English

در نشست خبری عنوان شد:

تغییر نگاه هنرمندان جشنواره هنر مقاومت از دفاعی به هجومی/جوان‌گرایی و تمرکززدایی این دوره جشنواره

دبیرکل ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت از تغییر نگاه هنرمندان از دفاع به هجوم در مقابله با هجوم فرهنگی نظام سلطه به عنوان یکی از ویژگی‌های ششمین دوره یاد کرد.

تغییر نگاه هنرمندان جشنواره هنر مقاومت از دفاعی به هجومی/جوان‌گرایی و تمرکززدایی این دوره جشنواره

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست خبری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت امروز شنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور مسعود نجابتی دبیرکل، محمد حبیبی دبیر اجرایی و مدیر روابط عمومی این رویداد در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد. موزه هنرهای معاصر فلسطین میزبان بخش نقاشی جشنواره هنر مقاومت است که ۸۰ تابلوی نقاشی در آن به نمایش گذاشته شده است.

در ابتدای این نشست خبری، مسعود نجابتی دبیر کل ششمین جشنواره هنر مقاومت از برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان این رویداد در روز جمعه خبر داد و گفت: نگاه‌مان در جشنواره هنر مقاومت تاکنون، کاربردی است و از معدود نهادهایی هستیم که بنا داریم آثاری را بپذیریم که کاربردی باشند و صرفا این نباشد که در نمایشگاه عرضه شوند و زمان‌دار باشند. 

وی افزود: امسال هم رویکردمان جوان‌گرایی بود و بر حضور جوانان مستعد تاکید داشتیم، آقای حبیبی با حضور در تمام استان‌های کشور، آثار هنرمندان جوان به ویژه در رشته نقاشی که به دلیل فقدان رسانه جایی برای عرضه ندارند، را برای حضور در جشنواره انتخاب کرد. این آثار انتخاب و داوری شدند. البته در کنار آنها، آثار پیشکسوتان را هم داریم.

نجابتی افزود: بنابراین ویژگی‌ دیگر جشنواره تمرکززدایی است و بر اساس آن، هر هنرمندی که با هر کیفیتی اثری تولید کرده، زیر چتر جشنواره قرار گرفته است. در عین حال امسال، در راستای نگاه‌ کاربردی ما به آثار، هر رشته‌ای که بتواند اثری کاربردی و در قالب محصول ارائه کند را پذیرفتیم و رشته‌های طراحی صنعتی و پرچم و کتیبه به جشنواره اضافه شدند. محصولاتی نیز آماده تولید انبوه شده است که توزیع خواهد شد.

وی به متحرک سازی برخی از آثار این دوره برای حضور در فضای رسانه‌ای و مجازی اشاره کرد و گفت: لازمه حضور در فضای مجازی، متحرک شدن آثار بود که این موضوع را اعلام کردیم و تعداد قابل توجهی از آثار در برخی از  از رشته‌ها برای‌مان ارسال شد که انتظارش را نداشتیم و فتح بابی برای پیوند هنرهای تجسمی با رسانه‌های مجازی خواهد بود.

نجابتی در بخش دیگری از سخنانش در مورد روند انتخاب موضوعات این جشنواره گفت: موضوعاتی در بیانیه گام دوم مطرح شده بود و با توجه به آن، نیازهای واقعی جامعه نیز مشخص شد و ما هم از دبیران بخش‌های مختلف خواستیم موضوعات پیشنهادی‌شان را اعلام کنند. وقتی شهادت سردار سلیمانی و دکتر فخری‌زاده و پاندمی کرونا پیش آمد، این موضوعات نیز اضافه شد. اما روال جشنواره در انتخاب موضوعات، برپایه پیشنهاد دبیران و با توجه به اسناد بالادستی و اهداف جشنواره است.

دبیرکل جشنواره هنر مقاومت در ادامه تاکید کرد: ویژگی‌ دیگر ششمین جشنواره هنر مقاومت این است که هنرمندان از قالب دفاعی بیرون آمده اند و تهاجمی عمل می‌کنند؛ البته دفاع مقوله مقدسی است اما با توجه به هجمه‌ها، دوستان طراحی عملیاتی را شروع کردند که از جمله مهمترین این اقدامات می‌توان به جشنواره کاریکاتور هولوکاست که توسط مسعود شجاعی طباطبایی راه‌اندازی شد، اشاره کنیم که غرب را واقعا عصبانی کرده است. 

در ادامه این نشست محمد حبیبی دبیر اجرایی ششمین جشنواره هنر مقاومت در مورد رشته‌ها و موضوعات این جشنواره گفت: در ۴ رشته هنرهای حجمی، نقاشی، پرچم و کتیبه، از ۸ رشته این دوره جشنواره به سیره و شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخته شده است. فلسطین و قدس، کرونا و مدافعان سلامت و کمک‌های مومنانه و حمایت از تولید و کار از دیگر موضوعاتی بود که در بخش‌های مختلف به آنها پرداخته شد. در بخش نقاشی که کیفیت بالایی نیز داشت، آثاری از اساتید این رشته دریافت شده است که می‌توان به افرادی همچون عبدالحمید قدیریان و حسن روح‌الامین اشاره کرد.

وی افزود: هفت رشته به صورت ملی و یک رشته بین‌المللی برگزار شد که در مجموع ۴ هزار و یک اثر دریافت کردیم از این میان ۹۳۹ اثر خارجی و ۳۰۶۲ اثر داخلی بود. در میان برگزیدگان، یک هنرمند غیر ایرانی در حوزه کاریکاتور حضور دارد که قرار است از او با صنایع دستی ایرانی تقدیر کنیم. همچنین از ۴ هنرمند پیشکسوت هم تقدیر خواهد شد.

غلامعلی طاهری دبیری بخش نقاشی این دوره جشنواره را برعهده دارد که در این نشست خبری حضور نداشت اما متنی را درباره بخش نقاشی ارسال کرده بود که قرائت شد.این سخنان، به شرح زیر بود:

"ضمن تشکر فراوان از هنرمندان ارجمند و پرانگیزه‌ای که در بخش نقاشی جشنواره جهانی هنر مقاومت شرکت کرده و آثار قابل قبولی ارسال نمودند به عرض می‌رسانم که تعداد 600 اثر از 290 هنرمند شرکت کننده به دبیرخانه جشنواره واصل شد و از این تعداد131 اثر جهت نمایش و چاپ در کتاب جشنواره انتخاب شد.

آثار انتخاب شده در دو مرحله در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش در خواهد آمد. در زمان ‌نخست تعداد 81 اثر از ۲۱ بهمن ماه بمدت دو هفته و در زمان دوم نیز تعداد 50 اثر از تاریخ ۲۰ فروردین 1400 همزمان با روز هنر انقلاب خواهد بود.

از میان آثار انتخاب شده نیز تعداد 8 اثر به مرحله فاینال داوری راه یافت که یک اثر برگزیده نفر اول دو اثر از دو هنرمند به طور مشترک دوم و دو اثر از دو هنرمند نیز به طور مشترک سوم شدند، همچنین سه هنرمند نیز آثارشان به عنوان قابل تقدیر انتخاب شد که در پایان نمایشگاه و مراسم اختتامیه اسامی ایشان اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.

لازم می‌دانم از تمامی تلاشگران و برگزارکنندگان جشنواره صمیمانه تشکر کنم که در این دوران سخت با همت بلند اقدام به برپایی این رویداد مهم و تاثیرگذار در عرصه هنر انقلاب داشتند. همچنین از اساتید بزرگواری که با آثار فاخر خود به این جشنواره را اعتلا بخشیدند تشکر می‌کنم.

بسیار خرسندم که اعلام کنم به بیان صریح هیات داوران آثاری که در ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت توسط هنرمندان گرامی کشور تولید و ارسال شده بلحاظ هنری از ارزش‌های بالایی برخوردار است و رشد کیفی قابل توجهی نسبت به دوره های قبل داشته است و بی گمان از بسیاری از آثاری که سایر نمایشگاه‌های کشور دیده می‌شود برتر است.

معیارهای داوری نیز بسیار سختگیرانه بوده است چنان که چیرگی و توانمندی هنرمند در ایجاد یک ساختار منسجم و استفاده از عناصر بصری ملی و انقلابی و نیز چگونگی ایجاد ارتباط میان صورت و معنی در اثر هنری مد نظر قرار داشت. همچنین پیوند نمادها و نشانه‌های تصویری با فضای فرمیک اثر در بیان موضوع مورد نظر هنرمند نیز در مد نظر داوران قرار داشت. اسامی راه یافتگان به جشنواره نیز در بیانیه بعدی منتشر خواهد شد."

اختتامیه ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت جمعه اول اسفندماه ساعت ۱۶ در خانه هنرمندان ایران سالن استاد شهناز برگزار خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه