English

در روز دوم جشنواره هنر زنده است چه گذشت؛

از اکران مستند حسن قائدی تا توضیح کمال تبریزی درباره عدم همکاری شورای پروانه نمایش

از برنامه‌های روز دوم جشنواره هنر زنده است می‌توان به اکران فیلم مستند چشم ایرانی و برپایی نخستین نشست دبیران جشنواره اشاره کرد که کمال تبریزی به ارائه توضیحاتی پرداخت.

 از اکران مستند حسن قائدی تا توضیح کمال تبریزی درباره عدم همکاری شورای پروانه نمایش

به گزارش خبرگزاری موج، هنر زنده است عنوان رویدادی است که تلاش می‌کند در روزهای کرونا که همه ناگزیر به دوری‌گزینی اجباری هستند، با کمک ابزاز هنر امید به جامعه تزریق کند و تریبونی برای هنرمندان در دوران کرونا باشد. دوشنبه ۱۱ اسفند دومین روز از نخستین جشنواره خصوصی هنری کشور بود.‌ در این گزارش مروری داریم بر آنچه در روز دوم گذشت.

اکران فیلم مستند حسن قائدی

پوشش فیلم‌های گوناگون از مستند گرفته تا داستانی و فراهم آوردن بستری برای نمایش آثار هنرمندان در این شرایط که کمتر کسی به هنر توجه می‌کند، اتفاقی بود که «هنر زنده است» آن را رقم زد. پرده نقره‌ای سالن اصلی سینما باغ کتاب مستندی به کارگردانی ساسان فلاح‌فر را به نمایش گذاشت.

فیلم مستند «چشم ایرانی» روایتی از عکاس ایرانی در دل یک بحران است. ساسان فلاح‌فر در «چشم ایرانی» جنگ عراق و سوریه را از دریچه دوربین حسن قائدی عکاس ایرانی دیده و مستند پرتره‌ای ساخته که گریزی به مستند بحران هم می‌‌زند. 

حفظ ماهیت مستقل فیلم کوتاه 

امروز دورانی که فیلم کوتاه را وابسطه به سینمای بلند می‌دانستند و اینگونه آثار در کنار فیلم‌های سینمایی بلند قرار گرفته و در سایه حضور داشتند، گذشته است. سینمای کوتاه توانسته در این سال‌ها ماهیت مستقل خود را در سینما پیدا کند و این موضوع از دید برگزارکنندگان جشنواره «هنر زنده است» پنهان نمانده و نکته قابل توجه اختصاص پنج سانس برای نمایش فیلم‌های کوتاه در سالن‌های مجموعه باغ کتاب است. در روز دوم نمایش آثار کوتاه با حضور پررنگ شهرستانی‌ها همراه بود. از تهران و اصفهان تا مازندران و حتی هرمزگان هم آثاری به نمایش گذاشته شد تا این پیام را منتقل کنند که هنر مختص پایتخت نیست و فیلمساز در هر نقطه‌ای از ایران می‌تواند مسائل را از دریچه دوربین خود روایت کند. 

دلیل اکران‌ نشدن فیلم‌های اکران نشده از زبان کمال تبریزی

از برنامه‌های جنبی روز دوم جشنواره می‌توان به نخستین نشست دبیران جشنواره اشاره کرد. کمال تبریزی  دبیر بخش فیلم جشنواره هنر زنده است در این نشست گفت: «من فکر نمی‌کردم که با وجود امکانات کم مالی جشنواره و عدم تبلیغات جشنواره با چنین استقبالی مواجه شویم. این جشنواره صرفا از دل هنرمندان و هنر‌ جوشیده و شکل گرفته است. توجه افراد به این جشنواره اتفاقی بسیار مبارک است». تبریزی درباره جای خالی نمایش فیلم‌های اکران نشده در برنامه این دوره توضیح داد: چون تعداد مخاطبان ما بسیار محدود بودند و افراد از دل متخصصان این حوزه انتخاب شده بودند و اکران عمومی هم برای این فیلم‌ها نداشتیم، من فکر نمی‌کردم که دچار مشکل شویم، اما متاسفانه با ممانعت و محدودیت جدی مواجه شدیم.

او گفت: من از دوستان در شورای پروانه نمایش درخواست کرده بودم که مجوز قانونی برای اکران اختصاصی این آثار داشته باشیم. اما بعد از انتخاب آثار همه پا پس کشیدند. به هرحال یک روزی همه این آثار پروانه نمایش خواهند گرفت اما به دلایل مختلف این اتفاق عملی نشد. امیدوارم تا سال آینده و دوره جدید همه این آثار از بند توقیف رها شوند اما اگر هم نه، امیدوارم در دوره بعدی این اتفاق که به نفع همه هم هست، عملی شود. به نظر من شجاعت برخورد با چنین مواردی باید از رفتارهای اصلی مدیران باشد چراکه شکل‌گیری چنین ماجرایی باعث رشد و اعتلای سینمای ایران خواهد شد.

بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است»، اجرای برنامه‌های جشنواره در بخش‌های موسیقی، تئاتر و دیجیتال‌آرت در پلتفرم تیوال، پس از اخذ مجوزهای قانونی و رسمی برای مخاطبان و هنردوستان آغاز خواهد شد.

جشنواره هنر زنده است  از دهم تا ۲۱ اسفند به صورت برخط و حضور محدود با رعایت پروتکل‌ها در مجموعه باغ کتاب در چهار بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه