English

عباس مجیدی در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

مجسمه پرستار شهید غیر اصولی و دور از شان این شهید سلامت است/مسئولان مراقب عواقب کارشان باشند

رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه سازان ضمن انتقاد از کیفیت ضعیف تندیس نرجس خانعلی‌زاده خواستار جایگزینی آن با یک اثر مطلوب شد.

مجسمه پرستار شهید غیر اصولی و دور از شان این شهید سلامت است/مسئولان مراقب عواقب کارشان باشند

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، هفته گذشته اخبار و تصاویری از نصب تندیس نرجس خانعلی‌زاده در میدان شهر کلاچای استان گیلان منتشر شد. این اقدام در گرامیداشت و بزرگداشت او که یکی از پرستاران بیمارستان میلاد لاهیجان بود که اواخر سال ۹۸ در اثر ابتلا به کرونا درگذشت و نامش در ایران به عنوان نخستین قربانی کرونا از کادر پزشکی ثبت شده است؛ رخ داد، اما واکنش هنرمندان مجسمه ساز را در پی داشته است چرا که از منظر ایشان اثر خلق شده مطابق بر موازین و اصول هنر شهری نیست.

تاثیر مجسمه شهری بر شهروندان چیست؟

در همین راستا عباس مجیدی ، رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران به خبرگزاری موج گفت: گرامی داشت بزرگان در قالب سردیس و تندیس و همینطور ساخت آثار حجمی متناسب با فضاهای تعریف شده شهری، از جدی ترین موضوعاتی است که امروز به عنوان یک ضرورت در شهرها مطرح است که اگر چنانچه این امور در مسیر درست خودش قرار نگیرد، لطمات جبران ناپذیری به جامعه می زند. 

عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه سازان

وی افزود: متاسفانه مدتی است که شاهد شکل گیری آثاری از این دست هستیم که بدون هیچ مطالعه ای وارد فضای شهری می شوند و معلوم نیست بر اساس چه اصولی و با چه مبنایی و توسط چه کسانی این اتفاقات رقم می خورد.

این هنرمند مجسمه ساز تصریح کرد: توجه به زمینه شکل گیری اثر (کانتکست)، متریال (جنس)، ابعاد اثر و مواردی از این دست، از جمله ابتدائی ترین مسائل در مورد ساخت یک مجسمه شهری است. ما برای شهر و مجسمه شهری تعاریف خاصی داریم و اگر بنا است در شهرهایمان مجسمه هایی در شان و منزلت جامعه ایرانی داشته باشیم، باید به کمک متخصصین و هنرمندان این حوزه، که کم هم نیستند، در یک مسیر مطالعاتی صحیح بستر سازی کنیم و امکان خلق چنین آثاری را فراهم آوریم.

وی در مورد کارکرد مجسمه های شهری اظهار داشت: مجسمه در نهایت باید هویت و خاطره ایجاد کند. مجسمه بنا است در ارتباط با عناصر شهری قرار بگیرد، نسبت به آثار دیگر هارمونی داشته باشد و با آنها دیالوگ برقرار کند. مجسمه بنا است در ارتباط مستقیم با مردم قرار بگیرد و چه بخواهیم و چه نخواهیم، روی سواد بصری آنها تاثیر می گذارد. اگر بخواهیم ارزش افزوده ای در شهر و در قالب یک مجسمه داشته باشیم،  باید به تمام این مسائل دقت کنیم. 

4تندیس شهید نرجس خانعلی‌زاده

مسئولین مراقب عواقب کارشان باشند!

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: ما نمی توانیم و حق نداریم بدون مطالعه و کمک متخصصین این رشته دست به چنین اقداماتی بزنیم. امیدوارم که مسئولین متوجه مسئولیت خود و عواقب کارشان باشند.

وی با اشاره به مجسمه نصب شده یکی از پرستاران شهید دوران مبارزه با کرونا در یکی از شهرهای شمالی در روزهای اخیر گفت: در مورد این اثر خاص، باید بگویم که آثاری که به این شکل ساخته می شوند، با عنوان «هایپر رئال» معروفند که به کمک موم و مواد گریم خلق می شوند و مدت ها است نصب آنها در موزه ها مرسوم است و کارکردهای خاص خودش را دارد و همانطور که گفتم این آثار صرفا در موزه ها و فضاهای بسته از این دست، کارکرد دارند و به هیچ عنوان، جایگاه یک اثر شهری را ندارند. 

باید مجسمه ای در شان پرستار شهید در شهر نصب شود

عباس مجیدی تاکید کرد: اینکه بر اساس چه منظری، این اثر با یک پوشش شیشه ای در سطح شهر نصب شده است سوال برانگیز و مایه تاسف است. به اعتقاد من باید به سرعت اثر جمع شود و اثری شایسته تر و متناسب با تعاریف اثر شهری و در شأن آن پرستار شهید نصب شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه