English

در یک نشست خبری مطرح شد:

جزئیات برگزاری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران ۱۴۰۰/بزرگترین جایزه هنرهای تجسمی در راه است

امیر راد رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و مدیر دوسالانه نقاشان ایران جزئیات برگزاری نهمین دوره این بینال را تشریح کرد و از اهدای یک جایزه بزرگ مالی در این دوره خبر داد.

جزئیات برگزاری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران ۱۴۰۰/بزرگترین جایزه هنرهای تجسمی در راه است

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج نشست خبری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران ۱۴۰۰ با حضور امیر راد ، علی ندایی عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه، مژگان قدوسی، محمدرضا فیروزه‌ای، مینا نادری و هلنا شین‌دشت‌گل اعضی هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، پیش از ظهر امروز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

محمد فیروزه ای در ابتدای این نشست با اشاره به پیشینه برگزاری بینال نقاشی در ایران و تاکید بر اینکه برگزاری دوسالانه‌ها امر تازه‌ای نیست، گفت:  در سال ۱۳۳۷ با هدف کشف استعدادهای جوان و راهیابی آثار به بینال ونیز، بینال نقاشی به عنوان اولین دوسالانه کشور برگزار شد.این بینال در سیر تحولی که در تجسمی رخ می‌دهد، موثر است. 

وی سپس به تاثیر منفی برگزار نشدن بینال ها پرداخت و اظهار داشت: به نظر می‌رسد عدم برگزاری بینال در ده سال اخیر مهم است؛ اگر این سال‌ها را در نظر بگیریم، باید پیگیر باشیم که اشکال کار کجا بوده و باید در جلسه‌ای دیگر آسیب‌شناسی کنیم. وقتی ده سال یک رویداد رخ ندهد  آسیب‌های جدی را برای هنرهای تجسمی و آینده آن در پی خواهد داشت. هنرمندان جوان شهرستان که دلخوش به رویدادهای ملی هستند، مطمئنا دلسرد شده و چون این نیروها حامی ندارند، فشار زندگی نیز سبب می‌شود از عرصه هنرهای تجسمی جدا شوند و هنر را رها کنند.

فیروزه‌ای در ادامه تصریح کرد: برگزار شدن بینال نقاشی از این نظر مهم است. برای ما در هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش این مساله تبدیل به نوعی هدف شد که بتوانیم اهمیت این قضیه را به جامعه و مسئولان گوشزد کنیم و امیدوارم بتوانیم به صورت قابل قبولی این بینال را برگزار کرده و ادامه  راه را هموار کنیم.

وی همچنین گفت: در همین راستا، انجمن همه هم و غمّ‌اش را روی برگزاری این بینال گذاشت. در هیات مدیره قبلی تلاش کردیم بینال را برگزار کنیم اما معتقد بودیم که نباید به شکل  سنتی دوره های قبلی باشد چراکه نباید از تغییر و تحولات جهانی غفلت کنیم و بر همین اساس هم یک تیم پژوهشی تشکیل دادیم؛ اما زمینه برای برگزاری این امر مهم فراهم نشد. تقدیر چنین شد که در هیات مدیره جدید شاهد برگزاری بینال هستیم و امیدواریم با همراهی جمعی، این بینال را بعد از ۱۰ سال توقف، به بهترین شکل آن را برگزار کنیم.

بخش های مختلف نهمین بینال نقاشی ایران

در ادامه این نشست، امیر راد رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و مدیر دوسالانه ملی نقاشی گفت: از آخرین بینال نقاشی برگزار شده ده سال و از آخرین بینالی که توسط انجمن برگزار شد، نزدیک به هجده سال می گذرد.

وی سپس از زوایه دیگری به این موضوع پرداخت و گفت: اگر بنا بر برگزاری یک بینال هنری توسط انجمن های هنری باشد از آنجائیکه ساختار انجمن ها رسانه محور است، نمایندگان هر رسانه سهمی در بینال هنر می خواهد. اما امروز شاهدیم که دوسالانه هایی تخصصی توسط انجمن هایی همچون مجسمه سازان، سفالگران و ... بر گذار می شود اما چندان وفادار به رسانه خود نیستند ودر واقع آثار ارائه شده به سمت میان رسانه ای می روند. یعنی ما شاهد چندین بینال هنر هستیم که تمرکزشان بر مجسمه با سایر هنرها است.

راد ادامه داد: بر همین اسا ما هم تصمیم گرفتیم که این دوره بینال خود را غیر رسانه محور و با نیم نگاهی به رسانه نقاشی برگزار کنیم و بعد از این همه سال تاخیر و وقفه بینالی داشته باشیم که پاساژی بین بینال های پیشین و آینده است. در این دوره بینال نقاشی ایران سه بخش پانوراما یا سراسرنما، کیوریتال و بخش گفتگو را خواهیم داشت.

وی تشریح کرد: بخش سراسرنما همان بخشی است که با سایر دوره‌های گذشته گفتگو برقرار می کند. برای این بخش فراخوانی منتشر کردیم که نسبت به دوره های قبلی ۲۰ درصد افزایش مشارکت داشته ایم و نکته جالب توجه اینکه ۷۵ درصد از این شرکت کنندگان را هنرمندان زن تشکیل می دهند. هم اکنون داوری و انتخاب آثار این بخش آغاز شده است و بخش نهایی داوری در 22 مرداد ماه با دیدن اصل آثار انجام می شود و افتتاح رسمی نمایشگاه این بخش در 5 شهریورماه خواهد بود.

نشست بینال نقاشی ایران

مدیر نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران ۱۴۰۰ افزود: در بخش کیوریتوریال و بخش گفتگو شباهت هایی وجود دارد. بخشی از بخش گفتگوبه آثاری تعلق دارد که تحقیقی، یا نمایشگاهی و یا تولید محتوا است اما تفاوت آثار کیوریتوریال با بخش گفتگو این است که بخش کیوریتوریال تِماتیک است. در این بخش کیوریتوریال دعوت کرده ایم که این بخش را با یک تم مشخص پیش می برند و این بخش در ۱۲ شهریور ماه و خارج از خانه هنرمندان افتتاح خواهد شد. این بخش بسیار مکان دمحور است ولی هنوز محل قطعی آن مشخص نشده است که طبیعتا تعیین مکان تاثیر جدی بر این بخش خواهد گذاشت.

بخش گفتگو می تواند پیش از برگزاری رسمی بخش پانوراما، در حین برگزاری یا بعد از آن هم برگزار شود. در این بینال تقدیر از چند هنرمند را هم خواهیم داشت که در روز افتتاحیه مشخص خواهند شد و فعلا اسامی آنها را اعلام نمی کنیم. در پاسخ به افراد کنجکاو هم باید بگویم که بخش مدعوین هم داریم چرا که وقتی یک رویدادی برای سالها برگزار نشود جایگاه و تعریفش را از دست می دهد و طبیعی است که هنرمندان تثبیت شده نخواهند که در این رویداد شرکت کنند. بنابراین عده ای از آنها را برای حضور در بخش کیوریتوریال و عده دیگری هم در بخش سراسر نما دعوت می شوند.

در ادامه این نشست امیر راد در پاسخ به خبرنگاری در مورد دلایل برگزار نشدن بینال طی ده سال گذشته گفت: دوسالانه ها صرفا یک خواستن از سوی انجمن ها نیست بلکه یک همراهی ها و هم نظری با نهادهای دیگر هم هست که به هرشکل این هم نظری پیش نیامد. 

وی در مورد نحوه برگزاری بخش کیوریوتال این بینال هم توضیح داد: منطقه 6 شهرداری به واسطه استقرار خانه هنرمندان و چندین گالری و مراکز فرهنگی و هنری دیگر یک منطقه فرهنگی محسوب می شود که ما هم در با چند گالری در سطح منطقه همکاری می کنیم و در حال بررسی هستیم تا بتوانیم در سطح این منطقه برخی رخدادهای شهری را هم رقم بزنیم.

تلاش می کنیم این دوره بینال نقاشی را به شهر بکشانیم

در ادامه امیر راد در پاسخ به اولین سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد اینکه اگر موج جدیدی از پاندمی کرونا در کشور رخ دهد و برگزاری نمایشگاه های فیزیکی با مشکل مواجه شوند برای پرهیز از تعلیق و تاخیری دوباره در برگزاری این دوسالانه چه تدابیری اندیشیده شده است گفت: از سه بخش در نظر گرفته شده محتوای بخش گفتگو به طور طبیعی بر بستر فضای مجازی است و از آنجائیکه بعد از یک گالری خصوصی، انجمن نقاشان ایران دومین جایی بود که در ایام کرونا اقدام به برگزاری تور سه بعدی نمایشگاه آنلاین کرد و کارنامه اعضای انجمن را در چهار تور برگزار کرد، آمادگی کامل برای برگزاری نمایشگاه آنلاین بخش پانوراما را هم داریم اما بخش کیوریتوریال که مکان محور هم هست باید به صورت فیزیکی و شاید به ناچار با اعمال محدودیت هایی برگزار شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج در مورد اینکه آیا این انجمن برنامه ای برای برپایی نمایشگاه بینال در قالب برنامه یک شهر یک گالری دارد گفت: ما هم به چنین ایده ای اما برای برخی از بخش های بینال فکر کرده ای و بر همین اساس با سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم  نامه نگاری کرده و قول هایی هم گرفته ایم که تعداد محدودی از بیلبوردهای شهری در اختیار بینال قرار بگیرد که باید ببینیم چقدر از این قول ها عملی می شود و ما چه استفاده ای از آن می توانیم بکنیم تا بینال نقاشی هم در سطح شهر مطرح شود.

مدیر بینال نقاشی ایران در پاسخ به سوال بعدی خبرنگار موج در مورد اینکه آیا با توجه به توجه به هنر شهری و رخداد های شهری در این دوره، به آثار گرافیتی هم توجه خواهد شد، گفت: هنر گرافیتی محدودیت هایی در سطح شهر دارد که باید مجوزهایی  از جاهای مختلف کسب کند که اگر امکانش فراهم شود ممکن اسن به این هنر هم بپردازیم اگرچه گستره هنر نقاشی بسیار گسترده است و هر چقدر که پیش برویم کار امکان وسع تر شدن دارد و با توجه به محدودیت منابع مالی امکان پذیر نیست.

بزرگترین جایزه هنرهای تجسمی در راه است

در پایان این نشست امیر راد تاکید کرد: تلاش داریم که با توجه به تغییرات جدی ساختاری در سطح کشور و تغییرات گسترده ای که در طی ده سال گذشته ای که بینال برگزار نشده است این دوره بینال را تا شهریور ماه برگزار کنیم تا به دو هدف برسیم. اول اینکه بتوانیم جریان های هنری روز را معرفی کنیم و دوم اینکه پیشنهادی برای جریان سازی های آینده کشور بدهیم. البته باید تصریح کنم که انجمن نقاشان ایران این بینال را برگزار می کند اما اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ما حمایت می کند و البته ما به حمایت این اداره کل که نمی دانیم چقدر هم هست بسنده نمی کنیم و از حامیان و اسپانسرها هم بهره می بریم.

وی افزود: بخش سراسر نما سه نفر برگزیده دارد و در عین حال به زودی فراخوانی برای بخش گفتگو منتشر می کنیم چرا که جایزه مالی بسیار بزرگی تحت عنوان جایزه نقاشی معاصر خواهد داشت داشت که بزرگترین جایزه تجسمی است که در حال حاضر داده می شود که با همراهی بیمه سامان قرار است هر سال برگزار شود و امسال با بینال همزمان شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه