English

عبدالرحیم سیاهکارزاده در گفتگو با خبرگزاری موج:

دلایل برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در تهران و به صورت آنلاین

دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در مورد تفاوت های بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با دوره های پیشین توضیحاتی ارائه کرد.

دلایل برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در تهران و به صورت آنلاین

عبدالرحیم سیاهکارزاده، رییس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در مورد تفاوت های بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با دوره های پیشین به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: یکی از مهمترین تغییرات این دوره، تغییر کامل داوران و مدرسان دوره های آن است که نسبت به دوره های پیشین تغییر کرده و حتی نوع برگزاری و اجرایشان هم متفاوت شده است. ضمن اینکه به لحاظ ساختاری هم تغییر کرده و در تهران برگزار می شود.

وی افزود: این جشنواره برای اولین بار است که در تهران برگزار می شود و این برنامه ای است که از پیش طراحی شده بود چرا که جذابیت های خاص خود را برای هنرمندان جوان ما داشت. جذابیت هایی همچون بازدید از مراکز هنری و آثار هنری از نزدیک ما را متقاعد کرده بود که این دوره را در تهران برگزار کنیم.

سیاهکارزاده ادامه داد: شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که به تبع آن ایجاد شد، دلیل دوم ما برای اجرای این دوره در تهران بود. مثل اینکه میانگین سنی اساتید ما بالا است و از حضور در هواپیما تا محل اسکان آنها در استان ها حواشی و ملاحظاتی داشت.

وی اظهار داشت: سومین دلیل ما برای اخذ چنین تصمیمی، خود هنرمندان بودند که اگر 150 هنرجو را به هر شهر و استان دیگری که می بردیم، حتی تبریز، برای رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های اعلام شده دچار مشکل می شدیم و مراقبت از آنها کار بسیار سختی بود که در نهایت و با در نظر گرفتن مجموع این شرایط، برگزاری بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در تهران بهترین گزینه بود.

دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان افزود: ما ابتدا اردوگاه شهید باهنر منظریه تهران را بررسی کرده و پس از برگزاری جلسات مختلف و پیش بینی تمام تدارکات آماده برگزاری جشنواره بودیم که با بالا گرفتن تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا، از این تصمیم هم منصرف شدیم و به برگزاری آنلاین جشنواره رو آوردیم.

وی در مورد دشواری های برگزاری آنلاین جشنواره گفت: آنلاین شدن جشنواره در دو مورد بسیار سخت و سنگین بود. یکی کارگاه های مجسمه سازی بود و دیگری عکاسی. البته تمامی رشته ها سختی های خاص خود را دارند و طی هشت  تا ده جلسه تخصصی به این این شیوه اجرائی رسیدیم که اساتید با حضور در کارگاه هایی که در خانه هنرمندان برگزار شد با هنرجویانی که در منازلشان حضور داشتند به صورت آنلاین در ارتباط قرار بگیرند.

هماهنگی های لازم انجام شد و ضمن پرداخت هزینه های ارتباطی به هنرجویان، از اینجا هم نرم افزار مناسب و پهنای باند کافی تامین شد. به هر حال ایجاد و حفظ این ارتباط که واقعا هم کار سختی بود، به خوبی پیش رفت.

وی در تشریح در سختی کارگاه عکاسی به صورت آنلاین گفت: در این شرایط پاندمی کرونا، بسیاری از هنرجویان ما همچون اساتید حاضر به ترک منزلشان نیستند که انتخاب موضوع مناسب برای عکاسی این شرایط از جمله مشکلات این کارگاه ها بود. به همین دلیل انتخاب تم و موضوع در عکس و حجم و حتی گرافیک به شکلی بود که هنرجویان امکان اجرای آن در منزل را هم داشته باشند. پیش از این اینگونه بود که آثار در همه بخش ها متنوع و به نوعی آزاد بود اما در این کارگاه ها موضوعات کنترل شده تر بود.

در بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران بیش از هزار هنرمند و هنرجوی جوان در ۱۰ رشته شرکت کردند. از این میان ۲۳۴ هنرمند در رشته نقاشی و ۱۹۵ هنرمند در رشته عکاسی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده بودند. ساعد مشکی استاد کارگاه گرافیک، محمدعلی بنی‌اسدی استاد کارگاه تصویرسازی، بیژن غنچه‌پور استاد کارگاه مجسمه‌سازی، جواد نوبهار استاد کارگاه طراحی، فرهاد سلیمانی استاد کارگاه عکاسی، بهمن عبدی استاد کارگاه کاریکاتور، احمد وکیلی استاد کارگاه نقاشی، امیر طهماسبی استاد کارگاه نگارگری و احمد نادعلیان استاد کارگاه هنر جدید این دوره جشنواره بودند که همگی به صورت آنلاین بر کار شرکت‌کننده‌ها نظارت داشتند. علی باقری و بیژن صیفوری در رشته گرافیک، پژمان رحیمی‌زاده و مانلی منوچهری در رشته تصویرسازی، نگار نادری پور و هادی عرب نرمی در رشته مجسمه، علی شیرازی و غلامحسین امیرخانی در رشته خوشنویسی، احمد مرشدلو و جواد نوبهار در رشته طراحی، بابک برزویه و افشین شاهرودی در رشته عکاسی، کامبیز درم‌بخش و جواد علیزاده در کاریکاتور، شهریار احمدی و محمد خلیلی در نقاشی، اردشیر مجرد تاکستانی و لیلا عباسی در نگارگری و بهنام کامرانی و امیر راد در رشته هنرهای جدید، آثار شرکت‌کننده‌ها را مورد داوری قرار دادند.

کارگاه ها و داوری این جشنواره روز گذشته در خانه هنرمندان به کار خود پایان داد و برگزیدگانش امروز معرفی خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی