English

نیکنام حسینی پور در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

برگزاری طرح های فصلی به صورت تلفیقی برای حمایت فروش کتاب/لغو نمایشگاه کتاب امسال محتمل است

مدیرعامل موسسه خانه کتاب از برنامه ریزی برای انجام تلفیقی طرح‌های فصلی حمایتی خانه کتاب به دو روش مجازی و سنتی با محوریت حمایت از کتاب فروشی ها خبر داد.

برگزاری طرح های فصلی به صورت تلفیقی برای حمایت فروش کتاب/لغو نمایشگاه کتاب امسال محتمل است

نیکنام حسینی پور  مدیرعامل موسسه خانه کتاب، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج در مورد اجرای طرح های فصلی در سال جاری و با توجه به شرایط بوجود آمده به واسطه شیوع بیماری کرونا گفت: یکی از دغدغه های ما است که با توجه به این شرایط بتوانیم کاری برای فروش کتاب انجام دهیم چرا که معتقدیم که با انجام این طرح ها همه گروه های دخیل در نشر اعم از کتاب فروش، ناشر، اهل قلم و مصرف کننده منتفع می شوند.

طراحی اپلیکیشن فروش کتاب برای اجرای طرح های فصلی

وی افزود: به هر حال همه کتاب فروشان مجوز کسب دارند و مبادی رسمی ورود کتاب به بازار هستند و بنابراین با توجه به شرایط کرونایی جلسات زیادی با  چندین شرکت برگزار کرده ایم تا بتوانیم از فضای مجازی هم برای فروش کتاب ها استفاده کنیم. اما این منوط بر این است که ما از موجودی کتابها در کتاب فروشی ها مطلع باشیم. در واقع باید یک اپلیکیشن وجود داشته باشد تا افراد مختلف بتوانند به آن متصل شده و سفارش کتابشان را بدهند. ما پیگیر انجام این موضوع هستیم تا ببینیم که چه پیش می آید.

حسینی پور در ادامه اظهار داشت: البته با تاکید بر رعایت عدالت فرهنگی به احتمال قریب به یقین ما تلفیقی از فروش مجازی و شیوه قبلی خواهیم داشت چرا که با توجه به اینکه خیلی از کتاب فروشی های ما بویژه فروشگاه های کوچک  یا واقع در مناطق محروم و کم برخوردار، زیرخواست های فنی لازم برای پیوستن به آن نرم افزار را ندارند ما نمی خواهیم که این فرصت  برای آنها از دست برود.

وی با بیان اینکه برای انجام این روش تلفیقی در حال برنامه ریزی هستیم، گفت: در این طرح برای ما فروش کتاب فیزیکی اهمیت دارد و تلاشمان بر حفظ کتاب فروشی ها و جلوگیری از خروج آنها از چرخه فرهنگی است. ترجیحمان این است که محور این طرح های ما کتاب فروشی ها باشند.

آغاز فعالیت چاپخانه ها از هفته آینده

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به این سوال که با توجه به تعطیلی چاپخانه ها، برای حفظ ناشران و تولید کتاب فیزیکی چه باید کرد گفت: برای حفظ بقای چاپ و نشر کتاب فیزیکی باید بسته های حمایتی طراحی شود. همانطور که در همه کشورهای جهان و حتی همان هایی که احساس می کنیم نظام سرمایه داری بر اقتصادشان حاکم است، به حوزه فرهنگ کمک می کنند؛ نظام ما که به طور قطع ماهیت متفاوتی دارد و دغدغه فرهنگی از دغدغه های بالاترین مسئولین نظام تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان و میرانش است؛ قطعا دولت باید از فعالیت های فرهنگی حمایت کنند.

وی افزود: چاپ خانه ها هم از هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و چرخه تولید کتاب به راه خواهد افتاد. گرچه طبیعتا ناشران با احتیاط بیشتری اقدام به چاپ کتاب خواهند کرد و تیراژها کاهش خواهد داشت تا مشخص شود که سیاست های دولت در این زمینه چه خواهد بود.

حسینی پور تاکید کرد: اما شیوه این حمایت بسیار اهمیت دارد و اگر برخی از بودجه ها در این طرح های فصلی هزینه شود به نظر می آید که مناسب تر باشد. در همین طرح های فصلی من پیشنهاد می کنم که در سال جاری و با توجه به شرایط موجود ما علاوه بر چهار فصل اصلی سال، طرح های حمایتی دیگری هم داشته باشیم تا همه شهروندان ایران به طور یکسان بتوانند از این طرح استفاده کنند. برای برقراری عدالت باید با همه ناشران، انجمن ها و تشکل و اتحادیه های نشر صحبت کرد و گمان می کنم که آنها هم راغب باشند تا در این طرح حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: در این طرح امکان بررسی های زیادی وجود دارد و می توان دید که چه کتابی در کدام منطقه به فروش رفته است و حتی در رصد کتابهایی که به طور غیر رسمی به چاپ و فروش رسیده کمک شایانی می کند و به این نحو می توان به پیگیری قاچاق کتاب پرداخت و با آن مقابله کرد.  

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در مورد وضعیت ثبت کتاب و میزان نشر کتاب های جدید گفت: ما کماکان ثبت کتاب های سال 98 را انجام می دهیم. متاسفانه به دلیل اینکه ناشران با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب در اوایل هر سال، اکثر کارهایشان را به ماه های پایانی بهمن و اسفند موکول می کنند، در این قسمت فشار مضاعفی بر همکاران من وارد می شود. گرچه به دلیل بیماری کرونا و تغییر زمان برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب ، از اواخر اسفندماه مراجعات و درخواست ها با افت قابل توجهی روبرو بود و این مسئله در فروردین ماه هم ادامه داشته است.

حسینی پور تصریح کرد: البته تقاضاها برای ثبت کتاب به صفر نرسیده و بویژه با توجه به اینکه صدور شابک به صورت آنلاین امکان پذیر است، در آن بخش فعالیت ادامه داشته است.

احتمال منتفی شدن نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد

نیکنام حسینی پور ادامه داد: خیلی از ناشران قبل از شرایط کرونایی چاپ کرده بودند و آماده بودند که کتاب های خود را در نمایشگاه ارائه کنند. حال حتی ناشران بزرگ هم باید منتظر بمانند تا دولت سیاست ها و برنامه های حمایتی خود را اعلام کند تا بر اساس آن فعالیت خود را برنامه ریزی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال منتفی شدن نمایشگاه کتاب در امسال وجود دارد گفت: خیلی از کارشناسان معتقدند که ویروس کرونا به این زودی از بین نخواهد رفت و ما تا مدتها باید با آن زندگی کنیم و به همین دلیل ممکن است که برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچون خیلی از نمایشگاه های دیگر در جهان برگزار نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه