English

سحرهای رضوی برای همه مردم جهان

مدیر طرح و برنامه شبکه سحر گفت: مخاطب متدین و محب اهل بیت که خارج از کشور زندگی می‌کند و زبان فارسی نمی‌داند، به تولید برنامه‌ای مذهبی به زبان مادری‌اش نیازمند است.

سحرهای رضوی برای همه مردم جهان

به گزارش خبرگزاری موج، احمد منصفی مدیر طرح و برنامه شبکه سحر گفت: شبکه سحر شامل چهار شبکه مجزا از هم است که  ۲۴ ساعته به ۵ زبان برنامه پخش می‌شود. دو ویژه برنامه سحر از حرم امام رضا(ع) به صورت زنده روی آنتن شبکه سحر می‌رود. یکی از برنامه‌ها به زبان اردو از شبکه سحر اردو و دیگری به زبان آذری از شبکه سحر آذری روی آنتن می‌رود. اولین بار است که در حرم مطهر رضوی برنامه‌ها اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌ها به زبان اردو برای شبکه سحر اردو است و دیگری به زبان آذری از شبکه آذری سحر پخش می‌شود. برنامه آذری زبان به مدت ۸۵ دقیقه و ساعت ۴ بامداد پخش می‌شود. برنامه اردو زبان به مدت ۸۰ دقیقه و ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد پخش می‌شود.

منصفی افزود: هر دو برنامه پخش زنده از حرم امام رضا(ع) هستند. برای تهیه این برنامه از دوازده دوربین استفاده شده است که از دوازده جهت مختلف از حرم امام رضا(ع) تصویر برداری می‌کند. این دو برنامه برنامه‌ای ترکیبی با بخش‌های متفاوتی مثل کارشناسی، دعا، تلاوت قرآن، نماز جماعت و... است.

وی تاکید کرد: نام برنامه آذری زبان «سحرین ترنمی» یا ترنم سحری است. در برنامه آذری زبان پخش اذان به افق باکو از حرم مطهر امام رضا (ع) پخش می‌شود. مجری این برنامه از شاعران آیینی شناخته شده آذری زبان است و در این برنامه از خود و دیگر شاعران آیینی اشعاری برای مخاطب می‌خواند.

منصفی بیان کرد: شبکه سحر از  طریق ماهواره‌ها در دسترس قرار می‌گیرد و در خاورمیانه و اروپا قابل دسترسی است. مخاطب هدف شبکه آذری آذربایجانی‌ها، آذری‌ها در ترکیه و کشورهای اروپایی هستند. از آلمان مخاطبان زیادی داریم.

مدیر طرح و برنامه‌ی شبکه سحر گفت: در ایران که تعداد زیادی شبکه داخلی ۴۰ سال است مشغول تهیه و تولید برنامه‌های مذهبی است و مناسک مذهبی و این برنامه‌ها به سادگی در دسترس همه است، شرایط افرادی که محب اهل بیت‌اند، علقه دین دارند و در کشورهای دیگری هستند که این‌ها در دسترشان نیست، درک نمی‌شود.

وی ادامه داد: مخاطبی که در کشور دیگری است پخش دعای سحر به صورت زنده از حرم امام رضا (ع) و مقابل گنبد حضرت برایش حال و هوای خاصی دارد. تهیه و ‌پخش برنامه‌ای در این زمان و مکان برای این مخاطبان فوق‌العاده لذت‌بخش است.

منصفی با بیان اینکه با بازخوردهای خوبی مواجه شده‌اند گفت: پیام‌های بسیاری در فضای مجازی دریافت می‌کنیم. مخاطبان صوت خود را می‌فرستند و در برنامه پخش می‌شود. در این پیام‌ها حال خوب مخاطب و ارتزاق معنوی از این فضا را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: در روز حدود ۵ ساعت برنامه زنده از حرم مطهر رضوی به زبان‌های اردو، آذری و کردی داریم. امسال با تهیه ویژه برنامه سحر به دو زبان اردو و آذری این کار آغاز شد. تداوم این برنامه‌ها به مدت ۳۰ شب نیاز به تمیهیدات رسانه‌ای ویژه‌ای دارد. اگر همکاری‌ها صورت بگیرد و شرایط آماده باشد از سال آینده می‌توانیم ویژه برنامه ماه رمضان به زبان کردی را هم اضافه کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی