English

عباس مجیدی در گفتگو با خبرگزاری موج:

انتخاب کیوریتوری آثار در سطح شهری هم امکان پذیر است/انتقادهای اجتماعی در آثار هنری طبیعی است

رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران در مورد رویکرد هشتمین دوسالانه مجسمه سازی و تاثیر تغییر مکان برگزاری آن بر آثار توضیحاتی ارائه کرد.

انتخاب کیوریتوری آثار در سطح شهری هم امکان پذیر است/انتقادهای اجتماعی در آثار هنری طبیعی است

عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه سازان ایران در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج در مورد تاثیر تغییر مکان برگزاری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی بر انتخاب و اکران آثار گفت: انتخاب اولیه ما بر اساس فضای تپه های عباس آباد و باغ کتاب تعریف شده بود. برخی از آثار با تغییر مکان به مشکل خوردند و مجبور بودند خودشان را با فضای پهنه رودکی و تالار وحدت تطبیق بدهند. البته بیشترین مشکل ما در بخش فراخوانی این دوسالانه بود اما در بخش کیوریتوری و مدعوین چالش ها به این شدت نبود.

وی افزود: به هر حال فراز و نشیب هایی که در مسیر برگزاری این دوسالانه پیش آمد و محدودیت های ناشی از کرونا هم بر همه آنها اضافه شد اما به هر حال سعی کردیم که بر اساس آن سیاست های کلی که از ابتدا چیده شده بود پیش برویم. همانطور که می بینید بر همین اساس بسیاری از آثار ارائه شده بینامتنی است و سعی کردیم ما هم در روند کلی به آن مرزهایی که امروزه در دنیای مجسمه سازی شکسته شده است نزدیک شویم.

افتتاح هشتمین دوسالانه مجسمه سازی ایران

رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران در پاسخ به اینکه آیا پیشکسوتان مجسمه سازی ایران با این رویکرد موافق هستند گفت: من در مورد موافقت یا مخالفت آنها نمی توانم نظر بدهم. بدون شک نظرها متفاوت است، نقدهایی وجود دارد و مخالفت ها و موافقت هایی هم وجود دارد. به هرحال براساس رویکردهایی افراد این نظرات تغییر می کند. کسانی که از منظر مدرن به مسائل نگاه می کنند طبیعی است که انتقادهایی دارند یا کسانی که از قالب کلاسیک این موضوع را نگاه می کنند همینطور. اما اگر از این مرزها بگذریم و سعی کنیم خودمان را با تکثر گرایی که در هنر معاصر شاهدیم همراه کنیم و از آن منظر نگاه کنیم، می توانیم بگوئیم که نتیجه نسبتا مطلوبی را کسب کرده ایم و غالب اهالی هنر و پیشکسوتان هم از این موضوع راضی هستند.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این موضوع که با توجه به اینکه این دوسالانه کاملا صنفی است و نه یک رویداد دولتی پس حضور هنرمندان شاخص مجسمه سازی در اینجا اهمیت پیدا می کند گفت: بسیاری از هنرمندان مطرح در این رویداد حضور دارند که آقای دارش نمونه بارز ایشان در کنار دیگر هنرمندان مجسمه ساز است. حتی بنا براین بود که برای برخی از افراد در این رویداد بزرگداشتی برگزار کنیم که شرایط ناشی از کرونا مانع این کار شده است. قرار بر این بود که از برخی از افراد مستندهایی تهیه شود که خودشان به همین دلیل معذوریت داشتند. بخشی از انزوای این نمایشگاه ناشی از همین اتفاق است.

مجیدی تصریح کرد: در بخش فراخوان 40 اثر از میان 1500 اثر انتخاب شده است که بسیاری از خالقان این آثار از افراد شناخته شده در عرصه هنر و مجسمه سازی هستند. در بخش مدعوین هم از تمام اقشار پیشکسوت، میان سال و جوان هنرمندانی داریم. در بخش گالری ها با کمک گالری دارن هنرمندانی انتخاب شده اند و آثارشان به اینجا آورده شده است. بخش کیوریتوری برای اولین بار در این رویداد حضور دارد که چندین نفر، هنرمندان مختلف و آثارشان را کیوریت کرده اند. ما شاهد بسیاری از آثار پژوهشی هستیم. چند اثر ویژه داریم که بارزترین آنها کار آقای رافعی است که کاملا زمینه محور است و متناسب با همین فضا طراح و اجرا شده است. همینطور اثری که در پشت سر من می بینید کاری است که متناسب با این فضا طراحی شده و به نوعی یک اثر تعاملی است که با استفاده از دستکش های کارگران شرکت نفت ساخته شده است.

عباس مجیدی در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی ایران

رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران تاکید کرد: اگر رویکردمان را بر اساس نگره های بینامتنی و معاصر قرار دهیم می بینیم که اتفاقی که رخ داده در مجموع خوب و قابل دفاع است.

وی در تبیین مفهوم کیوریتوری و بخش مربوط به آن افزود: مبحث کیوریتوری، منطق و روشی است که در بسیاری از کشورها در حد فوق دکترا (PHD) آموزش داده می شود که در اینجا به نمایشگاه گردانی هم ترجمه می شود که شاید چندان گویای مفهوم اصلی آن نباشد. کیوریتور کسی است که با مطالعه روی هنرمند یا آثارش، متناسب با زمینه ای که قرار است آثار به نمایش درآیند یا معنا و ایده حاکم بر آن فضا، افراد را کیوریت می کند و در کنار هم قرار می دهد.

این مجسمه ساز ادامه داد: این اتفاقی است که می تواند برای هنر و بویژه مجسمه سازی کشور بسیار روشنگر باشد که امیدوارم در آینده هم شاهد چنین اتفاقاتی باشیم نه الزاما در فضای بینال ها و گالری ها بلکه در فضای شهری هم این امکان پذیر است و در آنجا هم می توانیم با یک مطالعه صحیح روی اثر و هنرمند به نتیجه مطلوبی برسیم تا یک ارزش افزوده ای برای جامعه و هنرمندان داشته باشد.

وی در مورد رویکرد انقادی حاکم بر تعداد قال توجهی از آثار نمایشگاه گفت: این انعکاس شرایط در آثار هنرمندان است. اینجا شاهد جدید ترین دستاوردهای هنری هنرمندانمان هستیم و طبیعی است که آنها براساس تجربه های زیسته شان عمل کرده اند که در آثارشان شکل گرفته است. طبیعی است که اتقادهای اجتماعی را هم در این آثار ببینیم.

اثری در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی ایران

عباس مجیدی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط کرونا چه امکاناتی برای بیشتر دیده شدن آثار پیش بینی شده است، گفت: ما سعی کردیم با رعایت پروتکل ها مناسب برای بازدید حضوری باشد. تعدادی از آثار مناسب فضای بیرونی هستند و همینطور که می بینید آنجا هم فضای بزرگی داریم و حتی در فضای داخلی این محل، این امکان وجود دارد که در قالب گروه های چند نفره معدود برای تماشای آثار مراجعه کنند. تلاشهایی هم برای امکان نمایش آنلاین شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران افزود: مستندسازی هایی هم داشته ایم که توسط یک گروه پژوهشگر برای معرفی هنرمندان تولید کرده ایم. این کار، به خصوص به منظور معرفی هنرمندان فراخوانی انجام شده و از خیلی قبل تر بر سطح وب منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه