English

حسین مهکام در پاسخ به خبرگزاری موج:

سیگار را دوست دارم پس در فیلم هایم هم هست/بی حسی موضعی را باید خودم می ساختم

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی بی حسی موضعی با حضور تهیه کننده و کارگردان و تنی چند از بازیگران و پخش کننده آن در موزه سینما برگزار شد.

سیگار را دوست دارم پس در فیلم هایم هم هست/بی حسی موضعی را باید خودم می ساختم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست مطبوعاتی فیلم سینمائی بی حسی موضعی با حضور حبیب رضایی تهیه کننده و بازیگر، حسین مهکام کارگردان، باران کوثری ، محمد بحرانی و سهیل مستجابیان بازیگران و حبیب اسماعیلی پخش کنده فیلم برگزار شد. پارسا پیروزفر هم که به محل برگزاری این نشست آمده بود تنها به چند درخواست عکاسان پاسخ داد و قبل از آغاز نشست محل را ترک کرد و عادتش در عدم گفتگو با رسانه ها را ترک نکرد. 

چگونه حبیب رضایی تهیه کننده شد؟

در ابتدای این نشست حسین مهکام گفت: بعد از فیلم آندریانیک، به عنوان فیلم سومم تصمیم گرفتم که این فیلم را بسازم که پس از مشورت با حبیب رضائی قرار شد که ان را با تهیه کنندگی او و سرمایه گذاری محمدصادق رنجکشان بسازیم. از انجائیکه معنا باختگی با شرایط اجتماعی امروز همخوانی دارد پس نام بی حسی را برای آن برگزیدیم و کلمه موضعی را هم به آن افزودیم.

حبیب رضایی در نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی بی حسی موضعی

سپس حبیب رضایی در باره تهیه کنندگی و بازی در بی حسی موضعی گفت: در وهله اول قرار نبود که تهیه کننده این کار باشم و برای مشاوره و انتخاب بازیگر به حسین مهکام کمک کنم. بعد از اینکه که زمان اعلام قبول همکاری عزیزان دیگری که قرار بود تهیه کنندگی را بپذیرند به درازا کشید این کار به من سپرده شد.

اگر رنجکشان نبود این فیلم ساخته نمی شد

وی در ادامه به خوب بودن فیلمنامه این فیلم اشاره کرد و گفت: به هرکسی که پیشنهاد دادیم به سرعت پذیرفت و البته اگر آقای رنجکشان نبود این فیلم احتمالا ساخته نمی شد.

رضایی به علاقه دیرینه اش به تهیه کنندگی هم اشاره کرد و گفت: پیش از این هم علاقه داشتم که وارد عرصه تهیه کنندگی شوم چرا که پیش از این هم به دفعات اما به شکل غیر رسمی در کارهای تولیدی شرکت داشتم اما بنا نداشتم که در اولین فیلم بازی کنم چرا که وقتی که بازیگری را می پذیرم دوست دارم با تمام وجود به آن کار بپردازم و همین کارم را خیلی سخت می کرد. اما هم نقشم را خیلی دوست داشتم و هم فیلمنامه خیلی خوب نوشته شده بود. 

وی در مورد برخورد خوب سرمایه گذار هم گفت: در سینما سرمایه‌گذاران دولتی‌ را داریم که بخش ناچیزی از سرمایه‌شان برمی‌گردد و نگران هم نیستند, یا سرمایه‌گذاران فصلی داریم که مدتی هستند و بعد نیست می‌شوند. اما انصافا یکی از بهترین برخوردها را از آقای رنجکشان دیدیم و در طی این دو سال که از ساخت فیلم می گذرد حتی یکبار هم از ما در مورد سرنوشت فیلم و سرمایه شأن سوال نکردند البته ما هم به هر آنچه که از روز اول گفته بود بدون یک روز تغییر پایبند بودیم و به قولنامه متعهد بودیم.

رضایی با تاکید بر اینکه فیلم سینمائی ساختن کار آسانی نیست گفت: به هرحال فیلم بی حسی موضعی دو سال پیش ساخته شد و امروز در شرایطی که کاملا مشخص است که به دلیل بروز بیماری کرونا گیشه خوبی نخواهیم داشت برای روشن نگه داشتن چراغ سینماها این ریسک را کردیم. فعلا هم اوضاع چندان بد نیست و اینکه تماشاچیان با رضایت از سالن بیرون می آیند برای ما خوب است.

بدون بدرلو هیچ فیلمی را تهیه نخواهم کرد!

در این بخش از نشست باران کوثری به سابقه آشنائیش با کارگردان فیلم بی حسی موضعی اشاره کرد و گفت: در گذشته هم زمانیکه حسین مهکام فیلمنامه نویس‌ بود با او کار کرده بودم و معتقدم بهترین نقش من را او نوشته است. خوشحالم که در این فیلم هم حضور داشتم و از اینکه در این فضا و زمان حاضر شدید بسیار سپاسگزارم.

باران کوثری و پارسا پیروزفر در نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی بی حسی موضعی

پس از آن  کوثری به تلاش مدیر تولید فیلم اشاره کرد گفت: در تولید این فیلم مدیون مهدی بدرلو هستیم نقش زیادی در آرامش بازیگر دارد. من به عنوان یک بازیگر وقتی جلوی دوربین وی می روم خیالم بسیار راحت است. چندمین همکاری من با وی بود.

حبیب رضایی هم در تایید حذفش گفت: من بعد از این فیلمی را تهیه نخواهم کرد که مهدی بدرلو در آن حضور نداشته باشد.

رضایی در پاسخ به سوالی که اگر رنجکشان دیگر حاضر به سرمایه گذاری در سینمای ایران نباشد چه اتفاقی رخ می دهد گفت: از کلمه لطف در مورد عملکرد ایشان استفاده می کنم چرا که در طول مدت کوتاه حضورش قابل دفاع کار کرده و بر روی آثاری همچون سرخپوست سرمایه گذاری کرده که به تدریج ارزش آنها مشخص شده و اتفاقا فروش خوبی هم داشته است. حتی  اگر شنای پروانه در شرایط دیگری اکران می شد حتما بسیاری از رکوردها را می شکست. محمدصادق رنجکشان بر روی فیلم‌هایی سرمایه گذاری می کند که ساخت آنها لازم است. مدعی نیستم که ایشان سود نمی‌خواهد اما به دنبال سود صرف نیست. من در طول دوران حضورم در عرصه تئاتر و سینما با سرمایه گذاران زیادی مواجه شده ام اما منطقی ترینر برخورد را از آقای رنجکشان دیده ام که مشخص از با فکر وارد این حوزه است و طبیعتاً با بالا رفتن تجربه عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

تهیه کننده فیلم بی حسی موضعی افزود: سینما یک موجود خالص بیرونی نیست که آدمها به آن بپیوندند بلکه آدمها سینما را می سازند. نمی دانم که در صورت عدم حضور رنجکشان در سینما چه رخ می دهد اما حتما اگر ایشان باشند سی چهل درصد به سینما اضافه می شود.

پی تاکید کرد: نوع برخورد با سرمایه گذار مهم است و اگر باعث دلزدگی امثال ایشان بشویم ممکن است همانند گذشته فیلم های بسیاری در آرزوی ساخته شدن بمانند. 

آثارم واکنشی به لحظه نیستند

در ادامه حسین مهکام در پاسخ به سوالی گفت: اگر فیلم بی حسی را الان میساختم بازهم به همین شکل می ساختم چرا که دوست دارم آثارم به دنبال واکنش به لحظه نباشد پس آن چیزی که بنیانی است را می سازم و شاید در سالهایی که پیش رو هست هنوز هم حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

حسین مهکام در نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی بی حسی موضعی

حبیب رضایی در پاسخ به سوالی گفت: نه تنها سینما، بلکه کائنات به دو قسمت قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم می شود و قطعا تغییرات بسیاری در زندگی ما ایجاد شده که با بازگشت شرایط آن تغییرات پا برجا خواهد ماند. من از این چالش‌ها خوشم می آید و حتما از پیشنهاد کار جدید استقبال می کنم و حتما به آن فکر می کنم. با کمال تعجب تولید انجام می شود و هم من و هم افراد دیگر به این فکر می کنیم در این شرایط چگونه باید با مخاطب تعامل کنیم و چگونه آثاری را برای این شرایط خلق کنیم.

مستجابیان بازیگر اصلی فیلم بعدی مهکام

در ادامه حسین مهکام در پاسخ به سوالی برای انتخاب سهیل مستجابیان گفت: برای نقش بهمن با حبیب رضائی خیلی صحبت می کردیم که چه کسی را انتخاب کنیم. من سه چهارماه است که صفحه ای در اینستاگرام دارم و پیش از این شناختی از این هنرمند نداشتم اما حبیب گفت یک بازیگر تئاتری در شیراز است که کارهایش را دیده ام. من هم تست بازیگری را به مفهوم رایجش متوجه نمی شوم اما خیلی دلم می خواهد که با جهان بینی بازیگر آشنا شوم پس از اولین ملاقاتم با سهیل مستجابیان و یک گفتگوی کوتاه او را بدون تردید انتخاب کردم.

وی اعلام کرد: گرچه قبلاً هم این خبر رسانه ای شده اما باز هم می گویم که در فیلم بعدیم که در آستانه شروع رسمی پیش تولیدش است هم سهیل نقش اصلی آن را بازی خواهد کرد.

سهیل مستجابیان در نشست مطبوعاتی فیلم بی حسی موضعی

سهیل مستجابیان هم در ادامه گفت: این فیلم اولین تجربه سینمایی بلند من و یک درس بازیگری برایم بود؛ وقتی فیلم‌نامه را خواندم متوجه شدم که جهان‌بینی آن‌ فراتر از تمام چیزهایی بود که خوانده بودم و پذیرفتم؛ حضور در این کار هم درس بازیگری و هم بزرگ‌تر از آن، درس منش برای من بود.

وی ادامه داد: ضمن این که در این کار نگاه از بالا و بالکن به هیچ‌کدام از اعضا نشد و خضوع و خشوع در تمام زمان تولید این فیلم جاری بود.

ماجرای گزارشگری محمد بحرانی در بی حسی موضعی

پس از آن محمد بحرانی در مورد نحوه حضورش در فیلم بی حسی موضعی گفت: وقتی فیلمبرداری فیلم که تمام شد ظاهراً حبیب و حسین تصمیم گرفته بودند که یک گزارشگر به آن اضافه شود و با این پیش فرض که یک گزارشگر تصوری از مخاطبش ندارد اجازه تماشای فیلم را به من ندادند بلکه فضایی از کل فیلم تعریف کردند و چند کلیدواژه مثل شرط بندی را به من دادند و بعد ما بقی را به الهامات سپردیم.

حبیب رضایی هم در این باره گفت: نسخه اول فیلم را به آقای فرهادی نشان دادیم و در کلیدواژه های ایشان من به این نتیجه رسیدم که می توان ابزورد فیلم را با گزارشگری فوتبال برجسته کرد که به عنوان یک کاراکتر 

باید به آن اضافه شود بر این اساس اولین و آخرین نامی که به ذهنمان خطور کرد محمد بحرانی بود که بدون هیچگونه برگشتی کل فیلم را گزارش کرد.

مدیون اصغر فرهادی هستم

حسین مهکام هم گفت: آرزوی یکبار ملاقات محمد بحرانی را داشتم چه برسد به اینکه با او همکاری کنم. همانطور که آقای رضایی اشاره کرد، پیوستنش به کار ما بعد از شنیدن نظرات آقای فرهادی رخ داد. خودم را مدیون اصغر فرهادی بزرگ می دانم و نکته جالب توجه در مورد ایشان این است که محبت و بزرگواری‌ای دارد که هرچقدر اعتبار جهانیش بیشتر می شود، احساسر شاگردنوازی و فروتنی اش بیشتر می شود.

سیگار را دوست دارم پس در فیلم هایم نمایش می دهم

کارگردان فیلم بی حسی موضعی در این بخش از نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه آیا این فیلمنامه را کارگردان دیگری هم به همین شکل می ساخت گفت: برخی فیلمنامه هاین را به سفارش می نویسم و برخی دیگر را بدون توجه به اینکه چه کسی آن را خواهد ساخت می‌نویسم. اما این فیلمنامه قطعا نمی خواستم کس دیگری بسازد و از ابتدا خودم را کارگردان آن می دانستم و برخی دوستانم هم تاکید می کردند که خودم نسبت به ساخت آن اقدام کنم.

وی افزود: البته دکوپاژ هر کارگردانی متفاوت است اما در مورد خودم، کارگردانی این فیلم را بازنویسی فیلمنامه آن می دانم که تنها نوع نوشتن آن تفاوت دارد. در طول ساخت آن هم تلاش کردیم که مخاطب را طبقه بندی نکنیم اما نشانه گذاری خودمان را در نظر گرفتیم.

آیا نمایش این میزان از سیگار کشیدن بواسطه القای فضای ابزورد فیلم بوده و واقعا چاره‌ای جز استفاده از سیگار نبود، گفت: بحث سیگار ارتباطی به ابزورد ندارد اما من خودم سیگار را دوست دارم و دست کاراکترهایم هم می دهم! این قصه طبقه‌بندی سنی را بلد نیستم و اعتقادی هم به آن ندارم. در زندگی شخصیم هم که کودکی هفت ساله دارم همین گونه هستم و اساسا پرهیزی از سیگار کشیدن در مقابل او ندارم و پس در فیلمم هم چنین کاری نمی کنم!

حبیب رضایی از سیگار متنفر است

وی افزود: حتی حبیب رضایی دوبار به خاطر من سیگار به دست شد، یکبار سر فیلم بیست که من یکی از نویسندگانش بودم و دیگری در فیلم بی حسی موضعی. جالب اینکه وی به شکلی سیگار می کشد که کسی متوجه نمی شود که از سیگار متنفر است و اگر از من رنجیده از او عذرخواهی می کنم.

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی بی حسی موضعی

در ادامه، حبیب اسماعیلی پخش کننده فیلم که پس از اینکه باران کوثری برای حضور در صحنه فیلمبرداری فیلم جدیدش جلسه را ترک کرد به جمع عوامل بی حسی موضعی اضافه شد، در مورد اکران فیلم در این شرایط گفت:  ما تلاش کردیم که فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم در حالی که امکان داشت به جای این نشست مطبوعاتی، نمایش مردمی با حضور بازیگران داشته باشیم و بلیط فروشی کنیم که قطعا با استقبال هم روبرو می شد.

وی افزود: اگر می دانستیم که در کشور شرایطی وجود دارد که اگر برای مدتی سینما را تعطیل کنیم این بیماری از بین می رود قطعا این کار را می کردیم همانطور که به مدت چهار ماه سینماها تعطیل شدند اما باید به زندگی کرونایی عادت کنیم و بپذیریم که این جزئی از زندگی ما شده است.

اسماعیلی ادامه داد: احترام بگذاریم به کسانی که سرمایه سالمی را وارد سینما می کنند و کاری نکنیم که سرخورده شود. قبول کنید که شرایط بیکاری بسیار بد است و دولت هم کار چندانی نمی تواند بکند. به قدری وضعیت اقتصادی بد است که حتی بیمه بیکاری هم بع عده ای پرداخت نشده است.

دوازده تیزر پنج میلیارد تومان!

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط دولت هیچ کاری نمی کند  گفت: در حالی که شهرداری و صدا و سیما می توانند به کمک سینما بیایند اما می بینیم که در اخبار به اشتباه از تعطیل شدن سینما خبر می دهند یا در اختصاص فرصت تبلیغاتی به ما، کلا پنج میلیارد تومان تیزر به ما دادند که معادل دوازده بار پخش تیزر، آن هم نه در یک زمان عالی بلکه یک باکس متوسط می شود. که در این حال سوال اینست که با این ارقام درآمد صدا و سیما چقدر است؟

این بازیگر، پخش کننده و سینمادار ادامه داد: سینما یکی از امن‌ترین جاها است و جدای از رعایت بهداشت، حتی در شرایط عادی هم سالن ها هرگز مملو از جمعیت نمی شده و نمی شود، مگر در مورد فیلم های بسیار پرفروش و در روزهای تعطیل، اما آیا می توان شرایط سینما را با مترو و اتوبوس مقایسه کرد. ما در شرایطی بد و با پذیرش آقایان رضایی، مهکام و رنجکشان و تا حدی با هدف روشن نگه داشتن چراغ سینما، نمایش این فیلم را در این زمان آغاز کردیم.

حبیب رضایی هم گفت: سینما عین و افشره اجتماع است. ما هنوز در مورد خیلی از موارد همچون رستورانها و ... بلا تکلیفیم و این در مورد سینما هم صادق است. بنابراین معتقدم که باید یک بازتعریف جدید در مورد سینما انجام شود.

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی بی حسی موضعی

به زودی نمایش آنلاین هم خواهیم داشت

مهکام در بخش دیگری از نشست گفت: من اعتقادی به تقسیم بندی هایی مثل گروه هنر و تجربه یا سینمای بدنه ندارم و حتی بعد از پیشنهاد آقای صانعی مقدم پیشنهاد داد که به طور همزمان فیلم را در این گروه هم پخش کنیم با توجه به اینکه بعد از چند هفته، وارد اکران آنلاین می شویم، لاجرم نمی توانستیم در گروه هنروتجربه حضور پیدا کنیم.

حبیب رضایی هم در پایان گفت: خوشبختانه شاهدیم که به تدریج تماشای فیلم ها در پلتفرم ها وارد زندگی خانواده های ایرانی و در شهرهای مختلف می شود که می تواند اتفاق خوبی در اکران محسوب شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه