English

در واکنش به واکنشها؛

دبیرخانه فیلم فجر رزومه ای از ساره بیات منتشر کرد

پس از موج انتقاداتی که از حضور ساره بیات در جمع هیات داوران جشنواره فیلم فجر به راه افتاد، دبیرخانه جشناره فیلم فجر سوابق کاری و افتخارات ملی و بین المللی ساره بیات را منتشر کرد.

دبیرخانه فیلم فجر رزومه ای از ساره بیات منتشر کرد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، پس از آنکه صبح امروز، شنبه بیست دی ماه، اعضای هیئت‌داوران بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) در سی‌ونهمین «جشنواره فیلم فجر» معرفی شدند و نام «ساره بیات» در این فهرست به چشم می‌خورد، موجی از واکنش های انتقادی و متعجب از این انتخاب دبیر در فضای مجازی و برخی رسانه ها نسبت به این انتخاب به راه افتاد.

هیات انتخاب این دوره نسبت به دره قبل دو نفر کمتر دارد اما نسبت به دوره پیشین از ترکیبی جذابتری تشکیل شده است. نیما جاویدی، بهرام توکلی و مصطفی کیایی سه نفر از هیات داوران سی و نهمین جشنواره فجر هستند که به رغم جوانی، کارگردانانی هستند که از فیلمنامه نویسان خوب سینمای ایران هم محسوب می شوند و آثار قابل تامل و حتی پرافتخاری را هم در پرونده خود دارند.

سید جمال ساداتیان که یکی از پیشکسوتان این جمع به حساب می آید نیز نه تنها تهیه کننده ای است که آثار فاخری در کارنامه سینمائی اش دارد اما از طرفی دیگر آشنا به نگاه دولتی است اما با توجه به فعالیت چند ساله اخیرش کمتر در زمره دولتی ها دسته بندی می شود.

مرتضی پورصمدی هم یکی دیگر از با سابقه های این هیات داوری است که با توجه به حوزه فعالیتش که مدیریت فیلمبرداری است، قرار است نگاه کارشناسانه تری به مسائل فنی داشته باشد.

اما در حالی که سال گذشته سعید راد، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در جمع هیات داوران جشنواره حضور داشت، با انتخاب سیدمحمدمهدی طباطبائی نژاد در این دوره نفر هفتم هیات داوران سی ونهمین جشنواره فیلم فجر بازیگری جوان است تا کفه ترازوی سنی در این جمع به نفع جوانان بچرخد.

ساره بیات که یکی از بازیگران نسبتا جوان سینمای ایران محسوب می شود، شاید به دلیل این که ارتباط کمتری با اهالی رسانه آن هم در سطحی کارشناسانه داشته، انتخابی عجیب به نظر آمد. بر همین اساس دبیرخانه جشنواره سی و نهم در واکنش به موضع گیریهای انجام شده و البته بدون اشاره به آنها، اقدام به انتشار رزومه ای از این بازیگر کرده تا نشان دهد که این انتخاب، چندان هم بدون مطالعه صورت نگرفته است و کسب جوایز و افتخارات از برترین جشنواره های داخلی و خارجی او در رشته بازیگری، پشتوانه این انتخاب بوده است.

در رزومه منتشر شده ستاد جشنواره فیلم فجر، سوابق ساره بیات به این شرح اعلام شده است:

ساره بیات سابقه بازی در چند فیلم شاخص سینمای ایران مثل «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی و «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده دارد.

این بازیگر در بیست و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر برنده دیپلم افتخار در بخش «بهترین بازیگر نقش مکمل زن» برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» شد. نشان بازیگری از جشن چلچراغ را دریافت کرد. او سابقه تندیس حافظ و جایزه «بهترین بازیگر زن» از جشن منتقدان سینمای ایران را نیز در کارنامه خود دارد.

ساره بیات در 61 مین جشنواره برلین

در بعد جهانی و کسب جوایز مختلف از رویدادهای سینمایی بین‌المللی هم او در ۴۱ سالگی کارنامه پرباری دارد. ساره بیات با فیلم‌هایی چون جدایی نادر از سیمین، فصل‌ فراموشی فریبا و زرد، جایزه «بهترین بازیگر نقش مکمل زن» از «انجمن منتقدان فیلم لندن»، خرس نقره‌ای «بهترین بازیگر زن» از شصت و یکمین دوره «جشنواره فیلم برلین» [برای گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین]، جایزه از جشنواره‌های «تیبورون آمریکا»، «جشنواره بین‌المللی فیلم راوی»، «جشنواره فیلم ارواین آمریکا»، «جشنواره بین‌المللی کویینز ورلند» و «جشنواره فیلم شانگهای» شده است ضمن این که سابقه نامزدی و کاندیدا شدن در بسیاری از جشنواره‌های جهانی را در کارنامه خود دارد.

ساره بیات فارغ‌التحصیل صنایع فرش و سفیر صنایع دستی است. او که دارای مدرک بازیگری از مؤسسه کارنامه است بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد و تاکنون علاوه بر بازی در ۱٨ فیلم بلند سینمایی، فعالیت‌هایی در سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی داشته است.

 او که بارها در معرض قضاوت داخلی و خارجی قرار گرفته، این بار در ترکیب جوان‌تر داوران جشنواره فیلم فجر، قرار است به قضاوت بازی بازیگران آثار این دوره جشنواره بپردازد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه