English

انتقاد تهیه کننده سینما از غیبت تخیل در سینمای ایران

منوچهر محمدی تهیه کننده سینما معتقد است: عنصر تخیل مهم ترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلم های تکراری و تلخ است

انتقاد تهیه کننده سینما از غیبت تخیل در سینمای ایران

 به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی ، منوچهر محمدی گفت:  آنچه امروز در سینمای ایران وجه غالب است که عمدتا در دو ژانر اجتماعی و کمدی خلاصه می‌شود، به شدت مبتنی بر یک واقع گرایی صرف است که نهایتا یک سوی آن به تلخی و سوی دیگر آن به سطحی نگری می انجامد و در کلیت نیز منجر به تکرار سوژه ها می شود.

وی یادآور شد: عنصر تخیل، راه برون رفت از این دایره بسته است و راه حل آن نیز حمایت از فیلمساز و کم کردن هزینه این رویکرد برای او از طریق کاستن از ممیزی و ایجاد زیر ساخت جهت آشنا سازی و بهره گیری از فناوری cgi است.

وی در ادامه توضیح داد: منظور از تخیل ورزی در سینما پرداختن به موضوعات ممکن الوقوع همچون بلایای طبیعی نه در اشکال معمول بلکه در ابعادی که بر زیست یک شهر یا کشور تاثیر گذار باشد یا پرداختن به موضوعات یحتمل الوقوع که در دامنه حیات آتی بشر اثرگذار باشد یا موضوعاتی که غیر ممکن الوقوع باشد که تخیل با آنچه فنآوری در آینده ممکن است بر چگونگی حیات بشری تاثیر بگذارد مانند آنچه که اکنون در بخشی از سینمای جهان می گذرد.

منوچهر محمدی همچنین گفت: اگر تخیل ورزی با دانش و آگاهی صورت پذیرد حتی سینما  می تواند منبع الهام دانشمندان باشد که در این مورد مصادیق بسیار است. به عنوان مثال، ۲۰هزار فرسنگ زیر دریا زمانی نوشته شد که اساسا فکر زیردریایی به ذهن دانشمندان خطور نمی‌کرد و فیلم های علمی تخیلی جنگ ستارگان که دستمایه عملی جنگ سالاران در دوره جنگ سرد شد.

گفتنی است، اختتامیه چهارنین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه