English

در برنامه «رو به راه» مطرح شد:

کسانی که با منکر مبارزه نمی کنند مرده ای بیش نیستند/ اگر سبک جدید می‌خوانیم قداست اهل بیت را حفظ کنیم

حجت الاسلام بهاءالدین قهرمانی نژاد از اساتید حوزه و دانشگاه با ذکر تمایز بین ایمان و یقین لازمه حرکت در مسیر صحیح حسینی را علم و ایمان عنوان کرد.

کسانی که با منکر مبارزه نمی کنند مرده ای بیش نیستند/ اگر سبک جدید می‌خوانیم قداست اهل بیت را حفظ کنیم

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری موج، حجت الاسلام بهاءالدین قهرمانی نژاد از اساتید حوزه و دانشگاه که مهمان برنامه رو به راه  شبکه قرآن با اجرای مهیار عبدالهی بود، در ابتدا گفت: برای راه یافتگان به مسیراباعبدالله چند تعبیر بیاوریم. ما در این عالم نمی توانیم بایستیم. مثل یک جاده است. جاده ای که ماشین ها مرتب در حال حرکت هستند. امام حسین(ع) در روز عاشورا به همه یارانش گفت من از همه شما راضی هستم اگر بلند بشوید و بروید نامه عمل همه شما را امضا می کنم. چون من یک جانبه دارم بیعت خودم را فسخ می کنم و نیک تر از یاران خودم سراغ ندارم. ما همه برای کوچ و رحلت آمده ایم. برای ماندن نیامده ایم.

وی افزود: امیرالمومنین می فرماید ای مردم برای این سفرآماده باشید. به همه شما گفته شده که برای رحلت و کوچ آماده باشید. حضرت فرمود در روز عاشورا که ای بزرگ زاده ها شکیبا باشید. آقا زاده واقعی اینها بودند. مرگ آن چیزی که عده ای خیال می کنند نیست. مرگ فنا نیست و پلی است که شما را از سختی ها وناراحتی ها به سوی بهشت های پهناور و نعمت های همیشگی عبور می دهد. ما در این عالم باید به سوی صراط مستقیم حرکت کنیم. 

قهرمانی نژاد یادآور شد: راوی به امام صادق(ع) می گوید ما که در نماز می گوییم اهدنا الصراط المستقیم یا هستیم یا نیستیم. اگر هستیم که چرا باز از خدا طلب می کنیم و اگر نیستیم چرا مدعی اسلام و مکتب حق هستیم. حضرت فرمود یعنی که خدایا ما را بر صراط مستقیم پایدار بدار. عاقبت بخیری یعنی همین. برخی با ریا و با منت اعمال خود را از بین می برند. اگر کسی از ولی جامعه جلوتر حرکت کرد عملش خبط می شود. بنابراین راه یافته و به سوی راه و روبه راه یعنی رو به صراط مستقیم. صراط مستقیم یعنی چه؟ صراط مستقیم یعنی شما که استوارترین راه ها هستید. آیه ای در قرآن با این مضمون داریم که خدا و پیغمبر را اجابت کنید. وقتی شما را می خوانند. برای چه؟ برای اینکه زنده شوید و منظورش زنده بودن ظاهری نیست. خیلی ها از نظر ظاهری زنده است اما مرده هستند.

یک مرده افقی داریم و یک مرده عمودی

این کارشناس مذهبی با اشاره به سخن امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه؛ کسی که با امر منکر مبارزه نکند، آن را رد نکند و برای رفعش با زبان و دست و قلبش تلاش نکند و بی تفاوت باشد، او مرده ای در بین زندگان است، تاکید کرد: ما یک مرده افقی داریم و یک مرده عمودی داریم. تعبیر حافظ چقدر زیبا است که می گوید: «معاشران گره از زلف یار بازکنید/شبی خوش است بدین قصه اش دراز کنید» شب عاشورا اصحاب امام حسین(ع) با یکدیگر شادی و مزاح می کردند. شخصی از اصحاب به دیگری گفت تو اهل شوخی نبودی. گفت بله. اما یک شب با رسیدن به سعادت ابدی و ازلی فاصله دارم باید خوشحال باشم. انسان در شب عروسی یا شبی که به خواسته اش می رسد چقدر خوشحال است. آدمی که هیچ خاصیتی ندارد مرده است. با فکر مرده زنده است. بنابراین خصوصیت اصلی راه یافتگان این است که بر اثر اینکه در مسیر حق قرار می گیرند زنده می شوند. پاک ترین نوع زیستن یعنی حیات طیبه.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: یعنی هرکسی از مرد و زن ایمان بیاورد و تلاش کند ما به او پاک ترین نوع زندگی را عطا می کنیم. این پاک ترین زندگی در مرحله اول این است که آدم بفهمد که راه درست چیست. هیچ احدی با ثروت به خوشبختی واقعی نمی رسد. قدرت، ثروت و مکنت خوب هستند به شرطی که در مسیر درست استفاده شوند. اگر ثروت را در مسیر درست استفاده نکنید  آفت می شود. در سوره اعراف آیه ای داریم که پیغمبران آمده اند زنجیرها را از پای شما بردارند. آمده اند کوله باری را که از زشتی ها و پلشتی ها برای خودتان جمع کرده اید از روی دوش شما بردارند و زنجیرهایی که خودتان بسته اید را باز کنند. بنابراین اولین مرحله علم به ولایت الهی است. قطع این مرحله بی همرهی خضر نکن، ظلمات است بترس از خطر گمراهی.

علم و ایمان لازمه حرکت در مسیر صحیح است

قهرمانی نژاد ادامه داد: در این مسیر چه انسان های عالم نمایی داشتیم و داریم. در همین عزاداری امام حسین(ع) ببینید قشری که از انگلیس خبیث دشمن انسانیت هستند و توسط باندهای مخوف صهیونیست ها و یهودی ها آمده اند و چه کارهایی کرده اند. فرقه های مختلف راه انداخته اند. من با تحقیق و یقین اعلام می کنم، اینها پول می دهند تا برای تفرقه مرکز برای عزاداری درست کنند. در این مسیر دزدهایی و گرگ هایی در لباس بره هستند. برای اینکه در مسیر صحیح حرکت کنید اولین مرحله علم و مرحله بعدی ایمان است.

وی تاکید کرد: مرحله سوم یقین است. بین ایمان و یقین چه فرقی است. ایمان یعنی گواهی قلبی، اما یقین باور است و مرحله بالاتری است. ما می دانیم دروغ و غیبت بد است. سعی هم می کنیم دروغ نگوییم و غیبت نکنیم اما یک جاهایی اشتباه می کنیم. ولی گاهی یقین داریم که برای مثال اگر به سیم برق دست بزنیم برق ما را می گیرد و می کشد. وقتی راه یافته به مرحله یقین می رسد به دنبال ولایت الهی حرکت می کند. از یقین و باور به مرحله چهارم می رسد. مرحله چهارم جذبه و عشق است. جذبه و عشق با یقین، آتشی در درون فرد روشن می کند. زنان مصر جمال یوسف را دیدند، دست هایشان را بریدند و متوجه نشدند. عاشقان اباعبدالله در کربلا خدای یوسف را دیدند.

وقتی راه یافته به مسیر حق شدید خودتان صراط می شوید

این استاد حوزه تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی برایم تعریف کردند که شهید مدافع حرمی در خواب می بیند که یکی از داعشی ها سر او را می برد. بار اول انجام نمی شود. بار دوم نمی شود و شب سوم خواب می بیند که اباعبدالله می گوید سرمن را هم بریدند و درد ندارد. شهید حاج قاسم سلیمانی به شدت گریه می کرد. او به مرحله جذبه و عشق رسید. امام باقر (ع) در این زمینه روایت دارد. می گوید روز عاشورا شهیدان کربلا لحظه ای که داشتند از دنیا مفارقت می کردند چونان آدمی که در اوج گرما و تشنگی می خواستند او را در آب خنک بیاندازند، بودند. آنها به جذبه و عشق رسیده بودند. بعد از آن عده ای از اینها مقام فوق العاده ای به نام فنا دارند. امشب متعلق به حضرت عباس (ع) است و مشخصه او این بود که ذوب در امام حسین(ع) بود. ندیدیم اباعبدالله (ع) به کس دیگری بگوید جانم فدایت. امام زین العابدین می گوید عموی من ابوالفضل نزد خدا مقامی دارد که روز قیامت همه شهدا به آن مقام غبطه می خورند. این چه مقامی است که چنین تعابیری در مورد او داریم. این آخرین مقامی است که مرحله ذوب شدن در ولی خداست و به او عطا شده است. 

13950703033346727-PhotoL

این مدرس حوزه علمیه توضیح داد: وقتی راه یافته به مسیر حق شدید خودتان صراط می شوید. شهدای مدافع اهل بیت در آن زمان که حضرت عباس(ع) در راس آنها بود. هر کس به او اقتدا کرد به راه حق رسید. شهدای مدافع حرم هم در عصر ما اینگونه اند. به صراط مستقیم اقتدا کردند. ما شهید حججی را دیدیدم. سردار سلیمانی را دیدیم. اینها معیار شناخت حق از باطل هستند. شهدای مدافع حرم راه یافتگان هستند. ما در زیارت عاشورا می گوییم به واسطه حسین و اصحاب حسین به من ثبات قدم بده که نلرزم. این مسیرراه یافتگی است. شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و شهدای مدافع امنیت و سلامت هم همین هستند. از سلامتی مردم و عزاداران امام حسین(ع) دفاع می کنند. همه در مسیر هستند یکی نزدیک تر و دیگری دورتر.

کسی که دم از سیدالشهدا می زند باید نظم را رعایت کند

در ادامه برنامه حاج حمیدرضا بهاری، مداح و ذاکر اهل بیت، مهمان «رو به راه» شد. او گفت: امسال محرم مقداری در جلسات احتیاط می شود و محدودترشده است. به همه رفقایم گفته ام امسال سال ما نوکرهای امام حسین(ع) است. سال امتحان سینه زنان و گریه کنان امام حسین(ع) است. با همه مشکلاتی که برای اقشار مردم به وجود آمده است فکر می کنم اگر مقداری با نظم جلو برویم می توانیم نوکری هم بکنیم. در جلساتی که می رویم به عینه می بینم که مردم رعایت می کنند. اکثرهیئات مذهبی جلوی در به کسانی که ماسک ندارند ماسک می دهند و ضدعفونی می کنند. کسی که دم از سیدالشهدا می زند باید نظم را رعایت کند. چون او مظهر نظم است و ما نمی توانیم خلاف جهت آب شنا کنیم. 

امسال واقعا سال امتحان است

او افزود: اگر کسی می گوید باید بهداشت را رعایت کنید معنایش این نیست که مخالف دستگاه سیدالشهدا (ع) است. هیئات در سال های گذشته نذری غذای گرم می دادند امسال بسته های غذایی به خانواده های مستمند می دهند. باید چیزی را بگویم. برخی جاها بی نظمی که می بینند می گویند طرف هیئتی است. خیلی اشتباه است. اتفاقا هیئتی نظم دارد و منظم است. ما یک ناظم در جلسه داریم که هر کسی نمی تواند هرکاری می خواهد بکند. هیئتی ها خیلی منظم هستند. دستگاه سیدالشهدا(ع) دستگاه نظم است. امام حسینی باید طبق عقل و شعور جلو برود. ببینید چقدر زیبا است. پیش یکی از رفقایی که در فضای باز جلسه دارد رفتم و دیدم که مردم چقدر با نظم وارد می شوند. ماسک زده اند و فاصله را رعایت می کنند. تب سنج دارند و هیئتی ها دارند زحمت می کشند. دست همگی درد نکند. امسال واقعا سال امتحان بود.

حاج حمید رضا بهاری مداح اهل بیت (ع)

حاج حمید رضا بهاری یادآور شد: می خواهم بگویم اگر عزیزان بیشتر دقت کنند و همه روی جلسات مذهبی زوم نکنند می بینند که در حسینیه ها و هیئت ها همه مسائل رعایت می شود و اتفاقا کسان دیگری هستند که رعایت نمی کنند. کسانی که راهی جاده ها می شوند تا به سفر بروند. بچه هیئتی ها همیشه قدم در راه کمک گذاشته اند. 

او اظهار کرد: چهره هایی که تصاویرشان را در برنامه دارید همه سرمایه بودند و رفتند. کسی هم نتوانست جایشان را پر کند. بزرگانی هستند که واقعه جامعه مداح و هیئت های مذهبی به این افراد مدیون هستند. من اینجا بزرگانی را می بینم که هر کدام بزرگی در مداحی بودند. من افتخار این را داشتم که مقابل خیلی از این بزرگان زانو زده ام و آموخته ام. افتخار جامعه مداح مرحوم آمیزعلی آهی که خیلی به من محبت کرد. در حق جامعه مداح خیلی محبت کردند. بنیان گذار خانه مداحان و دورهمی های مداحان او بود. جایشان خیلی خالی است. مرحوم علامه که افتخار شاگردی ایشان را داشته ام. من پای منبراین بزرگواران بوده ام.

اگر سبک جدید می خوانیم قداست اهل بیت را حفظ کنیم

این مداح تاکید کرد: هنوز در هیئت ها می روم برخی می گویند می شود نوحه های پدر را بخوانید. جدیدا اتفاقات خوبی در نسل جوان می افتد. کسانی که هیئت هایی دارند و محوریت مداح جوان با سبک های جدید دارند، در ابتدای جلسه از یک پیشکسوت دعوت می کنند. اینها دوران علی اکبرخوانی شان تمام شده است. در جوانی  میدان دار بوده اند و الان که گوشه گیر شده اند؛ خیلی خوب است جوان ترها که پا منبری هم دارند آنها را به نشانه احترام دعوت کنند. من در مقامی نیستم که بخواهم کسی را تایید یا تکذیب کنم. من می گویم حتما امام حسین(ع) دوست داشته است فلانی بخواند که به او اجازه این کار را داده است. بنابراین ما در جایگاه تایید و تکذیب نیستیم. ولی اگر سبک جدید می خوانیم که خود من هم گاهی این کار را می کنم، قداست اهل بیت را حفظ کنیم و بی احترامی به ساحت اهل بیت نشوند. کسانی که پای منبر کسی می روند به اجبار که نمی روند و حتما دوست دارند. مداح های جوان گاهی دو یا سه ساعت زلف جوان ها را با امام حسین(ع) گره می زنند و این خیلی قیمت دارد.

«رو به راه» با تهیه کنندگی و اجرای مهیار عبدالهی کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که در 15 روز ابتدایی ماه محرم هر شب ساعت 24 تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی