English

اشرف بروجردی در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد:

فرصتی که کرونا در کتابخانه ملی ایجاد کرد/بیش از ۱۰۰ میلیون سند دیجیتالی در اختیار مردم

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در برنامه در انتهای الوند گفت: 670 هزار مقاله علمی، 123 هزار کتاب کودک، حدود 100 میلیون برگ سند و بیش از 37 هزار کتاب خطی در سایت کتابخانه ملی به صورت دیجیتال قرار داده شده است.

فرصتی که کرونا در کتابخانه ملی ایجاد کرد/بیش از 100 میلیون سند دیجیتالی در اختیار مردم

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، امروز چهارشنبه 17 اردیبهشت، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مهمان برنامه «در انتهای الوند» بود. او در ابتدای برنامه ضمن تبریک روز اسناد ملی گفت: 17 اردیبهشت روز اسناد ملی است و آن را به همه پژوهشگران تبریک می‌گویم که از اسناد به عنوان دریچه‌ای برای درک واقعیتها در زمان‌های مختلف استفاده می‌کنند. تمام تلاش ما این است که از اسناد به خوبی مراقبت شود چرا که آن را به عنوان گنجینه می‌شناسیم. تعبیری وجود دارد و آن هم این است که اینها حافظه ملی است و باید از آن مراقبت شود.

وی در مورد محافظت از این اسناد ملی گفت: محل نگهداری آن از زاویه‌های مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد تا آسیبی به آنها نرسد و البته کسی به آنان دستبرد نزند. البته بخش دیگر از این محافظت در حافظه مردم است. از طریق انتقال سینه به سینه این اسناد می‌توانیم محافظت‌کننده آن باشیم.

بروجردی درباره قدیمی‌ترین سند موجود در این مرکز گفت: قدیمی ترین سند موجود ما مربوط به 700 سال پیش است. عده ای می‌گویند یک سند معامله ملکی است و دیگران می گویند یک فرمان حکومتی است. قراردادهای مختلف و تفاهم‌نامه‌های مختلف که بین ایران با دیگر کشورها بسته است در اینجا وجود دارد.

رئیس کتابخانه ملی در مورد روند کار این مرکز قبل و پس از شیوع کرونا گفت: افراد مختلف با مراجعه به مرکز اسناد درخواست دریافت پرونده شخصی را می‌دهند. هر پرونده دارای 150 برگ سند از یک شخص یا یک واقعه است. وقتی کرونا آمد، دیدیم که نمی‌توانیم به‌صورت حضوری به مردم خدمت‌رسانی کنیم بنابراین فرصتی ایجاد شد تا این اسناد را روی سایت خود بگذاریم و به‌صورت دیجیتال باشد و در اختیار مردم قرار بگیرد. باید بگویم که استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و افراد زیادی از این کار رضایت داشتند. روند کار این‌گونه است که افراد وارد سایت کتابخانه ملی شده و به بخش اسناد می‌روند. در آنجا می‌توانند اسناد موردنیاز خود را جستجو کرده و بدان دسترسی پیدا کنند.

اشرف بروجردی درباره فرصت مردم برای بازدید مجازی از کتابخانه ملی گفت: چون این دریچه بازشده است، بستن آن سخت است اما چون اسناد ما طبقه‌بندی‌شده است و سطح دسترسی دارد، اولویت‌بندی‌هایی صورت گرفته و بعضی از آنان را فقط باید از طریق حضوری در اختیار علاقه‌مندان قرارداد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان گفت: 670 هزار مقاله علمی دانلودشده در کتابخانه ملی داریم، 123 هزار کتاب کودک داریم که بچه‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت از آن بازدید کنند. حدود 100 میلیون برگ سند در سایت وجود دارد، 37 هزار کتاب خطی که در هرجایی قابل‌دسترسی نیست به‌صورت دیجیتال در اختیار مردم قرار داده‌شده است و ده‌ها عنوان کتاب سنگی. خواهش من این است که پژوهشگران از این اسناد بیشتر استفاده کنند و کمبودها را به ما اعلام کنند که آن‌ها را پیدا کنیم.

در انتهای الوند به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر و کارگردانی مسعود مرعشی  کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از  حدود ساعت 7:30 با اجرای نجمه جودکی ، حامد مهربانی و مجید یحیایی روی آنتن می رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه