English

نواهنگ برگزیدگان خودش را شناخت/درخشش هنرمندان جوان افغانستانی در تلنت ایرانی

اولین دوره مسابقه نواهنگ با تقدیر از برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

نواهنگ برگزیدگان خودش را شناخت/درخشش هنرمندان جوان افغانستانی در تلنت ایرانی

مراسم اختتامیه نواهنگ آی فیلم2، در محل سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان با حضور هنرمندان افغانستانی برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، مراسم اختتامیه نواهنگ آی فیلم2، با موضوع استعدادیابی از جوانان مهاجر افغانستانی در ایران در حوزه خوانندگی، در محل سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان با حضور هنرمندان افغانستانی برگزار شد. 

در این برنامه هنرمندان ایرانی و افغانستانی همچون سعید تاجیک، رسول نجفیان، امیر تاجیک، محمدرضا چراغعلی، مهرداد هویدا و عارف جعفری حضور داشتند. 

«نواهنگ» عنوان مسابقه‌ تلویزیونی است که شبکه آی‌فیلم2 برای افغانستانی‌های مقیم ایران به نیت کشف استعدادها در خوانندگی ترتیب داد. فراخوان این مسابقه سال گذشته در سایت شبکه آی‌فیلم2، رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی منتشر شد تا علاقه‌مندان به خوانندگی شانس خود را در آن بیازمایند و استعدادها و قابلیت‌هایشان را محک بزنند. 

فصل اول برنامه نواهنگ را فرشید محمودی تهیه کرده است، هادی کریمی که از افغانستان به ایران آمده بود اجرایش را برعهده داشته و امیر تاجیک، محمدرضا چراغعلی، مهرداد هویدا و عارف جعفری داورانش بودند. 

در ابتدای این برنامه کارشناسان در مورد پرداختن به موسیقی افغانستانی و آسیب‌شناسی این امر سخن گفتند و پس از آن در کلیپی که در بخشی از این برنامه پخش شد که تعدادی از هنرمندان افغانستانی ساکن خارج از این کشور پیام‌هایی را برای این برنامه ارسال کرده بودند. آنها از اینکه ایران یک برنامه رقابتی برای استعدادیابی از جوانان افغانستانی ابراز خشنودی کرده و توصیه‌هایی را خطاب به شرکت کنندگان داشتند.

خاطره تلخ رسول نجفیان از قونیه

رسول نجفیان هم در بخش دیگری از این برنامه پیش از اجرای قطعاتی از اشعار شاهنامه گفت: این هنر است که هرجای دنیا برای کسانی که اهلیتش را دارد. من هرگاه به کشورهای افغانستان و تاجیکستان رفتم هرگز احساس نکردم که از کشور خود خارج شده ام و این نه تنها به دلیل همزبانی بود که همدلی بهتر از همزبانی است.

وی در ادامه با ذکر خاطره ای از حضورش بر مزار مولوی در قونیه گفت: در آنجا فرد احمقی سخنرانی می کرد و مدعی بود مولانا اشعارش را به ترکی سروده و نه فارسی. ما هم می گوئیم برفرض که چنین نظر دور از واقعیتی را بپذیریم اما فرهنگ بلخی جاری در آن اشعار را چه کنیم.

نجفیان در ادامه اظهار داشت: آرزو می کنم که این آتش جنگ و نفرت و جنگی که توسط شیطان صفتان در خاورمیانه و مردم افغانستان و ایران تحمیل شده است، تبدیل به نور و رحمت شود. 

این هنرمند پس از آن ابیاتی از مولانا خواند و سپس توضیح داد که قصد دارد ابیاتی از شاهنامه را همراه با نواختن ساز بخواند و گفت: وقتی این قطعه از شاهنامه را در لهستان خواندم باورشان نمی‌شد که ششصد سال پیش شاعری ایرانی به مفاهیمی همچون تبعیض نژادی و بر اساس رنگ پوست بپردازد چرا که در آن دوران چنین رفتار تبعیض آمیزی عادی بوده است!

وی در ادامه به صورت فشرده ماجرای دنیا آمدن زال و برخورد جاهلانه سام با او و مادرش را روایت کرد و پیامهای انسانی فردوسی در این بخش شاهنامه را مرور کرد.

اجرای برگزیدگان نواهنگ در اختتامیه 

پس از آن «کبیر حسینی» خواننده جوان و نفر اول این دوره از مسابقه نماهنگ قطعه ای را اجرا کرد.

پس از آن نوبت به اجرای برنامه افشین جباری و همکارانش رسید که به تقلید و بازخوانی قطعاتی از چند خواننده پرداختند.

«احمد جیلانی» نفر دوم این دوره مسابقه نواهنگ هنرمند بعدی بود که به روی سن دعوت شد تا اثری حماسی را بخواند.

پس از آن کلیپی از پیام‌های هنرمندان ساکن افغانستان خطاب به نواهنگی‌ها پخش شد. استاد ولی تلاش بازیگر پیشکسوت، آرش بارز، فرهاد ساحل و جاوید یوسفی خواننده هنرمندانی بودند که در این کلیپ حضور داشتند. 

در ادامه علی خوشبین نفر سوم مسابقه نماهنگ به روی سن آمد تا غزلی از شاعر افغانستانی را بخواند.

معرفی نفرات برگزیده آرای مردمی نواهنگ

در این بخش از مراسم با حضور  رمضانی معاون کل امور اتباع خارجی وزارت کشور، منصور تاجیک معاون امور اتباع خارجی استانداری تهران و دکتر نوروزی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در غیاب سرور تختی رئیس موسسه فرهنگی هنری اکو از امیر تاجیک، مهرداد هویدا، چراغعلی و عارف جعفری تنها داور افغانستانی و فرشید ... تهیه کننده و هادی کریمی مجری این مسابقه تقدیر شد و پس از آن جوایز سه هنرمند برتر این دوره اهدا شد.

در این بخش، اطیابی، رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران هم اعلام کرد که از هنرمندان افغانستانی مقیم ایران حمایت خواهند کرد و گفت: موسیقی زبان ملت‌ها و زبانی بین‌المللی و مشترک بین همه کشورها است. با توجه به ثبت جهانی انجمن صنفی در مراکز جهانی، اگر هنرمندان افغانستانی هم در آن عضو شوند ضمن برخورداری از تسهیلات ویژه می توانند با کارت عضویت انجمن در سراسر جهان فعالیت کنند.

وی افزود: طبق وعده ای که داده بودیم برای سه نفر اول این مسابقه به رایگان کارت عضویت انجمن صادر کرده ایم.

در ادامه اطهری نژاد رابط بین انجمن صنفی و دانشگاه هم گفت: واحد ۴ دانشگاه علمی و کاربردی با هماهنگی آقای عبدالهی رئیس این دانشگاه اعلام می کند که در رشته های آهنگسازی، موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسی، روش تدریس موسیقی و ttc  در خدمت کلیه شرکت کنندگان این برنامه و با معرفی انجمن صنفی خواهد بود.

در نهایت نوبت به معرفی برگزیده مردمی این مسابقه رسید که با اعلام برگزارکنندگان به دلیل نزدیکی آرا به دو نفر افزایش پیدا کرد.

کبیر حسینی و امید حسینی دو هنرمند منتخب مردمی بودند که با امتیازات مساوی برنده اعلام شدند و هدایای خود را دریافت کردند.

در پایان این مراسم هم همه ۴۸ نفر هنرمند شرکت کننده در این مسابقه هدایایی دریافت کردند و یک عکس یادگاری انداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی