English

آرزوی علیرضا تابش برای تثبیت المپیاد فیلمسازی در نظام هنری کشور/افتتاحیه متفاوت جشنواره در اصفهان

چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان و سی و سومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ایران با شرایطی متفاوت افتتاح شدند.

آرزوی علیرضا تابش برای تثبیت المپیاد فیلمسازی در نظام هنری کشور/افتتاحیه متفاوت جشنواره در اصفهان

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، عصر امروز مراسم افتتاحیه بخش المپیاد سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به صورت مجازی و بسیار محدود در پشت بام مرکز نو آوری صبا با حضور علیرضا تابش ، حبیب ایل بیگی ، سعید پوراسماعیلی و تعدادی دیگر از منتورها و داوران در اصفهان برگزار شد و به صورت مستقیم از سایت تیوا و صفحه اختصاصی جشنواره در فضای مجازی پخش شد.

در بخشی از این مراسم که اجرایش بر عهده مژده لواسانی بود، پس از آنکه حبیب ایل‌بیگی گزارش آماری کوتاهی داد و در مورد نحوه عملکرد المپیاد توضیح مختصری داد، علیرضا تابش دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی در سخنان کوتاهی گفت: به عنوان کسی که سال آینده در کسوت مدیریت سینما نیست، آرزوهایی برای المپیاد فیلمسازی دارم. المپیاد فیلمسازی نوجوانان از دستاوردهای دوره مدیریتی من است  و مفتخرم که در این دوره، کاری متفاوت و جذاب برای نوجوانان در حوزه سینما اتفاق افتاد و امیدوارم به یادگار بماند. تثبیت المپیاد در نظام هنری کشور، به شکل و شیو ه ای که در خور نام آن باشد یکی از آرزوهای من این است و  من و همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران تلاش خواهیم کرد که در زمان باقیمانده این کار را به سرانجام برسانیم اما نهادهای دیگری همچون آموزش و پروش و و فرهنگستان هنر هم به یاری ما آمده و همراه ما شوند.

وی با تاکیدی مجدد بر این که این اتفاق باید ثبت و ضبط شود و تداوم پیدا کند تا ثمراتش را سینمای ایران در آینده ببیند خطاب به نوجوانانی که در این دوره با شرایط ویژه ای که به واسطه شیوع بیماری کرونا ایجاد شده گفت: امیدوارم که از دانش اساتیدی که به شما آموزش می دهند بهره کافی ببرید. آرزوی دارم که دوستان عزیزم در المپیاد در جای جای ایران بتوانند در سالهای آتی در عرصه سینمای ایران فعالیت کنند و به خلق اثر بپردازند.

در ادامه پیام تصویری مرضیه برومند، ایرج طهماسب و رسول صدرعاملی که ضمن اینکه داوری المپیاد را به عهده خواهند داشت ورکشاپ هایی هم برای نوجوانان به صورت آنلاین برگزار خواهند کرد پخش شد.

ثروت فقط پول و سهام نیست

مرضیه برومند از برگزاری آنلاین این جشنواره به عنوان یک تجربه متفاوت یاد کرد و گفت: سال گذشته تعامل خوبی در کارگاه ها با هم داشتیم  و از شما بسیار آموختیم. امسال شرایط متفاوت و هیجان انگیزی در کارگاهی که با نوجوانان خواهم داشت به موضوع رابطه انسان با طبیعت خواهم پرداخت البته من آن را کمی وسیعتر کردهو به رابطه ما با داشته هایمان که ثروت ملی ما هستند می پردازم. در واقع ثروت فقط پول و سهام نیست بلکه هر آنچه که ما داریم و طی روز با آن زندگی می کنیم ثروت هستند و متوجه نیستیم که ثروت ما هستند. دارائی هایی مانند آب، هوا، میراث ملموس و ناملموث ملی همه ثروت ما هستند و ما تا آنها را نشناسیم نمی توانیم در موردشان فیلمی بسازیم.

افتتاحیه چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

رسول صدر عاملی هم در بخشی از پیامش گفت: هدف اصلی المپیاد یافتن ذهنهای خلاق و ایده پرداز است. با توجه به این جایگاهی که سینمای کودک و نوجوان ما از ابتدا در جهان داشته و داشته های فرهنگی و ادبی که سرشار از خلاقیت و ایده پردازی است، من تردید ندارم که می توانستیم یکی از بزرگترین تولید کننده ها در این عرصه در جهان باشیم. من حسرت می خورم که این ایده یابی در نوجوانان اینقدر دیر اتفاق می افتد و امیدوارم که بتوانیم از سراسر ایران نوجوانانی که ذهن پرباری دارند پیدا کنیم و در جهت تقویت سینمای کودک و نوجوانمان از آنها بهره ببریم.

وی سپس به موضوع کارگاه یک روزه خود با نوجوانان اشاره کرد و گفت: قرار است که من با نوجوانان در مورد اینکه چگونه هنرمند باشند و هنرمندانه زندگی کنند، صحبت کنم و اینکه دانستن هنر و درک زیبائی شناسایی آنها را از دیگران متمایز می کند. اعتماد به نفس داشته باشیم و بدانیم که بدون استثناء همه ما ویژگی های متفاوتی با هم داریم.

این کارگردان مطرح تاکید کرد: اگر این المپیاد متولی دراز مدت داشته باشد، به نتایج خوبی می رسد ضمن اینکه مدیریت جسورانه ای لازم دارد و مدیری که بداند کودک و نوجوان را نباید سانسور کرد و نوجوانان باید در خیالپردازی آزاد باشند و این ما هستیم که باید به ذهن آنها سرک بکشیم نه اینکه به آنها موضوع بدهیم.

ایرج طهماسب هم در یک پیام ویدئویی کوتاه، المپیاد را محل مناسبی برای فیلم سازی نوجوانان دانست و گفت که قرار است در مورد اینکه سینما واقعیت است یا نه با آنها سخن بگوید.

در فاصله بین پخش پیام های داوران، از دو نوجوان با نام های مهشاد ولی و سیدمحمدرضا حسینی که در سال‌های گذشته جزو برگزیدگان جشنواره بودند و پس از آن این مسیر را به صورت حرفه ای ادامه داده و دانشجو و دبیر جشنواره تخصصی فیلم کوتاه شده و خود فیلمساز شده‌اند، تقدیر شد.

افتتاحیه چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، با گروه‌بندی نوجوانان برای شرکت در این دوره به پایان رسید.

افتتاحیه رسمی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با یاد سردار دلها

بر اساس این گزارش، در دامه رویدادهای اولین روز سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان، مراسم رسمی افتتاحیه این دوره جشنواره در اصفهان برگزار شد. این مراسم هم تحت الشعاع شرایط کرونایی این روزها به صورتی بسیار محدود و بر پشت بام یکی از فرهنگسراهای اصفهان اجرا شده و به صورت آنلاین و مستقیم از تلویزیون تعاملی تیوا پخش می شد. در بخشی از این مراسم قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان پشت تریبون قرار گرفت و ابراز امیدواری کرد جشنواره سی و سوم در شهر سی و سه پل، شعار خود «هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور»را تحقق بخشد.

وی افزود: این شرایط سخت که کودکان و نوجوانان بیشترین زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند بهترین فرصت است تا به وسیله سینما، هر خانه، یک پایگاه فرهنگی شود و کودکان و نوجوانان با فیلم‌هایی که در جشنواره تولید شده آشنا شده و از طریق فضای مجازی آنها را تماشاکرده و داوری کنند.

شهردار اصفهان از اینکه بیش از صد فیلم مناسب کودک به خانه ها حتی در مناطق کم برخوردار راه پیدا می کند ابراز خوشحالی کرد و گفت: پیام جشنواره این است که زندگی جاری است. به همه کودکان و نوجوانان ایران سلام عرض می‌کنم و از همه شما سپاسگزارم.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان

در ادامه این مراسم، پیام‌های مختلفی که برای تبریک آغاز جشنواره سی و سوم از شهر های خواهرخوانده اصفهان در کشورهای مختلف به صورت ویدئویی ارسال شده بود پخش شد.

این در به سختی بسته خواهد شد

در بخش دیگری از این برنامه علیرضا تابش دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پیامی ویدئویی به مناسبت آغاز به کار جشنواره با ابراز خرسندی از اعلام آغاز عصر جدید جشنواره های سینمایی ایران در شرایط کرونایی سال 1399 گفت: به قول فیلسوفی بزرگ دری که باز شد دیگر به این راحتی بسته نمی‌شود. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال در شرایط کرونایی دری جدید به روی سینمای ایران و عصر رسانه‌های دیجیتال گشود. تلاش دوماهه همکارانم در بخش فنی، نویدبخش جشنواره‌ای متفاوت است تا کودکان و‌ نوجوانان ایرانی بتوانند لحظات متفاوت و شادی را در خانه‌های خود با دیدن فیلم‌های کودکان و نوجوان تجربه کنند.

دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادامه پیام خود به توضیح چگونگی برگزاری و ارائه برخی از آمار جشنواره پرداخت و بعد از آن گفت: معنی مخاطب و نحوه ارائه آثار در جشنواره امسال کاملا با جشنواره‌های سابق متفاوت است. بستر پخش فیلم‌های جشنواره به دلیل شرایط کرونایی سالن‌های سینما نیست، بلکه پلتفرم‌هایی است که تمام هموطنان ما در خانه‌هایشان می‌توانند با مراجعه به آن در طول مدت شش روز فیلم‌های جشنواره را تماشا کنند.

وی سپس به بخش های دیگر جشنواره که به صورت آنلاین انجام می شود و کارگاه هایی که از اصفهان برای مخاطبان خود پخش می شوند اشاره کرد و سخنان خود را با اشاره به المپیاد چهارمین دوره فیلمسازی نوجوانان و تشکر از همکارانش به پایان برد.

تابش به برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و انجمن‌ سینمای جوانان ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: امسال برای همه جوانان حاضر در این المپیاد که به صورت مجازی برگزار می‌شود، آرزوی موفقیت دارم، المپیادی که زمینه‌ساز حضور استعداد‌های نوجوان در آینده سینمای این کشور است. بار دیگر از همه همکارانم در ستاد برگزاری جشنواره و همه هنرمندانی که امسال آثارشان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش گذاشته می‌شود همچنین داوران و تمام همراهان این دوره از جشنواره در فضای مجازی تشکر می‌کنم، به خصوص کودکان و‌ نوجوانان ایرانی که مخاطبان فراگیر این دوره از جشنواره هستند. منتظریم تا نظرات مخاطبانمان را در پلتفرم‌های نمایش فیلم مشاهده کنیم.

بیانیه سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان 

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره سی و سوم که با بخش های متنوع و شادی که توسط هنرمندان اصفهانی اجرا می شد همراه بود، مجری برنامه، از شایان نصیری و آسنا کریمیان دعوت کرد برای قرائت بیانیه جسنواره روی سن بیایند و این دو ‌کودک به زبان فارسی و انگلیسی، این متن را قرائت کردند.

در این بیانیه آمده بود: نزدیک به سه دهه است که از برگزاری این جشنواره می‌گذرد و نزدیک به دو دهه است که اصفهان میزبان این رویداد سینمایی است. جشنواره‌ای که به ایستگاه سی ‌و سوم رسیده و امسال به ناچار به دلیل بیماری کروتا به صورت محازی برگزار می‌شود و اسم این جشنواره با نام اصفهان و سی و سه پل گره خورده است. کودکان و نوجوانان اصفهانی دوره سی و سوم جشنواره را به‌صورت مجازی و ویژه آغاز می‌کنند و برپایی کتابخانه و موزه جشنواره از ویژگی‌های این دوره است. جشنواره با یادآوری این نکته که سینما زنده است و می‌توان از هر خانه یک سینما ساخت و هر کودک می‌تواند یک داور باشد، و این رویکرد، زمینه شکوفایی کودکان در هنر هفتم را بیش از پیش فراهم کرده است.

افتتاحیه  سی و سومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان

اصفهانی ها مراسم افتتاحیه را از بالکن منزلشان تماشا کردند

در ادامه این مراسم که در منطقه ۱۳ اصفهان برپا شد، حین مراسم آتش بازی در محل برگزاری مراسم افتتاحیه، سی و سه پل و آسمانش نیز به نور افشانی آغاز جشنواره سی و سوم منقوش شد.چراغ‌های سی و سه پل اصفهان به مناسبت برگزاری این رویداد فرهنگی، یک به یک روشن و آسمان اصفهان نورانی شد. این مراسم با پخش موسیقی متن فیلم «منطقه پرواز ممنوع» از آثار برگزیده دوره گذشته جشنواره، به پایان رسید.

بر اساس آنچه که روابط عمومی جشنواره اعلام کرده است، مراسم متفاوت افتتاحیه این دوره جشنواره در حالی در یکی از فرهنگسراهای شهرداری اصفهان برگزار شد که کودکان و خانواده‌هایشان از پشت پنجره یا بالکن خانه خود مراسم را تماشا می‌کردند. برخی دیگر نیز از طریق تلویزیون و عده‌ای نیز در فضای مجازی این مراسم را تماشا کردند. تن‌پوش‌های عروسکی در ساختمان برخی خانه‌های مجاور فرهنگ‌سرای محل برگزاری افتتاحیه حضور پیدا کرده و به شادی و نشاط پرداختند. پدران و مادران همراه و همدل با فرزندان خود از دور در این جشن کودکانه حاضر بودند. سرودهای نوستالژیک از “خونه مادر بزرگه” گرفته تا “خواهران غریب” را خواندند و دست و پا کوبیدند. بچه‌ها با گروه سرود عمو مسعود آب نباتی همخوانی کردند. نور موبایل‌ها از هر روزنه بر می‌تابید تا نویدبخش آغاز کودکانه‌ترین جشنواره دنیا باشد و محمدرضا صفدریان قهرمان صخره نوردی ایران بر فراز این ساختمان‌ها رفت تا نشان آغاز این جشنواره را بر دل آسمان برگشاید.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه