English

نگاهی متفاوت به موضوع انتخابات در آق سو/سختی های تولید یک مستند کوتاه

عبدالله عزیزی گفت: مستند آق سو فیلمی با موضوعی سیاسی است که تلویزیون به دلایل موضوعی آن را پخش نخواهد کرد و جشنواره فیلم کوتاه تنها بستر دیده شدن آن است.

نگاهی متفاوت به موضوع انتخابات در آق سو/سختی های تولید یک مستند کوتاه

عبدالله عزیزی، کارگردان مستند آق سو شرکت کرده در بخش مستند سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: مستند من موضوعی سیاسی دارد و درباره روابط انسان‌ها و ارتباط میان مردم و مسئولان است.

او ادامه داد: در این مستند نگاهی به انتخابات داشتم و مردمی که داوطلبانه وارد این جریان شده و برای شمارش آرا فعالیت می‌کنند. این موضوع از آن‌جا برایم جذاب شد که در اداره‌ای مشغول به کار هستم که در زمان انتخابات بسیار پویا می‌شود و به نظرم موضوعی بکر آمد.

این کارگردان گفت: در «آق سو» به تماشای وعده‌هایی می‌نشینید که مسئولان در زمان برگزاری انتخابات به مردم می‌دهند، اما به محض پایان یافتن رای‌گیری تمام وعده‌های خود را فراموش می‌کنند. در این مستند اعضای صندوق برای اخذ رای به سمت روستای «آق‌سو» راه می‌افتند و مسئولان مربوطه که به این اعضا قول داده بودند تا با هلی‌کوپتر برگردند، به محض پایان یافتن انتخابات، تمام این وعده‌ها را فراموش می‌کنند.

عزیزی درباره چالش‌های ساخت این مستند بیان کرد: تولید این مستند در تمام لحظه‌ها برای من با چالش همراه بود. به عنوان مثال ما از شهر تا روستای «آق سو» حدود 7 ساعت پیاده‌روی کردیم که باعث شد اعضای گروه بسیار خسته شوند و پای من نیز در این مسیر دچار آسیب‌دیدگی شد. در مسیر برگشت نیز مجبور شدیم با اسب و قاطر برگردیم و همه این موارد کار را کمی سخت می‌کرد.

این کارگردان که ساخت بیش از سی فیلم مستند را در کارنامه خود دارد، خاطرنشان کرد: من زندگی افرادی را به تصویر کشیدم که تنها برای گرفتن 200 یا 300 هزار تومان پول، این سختی‌ها را به جان می‌خرند. برای مثال روستای آق‌سو تنها 7 نفر جمعیت داشت اما 15 نفر اعضای صندوق به آن‌جا رفتند، تنها برای این که دستمزد بگیرند.

مستند آق سو

عبدالله عزیزی درباره حضور فیلمش در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران افزود: به همین جهت دلم می‌خواست که این مستند دیده شود، ضمن این که به دلیل موضوعی، صدا و سیما «آق سو» را پخش نمی‌کند و جشنواره فیلم کوتاه تنها بستری است که می‌توانم با آن ایده و فیلم خود را به نمایش بگذارم. در شرایط بسیار آرمانی دوست دارم که مسئولان کلان کشور به تماشای مستندها در جشنواره بنشینند و از ساخته شدن این آثار و وجود چنین سوژه ها در عرصه سینمای مستند آگاه شوند.

در روز دوم اسفند 98 همزمان با انتخابات مجلس یک گروه 17 نفره در یکی از روستاهای شهرستان خلخال با مشکلاتی مواجه می شوند که موضوع مستند کوتاه آق سو قرار گرفته است.

نمایش فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمن‌ماه ۹۹ صورت می‌گیرد. این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن‌ نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه