English

برگزاری نشست آنلاین رییس سازمان سینمایی؛

جزییات جدید درباره برگزاری جشنواره های سینمایی/ تصمیم برای اکران آنلاین رستاخیز با مالکان فیلم است

نشست خبری آنلاین حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی ظهر امروز 19 مردادماه با بیان جزییات جدید درباره برگزاری جشنواره های سینمایی، تصمیمات جدید برای اکران در ستاد کرونا و ... در حال برگزاری است.

جزییات جدید درباره برگزاری جشنواره های سینمایی/ تصمیم برای اکران آنلاین رستاخیز با مالکان فیلم است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری آنلاین حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی امروز 19 مردادماه 1399 در حال برگزاری است. وی از صحبت مقدماتی پرهیز کرد و بلافاصله به پاسخ دهی به سوالات خبرنگاران پرداخت.

وی در پاسخ به اولین سوال در مورد برگزاری جشنواره های فیلم کوتاه و حقیقت به صورت مجازی گفت: در یک جشنواره جنبه های رقابت، نمایش، بازار و... دارد. در حال حاضر همانطور که اطلاع رسانی شده است. دبیرخانه های پنج گانه روی مدل های مختلف برگزاری در حال بررسی هستند تا ببینند چقدر از هر جشنواره را به صورت مصداقی را به صورت معمول برگزار کنیم و چقد رآن را به صورت بدیل و مجازی. برای جشنواره فیلم کوتاه تهران و حقیقت شاید بشود ظرفیت هایی ایجاد کرد.

انتظامی تاکید کرد: جشنواره هایی که فیلم های تجاری در آن هستند و بیم سرقتشان وجود دارد باید راهکار مناسب دیده شود.

وی بیان کرد: به دنبال تعریف جدید در مورد حکمرانی فرهنگی هستیم؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی هستند که تا به نتیجه برسیم و منتظر تعیین تکلیف مراجع تخصصی بالا دستی هستیم تا تکلیف وزارت ارشاد را مشخص کنند.

انتظامی در پاسخ به سوالی در مورد انحلال شورای پروانه ساخت گفت:همه دستگاه های اجرایی مکلفند که دستورات و قوانین بالادستی را اجرا کنند حتی اگر با آن مخالف باشند و یا فکر کنند که زمان آن منقضی شده است اما سیاستگذاری در مورد اجرای آن را می توان متناسب با زمانه انجام داد و در این زمینه دستمان باز است.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره حواشی شورای صنفی نمایش، تشکیل شورای صنفی نمایش جدید را مطابق با آیین نامه اکران دانست و گفت: این شورا همان ‌طور که از نامش معلوم است شورایی صنفی است که همه ذی نفعان در امر اکران در آن حضور دارند یعنی انجمن سینماداران، انجمن پخش کنندگان تهیه کنندگان و .... . من که معتقد به شفافیت هستم و یکی از وجوه شفافیت انتشار ضوابط است؛ مطابق نظام نامه منتشر شده در صورتی که یکی از صنوفی که به صورت سنتی عضو شورای صنفی نمایش هستند،جامعیت نداشته باشد و یا اینکه نتوانند و یا نخواهند نماینده ای را معرفی کنند، معاونت ارزشیابی سازمان، فردی را که عضو آن صنف است انتخاب می کند تا روند اکران با مشکل روبرو نشود. یک یاز پیشنهادات در این خصوص این بود که تا زمان رفع شرایط ویژه کرونا ستاد کرونا صرفا تصمیم گیرنده در خصوص اکران باشد که همین الان موارد مهم را به همین ستاد که ترکیبی متفاوت است ارائه می دهند.

وی در پاسخ به درخواستی مبنی بر توجه به رسانه های رسمی بیش از کانال ها و صفحات فضای مجازی بیان کرد: نفس همین جلسه ای که در حال برگزاری است نشان دهنده تصمیم ما برای توجه به رسانه های رسمی است. خبرهای جلسات را هم روابط عمومی سازمان در کوتاه ترین زمان ممکن منتشر می کنند تا به دست اهالی رسانه برسد تا مانع بروز مشکلاتی در انتشار اخبار رسانه های رسمی بشود.

انتظامی در پاسخ به سوالی در مورد اکران آنلاین فیلم رستاخیز در محرم و صفر امسال گفت: مجوز نمایش فیلم رستاخیز صادر شده و عرضه آن در نمایش خانگی یا وی او دی به تصمیم مالکان آن بر می گردد که البته فارابی هم یکی از مالکان آن است و باید اجماع صورت پذیرد.

وی در ادامه درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر توضیح داد: یکی از پیش فرض های ما برای برگزاری یک جشنواره وجود تعداد مکفی برای آثار است که با اطلاعاتی که ما داریم تولید ها در دست انجام هستند و امکان برگزاری جشنواره را از این منظر داریم چرا که پیش ‌بینی ما این است که فیلم به اندازه کافی برای برگزاری جشنواره داریم. اما برگزاری جشنواره فجر از ابعاد دیگری باید بررسی شود که مهمترین آنها امکان نمایش آثار و حضور مردم در سینماها با توجه به شرایط بوجود آمده به واسطه بروز بیماری کرونا است که در حال بررسی این جوانب هستیم.

وی در مورد تولید روز افزون آثار سطح پایین در سینمای ایران گفت: ساست های سازمان که منتج به ت=غییر این وضعیت است قابل بررسی است. از اواخر سال گذشته در مرکز سینمای مستند و تجربی طرح هایی آغاز شده در دست پیگیری است به عنوان مثال طرح دیگری با پیش فرض اینکه سینمای ما سینمای بیگ پروداکشن نیست به ده نفر مبلغ سی صد میلیون نفر به صورت بلاعوض برای تولید فیلم با هزینه کم اختصاص داده شده و یا اینکه کمک به اکران فیلم هایی که امکان اکران نیافتند از این دست سیاست ها است.

انتظامی ادامه داد: حتی فراخوانی که راجع به فیلمنامه از سوی بنیاد فارابی منتشر شده با آسیب شناسی در مورد فیلمنامه انجام شده و معطوف به تولید است. حتی برای تولید آثار اقتباسی فراخوان داده اند که باید حتما توسط یک تهیه کننده ارائه شود و در صورت تصایید و تولید، حتما یا خریداری می شود یا حمایت می شود. حتی طبق آماری که در اختیار دارم با توجه به اینکه شورای پروانه ساخت با توجه به شرایط فعلی، طی پنج ماه گذشته از سال جاری، تنها ده جلسه داشته و سی و نه پروانه ساخت صادر کرده که از این میان 46 درصد آن به کارگردان اولی ها تعلق دارد در حالی که در سال گذشته 29 درصد این مجوزها به آنها اختصاص داشته که این نشان گر توجه ما به کارگردانی جوان ها که معمولا خلاق تر هستند، است. 

انتظامی افزود: چندی پیش جلسه ای با کارگردان های متولد بعد از انقلاب داشتم که برایم تکان دهنده بود آنها می گفتند چرا ما نمی توانیم برای کار خودمان تهیه کننده باشیم و حتما باید یک تهیه کننده سنتی و با سابقه را برای تهیه کارهایمان معرفی کنیم. پس از آن جلسه، زمینه حضور تهیه کننده اولی ها را که غالبا جوان هستند را فراهم کردیم. در انجمن سینمای جوان با وجود محدودیت اعتبارات، رشد تولید هفت برابری داشتیم. سال گذشته پنج هفتم و امسال شش هفتم از این اعتبارات به کارگردان های خارج از تهران تعلق می گیرد.

رییس سازمان سینمایی بیان کرد: جهت گیری ها و سیاست های سازمان سینمایی به همراه سیاست های محدود کننده برای فیلم هایی که ویژگی فرهنگی آنها کمتر است نشان دهنده نگاه ما به فرهنگی تر شدن سینما است.

احتمال برگزار نشدن کامل جشنواره فیلم فجر زیاد است

رییس سازمان سینمایی برگزاری باردیگر در مورد برگزاری جشنواره فیلم فجر و سایر جشنواره های سینمایی به صورت آنلاین گفت: با توجه به اینکه هنوز تدبیری برای جلوگیری از سرقت فیلم های تجاری پس از اکران آنلاین آنها در سراسر دنیا وجود ندارد، جنبه نمایشی آن مورد تردید است. گرچه از همکارنمان در ستاد صیانت در سازمان سینمایی و معاونت تحقیق و توسعه سینمایی هم خواسته ایم تا راهکارها را بررسی کنند. اما در جشنواره فیلم های کوتاه تهران که بالغ بر هفت هزار اثر خارجی و پانصد اثر داخلی را دریافت کرده و با توجه به اینکه وجه تجاری فیلم های کوتاه مطرح نیست شاید امکان نمایش آنلاین و برگزاری جشنواره به این شکل وجود داشته باشد.

با توجه به اینکه در جشنواره فیلم فجر تنها هفتاد و هشتاد فیلم در بخش رقابتی متقاضی شرکت خواهند بود و اگر ما نتوانیم امنیت سرمایه فیلمسازان را تامین کنیم، نمایش آنلاین آن ها را نخواهیم داشت.

انتظامی درباره اقدامات سازمان سینمایی در مورد حمایت‌ از سینماهای آسیب دیده از کرونا، گفت: حوزه هنری مالک تعداد قابل توجهی از سینماها است که در ناوگان سینمایی هم جایگاه قابل توجهی دارند؛ البته تصمیماتی برای سینماها و مالکان فیلم‌ها در نظر گرفته شده که اعلام هم شد، ما فرقی بین دولتی‌ها و غیردولتی‌ها نگذاشته‌ایم. تجهیز سینماها در این فرصت، اعم از تجهیز سالن ها و یا ساخت سالن های جدید شامل سینماهای حوزه هم می شود و  از دیگر سیاست‌های ما بوده است.

پروانه مالکیت فیلم ها برای متقاضیان صادر شده است

رئیس سازمان سینمایی افزود: یکی اینکه بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم‌ها بود که مربوط به اکران سال گذشته بود. در جریان هستید که اگر این پول به مالکان فیلم نرسد، در چرخه اکران به مشکل برخورد می‌کنیم. در هفته پیش، در جلسه ای مطرح شد که ۱۷ میلیارد بدهکاری وجود داشت و این البته وام ۴ درصدی در اختیار سینماها قرار می گیرد تا جبران شرایط ناشی از شیوع کرونا و کمبود مخاطب شود و درآمد فیلم‌ها به سینماداران تعلق بگیرد و سهم مالکان فیلم را سازمان سینمایی جبران کند.

حسین انتظامی در پاسخ به سوالی در مورد تناقض بین احتمال حضور سینمای ایران در بورس و لیست منتشر شده از پروانه های دائمی مالکیت 1200 فیلم سینمای ایران گفت: نفس اینکه محصولات فرهنگی و حتی برندها وارد بورس شود باید مورد استقبال همه قرار بگیرد چرا که با افزایش ظرفیت ها امکان تولید بیشتر را فراهم می کند اما آن لیست منتشر شده مربوط به فیلم هایی که است که در خواست صدور پروانه مالکیت داشته اند و مربوط به همه سینمای ایران نیست. بسیاری از فیلم های سینمایی، مستند و حتی سریال ها در این لیست نیستند.

وی افزود: از نکات خوب صدور این پرونه ها این است که با تدابیر انجام شده گواهی های مالکیت دائمی است مشروط به اینکه سهامداران آن تغییر نکنند و نیازی به تمدید دوساله آنها نیست. حتی رایت های مختلف هم در این گواهی ها دیده می شود که ممکن است به صورت دائم یا موقت در مورد یک فیلم واگذار شده باشد. همه این پروانه های مالکیت دارای یک بارکد هستند که به این وسیله می توان اعتبار آن ها را مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

انتظامی ادامه داد: این پروانه ها زمانی صادر می شود که اگر یکی از مالکان درخواست کند البته با معرفی سهام داران دیگر و میزان سهم آنها که بدون نیاز به مراجعه حضوری، در سایت سازمان باید به تایید همه سهامداران برسد تا با صد در صد شدن سهام، پروانه منتشر شود. در عین حال با اطلاع رسانی که صورت می گیرد، اگر کسی نسبت به سهم های اعلام شده، اعتراضی داشته باشد تا پیش از صدور پروانه، یک ماه امکان طرح اداعا وجود دارد و حتی اگر بعد از این زمان هم با ارائه اسنادی کسی ثابت کند که سهمی دارد، پروانه قبلی ملغی شده و پروانه جدید صادر می شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد شکل گیری شورای صنفی نمایش برای اکران آنلاین گفت: باید چیزی شبیه شورای صنفی نمایش و با حضور صنوف ذینفع، برای اکران آنلاین هم وجود داشته باشد تا هم ترافیک اکران را کنترل کند و هم ضوابط و مقررات این گونه اکران را با مشارکت هم تدوین کنند. در اکران سنتی ۲۰ فیلم تقاضای اکران دارند و شورای اکران برنامه را مشخص می‌کنند. همین کار را می‌شود برای اکران آنلاین هم انجام داد.

دبیران جشنواره های سینمایی بعدا معرفی می شوند

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی در مورد ابقای ابراهیم داروغه زاده بر مسند دبیری جشنواره ملی فیلم فجر گفت: دبیر هر کدام از جشنواره ها را وقتی به زمان برگزاری آنها نزدیک شدیم معرفی خواهیم کرد.

حسین انتظامی در مورد محل مصرف بودجه جشنواره هایی که احتمالا برگزار نشود گفت: بر اساس روال دیوانی سازمان ها مجاز به جابجا کردن اعتبارهایی که برای کارهایی به آنها اختصاص داده می شود، نیستند و به طور معمول دیوان محاسبات به این تخلفات می پردازد که اتفاقا سوء استفاده مالی نیست اما بر اساس صلاح دید مدیر یک مجموعه رخ داده. بنابراین اصل این ماجرا نیازمند تفاهم با سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح محل هزینه کرد بودجه ها و اعتبارات هستیم. البته بر اساس آمار منتشر شده در چند سال اخیر، دیده اید که بخش قابل توجهی از اعتبارات جشنواره ها را از طریق حامیان مالی تامین می شود که این روند رو به رشد هم هست.

وی افزود: البته همه ما امیدواریم که بتوانیم جشنواره ها را به خاطر رونق تولید و استعدادیابی ها برگزار کنیم.

ادغام جدیدی در سازمان سینمایی رخ نخواهد داد

رئیس سازمان در مورد ادغام های موسسات دیگری در سطح سازمان سینمایی گفت: برنامه جدیدی برای ادغام نداریم اما سیاست های کلی مان برای ارتقاء کیفیت و افزایش بهره وری و کاهش هزینه های پشتیبانی و افزایش هزینه های تولید است را از موسسات زیر مجموعه انتظار داریم.

انتظامی در پاسخ به سوالی در مورد مهمترین ویژگی سمفا که پرداخت سریع سهم تهیه کنندگان بود گفت: در حال حاضر و بر اساس مصوبه ستاد کرونا به مدت سه ماه تمام درآمد فروش فیلم ها به سینمادار تعلق می گیرد تا شرایط کرونا برطرف شود. به هر حال آن کارکرد در سمفا دیده شده تا مشکل برطرف شود.

تخلف از پروتکل بهداشتی را به ما اعلام کنید

حسین انتظامی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج مبنی بر اینکه آیا سازمان سینمایی برای تهیه پروتکل های سلامتی و بهداشت که متضمن سلامت عوامل در دوران کرونا و حتی بعد از آن باشد اقدامی کرده است گفت: ستاد کرونا در سینما اوایل سال پروتکل تولیدی را اعلام کرد که منتشر هم شد. ما از یک طرزف تاکید داریم که جریان تولید و نمایش حتما کار خودش را انجام دهد و به قول معروف با کرونا زندگی کرده و زندگیمان را منطبق بر آن کنیم.

وی افزود: چنانچه اکران متوقف شود تولید متوقف می شود و اگر تولید متوقف شود علاوه بر تبعات منفی اجتماعی و فرهنگی، خیل قابل توجهی از سینماگرانی که امرار معاششان از این محل هست با مشکلات و مضایقی روبرو می شوند. بنابراین یکی از اصول ما این است که تمام تلاشمان بر تداوم تولید باشد اما از طرف دیگر رعایت دستور عمل های بهداشتی با توجه به اینکه جان انسانها و سینماگران برای ما اهمیت دارد به عنوان یک اصل مورد تاکید هست.

رئیس سازمان سینمایی افزود: این پروتکل تدوین و به تهیه کنندگان اعلام شد که ملزم به اجرای آن هستند و فلسفه انتشار آن هم این است که گروه سازنده و کسانی که در یک پروژه حضور دارند، چنانچه تخلفی از آن می بینند را به ما دیگر مراجع ذیربط اطلاع دهند تا رسیدگی لازم  به عمل آید.

حسین انتظامی در ادامه به سوالاتی در مورد عملکرد سمفا، فارابی در عرصه فیلمسازی، سازمان سینمایی در حوزه تسهیل صدور مجوزها و حمایت از سینماها و سینماگران شهرستانی و همینطور تعامل با اصحاب رسانه توضیحاتی را ارائه کرد.

وی در پایان تصریح کرد: انتشار ضوابط و اخبار و حتی نوبت خای درخواست مجوز ساخت و ... برای این است که اهالی رسانه به نقد و رصد آنها بپردازند و در مورد مشکلات و مسائل مربوطه از مدیران سازمان سینمایی سوال کنند. 

رئیس سازمان سینمایی از اصحاب رسانه خواست که او را در تحقق شفافیت یاری رسانند و با طرح انتقادات خود زمینه انجام درست و بدون شائبه امور را فراهم آورند. 

این نشست آنلاین حدود 250 دقیقه (دو ساعت و نیم) به طول انجامید و به بیش از 40 سوال پاسخ داده شد که مسعود نجفی این آمار را بیش از نمونه ای مشابه حضوری اعلام کرد. در عین حال این نشست هم بدون بوجود آمدن چالش خاصی برگزار شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه