English

در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان شد:

سبحان اکرامی برترین مجری شبکه رادیو ورزش شد/از دان شش کاراته تا تاسیس رشته گویندگی

طی روزهای هفته گذشته شبکه ورزش برترین گویندگان خود را معرفی کرد که در این میان سبحان اکرامی با بالاترین امتیاز حائز رتبه نخست گویندگان مرد این شبکه شد.

سبحان اکرامی برترین مجری شبکه رادیو ورزش شد/از دان شش کاراته تا تاسیس رشته گویندگی

به گزارش خبرنگار رادیویی و تلویزیونی خبرگزاری موج، سبحان اکرامی در آستانه چهل سالگی تجربه های مختلفی در حوزه های متنوع ورزشی، هنری و دانشگاهی داشته و پس از کسب افتخارات متعدد، در آخرین بررسی های اداره کل نظارت سازمان صدا و سیما به عنوان برترین مجری مرد شبکه رادیویی ورزش انتخاب شده است.

به همین بهانه با این مجری، مدرس فن بیان و خواننده توانمند گفتگویی کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

لطفا خلاصه ای از سوابق خود برای ما بفرمائید.

من سبحان اکرامی متولد 26 فروردین 1360 هستم که تقریبا از سال 1378 به عنوان کارشناس و مطلع ورزشی وارد رادیو شدم. پیش از آن، از سن 16 سالگی به عنوان خبرنگار فعالیت داشتم و از سن 18 سالگی به همراه دوستانم و با نام مستعار شایان دو هفته نامه ای را با نام «المپیک ورزش» منتشر می کردیم. کمی بعدتر در نشریه «بینندگان» به عنوان دبیر سرویس و یکی از ویراستاران مشغول به کار شدم. در آنجا سعی کردیم کارمان را وسعت دهیم در نتیجه این نشریه که سینما، موسیقی و تئاتر را هم پوشش می داد، فروش خیلی خوبی هم داشت.

سبحان اکرامی

از طرف دیگر، وقتی فعالیت رادیوییم را شروع کردم، به دلیل سبقه فعالیت های تئاتری و اجرائی که در دوران دانشجوئی ام داشتم، دوستانی داشتم که معتقد بودند شاید صدا و توان من به درد دوبله بخورد.  در عین حال فعالیت در عرصه موسیقی را در همان دوران دانشجوئی آغاز کرده بودم؛ بر همین اساس،  توامان کار موسیقی و دوبله را جدی گرفتم که خوشبختانه، جذب شدم و در موسسه قرن 21 زیر نظر آقایان نصرالله مدقالچی ، چنگیز جلیلوند و تورج مهرزادیان و خانم ها رفعت هاشم پور و افسانه پوستی فعالیت کردم. البته هر از گاهی برخی دیگر از پیشکسوتان مثل سعید مظفری و زنده یاد عطاءالله کاملی هم به آنجا می آمدند. به هر حال تجربه خیلی خوبی بود و آرام آرام، تولید بسته های صوتی و کتاب های صوتی را آغاز کردم و شاید جز اولین کسانی بودم که این کار را به صورت تولید انبوه انجام دادم و از همراهی دوستانم و برو بچه های دوبله و موسیقی متفاوت، آلترناتیو و پاپِ جدی بهره می بردم.

بعد از آن، این محصولات را به یکی از دانشگاه های خارج از کشور که کارهای فرهنگی انجام می دادند و کرسی زبان و ادب فارسی داشتند عرضه کردیم و در یک تعامل خوب، ایراداتی که به ذهن آنها می آمد را برطرف کردیم و بسته هایی که واجد استانداردهای مناسبی از دید آنها بود، به آنها داده شد گرچه رقبایی هم در این زمینه داشتیم که مقهور کیفیت بهتر ما شدند.

آیا هرگز به کار کردن در تلویزیون هم فکر کرده اید؟

در طول این ایام، کار دوبله و رادیو را همچنان ادامه دادم تا اینکه بعد از مدتی که از ورودم به رادیو می گذشت، کار برنامه «روزشمار ورزش» که همان «تقویم تاریخ» بود را آغاز کردم، ضمن اینکه من پیشتر تستی را در تلویزیون هم داده بودم و خوشبختانه در تلویزیون هم، همزمان فعالیتم در برنامه «فنون شرقی» آغاز شد. اما به دلیل اینکه قاعده و قانون بر این اساس بود که ما باید یک جا را برای فعالیت انتخاب می کردیم و به نظر من «رادیو» دانشگاه خوبی بود و می توانست بیش از تلویزیون به من بیاموزد، خطر پذیری کارم هم کمتر بود چرا که اگر در رادیو اشتباهی می کردم امکان اصلاحش را داشتم اما در تلویزیون ممکن بود که امکان جبرانش بسیار سخت باشد، رادیو را انتخاب کردم.

دستاورد حضور شما در رادیو چه بود؟

در رادیو تجربه برنامه سازی، گزارش مسابقات و اعزام به مسابقات بین المللی را دارم و حتی سرپرست تیم اعزامی رادیو به مسابقات آسیایی جاکارتا 2018 هم بوده ام.

سبحان اکرامی

از طرف دیگر در جشنواره های مختلف رادیو حضور داشته ام و در دوره های مختلف رادیو شرکت کرده و امتحانات متعدد رادیو را گذرانده ام. معمولا در دوره های رادیو شاگرد اول بودم.در سال 1389 در سه بخش کاندیدای جشنواره بین المللی رادیو بودم و در بخش مسابقه و بین الملل موفق به کسب رتبه دوم شدم و در دو بخش دیگر هم متاسفانه توفیقی نداشتم.

در سال 1392 به انتخاب مخاطبان همه شبکه ها و برنامه های نوروزی رادیو بنده به عنوان گوینده برتر انتخاب شدم که برایم خیلی ارزشمند بود و از طرف دیگر در امتحان ادبیات فارسی و خوانش متون کهن جز گویندگان برگزیده بودم. آزمونی که در آن همه گویندگان، قدیمی، پیشکسوت و جدید همانند آقایان رضا خضرائی، بهروز رضوی و دیگران شرکت داشتند که خوشبختانه جز شش نفر اول بودم، یعنی شش نفری که نمره کامل و بیش از حد نصاب لازم را آوردند. بنابراین معاف از دوره های ادبیات در رادیو شدیم در حالی که همه گویندگان دیگر رادیو ملزم به حضور در این دوره ها شدند.

امتحان بعدی هم که مربوط به متون برگزیده نویسندگان مطرح ایرانی بود که به غیر از بوستان، گلستان و دیوان حافظ، کتاب های دیگری همچون  کلیله و دمنه هم به آنها اضافه شده بود که آن را هم با نمره بالاتر از حد نصاب گذراندم.

سبحان اکرامی

بعد از بازی های آسیائی جاکارتا هم به عنوان گزارشگر برتر از من و دو همکار دیگرم به دلیل پوشش گسترده و خوبی که توانستیم از آنجا داشتیم تقدیر شد و در جشنواره سال گذشته رادیو هم، در بخش برنامه های مستمر رتبه دوم و در بخش برنامه های صبحگاهی رتبه اول را کسب کردم. برنامه مستمر یعنی برنامه هایی که به طور روتین روی آنتن داریم و داوران به همان چیزی که به صورت زنده ارائه کرده ایم گوش می دهند و امتیاز می دهند در حالی که برنامه های دیگر که به صورت تولیدی و غیر زنده هستند امکان ادیت و بازنگری دارند و بعد به جشنواره می رسد که موفقیت در این بخش برایم خوشحالی ویژه ای در بر داشت. ضمن اینکه رادیو ورزش را نمی توانید با شبکه های دیگر مقایسه کنید چرا که محدودیت های بسیاری در عناوین و بحث ها و متن ها داریم. ما اجازه چندانی برای ورود به موسیقی، مسائل اجتماعی و جوانان و مسائل اقتصادی مردم نداریم و مباحث ما صرفا می تواند در چارچوب ورزش باشد. این تفاوت جدی با شبکه هایی مثل رادیو ایران یا پیام و یا شبکه های دیگر ایجاد می کند اما خوشبختانه در قیاس با آنها این موفقیت نصیب من شد.

موفقیت امسال شما در رادیو چگونه رقم خورد؟

امسال هم خوشبختانه تا اینجا، در نظر سنجی ها و ارزیابی هایی که توسط اداره نظارت کل انجام گرفت که فراتر از معاونت صدا است، رتبه اول گویندگان مرد شبکه ورزش را کسب کرده ام. در کل می شود گفت که این موفقیت هم خیلی خوشحالم کرد چرا که نظر مردم هم در آن دخیل بوده است و با عث می شود که با انرژی و توان بیشتر به راه خودم ادامه دهم.

ممکن است که در مورد فعالیت های هنری دیگری که داشته اید کمی بیشتر توضیح دهید.

من همانطور که گفتم از زمان دانشجویی‌ام فعالیت موسیقیایی داشتم و در گروهی به نام گروه سایه ها عضو بودم که در سال 1383 و 84 در جشنواره تابستانه کیش اجراهایی داشتیم اما کارم را از سال 1386 و بدو ورودم به رادیو خیلی جدی گرفتم. به طور مستقل و خارج از آن گروه، تعدادی کار برای سازمان تولید کردم و تعدادی کار هم برای خودم تولید کردم که در سال 1395 اولین کنسرت آلبوم «نفس من» را روی صحنه بردم که استقبال خوبی هم از آن شد. بعد از هم تا به اکنون، کنسرت های زیادی در جشنواره های مختلف تابستانی و زمستانی برگزار کرده ام که خوشبختانه با استقبال مناسب مخاطبانم مواجه شده است. البته گستره فعالیت موسیقیایی من به اندازه خواننده های پاپ نیست اما آن سالن هایی که ما در آنها کنسرت می دهیم معمولا پر شده و ما توانسته ایم که مخاطبان را راضی کنیم.

سبحان اکرامی

آنطور که در لابلای سخنانتان اشاره کردید، شما به غیر اجرا  در رادیو و گویندگی، به کار دوبله هم می پردازید؛ آیا تا به حال اثر شاخصی که زبانزد شده باشد را در کارنامه خود داشته اید؟

در دوبله هم کارهای زیادی داشته ام که مهمترین کاری که در سالهای اخیر انجام داده ام دوبله پدرخوانده 1 بود که دوبله مجدد این اثر بود و تمام موسیقی های کار هم برگردان شد. نیما مسیحا به جای المارتینو خواننده مطرح آن دوران خوانندگی کرد. آقای مدقالچی به جای مارلون براندو دیالوگ ها را گفته اند. کار باند بسیاری خوبی دارد که میکس و مستر خیلی خوب آن کار احمد کاظمیان است. ترجمه اش کار حمیدرضا راهی است که یکی از بهترین مترجمان تاریخ دوبله ایران هستند و چند زبان زنده دنیا از جمله ایتالیایی را بلدند که در آن فیلم خیلی به کار ما آمد. این فیلم اکران هم شد و مدتی هم در شبکه های نمایش خانگی هم بود که نقد و نظرهای متفاوتی در موردش به گوش رسید.

سبحان اکرامی و مازیار بازیاران

اثر مهم دیگری که به عنوان مدیر دوبلاژ کار کردم دوبله فیلم لاکی بود که در آن از استاد جلال مقامی و همینطور مازیار بازیاران بعد از ده سال دوری بهره بردیم، ضمن اینکه آقای مدقالچی هم حضور داشتند و در واقع سه استاد بزرگ دوبله ایران در کنار ما بودند که مورد توجه منتقدان دوبله از جمله امیر عفاف که یکی از جدی ترین منتقدان دوبله است و نظر مثبتی نسبت به آن داشت که اتفاقا صدا هم کرد.

سبحان اکرامی و جلال مقامی و نصرالله مدقالچی

فعالیت های دیگری هم در دوبله داشتم دوبله سریال ها و فیلم هایی بوده که بعضا جوایز زیادی هم گرفته اند مثل فیلم کفرناحوم که جایزه کن را هم کسب کرده است.

از شما به عنوان مدیر گروه گویندگی و مدرس فن بیان نام می برند. چگونه وارد عرصه تدریس شدید و تجربه تان در این حوزه چیست؟

علاوه بر این فعالیت هایی که عرض کردم تلاشم این است که در حوزه آکادمیک و تدریس هم کارهایی را انجام بدهم. کما اینکه به همراه تعدادی از دوستانم، ده سال پیش رشته ای را تحت عنوان «گویندگی و دوبلاژ» تعریف کردیم که در مقطع کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی تدریس شود. اندکی گذشت و بعد از اینکه این رشته تاسیس شد به عنوان استاد برای تدریس دعوت شدم. وقتی کار را شروع کردیم به این نتیجه رسیدیم که تغییراتی که در غیاب من و با اعمال نظر برخی دوستان دیگر ایجاد شده بود، به این نتیجه رسیدیم که این رشته آن قابلیت آکادمیک را نمی تواند داشته باشد بنابراین با دانشکده خبرگزاری فارس تعامل کردیم و قرار شد که دانشجویان ترم جدید با معیارهای جدید و با شرح درس جدید کار خودشان را آغاز می کنند. برای این کار بهترین استادانی که می شناختیم را جمع کرده ایم و به من کمک کرده اند که این شرح درس ها به صورتی کاملتر به نگارش در بیاید و تدریس شود. امیدوارم که این درس، با توجه به آنچه که فکر کرده ایم و استادانی که می آیند خروجی خیلی خوبی داشته باشد.

آیا در حیطه ورزش هم فعالیتی جز فعالیت هایی که به نوعی ژورنالیستی و روزنامه نگرانه است داشته اید؟

من بالاترین مدرک مربی گری کاراته را در سطح داخلی کشور دارم و همینطور دان شش کاراته دارم اگرچه در حال حاضر فعالیت ورزشی خاصی ندارم مگر در رادیو ورزش در مقام کارشناس و اجرای برنامه های ورزشی.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه