English

تدوین پرونده‌ بین‌المللی ۱۰ نویسنده‌، تصویرگر و مروج کتابخوانی در حوزه کودک و نوجوان

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین پرونده‌ بین‌المللی ۱۰ نویسنده‌، تصویرگر و مروج کتابخوانی در حوزه کودک و نوجوان خبر داد.

تدوین پرونده‌ بین‌المللی ۱۰ نویسنده‌، تصویرگر و مروج کتابخوانی در حوزه کودک و نوجوان

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای دیپلماسی فرهنگی و تحقق برنامه‌های وزیر محترم، فعالیت‌های متعددی در  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معرفی  محصولات و خدمات فرهنگی فعالان فرهنگی ایران در سطح بین‌الملل انجام می‌شود. از آن جمله می‌توان به برنامه‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، تهیه و تدوین  فیلم‌های مستند از برنامه‌های ترویج کتابخوانی در مناطق مختلف کشور با زیرنویس انگلیسی، تهیه کاتالوگ معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان ایران به زبان‌های دیگر، کمک به تهیه و تدوین مقالات و گزارش‌هایی از فعالیت‌های داوطلبانه ترویج کتابخوانی به زبان انگلیسی برای ارایه به مجامع بین‌المللی همچون ایفلا و اعطای گرنت به ترجمه و انتشار کتاب‌های ایرانی در کشورهای دیگر و... اشاره کرد.

 وی با اعلام خبر آماده‎سازی پرونده 10 نویسنده، تصویرگر و مروج‌کتابخوانی گفت: در سال جاری هم در ادامه برنامه دو سال گذشته در صدد گسترش فعالیت‌های حمایتی برآمدیم و پس از مشورت با متخصصان ادبیات کودک و نوجوان و نهادهای غیردولتی تصمیم گرفته شد پرونده‌ بین‌المللی نویسندگان و تصویرگران برجسته کودک و نوجوان ایران و فعالیت‌های مروجان کتابخوانی تدوین شود تا معرفی آن‌ها به مجامع بین‌المللی تسهیل و به حضور کتاب‌های کودک و نوجوان ایران در بازارهای جهانی کمک شود. از سوی دیگر کمک به برقراری ارتباط‌های ادبی با کشورهای دیگر و دیپلماسی فرهنگی و همچنین آشنا کردن نویسندگان و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان با تدوین پرونده بینالمللی از  دیگر مزیت‌های این کار است. در تدوین این پرونده‌ها مقرر شد اطلاعات و زندگی‌نامه و آثار هشت نویسنده و تصویرگر حوزه کودک و نوجوان و همچنین دو مروج کتابخوانی مستند و به انگلیسی تدوین شود.

حیدری ادامه داد: بررسی‌ها و مشورت‌ها و تجارب نشان ‌می‌دهد معرفی نویسندگان و فعالان حوزه کتاب ایران به برخی از جوایز معتبر بین‌المللی مثل جایزه آسترید لیندگرن و هانس کریستین آندرسن ضروری است و تدوین چنین پرونده‌ای به انگلیسی تخصصی، وقت‌گیر و هزینه‌بر است. همچنین همه نویسندگان از عهده آن بر نمی‌آیند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد در این زمینه کمک کنیم.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی گفت: با همکاری نمایندگان نهادهای غیردولتی و تخصصی ادبیات کودک و نوجوان و همچنین مذاکره با انجمن‌ها و مراکز و نهادهای مرتبط با حوزه کودک و نوجوان به دنبال آن هستیم 10 فرد یاد شده را انتخاب و پس از آن به تکمیل پرونده‌های آنها اقدام کنیم. این پرونده‌ها متشکل از زندگی‌نامه، کارنامه و فعالیت‌ها، کتاب‌شناسی، فهرست مقالات و یادداشت‌ها، مرور کلی آثار و مجموعه اقدامات ترویجی است که بدون همکاری نویسندگان تهیه آن ممکن نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی