English

علیرضا تابش در گفتگو با خبرگزاری موج:

برنامه های جدید بخش بین الملل جشنواره فیلم کودک را تشریح کرد

دبیر سی ‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برنامه های جدید بخش بین الملل این دوره جشنواره را تشریح کرد.

برنامه های جدید بخش بین الملل جشنواره فیلم کودک را تشریح کرد

علیرضا تابش ، دبیر سی ‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در مورد تصمیمات جدید اتخاذ شده برای تشکیل بازار تخصصی بین المللی فیلم کودک در حاشیه این جشنواره گفت: سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان امسال در اصفهان، در شرایطی برنامه ریزی و اجرا می شود که تلاش همکاران ما در بخش بین الملل جشنواره بر این بوده که برای اولین بار، یک کتابخانه ویدئویی (Video library) از گزیده فیلم های شاخص سینمای کودک و نوجوان ایران پس از انقلاب را تهیه کنند. ظرف چند ماه گذشته، پس از انتصاب من به عنوان دبیر، جز اولین برنامه هایی بود که همکاران ما همت کردند و این کتابخانه ویدوئی را سامان دادند.

*گام آغازین ورود سینمای کودک و نوجوان ایران به بازارهای جهانی و منطقه

وی تشریح کرد: در این مدت بیش از دویست فیلم کودک و نوجوان سینمای ایران را با زیر نویس انگلیسی به همراه مواد تبلیغی فیلم ها مانند تیزر ، پوستر   و اطلاعات فنی مربوط به فیلم شامل تهیه کننده ، کارگردان ، توزیع کننده و عوامل آن را جمع آوری کرده ایم و در ایام جشنواره فیلم کودکان در اصفهان مستقر می شود تا مهمانان خارجی جشنواره که از طیف ها و کشورهای مختلفی هستند بتوانند با جستجو و تماشای آن، آثار مورد نظرشان را انتخاب کنند.

تابش افزود: به همین منظور از خریداران فیلم بویژه از خریداران منطقه ای دعوت کرده ایم که به اصفهان سفر کرده و از این بخش جشنواره بازدید کنند. این آثار با زیرنویس انگلیسی و به همراه استانداردهای عرضه بین المللی آماده و طراحی شده است. امیدوارم که این یک گام آغازین باشد تا بتوانیم آثار سینمای کودک و نوجوان ایران را به مشتریان خارجی ارائه کنیم و جشنواره اصفهان را با خریداران خارجی مرتبط کند.

وی تصریح کرد: ما به عمد آثار مربوط به ده سال اخیر سینمای کودک و نوجوان را در کتابخانه ویدئویی جشنواره ارائه کرده ایم، گرچه از کارگردانان مشهور  همچون عباس کیارستمی و مجید مجیدی و... که به نوعی برند سینمای ما هستند و سینمای کودک و نوجوان ایران را به جهان معرفی کرده اند، مجموعه آثارشان ارائه خواهد شد.

*برنامه های همسو با تحولات مخاطب کودک و نوجوان

دبیر سی ‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: در بخش بین الملل جشنواره کارهای دیگری هم شده که خوب است به آن اشاره کنیم. جشنواره امسال سعی دارد تا همسو با تحولات نسل جدید مخاطبان این گونه سینمایی در ایران،  برنامه های متنوع و نویی در این بخش برنامه ریزی کند. نسلی که به نوعی زندگی اش در دوران پسادیجیتال است و با انواع اپ و سرگرمی های متفاوت اینترنتی و دیجیتال سر می کند و دسترسی زیادی به انواع محصولات بصری، تصویری و سرگرمی دارد.

وی تشریح کرد: از این جهت، ما باید گام جدیدی به سوی جهان خلاق کودک و نوجوان برداریم؛ بنابراین سلسله برنامه هایی را در بخش ملی و بین الملل جشنواره تدارک دیده ایم که شاهد برگزاری آنها در اصفهان خواهیم بود. به عنوان مثال پنل تحلیلی تولید مشترک فیلم کودک با حضور نمایندگان سینمای شش کشور جهان برگزار می شود.

تابش ادامه داد: برگزاری هفت سخنرانی و کارگاه آموزشی با موضوعات نقد فیلم برای کودکان، بررسی سینمای کودک ایران در دوران معاصر، سینمای واقعیت مجازی در عصر جدید، راهکارهای ساخت انیمیشن کوتاه ، شیوه های عرضه فیلم کودک در بازارهای جهانی، سواد فیلم برای کودکان و مولفه های روایی سینمای کودک برنامه دیگر جشنواره است.

*خواهر خوانده ها به اصفهان می آیند

وی افزود: همچنین به دلیل اینکه شهر تاریخی و زیبای اصفهان میزبان جشنواره است، مهمانانی را از موسسات و کمپانی های هفت شهر خواهرخوانده اصفهان دعوت کرده ایم. بر همین اساس با محوریت اصفهان و آن شهرها، برای ایجاد تفاهم و همکاری مشترک برای ادوار مختلف جشنواره و با هدف تقویت سینمای کودک و نوجوان بین ایران و آن کشورها، برنامه ریزی کرده ایم.

*امضای تفاهم نامه اوراسیایی برای حمایت از تولید مشترک

دبیر سی ‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام کرد: همینطور بخشی با عنوان نمایش ویژه داریم که با همکاری جشنواره های انسی فرانسه، تاتارستان روسیه، تفلیس گرجستان و کپنهاگ دانمارک برگزار می شود. در عین حال تفاهم نامه ای هم با انجمن جشنواره فیلم اوراسیایی با کشورهای روسیه و کره جنوبی جهت حمایت از تولید مشترک فیلم های کودک و نوجوان برای دو سال آینده امضا می شود. این تفاهم نامه سه جانبه نتیجه ماه ها مذاکره همکاران ما است که خوشبختانه در ایام جشنواره به نتیجه می رسد.

*تلاش برای حضور پررنگ رسانه های بین المللی

علیرضا تابش گفت: در تلاشیم تا از رسانه های بین المللی، مخصوصا رسانه های منطقه برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم چرا که این رویداد بین المللی که در اصفهان برگزار می شود، نماد مهمی از  دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی در کشور ما است. هجمه ها و تهدیدهای زیادی علیه کشور ما وجود دارد اما این رویداد بزرگ و مهم هنری با موضوع کودک و نوجوان که خود نشانه ای از صلح، گفت و گو و روا‌‌داری مردم ایران است با حضور موثر رسانه های بین المللی در اصفهان بازتاب بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ثبت نام ها انجام شده و دعوت ها در دست انجام است، گفت: امیدوارم که رسانه های بیشتری نسبت به سالهای قبل بتوانند حضور پیدا کنند و ماهم به دنبال ایجاد شرایط مناسب هستیم تا رسانه های بین المللی و بویژه رسانه های منطقه، صدای متفاوت این جشنواره فرهنگی هنری را به جهان منعکس کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه