English

آغاز ثبت‌نام بن دانشجویی نمایشگاه کتاب از ۱۸ دی ماه

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: مشمولان دریافت یارانه کتاب از ۱۸ دی می‌توانند فرآیند ثبت و دریافت یارانه را انجام دهند.

آغاز ثبت‌نام بن دانشجویی نمایشگاه کتاب از ۱۸ دی ماه

به گزارش خبرگزاری موج، نخستین نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران امروز سه‌شنبه با حضور ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، آزاده نظربلند معاون کتاب و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و اصحاب رسانه در سالن عاشوری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

دهقانکار: ثبت‌نام حدود ۱۸۰۰ ناشر برای نخستین نمایشگاه کتاب مجازی

ایوب دهقانکار در این نشست با بیان اینکه کلیت برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مشخص شده و جامعه نشر با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته با کلیت کار و ماهیت آن آشنا شده‌اند، اظهار داشت: اصحاب رسانه نیز در اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تأثیرات بسیاری داشته‌اند.

وی با تأکید بر این مهم که در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۱۶۰۰ ناشر حضور پیدا کرده‌اند که البته ثبت‌نام ۲۰۰ ناشر هنوز قطعی نشده‌ و در مرحله تایید نهایی ثبت‌نام قرار گرفته‌اند گفت: مهلت ثبت‌نام ناشران در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد و به‌ دلیل این‌که مدت زمان زیادی تا برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران باقی نمانده، از تمدید مهلت ثبت‌نام معذور هستیم.

وی افزود: امیدواریم با کمک مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جامعه فرهیخته نشر میزبان خوبی برای مردم در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران باشیم.

دهقانکار با اشاره به اینکه تمامی آثار ارائه‌ شده در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار هستند، عنوان کرد: با همکاری ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای تمامی کتاب‌ها بدون هیچ استثنایی تخفیف ۲۰ درصدی و ارسال رایگان تعیین شده‌ است که البته این موضوع اتفاقی است که نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای خریداران فراهم کرده‌است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره اختصاص یارانه خرید کتاب به دانشجویان، طلاب و استادان دانشگاه گفت: مشمولان دریافت یارانه کتاب از ۱۸ دی‌ماه می‌توانند فرآیند ثبت و دریافت یارانه را انجام بدهند. در نمایشگاه مجازی کتاب چیزی به‌نام صدور فیزیکی بن‌کارت نیست و یارانه بر اساس کد ملی مشمولان شارژ خواهد شد تا دیگر نیاز به مراجعه به بانک وجود نداشته‌باشد. دریافت یارانه و فرآیند شارژ بن‌کارت اهالی قلم نیز براساس بانک اطلاعات مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با افزایش ۲۵ درصدی بن‌کارت‌ها مواجه شدیم، بیان کرد: دانشجویان و طلاب تا سقف خرید ۲۰۰ هزار تومان (۱۲۰ هزار تومان سهم خودشان و ۸۰ هزار تومان نیز یارانه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) است. استادان دانشگاه و حوزه‌ها نیز تا سقف خرید ۴۰۰ هزار تومان (۲۰۰ هزار تومان سهم خود استادان و ۲۰۰ هزار تومان نیز یارانه معاونت امور فرهنگی) است. اهالی قلم نیز براساس ضوابط تعیین‌شده و سیستم‌ رتبه‌بندی یارانه‌های متفاوتی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

دهقانکار افزود: ناشران شرکت‌کننده در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران پس از تکمیل ثبت‌نام خود با مراجعه به غرفه مجازی کتاب‌های خود را مشاهده می‌کنند که لیست کتاب‌ها بر اساس داده‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بارگذاری شده‌است. خواهشمندیم ناشران کتاب‌هایی را تایید کنند که در انتشارات خود موجود دارند و موجودی کتاب‌ها را آن‌چه که واقعیت دارد، تعیین کنند تا احترام و اعتماد مخاطب خدشه‌دار نشود. قطعاً هر قصوری در ارائه فعالیت برگزارکنندگان نمایشگاه و ناشران، ذائقه دیجیتالی خرید مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به ارسال کتاب‌ها به خریداران کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد: تحویل کتاب‌ها به اداره پست ساز و کاری دارد که پس از برگزاری جلسه اعلام خواهد شد. البته طی گفت‌وگویی که با مدیرعامل شرکت پست انجام شد، کتاب‌ها ظرف ۳ تا ۶ روز به خریداران آن تحویل داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران بسیاری از تخلفات ناشرنماها جلوگیری کرده‌است، بیان کرد: از ویژگی‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران این است که امکان تخلف توسط ناشرنماها از بین رفته و قابلیت نقد کردن بن‌کارت‌ها وجود ندارد و یارانه اهدا شده به اهالی قلم، دانشجویان، طلاب و استادان دانشگاه صرف خرید کتاب خواهد شد. همچنین امکان فروش کتاب‌های غیر توسط ناشرنماها ممکن نیست و امکان تخلف در نمایشگاه مجازی کتاب برخلاف نمایشگاه فیزیکی از متخلفان سلب شده‌است.

وی با بیان اینکه ۸۰ نشست فرهنگی داخلی و خارجی برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران تدارک دیده شده عنوان کرد: این نشست ها در ایام نمایشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود. در این نشست‌ها تلاش کرده‌ایم که به مسائل اساسی روز صنعت نشر با حضور ۴۰۰ کارشناس داخلی و خارجی توجه کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: با تلاش همکاران فنی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، سایت قابلیت مشاهده همزمان یک‌میلیون و ۵۰۰هزار کاربر را دارد و این تعداد بازدیدکننده می‌توانند در آن واحد از سایت دیدن و فرآیند خرید را انجام بدهند.

* صفری: سال مبنا کتب خارجی ۲۰۱۷ است

در بخش دیگری از این نشست حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه پایلوت جیرفت کرمان مشکلاتی احصاء شد که عمده آن‌ها برطرف شد و مهم‌ترین دستاورد ما در نمایشگاهی که برگزار شد، لینک‌کردن سامانه‌های پست، فروش، بن‌کارت‌ها و ... بود. البته این نکته را همیشه باید گفت که نمایشگاه مجازی کتاب جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست و در این نمایشگاه مجازی نیز با مشارکت چشم‌گیر ناشران مواجه شدیم و به‌دلیل اینکه محدودیت فضا نداریم، همه ناشران می‌توانند براساس آئین‌نامه در نمایشگاه حضور داشته‌باشند.

وی با اشاره به مزایا نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تصریج کرد: یکی از نقاط این طرح، هزینه ارسال رایگان برای خریداران است و هزینه پست به‌صورت مساوی میان ناشران، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست تقسیم شده‌است.

صفری بیان کرد: ارسال کتاب‌ها به‌ دو شیوه است، به‌صورت پست جمهوری اسلامی و دیگر امکان ارسال کتاب توسط خود ناشران که می‌توانند با پیک مرسوله‌های خود را ارسال کنند. البته شماره متصدی پست برای خریداران ارسال می‌شود.

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اشاره کرد: همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاه کتب خارجی نیز برگزار می‌شود و سال مبنا کتب خارجی ۲۰۱۷ است. در حوزه بین‌الملل نیز نزدیک به ۸۷ شرکت‌کننده حضور دارند که ۷۲ نفر آن خارجی و ۱۵ شرکت‌کننده ایرانی شامل آژانس‌های ادبی و ناشران داخلی می‌شوند.

وی در پایان سخنانش گفت: در بخش بین‌الملل سه محور نشر بین‌المللی داخلی، نشر بین‌المللی خارجی و بخش تبادلات جنبی نمایشگاهی پیش‌بینی شده‌است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه