English

ابوالفضل تاجیک در گفتگو با خبرگزاری موج:

شغل‌های منسوخ شده را به تصویر بکشیم

ابوالفضل تاجیک گفت: این روزها مشاغل بسیاری یا از بین رفته یا در آستانه منسوخ شدن هستند، شایسته است ما به عنوان یک مستند ساز بتوانیم این مشاغل را ثبت و ضبط کنیم.

 شغل‌های منسوخ شده را به تصویر بکشیم

ابوالفضل تاجیک، در گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، درباره موضوع مستند روزهای بی‌خبری که در بخش مستند سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، گفت: موضوع این مستند پرتره ای در ارتباط با صنایع دستی سنتی ما است که به زندگی، کار و تنهایی علی محمد قاینی 84 ساله می‌پردازد که از آخرین بازماندگان هنر نمدمالی در منطقه نیشابور است.

او ادامه داد: بیشتر صنایع دستی سنتی ما در گذشته به صورت نسل به نسل و سینه به سینه منتقل می‌شدند. اما امروزه متاسفانه بسیاری از این صنایع و هنرها به دست فراموشی سپرده شدند که یکی از دلایل آن تغییر سبک زندگی در جامعه است.

تاجیک درباره چگونگی انتخاب نام این اثر گفت: ما در این فیلم به هنری سنتی می‌پردازیم که در منطقه نیشابور رو به فراموشی است و همچنین شخصیتی که در اطرافمان زندگی ساده‌ای دارد اما با رنج و مشقت زیادی به تنهایی زندگی می‌کند و ما از احوال او بی خبریم، به همین دلیل نام «روزهای بی‌خبری» را برای این مستند برگزیدم.

این کارگردان درباره لوکیشن‌های این مستند گفت: لوکیشن ما در روستایی از توابع شهرستان نیشابور است که در آن‌جا شخصیت اصلی روایت ما، مشغول به فعالیت بود. جالب است بدانید در گذشته در این منطقه به سبب برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی خود، مشاغل سنتی زیادی وجود داشته که امروزه دیگر در بازارها و سطح شهر و منطقه شاهد آنها نیستیم. این مشاغل یا از بین رفته یا در آستانه منسوخ شدن هستند، شایسته است ما به عنوان یک مستند ساز بتوانیم این مشاغل را ثبت و ضبط کنیم. من پیشنهاد می کنم دانشگاه ها و مراکز هنری و فرهنگی در احیا و‌ نگهداشت این هنرها تلاش بیشتری داشته باشند.

او درباره حضور این مستند در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران  یکی از معتبرترین جشنواره های فیلم کوتاه در ایران و جهان است. هر فیلمی برای دیده شدن، ساخته می شود و من نیز دوست داشتم که اثرم در این فستیوال به نمایش دربیاید. این جشنواره از استاندارد های جهانی و همچنین از سابقه‌ای طولانی برخوردار است و به همین جهت اغلب فیلم‌سازان دوست دارند که اثرشان در این جشنواره به نمایش دربیاید.

مستند روزهای بی خبری به کارگردانی ابوالفضل تاجیک و تهیه کنندگی مهدی مطهر به بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه تهران راه یافته و در صورت فراهم آمدن شرایط اکران در این جشنواره رونمایی خواهد شد. این مستند به یکی از قدیمی ترین اصناف ایران نمدبافی و کلاه بافی می پردازد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    تنهایی و سختی زندگی این پیرمرد دل من را به درد اورد بعد اتمام فیلم دلم واقعا گرفت و گریه امانم نداد شرایط سخت انهم دران سن و سال ولیکن هنر دست ان پیرمرد قابل تحسین بود اما چه بسا که این کار هنری زیبا درامدبسیار ناچیزی برایش داشت روحش در ارامش ابدی باشد

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه