English

حداد عادل در مراسم نکوداشت اسماعیل آذر مطرح کرد؛

تقویت زبان فارسی تقویت هویت و ملیت ایرانی ما است

مراسم رونمایی از برنامه های سه گانه رادیو فرهنگ ویژه صیانت از زبان فارسی و تقدیر از اسماعیل آذر با حضور غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

تقویت زبان فارسی تقویت هویت و ملیت ایرانی ما است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، آئین رونمایی از حریر سخن، پرنیان ادب و قند مکرر، سه برنامه ویژه رادیو فرهنگ در پاسداشت زبان فارسی و تقدیر از زحمات اسماعیل آذر با حضور غلامعلی حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو، محمد شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سینا فروزش رییس دانشکده ادبیات، علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد، ان‌شاءالله رحمتی پژوهشگر، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، علیرضا حبیبی سرپرست رادیو فرهنگ، مقصودی مدیر رادیو جوان، صدیقه اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت، سیدغلامرضا میرحسینی مدیر رادیو ورزش، صحرا گرد رییس رادیو تهران، جعفری جلوه رییس شبکه دو سیما در استودیو هشت ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که به مناسبت روز قلم برگزار شده و اجرایش بر عهده بهروز رضوی بود، حمید شاه آبادی گفت: با توجه به تذکرات مقام معظم رهبری، رسانه ملی گام‌های جدی در راستای صیانت از زبان فارسی و ترویج آن برداشته و البته تا نقطه مطلوب فاصله جدی دارد و بر همین اساس از همه کارشناسان تقاضای یاری داریم.

وی افزود: فعالیت های مختلفی در رادیو انجام شده است که سه برنامه ویژه در رادیو فرهنگ و با اجرای اسماعیل آذر به عنوان نمونه در اینجا عنوان می شود که با تلاش این استاد بیش از سه هزار دقیقه مشاعره به صورت مسابقه پلکانی به روی آنتن رفته است. در عین حال در این شبکه شش برنامه دیگر با موضوع زبان فارسی داریم و در این زمینه رادیو فرهنگ پیشتاز است. 

شاه آبادی در ادامه اظهار داشت: در موضوع صیانت از زبان فارسی بیش از سی و هشت برنامه در شبکه‌های مختلف در گونه های متنوع از جمله طنز و مسابقه داریم که مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است.

وی بابیان اینکه زبان یکی از ابعاد استقلال فرهنگی است و از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت:  امروز حساسیت ها بالاتر است چرا که توسعه تکنولوژی باعث شده تا وجه سلبی ترویج زبان فارسی بیش از ایجابی آن است و‌ لطمات بیشتری به زبان وارد می شود.

وی افزود: در یک سال اخیر اشتباهات مجریان را با تذکر و توجه بیشتر به حداقل رسانده ایم اما مهمانان حضوری و تلفنی و گزارش‌های میدانی کماکان با مشکل روبروست که در گام دوم سعی می کنیم از این مشکلات بکاهیم.

اسماعیل آذر هم در سخنان کوتاهی  با تقدیر از حمایت های حدادعادل گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی هر از هر روزگاری کارش بیشتر است چرا که سیل واژگان و کلمات به قدری است که حتی فرصت فکر کردن را از اعضای فرهنگستان گرفته اما با همت دکتر حدادعادل به کار خود ادامه می دهند.

وی ادامه سخنانش را به تشکر از برخی مدیران حاضر تشکر کرد و با حضور چند کودک و نوجوان دقایقی به اجرای مشاعره پرداخت.

غلامعلی حدادعادل هم در ادامه این مراسم گفت: خوشحالم که در جلسه ای شرکت کرده ام که در آن زبان فارسی گرامی داشته می شود و از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به دلیل توجه به زبان فارسی در همه شبکه ها تشکر می کنم. نام رادیو فرهنگ با مسمی است و همنشین اهالی فرهنگ است و مردم هم قدر آن را می دانند.

وی افزود: زبان فارسی افتخار ما و رکن مهمی از ملیت ایرانی و هویت ما است همه دوستداران ایران و سرزمین تاریخی ایران، فارسی را دوست دارند. تقویت زبان فارسی تقویت هویت و ملیت ایرانی ما است.

شعر در زبان فارسی سابقه ای به قدمت زبان فارسی دارد و نقل خون و هوا در رگهای ایرانیان جریان دارد. 

شعر نشان فرهیختگی بوده و هرکس می خواسته فرهیختگی خود را نشان دهد شعر می گفته یا می خوانده است و علما یا هنرمندان هم به سرودن یا خواندن شعر مبادرت می کردند و حتی مردم عادی کوچه بازار هم با شعر مانوس بودند. روزگاری کاسب‌ها و دست فروشان دوره گرد برای تبلیغ کالای خود شعر می خواندند و این نشان حضور نفوذ شعر در فرهنگ ما است. یکی از راه های حفظ زبان مشاعره است که در هه من هه نقاط ایران رایج بوده و تاجیک ها به آن بیت بازی می گویند و صدا و سیما به آن توجه ویژه ای کرده است.

در دورانی که ما در دبستان درس می‌خواندیم یکی از سرگرمی‌های مورد تشویق معلمان مشاعره بود همین مشاعره بود که باید این سنت حفظ شود. نباید به کودکان برای آموختن معنای شعر سخت بگیریم اما باید اجازه دهیم که به صورت شهودی معنی وزن را درک کنند تا در بزرگسالی شعر را صحیح بخوانند.

صدا و سیما با تولید برنامه های مشاعره مار مبارکی می کند و تشویق کودکانی که در این حوزه سرآمد هستند بسیار اهمیت دارد. اشعار بزرگان ایرانی مملو حکمت، اخلاق، خداپرستی است که عجین با موسیقی است و فاصله گرفتن از آنها فاصله گرفتن از اخلاق و حکمت است.

در ادامه هم ضمن رونمایی از برنامه های حریر سخن (مشاعره رادیویی)، پرنیان ادب (شعر و موسیقی) و قند مکرر (حکمت‌ها و پندهای ادبی) از اسماعیل آذر با اهدای هدایایی تقدیر شد.

در انتها هم این مراسم با اجرای زنده قطعات موسیقی سنتی توسط گروه کوچه باغ پایان یافت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی