزوده شود.

وی در ادامه لازم دانست در مورد عملکرد دیپلمات‌‌های ایرانی از روایتی با حُسن نظر صرف پرهیز شود و گفت: سخن و اقدام دیپلمات های ایرانی از مسائل نظام است و اگر عملکردهای آنها تأثیری در فضای منطقه داشته، باید با زبان منصفانه و منتقدانه نقل شود و اگر آقای عبداللهیان خاطرات خود را در مورد جریانات سیاسی چپ و راست در داخل و وحدت‌نظر غربی‌ها خصوصاً جمهوری‌خواه و دمکرات در آمریکا را بنویسند و فرصت‌های احتمالی و فرصت‌سوزی‌های احتمالی را شرح دهند، درس بزرگی برای مردم ایران و جبهه مقاومت در منطقه است.

در بخشی از این نشست خانم حسینی هم ضمن تائید حسن انتخاب موضوع پایه ای کتاب و تسلط نگارنده به مسائل منطقه در مقام نقد و بیان نقاط ضعف کتاب گفت: جای خالی شناخت‌نامه و بیوگرافی خاطره‌نگار در این اثر خالی است و بهتر بود مخاطب در مقدمه و یا پیشگفتار و یا پانوشت، با شخصیت و ابعاد مختلف خاطره‌نگار آشنا می‌شد. در واقع بیشتر خاطرات حول حوزه سیاسی و نه حوزه شخصی خاطره‌نگار ذکر شده است آشنایی خیلی کم مخاطب با خاطره‌نگار آشنا باعث می‌شود اعتماد مخاطب به مطالب درج شده، در برخی موارد کمرنگ شود.

وی در ادامه حجم مطالب کتاب را برای خواننده مناسب دانست و تاکید کرد: کتاب با قلمی روان و نرم روایت شده است که باعث خوش‌خوانی هرچه بهتر آن می‌شود ولی سرعت ارائه و بیان مطالب در این کتاب بالا است که متأسفانه باعث شده در برخی مصادیق که می‌توانست باعث رمزگشایی در مورد مسائل مختلف باشد به سرعت از آنها عبور شود. بهتر بود به لایه‌های عمیق‌تر موضوعاتی که مستعد هستند نیز پرداخته شود.

 نقطه آغاز فکر نوشتن این کتاب سردار سلیمانی بود

امیر عبداللهیان هم در ادامه گفت: ۲ سال قبل از حذف داعش از منطقه، سردار سلیمانی در جمعی یک گزارش دو ساعته از وضعیت منطقه را ارائه کردند و  همه تمرکزشان در آن تحلیل و گزارش بر این بود که همه شواهد نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین هدف استکبار جهانی، تجزیه کشورهای اسلامی است. در آن جلسه ایشان همه نگاهشان بر این بود که باید دستاوردها در همه حوزه‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی، سیاسی و تجاری و رسانه‌ای نهادینه‌سازی شود.

وی افزود: شهید سلیمانی درخواست کردند که به‌دلیل عدم فرصت موجود و اینکه چون نظامی هستند و امکان انتشار خاطراتشان را ندارند؛ بنده خاطرات حضور خودم  در منطقه را بنویسم تا نسل آینده ما بدانند که چه اتفاقی افتاد؛ پس شروع نگارش این کتاب به درخواست سردار سلیمانی شد.

عبداللهیان ادامه داد: سرعت دادن به چاپ این کتاب را یکی از علت‌های مغفول ماندن برخی نکات در این کتاب است که این نکات در چاپ‌های بعدی اصلاح شد. همچنین همه خاطرات بنده ضبط شده و در آرشیو حوزه هنری موجود است اما به دلیل برخی ملاحظات مجبور بودم از بیان آنها در این کتاب پرهیز کنم.

وی در ادامه اظهار داشت: قرار است در چاپ پنجم این کتاب، حدود ۱۰ صفحه به انتشار اسناد اسناد افشاکننده‌ای از همکاری گروه‌های مختلف مسلحی مانند «جیش الحر» یا «معارضین مسلح» با داعش پرداخته شود. این مستندات از اتاق‌های فرماندهی مشترک آنها بیرون آمده و به دست نیروهای اطلاعاتی سوریه و جمهوری اسلامی ایران رسیده است و نشان می‌دهد این گروه‌ها با همکاری داعش عملیات‌ مختلفی را طراحی و اجرا می‌کردند و از سوی برخی از کشورهای منطقه حمایت می‌شدند. 

نویسنده کتاب صبح شام در ادامه به دلیل پرداختن هرچه کمتر به خاطرات شخصی و معرفی خودش پرداخت و گفت:در این کتاب سعی کرده ام نگاه‌های راهبری مقام معظم رهبری، اقداماتی که در منطقه انجام شد و نقش سردار سلیمانی و دوستانشان را ترسیم کنم. به همین دلیل سعی کردم این محتوا را با بیان خاطرات خودم تحت‌الشعاع قرار ندهم و این خواهش را کردم که حتی رزومه مختصری هم از من در این کتاب درج نشود.

امیر عبداللهیان در پایان سخنانش ضمن بیان خاطره‌ای از سفر هیئت مصری به ایران و دیدارشان با سردار سلیمانی، عنوان کرد: بیان بسیاری از این خاطرات اکنون با مواضعی تند و گاهاً با حاشیه‌هایی مواجه می‌شود که ما را مجبور می‌کند که فعلاً در قالب این کتاب آنها را درج نکنیم. اما امیدواریم در آینده‌ بتوانیم در مورد جزئیات مسائل و موارد مصداقی بیشتر بنویسیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه