English

شهرام میرزایی کردستانی در گفتگو با خبرگزاری موج:

هنر دفاع مقدس فرم متفاوتی از هنر انقلاب است/ بازگشت هنرمندان به مقوله اصلی هنر حاصل هنر انقلاب است

شهرام میرزایی کردستانی هنرمند تئاتر کردستانی معتقد است هنر دفاع مقدس حاصل هنر انقلاب است با همان محتوا اما در فرم وشکل متفاوت.

هنر دفاع مقدس فرم متفاوتی از هنر انقلاب است/ بازگشت هنرمندان به مقوله اصلی هنر حاصل هنر انقلاب است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج، هفته هنر انقلاب هر ساله در هفته سوم فروردین‌ماه همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، به این عنوان نامگذاری شده است که در این ایام طی مراسمی چهره سال هنر انقلاب معرفی می‌شود. در این هفته، کارهای هنرمندان رشته‌های مختلف هنری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در هر رشته، یک هنرمند به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی معرفی می‌شوند.

شهرام میرزایی کردستانی هنرمند عرصه هنرهای نمایشی استان کردستان در سال ۱۳۴۷ در سنندج دیده به جهان گشود. وی تاکنون در جشنواره های استانی ،منطقه ای و کشوری عناوین مختلفی را کسب کرده است از جمله می‌توان به کسب عنوان برتر در جشنواره تئاتر فجر، جشنواره تئاتر کردی سقز، چندین جشنواره استانی ومنطقه ای و کشوری اشاره کرد.

میرزایی علاوه بر کارگردانی در زمینه نویسندگی، بازیگری و طراحی صحنه نیز فعالیت گسترده ای را داشته و در این بخش ها نیز عناوین مختلفی را کسب کرده است. دبیری سی امین جشنواره تئاتر استانی کردستان، داور چندین دوره جشنواره تئاتر استانی و منطقه ای، تئاتر چندین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی قلم سبز، داورجشنواره استانی تئاترماه- وتار در کردستان و نویسندگی نمایشنامه های رادیویی بخشی از فعالیت های این هنرمند محسوب می شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگویی با شهرام میرزایی کردستانی با موضوع هنر انقلاب است.

آمیختگی هنر انقلاب  و دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می کنید؟

چون دفاع مقدس واقعه و پیش آمدی بود حاصل از برنتابیدن دشمن از روند سیاسی و اعتقادی انقلاب و نتیجتا تغییر نظام حاکم امپریالسمی لذا هنرمندان همان انقلاب با همان اندیشه و محتوا و باور پا در عرصه هنر دفاع مقدس نهاده و این بار با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، وطن دوستی و شجاعت دست به خلق اثر گماردند. پس گزافه نیست اگر بگوییم هنر دفاع مقدس حاصل هنر انقلاب است با همان محتوا اما در فرم و شکل متفاوت.

هدف هنر انقلاب در بخش هنرهای نمایشی را چگونه می بینید؟

در این عرصه هنرمندان انقلابی تئاتر و نمایش که اکثراً جوان و دانشجویان این رشته بودند کوشیدند مضامین و مفاهیم والای اسلامی و انسانی را تم اصلی آثار خود قرار داده و به تناسب همین مضامین و مفاهیم برای اجرا رو به سوی اشکال مناسب اجرایی جدیدی که بیشتر ریشه در فرهنگ اسلامی و سنن و آیین ایرانی داشت آوردند.

مهمترین شاخص هنر انقلاب در بخش هنرهای نمایشی را بیان فرمایید؟

تغییر در محتوا و مضامین – شیوه های اجرایی نزدیکتر به فرهنگ و ادب و آیین ایرانی.

آیا می توانیم عنوان مکتب انقلاب اسلامی را در بخش هنرهای نمایشی قائل شویم؟

به این صراحت و آشکاری شاید نه چرا که ظهور و درخشش یک مکتب هنری نه تنها به خلق اثر بلکه به یک تئوری و دستورالعمل، تعاریف، تحلیل و فلسفه اجتماعی سیاسی نیازمند است که متأسفانه در این بخش صاحب نظران و اندیشمندان تا کنون قصور و کوتاهی کرده اند.

نقط ضعف وقوت حرکت در مسیر هنرانقلابی را به عنوان یک هنرمند بیان کنید؟

در یک نگاه کلی تعالی و رشد هنر واقعه و اتفاق و تحول نیازمند حمایت های معنوی و مادی است که در بخش معنوی شامل دانش افزایی، تئوریزه کردن، تعلیم و تربیت، آموزش و تجربه و دربخش تأمین امکانات سخت افزاری و زیر بنایی و  تولیدات که متأسفانه در هر دو بخش اهتمام کامل و کافی صورت نگرفته است.

مهمترین دستاورد هنر انقلاب را چه می بینید؟

به نظر بنده بازگشت نگرش هنرمندان به مقوله هنر است به مثابه یک ابزار نه غایت هدف است.

چطور می توان هنر انقلابی را مردمی کرد؟

علی القاعده هنر انقلاب را باید مردمی دانست اما متأسفانه به دلیل رویکردهای غلط در جریان روند هنر و ورود افراد ناآشنا به این مقوله به عنوان کارشناس و سیاسی کردن امور مربوط به هنر  از آن فاصله گرفته ایم. اگر می خواهیم این هنر را به یک هنر مردمی تبدیل کنیم باید یک بازنگری جدی در جریان امور داشته باشیم و اجازه دهیم تا هنرمندان متعهد و کاربلد جریان سازی آن را بر عهده بگیرند. قطعا تولید آثاری برگرفته از نیاز جامعه و به تصویردرآوردن خواسته های مردمی که انقلاب را به نتیجه رساندند در قالب تولیدات هنری با حضور کاربلدان و متخصیین باسواد و آشنا به موضوع می تواند در این زمینه ما را به هدف خود برساند.

آیا رویکرد  دولتمردان و سیاست های جاری تسهیل کننده حرکت هنر انقلابی بوده است؟ توضیح دهید.

خیر، چراکه مسئولین در طول دوران صدارت خود نگاه واحدی به مقوله هنر انقلاب نداشته و نهایتاً برنامه‌ی جامع و متوالی ارائه نگردیده و بیشتر به جای رسیدن به آنچه هنر انقلاب تعریف و نامیده می شود در تلاش برای گرفتن تأیید از کسانی بوده اند که هیچ گاه کاری به هنر انقلاب و مردم نداشته اند.

آیا شما موافق معرفی چهره سال هنر انقلاب می باشید؟ اگر نه چه شیوه ای را پیشنهاد می دهید؟

خیر چراکه باعث ایجاد تفکیک مابین هنرمندان شده و آنان را به دوسته ی خودی و غیر خودی تقسیم می کند. هنرمندان متعهد به ساحت هنر انقلاب با توجه به ویزگی های خاصی که دارند خود در دل مردم جای دارند و حتی ممکن است در دایره محدود تعریف شده در قالب واژه های ساخته شده قرار نگیرند.

به نظر بنده هنرمندان شاخص را با حمایت از تولیدات و فراهم سازی زمینه ارائه آثارشان یاری کنیم و درکنارآن‌ معابر و کوچه های شهرمان با نام این عزیزان‌ آراسته کنیم و آنان را برای همیشه در دل شهروندان جای دهیم و قدردان زحماتشان در این عرصه باشیم.

ویژگی های هنرانقلابی و هنرمند تراز هنر انقلابی از نظر شما چیست؟

هنرمند انقلابی  زبان گویای جامعه خود است که ناهنجاری ها و مشکلات را برای اصلاح امور بدون دغدغه در قالب شعری و داستانی، نمایشنامه و فیلمی به تصویر در می آورد و با بهره مندی از هنر خود زیبایی ها و کارهای خوب صورت گرفته را رواج می دهد بدون آنکه وابسته به جریان و دسته ای خاص باشد.

هنرمند انقلابی، هنر خود را برای سازندگی و امیدآفرینی عرضه می کند و در قبال آن به دنبال نام و عنوان نیست چون هنرمند متعهد با آثار خود و زمانی که مورد قبول جامعه واقع شد نام و عنوان را نیز از همان جامعه هدیه می گیرد همچون بزرگانی که امروز نیستند و ما از بزرگیشان با آثاری که به جا گذاشته اند به عنوان یک هنرمند دغدغه مند متعهد بهره می‌گیریم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی