English

در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان شد:

اظهار نظر انجمن نقاشان ایران در مورد نمایشگاه تهمینه میلانی/عواقب نمایش و فروش آثار کپی از قول مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی

در حالی که انجمن نقاشان ایران از هر گونه اظهار نظر در مورد دومین نمایشگاه تهمینه میلانی پرهیز کرد، مدیر کل هنرهای تجسمی ارشاد از انواع مجازات در مورد نمایش و فروش آثار کپی سخن گفت.

اظهار نظر انجمن نقاشان ایران در مورد نمایشگاه تهمینه میلانی/عواقب نمایش و فروش آثار کپی از قول مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، هنوز تب و تاب و التهابات ناشی از اولین نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی در گالری ایوان با عنوان «فیلم هایی که نساختم» فروکش نکرده و حتی آن طور که شنیده می شود، با شکایت این هنرمند سینماگر و به تازگی نقاش، چند روز دیگر دادگاه دانشجویِ هنر معترضی که در فضای این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود برگزار خواهد شد؛ که دومین نمایشگاه انفرادی نقاشی های تهمینه میلانی با 40 اثر و تمی زنانه و البته این بار با شعاری فمنیستی تر، در گالری آریانا دایر شده است.

تهمینه میلانی که مدتی است در کار فیلمسازی کمتر فعالیت می کند به گفته خودش علاقمند به نقاشی و برپایی نمایشگاه آثارش شده است، دومین نمایشگاه خود طی یک سال اخیر را در گالری آریانا با عنوان «آن دیگری» برپا کرده است.

افتتاح این نمایشگاه به طور عجیبی در سکوت خبری ولی هیاهوی این کارگردان سینمای ایران برگزار شد. سایت این گالری و هیچ کدام از اهالی رسانه که در این آیین حضور داشتند، خبری رسمی از این رویداد منتشر نکردند اما خود هنرمند تا توانست در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدام به اطلاع رسانی کرد. البته افراد دیگری هم از این پتانسیل، برای اطلاع رسانی در مورد این نمایشگاه پر حاشیه بهره بردند، همانطور که معترضین و منتقدین هم همانند گذشته به همین روش روی آوردند. بر همین اساس نظر امیر راد رییس انجمن نقاشان ایران و هادی مظفری مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد را دراین زمینه جویا شدیم.

انفعال یا استراتژی، مساله این است

در پی حواشی بوجود آمده در مورد دومین نمایشگاه تهمینه میلانی، امیر راد رییس انجمن نقاشان ایران در پاسخ به خبرگزاری موج، گفت: "این انجمن در مورد نمایشگاه خانم تهمینه میلانی اظهار نظر نمی کند و در مورد دادگاه پیش رو هم منتظر نتیجه می ماند و سپس اظهار نظر می کند."

وی از ارائه هر پاسخ و نظر دیگر امتناع کرد. موضعی که فعلا مشخص نیست که از سر انفعال است یا اتخاذ یک استراتژی عمیق تر و صحیح تر؛ چرا که آن طور که به نظر می رسد مجموعه دست اندرکاران هنرهای تجسمی در حال حاضر از هر اتفاقی که هنرهای تجسمی را به تیترهای خبری تبدیل کند استقبال می کنند و آن را به نوعی تبلیغ، ترویج و رونق این گونه هنر می دانند. گرچه می توان به این نگاه بد بین بود اما در عین حال نباید بر تاثیر رسانه و خبر بر افکار عمومی و ایجاد نشاط اجتماعی در حوزه ای خاص هم چشم بست؛ اما نباید فراموش کرد که به طور قطع و یقین کوچکترین اشتباه می تواند تبلیغ را به ضد تبلیغ تبدیل کند.

تخلف در نمایش آثار تهمینه میلانی، برخورد در چارچوب قانون

هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در پاسخ به خبرنگار موج در مورد مجوز برپایی نمایشگاه تهمینه میلانی گفت: همانطور که استحضار دارید، طبق قانون ضرورتی ندارد که گالری برای برپایی نمایشگاه از ارشاد مجوز بگیرد و مسئولیت کارهایی که روی دیوار می رود چه از لحاظ حفظ و رعایت اخلاق و چه به لحاظ اصالت اثر به عهده مدیر مسئول گالری است. اگر تخلفی در هر کدام از این حوزه ها صورت گرفته باشد، مرکز هنرهای تجسمی وارد شده و به آن رسیدگی می کند.

وی در مورد اینکه شنیده شده که با توجه به حواشی بوجود آمده در نمایشگاه قبلی این هنرمند، گالری آریانا برای برپایی نمایشگاه از قبل استعلام و اخذ مجوز کرده است، گفت: بر اساس قانون مدیریت کاری که بر روی دیوار می رود با مدیریت گالری است و برخورد ما صرفا با مدیر گالری خواهد بود؛ چرا که در قوانین هیچ گونه رسیدگی به تخلف یا سوء استفاده هنرمند پیش بینی نشده است؛ که اگر هنرمندی مرتکب چنین اعمالی شد، ما فراتر از قانون نمی توانیم عمل کنیم.

مظفری ضمن تایید شنیده های ما، تصریح کرد: نکته ای که وجود دارد این است که هنرمند آثاری که قرار بوده برای این نمایشگاه ارائه کند را در اختیار گالری قرار داده و گالری هم از ما کسب تکلیف کرده. در پاسخ تعدادی از آثاری که قابلیت نمایش نداشته به آنها اعلام شده که نباید روی دیوار بروند که گویا گالری هم تخلفی صورت گرفته و گالری از کاری که باید انجام می داده عدول کرده و ما هم حتما رسیدگی می کنیم و برخورد هم انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: بنابراین حتی اگر نسبت به خانم میلانی و توجه همه رسانه ها به موضوع جلب شده، ما طبق یک قانون نمی توانیم با هنرمند یک گالری برخورد کنیم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این که، در حالیکه پیش از این هم این احتمال قوت گرفته که آثار تهمینه میلانی کپی بوده و با قیمت گزافی به فروش می رسد و کارشناسان و منتقدین زیادی این مساله را تهدید کننده استانداردهای هنری در سطح کشور قلمداد کردند و همان زمان هم، گالری دار اقدام به تعطیلی نمایشگاه کرد اما مرکز هنرهای تجسمی از هر گونه اعلام مموضع صرح پرهیز کرد؛ گفت: خانم میلانی چهره شناخته شده عرصه سینما است و اگر یک هنرمند گمنامی بود شاید این همه توجه برانگیخته نمی شد. در بسیاری از گالری ها چنین اتفاقی می افتد اما حساسیت این نمایشگاه ها دو چندان شده چرا که ایشان به عنوان یک سینماگر از شهرت بیشتری برخوردار است.

وی تاکید کرد: ما مجبوریم بر مبنای قانون عمل کنیم؛ چه خانم میلانی باشد یا هر هنرمند دیگر ولو غیر معروفی باشد. قانون به ما اجازه برخورد با هنرمند را نمی دهد.

هادی مظفری با بیان اینکه در خصوص رابطه بین هنرمند و گالری هم ما نباید ورود پیدا کنیم؛ گفت: در یک مورد خاص اگر یک رابطه ای خارج از قواعد شکل بگیرد اما اگر ما بخواهیم این را تعمیم دهیم و انتظار داشته باشیم که وزارت ارشاد در جزییات هر توافقی که هر هنرمندی با یک گالری داشت، ورود کند، یک کار درست و مطلوبی نیست.

سه روش مواخذه گالری متخلف از دید مدیر کل هنرهای تجسمی ارشاد

وی در مورد نحوه ورود اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی امور هنرهای تجسمی به مساله عدم رعایت کپی رایت و قیمت گذاری آثاری که پشت یک نام مخفی شده و به فروش می روند گفت: من فکر می کنم کسی که قواعد کپی رایت را رعایت نمی کند به چند شکل مواخذه می شود. اول اینکه اعتبار گالری از دست می رود. من فکر می کنم کسی که توجه لازم به این حوزه نداشته باشد و آثار کپی را منتشر کرده و یا به نمایش بگذارد؛ حتما تاثیر روانی که در افکار عمومی بر روی آن گالری گذاشته می شود، سخت ترین مجازاتی است که می شود برای یک مجموعه در نظر گرفت. چرا که اعتماد جامعه هنری نسبت به آن سلب می شود.

هادی مظفری ادامه داد: نکته دوم در این زمینه این است که شاکی و آن کسی که حقوقش مورد تعرض قرار گرفته امکان شکایت و حق پیگری برایش محفوظ است و حتما می تواند حقوق خودش را استیفا کند.

وی در پاسخ به اینکه ایران عضو معاهدات بین المللی حقوق مالکیت معنوی نیست و آنها را امضا نکرده است گفت: گرچه این مساله هست اما ما در کشورمان قانون داریم و با استناد به قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان سال 1348 در کشورمان کسی اگر تخلفی کند و از آثار دیگران استفاده کند قابلیت پیگیری دارد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: همانطور که عرض کردم از بعد اجتماعی و مدنی اگر یک گالری آثار کپی را روی دیوار ببرد، افکار عمومی آن را نخواهد پذیرفت و از بعد حقوقی این قضیهف قوه قضاییه حتما بررسی خواهد کرد و حقوق شاکی را استیفا خواهد کرد؛ ما هم در وزارت ارشاد، به دلیل اینکهمسئولیت را به گالری دار سپردیم و حتما باید در قبال فعالیتش پاسخگو باشد، عملکرد گالری که چه سهل انگاری کرده باشد و چه مراقبت کافی را در این حوزه انجام نداده باشد را مورد ارزیابی و بازنگری قرار خواهیم داد.

ادامه بقای گالری در سایه تصمیم ارشاد

وی تصریح کرد: قطعا گالری در قبال اثری که فاقد اصالت بر روی دیوار رفته، در برابر ادامه مسیر و ادامه حیات هم پاسخگو خواهد بود. اما در مورد قیمت گذاری باید گفت که این مساله یک رابطه قراردادی بین هنرمند و شخصی که به نمایندگی از او آثارش را به فروش گذاشته است.

هادی مظفری با تاکید بر اینکه هر قیمت گزافی نباید هزینه اش پرداخت شود گفت: ما اعتقاد داریم که مردم ما و افرادی که به گالری ها مراجعه می کنند، هنر را می شناسند، با قیمت ها آشنا هستند، می دانند که روی چه کاری سرمایه گذاری کنند و چه کاری ارزش خرداری دارد. بنابراین هر اثری به هر قیمت گزافی قیمت بخورد و هر کسی هم مراجعه کند و آن را بپردازد به این معنی نیست که دولت باید ورود کرده و برخورد کند؛ بلکه فکر می کنم جوابی که جامعه به این قیمت گذاری ها و این جنس رفتار می دهد، تعیین کننده است.

مردم نخرند تا...

وی با اشاره به اینکه ماده ده قانون مدنی هم تصریح می کند که تمامی قراردادهای بین طرفین، مادامی که مخالفت با نظم عمومی و اخلاق حسنه نداشته باشد بین طرفین لازم الاجرا است اما برای دیگران خیر، گفت: منی که با چنین قیمتی مواجه می شوم می توانم سراغ آن اثر نرفته و آن را نخرم و این رابطه بین آن گالری و هنرمند باقی بماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه