English

مژگان قدوسی در گفت و گو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

پرنسس های کوره یک شوآف است/مدیرکل هنرهای تجسمی به این ماجرا ورود کند!

دبیر انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران و عضو شورای صدور مجوز گالری‌داران معتقد است اگر آثار آماده شده برای نمایشگاه «پرنسس های کوره» به نمایش رفته اند، چه نیازی به نمایش آنها بوده است؟!

پرنسس های کوره یک شوآف است/مدیرکل هنرهای تجسمی به این ماجرا ورود کند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در 48 ساعت گذشته و پس از آنکه پیش خبر برگزاری نمایشگاهی با عنوان « پرنسس های کوره » در گالری کاما با مدیریت مونا خوش اقبال منتشر شد، حواشی زیادی در این مورد شکل گرفت. افراد بسیاری در فضای مجازی به این موضوع پرداختند که کودکان بی گناه فقیر حاشیه نشین تهران سوژه لذت و کسب در آمد قشر بورژوا قرار گرفته اند. این در حالی بود که به جز یک پوستر تصویر دیگری از آثار خلق شده در دسترس نبود و به نوعی قضاوت ها پیش از دیدن آثار و گفتگو با علی صوفی هنرمند عکاس و خالق این آثار شکل گرفت که البته باعث تعلیق نمایشگاه شد.

ماجرای تعطیلی این نمایشگاه چه بود؟

گالری کاما ، برای اولین بار در لندن تاسیس شد و شعبه ای از آن هم در منطقه پاسداران تهران آغاز به کار کرد اگر چه این گالری از اعضای انجمن گالری داران تهران نبود و ظاهرا مجوز خود را از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است، در طی سه سال گذشته نمایشگاه های مختلفی برگزار کرد که با فروش خوب و بعضا فروش کامل آثارش روبرو شد. در این میان رفتار مدیر گالری از جمله گفتگوی مونا خوش اقبال با شبکه معاند ایران اینترنشنال، حساسیت هایی هم بر انگیخت.

این واکنش ها باعث شد تا این نمایشگاه به گفته مونا خوش اقبال مدیر گالری کاما که محل برگزاری آن بود، موقتا تعلیق شود. اگرچه این گالری دار به توصیه و یا دستور مسئولین ارشاد اشاره ای نکرده است بلکه در توضیح دلیل تعطیلی این نمایشگاه در اینستاگرامش نوشت: "نمایشگاه به علت محافظت و روبه‌رو نشدن دخترانمان با هجوم افکار خشمگین و احترام به نظر منتقدین آگاه و نه مغرضین ناآگاه و با عذرخواهی از مدعوین و دست‌اندرکاران پاک‌طینت کنسل می‌شود. امیدواریم در این مسیر که تازه در تولد آن هستیم، کنار ما بمانید." در دفاع از عملکرد خود و هنرمند خالق آثار به تلاش هفت ساله علی صوفی و ارتباط نزدیکش با اهالی منطقه کروه پز خانه های تهران اشاره کرد و از فروش آثار به یک خیر سخن گفت.

به هرحال با بالاگرفتن انتقادات در سطح شبکه های اجتماعی و پس از انتشار یک پست اینستاگرامی توسط لیلی گلستان، انجمن نگار خانه داران تهران هم در انتقاد از گالری کامکا بیانه ای صادر کرد و حتی پس از تعطیلی نمایشگاه محمدرضا جوادی یگانه معاون شهردار تهران در امور اجتماعی و فرهنگی در توئیتی نوشت: "حساسیت روی سؤ استفاده ار فقر و سختی مردم، امیدوارکننده است و خوشبختانه با همین حساسیت‌ها و اعتراض‌ها، برگزاری نمایشگاه پرنسس‌های کوره توسط وزارت ارشاد لغو شد."

مدیرکل هنرهای تجسمی به این ماجرا ورود کند!

مژگان قدوسی دبیر انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران و عضو شورای صدور مجوز گالری‌داران در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج درباره بیانیه انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران در واکنش نسبت به نمایشگاه عکس «پرنسس های کوره» که قرار بود در گالری کاما برگزار شود، گفت: این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در گالری کاما رخ می دهد و به اعتقاد ما، تخطی یک گالری سبب هجمه ای می شود که همه گالری ها را با یک چوب بزنند و این روند برای ما آزاردهنده شده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات ما با گالری کاما همین است که اتفاقاتی نظیر این را بارها دیده ایم و اتفاقاً بارها نسبت به این روند گالری مذکور متذکر شده ایم.

انجمن صنفی نگارخانه داران

قدوسی افزود: معتقدیم باید بخشی از صلاحیت افراد برای تاسیس یک گالری، زیر نظر انجمن صنفی گالری‌داران تایید شود اما این روند وجود ندارد !درست است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد بالادستی گالری ها به حساب می آید، اما مدیران افرادی هستند که می آیند و می روند ولی هیچکس به جز انجمن ها صلاح خود را نمی دانند.

وی با تاکید بر اینکه با تعدد صدور مجوز گالری ها به منظور حمایت از هنر و هنرمند موافقت کردیم، گفت: اما در مقابل این روند حمایتی، با تکثر اتفاقاتی نظیر این مواجه شدیم! وقتی صلاحیت یک شخص به عنوان مدیر گالری اعلام می شود و مجوزی ارائه می شود، یعنی به لحاظ اقتصادی و شعور اجتماعی در سطحی است که به او مجوز می دهند. به اعتقاد ما، به رغم اینکه مدیر گالری کاما به حواشی دامن زده است و بارها تخلف و تخطی کرده است و تنها به صورت شفاهی به او تذکر داده شده است. نمونه دیگری که می توانم از تخطی این گالری دار مثال بیاورم شکایتی است که بنیاد یکی از هنرمندان مشهور در مورد به نمایش درآوردن دو اثر تقلبی در یکی از نمایشگاه های این گالری مطرح کرده است.

 دبیر انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر جنبه هنری نمایشگاه «پرنسس های کوره» و عملکرد هنرمند این نمایشگاه نیز گفت: اگر این هنرمند 7 سال با کودکان زندگی کرده است و مدیر گالری هم گفته عکس ها فروخته شدند، پس چه نیازی به شو آف و فرافکنی در قالب برپایی نمایشگاه بوده است!؟

وی با اشاره به عکس کامران عدل، بیان کرد: عکسی که کامران عدل از دختر افغانستانی گرفت و در نشریه های معتبر نیز کار شد، قضیه اش متفاوت است و هنرمند در کنار این عکس، به مستندسازی پرداخت نه سوء استفاده های رفتاری.

قدوسی تصریح کرد: به عنوان یک هنرمند، مستندسازی اجتماعی را رد نمی کنم اما انتخاب این هنرمند بسیار غم انگیز است و امیدوارم که این اتفاق ناآگاهانه رخ داده باشد اما تاکید می کنم که اصل موضوع غم انگیز است. این بچه ها حساسیت و تلاطم روحی دارند، نباید روی این موضوع به این صورت، شو آف صورت می گرفت.

وی در پایان گفت: از جناب آقای هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی تقاضا داریم شخصا به این مورد رسیدگی کنند. انجمن صنفی نگارخانه داران تهران انتظار دارد نسبت به عملکرد این گالری، عکس العملی صریح و شفاف صورت بگیرد تا برای افکار عمومی سره از ناسره تشخیص داده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه