English

در گفتگو با موج مطرح شد؛

ساعد نیک ذات چالش های یک فیلمبردار جهان سومی را می نویسد/سه فیلمی که شاید به جشنواره فجر بیایند

یک فیلمبردار مطرح سینمای ایران ضمن بیان مشکلات پروژه های سینمایی در همه گیری کرونا، از نگارش کتابی با عنوان چالش های یک فیلمبردار جهان سومی خبر داد.

ساعد نیک ذات چالش های یک فیلمبردار جهان سومی را می نویسد/سه فیلمی که شاید به جشنواره فجر بیایند

ساعد نیک ذات مدیر فیلمبرداری سینمای ایران که با فیلم پنالتی نامزد سیمرغ بلورین بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم بوده در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، در مورد فیلم هایی که آماده نمایش دارد گفت: سه فیلم سینمایی «رویای سهراب» به کارگردانی علی قوی تن و با موضوع سهراب سپهری، «هفته ای یک بارش آدمو نمی کشه» در ژانر کمدی و به کارگردانی شهرام شاه حسینی و «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی که آن هم اثری کمدی اجتماعی است را آماده نمایش دارم.

وی در مورد اینکه آیا این آثار برای حضور در جشنواره فیلم فجر اقدام خواهند کرد گفت: بعضی از آنها قبلا هم اقدام کرده اند اما در آن زمان کامل نبوده اند و آمادگی لازم را نداشتند و اکنون با تغییراتی جدی برای این کار آماده تر هستند اما من از تصمیم تهیه‌کنندگانشان اطلاع ندارم. به هرحال در فراخوان سال جاری عنوان شده فیلم هایی که در دوره قبل کامل نبوده اند هم می توانند در این دوره ثبت نام کنند.

اتاق گریم پرخطرترین نقطه پروژه های سینمایی است

نیک‌ذات که از فیلمبرداران مطرح سینمای ایران است در مورد مشکلات فیلمبرداری در شرایط کرونایی گفت: به هرحال به طور طبیعی سختی های کار مضاعف می شود. همانطور که در روابط خانوادگی و اجتماعی خودمان تغییرات اساسی بوجود آورده بالطبع در پروسه تولید و صحنه ای که نزدیک به پنجاه نفر مدام با هم در ارتباط گفتاری هستند هم تغییراتی شکل می گیرد و احتمالا این گروه در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی نفس افزود: پرخطرترین منطقه در یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی، اتاق گریم است، هر چند که همکاران تلاش هایی برای کنترل آلودگی کرده اند و برای ضدعفونی کردن قلم‌موها و پدها و ابزاری که استفاده می کنند، دستگاه های ماورا بنفش آورده اند؛ اما به هرحال حداکثر فاصله ای که یک گریمور و دستیارانش با یک بازیگر دارند حدود چهل سانتی متر است و حتی اگر از ماسک هم استفاده کرده باشند، به نوعی این رابطه نفس به نفس است. به همین دلیل بیشتر بازیگران و گریمورها و برخی از عوامل فنی پروژه ها دچار بیماری کرونا شده اند که به دلیل ناشناخته بودن آنها، خبری هم از ابتلا و یا تلفاتشان منتشر نمی شود. اما کافی است که در یک گروه، دو نفر مبتلا بشوند تا باقی افراد هم به این بیماری دچار شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این دوران در پروژه ای حضور یافته است یا خیر گفت: فیلمبرداری همه سه فیلمی که آماده نمایش دارم پیش از شیوع کرونا به پایان رسید، البته فیلم سگ بند که در آبان ماه تمام شد، اوایل شیوع کرونا بود که هیچ کس هم از حضور این مهمان ناخوانده خبردار نبود. حتی من و دستیارم به مدت سه روز به شدت گرفتار بیماری مشابه آنفولانزا شدیم و البته به خیر گذشت و تمام شد. بعدها ما متوجه شدیم که این ویروس از مهرماه در کشور بوده و مردم از بهمن ماه از وجودش مطلع شدند. ولی اینکه در دل کوران کرونا دو پروژه به من پیشنهاد شد که یکی را به دلیل ضعف فیلم نامه نپذیرفتم و یکی دیگر هم که اتفاقا فیلمنامه خیلی خوبی از نظر من داشت به دلیل حادتر شدن وضعیت کروناو مشکلات اقتصادی، فعلا به تعویق افتاد.

ساعد نیک ذات-ساعد نیکذات- ساعد نیک‌ذات

در حال نگارش کتاب هستم

این مدرس و سینماگر درمورد فعالیت های این روزهایش گفت: این روزها بیشتر مشغول بر روی داوری مسابقات، عکاسی و نگارش کتابی با عنوان «چالش های یک فیلمبردار جهان سومی» متمرکز هستم. این کتاب به مسائل فنی نمی پردازد بلکه در مورد اتفاقات و مشکلاتی است که ما اینجا و در پشت صحنه فیلم ها باید با آنها دست و پنجه نرم کنیم تا بتوانیم فیلمبرداری را انجام دهیم. بخش هایی از این مشکلات دانشی است، برخی دیگر به مسائل پشتیبانی بر می گردد و بخش دیگری از این مشکلات فرهنگی است.

وی در مورد زمان تقریبی به اتمام رسیدن این کتاب گفت: راستش در این مورد نمی توانم نظری بدهم چرا که فعلا مشغول نگارش هستم و از آنجائیکه دوست ندارم زمانی که احساساتم قلیان می کند به نوشتن ادامه دهم تا از شخصی شدن مسائل جلوگیری کنم، کار نوشتنم با وقفه هایی همراه می شود. دوست دارم که در این کتاب ساعد نیک ذات دیده نشود بلکه یک فیلمبردار در یک شرایط خاص دیده شود.

این هنرمند تاکید کرد: واقعیت این است که خیلی از فیلمبرداران بسیاری از این مشکلات مشابه را در همه دنیا دارند که برخی از آن به پیشرفت تکنولوژی مربوط می شود و اینکه مثلا میزان رابطه ذهنی  یک فیلمبردار با کارگردان به طول کابل مانیتور با دوربین وابسته شده است. در صورتیکه در گذشته نه چندان دور فیلمبردار چشم و مشاور کارگردان بود. یا مثلا اینکه یک سوم بودجه فیلم، صرف دستمزد یک بازیگر می شود اما برای تامین موارد مورد نیاز فنی وخدمات پشتیبانی و یا دستمزد دیگر عوامل  بودجه ای  منطقی و به جا وجود ندارد. در واقع در سینمای ما  شاخص نسبت این تفاوت دستمزدها مشخص نیست. من در این کتاب به مسائلی از این دست می پردازم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه