English

آثار اندی وارهول در کنار پژوهشی بر مهندسی تصویر در نقاشی ایرانی به نمایش در خواهد آمد/نمایش پرتره مریلین مونرو

در نشست خبری مدیر کل هنرهای تجسمی ارشاد و رئیس موزه هنرهای معاصر ایران، جزئیات برگزاری دو نمایشگاه گنجینه ای و پژوهشی جدید در موزه هنرهای معاصر تشریح شد.

آثار اندی وارهول در کنار پژوهشی بر مهندسی تصویر در نقاشی ایرانی به نمایش در خواهد آمد/نمایش پرتره مریلین مونرو

 به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست خبری نمایشگاه جدید موزه، صبح امروز سه‌شنبه 11خردادماه ساعت 11 باحضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان‌آقایی رییس موزه هنرهای‌ معاصرتهران، شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه«نهان‌ برعیان»(مهندسی تصویر در نقاشی ایرانی) و امیر راد کیوریتور نمایشگاه «مروری بر آثار پرسونا» (آثاراندی وارهول از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران)، جهت تشریح نمایشگاه درمحل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی مظفری از آغاز به کار پنج کانون موزه تا پایان تابستان خبر داد و گفت: با حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهرن، نورپردازی مجسمه‌های موزه آغاز شده و طی یک ماه آینده درهای باغ‌مجسمه موزه به روی مخاطبان باز می‌شود. بر اساس مصوبه هیات مدیره زیباسازی تهران، قرار است ساختمان موزه نیز در اختیار نورپردازی قرار بگیرد.

وی سپس اعلام کرد که در برنامه‌ریزی جدید موزه هنرهای معاصر تهران در سال بین ۷ تا ۸ نمایشگاه را برگزار می‌کند که در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهند شد.

مظفری بیان کرد: تا پایان تابستان، کانون موسیقی معاصر، معماری و شهر، نیو مدیا، دیزاین و سینماتک نیز آغاز به کار می‌کنند. همچنین همانطور که وعده کرده بودیم از حدود یک سال و نیم پیش، آماده‌سازی شش جلد کتاب نفیس موزه در نیمه راه است؛ ۲ کتاب آماده شده و ۴ کتاب دیگر در دست چاپ است و مردادماه مراسم رونمایی از این کتاب‌ها خواهیم داشت.

وی در ادامه این نشست تائید کرد که فعالیت موزه در فضای مجازی کمرنگ بوده و گفت: در دوره ای که تجمعات تحت الشعاع شرایط بیماری قرار گرفته و سبک زندگی به شکلی تغییر کرده که همه ما حضور بیشتری در فضای مجازی داریم باید پویاتر برخورد می کردیم.

مدیرکلذعنرهاب تجسمی ارشاد در ادامه اظهار داشت: موزه ها یک موجود زنده اند و توقع از آنها هم باید بر همین اساس باشد. من اعتقاد دارم که کار مرمت موزه نباید حتی یک روز قطع شود. در سه سال گذشته تکلیف آثار موزه روشن شده و همه آنها پلاک زده شده اند. مجسمه ها مرمت شده اند و نورپردازی شأن آغاز شده در حالی که در سراسر جهان، واقعا تمام رویدادهای هنری در یک سال و نیم گذشته تعطیل بوده و ما دو سال و نیم هم مشغول مرمت بوده ایم که این دو اتفاق هم پوشانی هم داشته اند و امروز در مورد سومین و چهارمین نمایشگاه که بعد از این تعطیلات برپا می شود سخن می گوئیم.

در ادامه این نشست احسان آقایی بر این موضوع تاکید کرد که طبق وعده داده شده، من بعد دو نمایشگاه همزمان در موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد که یکی از آنها آرشیوی و پژوهشی خواهد بود و دیگری گنجینه ای. دو نمایشگاه پیش رو هم با همین رویکردها خواهد بود اما در افتتاح آنها یک هفته تفاوت وجود دارد.

شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه نهان بر عیان در ادامه  تشریح کرد: نمایشگاه نهان بر عیان به آثاری از ابتدای سده هشت تا یازده می پردازد و به دنبال این است که بداند اساتید تصویرگری ما در این دوران بر چه اساسی آثار خود را خلق می کردند چرا که هندسه وجه مشترک تمام هنرهای آن دوران بوده است.

وی افزود: در این نمایشگاه حضور هندسه در تصویر در شش لایه تعریف می شود. در سالن اول فهرست نویسی از 120 نسخه با تاکید بر تاریخشان و تاریخ تصویری این دوره پرداخته می شود. در سالن بعدی هندسه دانان و ابزاری که به کار می گرفته اند معرفیرمیرشوند. پس از آن در لایه اول به ابعاد و اندازه کار، در لایه بعد مصدرکشی و دستگاه‌های تناسباتی، رابطه هندسه در درون تصویر به علاوه حضور گره در نقاشی و هنر ایران، لایه بعدی رنگ بندی و‌ کمک هندسه در چیدمان رنگی، لایه های بعدی آنالیز خطی نقاشی ، تحلیل فیگور، طبیعت و معماری در نقاشی است و لایه آخر هم به سه بعدی در نقاشی ایرانی پرداخته می شود.

حاتمی در دفاع از اینکه این پژوهش و نمایشگاه مرتبط با موزه هنرهای معاصر است گفت: به هرحال پژوهش می تواند یکی از وجوه موزه باشد و با توجه به اینکه این موزه صاحب شاهنامه شاه طهماسب است، می توانیم ضمن نمایش این شاهنامه به معرفی هندسه و حضور پررنگ آن در نگارگری ایران بپردازیم. 

وی افزود: مقصود ما مرور تاریخ دیدن تصویر و نوعی از آن که تنها در این منطقه دیده شده است. همینکه در ایران به نگارگری می گویند مینیاتور احساس می کنم جای کار فرهنگی خیلی خالی است. این نمایشگاه طبعا می تواند به همه هنرمندان معاصر کمک کند و من جای دیگری را برای نمایش این پروژه صد در صد فرهنگی، پژوهشی و علمی مد نظر نداشتم.

احسان آقایی هم گفت: ما در کشور اشتباهات تاریخی در هنر کشور داریم که موزه ها موظف به اصلاح آن هستند. حتی مدرن کردن هنر بدون پشتوانه رخ داده است. در عین حال همیشه هنر ما را غربی ها برای ما معرفی کرده اند. مثلا ما پوپ را می شناسیم که کارهای زیادی هم در عرصه ایرانشناسی کرده اما او معتقد بود که نقاشان ایرانی پرسپکتیو را نمی شناخته‌اند در حالی که این پژوهش نشان می دهد آنها به خوبی بر این مسئله آگاه بوده اند اما به دلایلی به شکل دیگری نقاشی می کرده اند.

وی افزود: هنر معاصر باید از یک شناخت غنی بربیاید در حالی که نگاه کردن ما اشتباه است چرا که غربی ها آن را برای ما تعریف کرده اند و به همین دلیل است که مردم ما با هنر معاصر ارتباط برقرار نمی کنند. بنابراین وظیفه این موزه این است که این روند را اصلاح کند. اگر موزه‌ای وجود داشت که بر هنر کلاسیک تاکید داشت این بار از دوش ما برداشته می شد اما فعلا تنها نهاد موزه ای که در کشور ما در زمینه هنر فعالیت می کند موزه هنرهای معاصر است و ما هم از این پروژه استقبال کردیم.

امیر راد، کیوریتور نمایشگاه پرسونا که به نمایش آثار اندی وارهول موجود در گنجینه موزه اختصاص دارد گفت: این اولین باری است که همه این آثار به طور یکجا و در کنار هم به نمایش در می‌آیند. پیشنهاد ما این است که خوانش متفاوتی را به مخاطبان پیشنهاد دهیم. عنوان پرسونا هم به معنی تصویری است که ما از خودمان در زمان های مختلف به نمایش می گذاریم که برای این نمایشگاه انتخاب کرده ایم. آثار اندی وارهول هم تکثیر پرسوناهای او در زمان‌های مختلف است و ما هم خود واقعی او را نمی شناسیم بلکه تنها آثار او را می شناسیم و امیدواریم که به کمک نمایش این آثار به شناخت بیشتری از این هنرمند برسیم.

راد در توضیح فعالیت خودش در زمینه نمایشگاه پرسونا گفت: تعریف کیوریتوری تغییر کرده و امروزه یک کیوریتور می تواند پیشنهاد دهنده یک خوانش جدید باشد نه اینکه صرفا به گردآوری آثار و تهیه آثار جدید بپردازد بلکه با همان آثار موجود هم ایجاد فضا کند کافی است.

وی افزود: اتفاقا تمام آثار موزه هنرهای معاصر مدرنیستی هستند و آثار اندی وارهول هم همینگونه است اما ما می خواهیم نگاه و خوانشی معاصر به آنها داشته باشیم.

وی در دفاع از برگزاری نمایشگاه نهان بر عیان در موزه هنرهای معاصر گفت: نمایش اثر و خلق اثر متفاوت از پژوهش و خوانش اثر است. پژوهش صورت گرفته نگاهی معاصر به آثار کلاسیک ایرانی است. کتابی هم که در کنار  نمایشگاه پرسونا منتشر می شود حاوی جستارهایی در مورد اندی وارهول است.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در مورد تعداد آثار اندی وارهول گفت: ما هفت اثر اندی وارهول داریم که برخی از آنها مجموعه اثر است  که در سالنهای انتهایی (۷-۸-۹) موزه به نمایش در خواهند آمد.

این هنرمند نقاش به طور اختصاصی به خبرنگار موج گفت: پرتره فرح دیبا در گنجینه موزه موجود نیست و اطلاع دقیقی هم از آن در دست نداریم اما تا پیش از این پرتره مریلین مونرو اثر اندی وارهول به نمایش در نیامده بود که اینبار این اثر گنجینه موزه در کنار آثار دیگر این هنرمند به نمایش در خواهد آمد.

احسان آقایی هم در ادامه این بخش گفت: موزه ها هیاهو کننده نیستند چرا که کار موزه ها ساختاری است. ۴۲ سال از عمر این موزه می گذرد و هنوز نیازمند کار پژوهشی بر روی آثار گنجینه آن هستیم.

در پایان این نشست هادی مظفری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد تکمیل مرمت و به روز رسانی سیستم ادفای حریق گنجینه موزه اتفاقی حریق موزه به روش قبل صورت می گیرد اما کار مطالعاتی برای سیستم ادفای حریق جدید انجام شده و بودجه آن برای امسال تامین می شود تا بتوانیم کار را تکمیل کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه