English

محسن سلیمانی در گفتگو با خبرگزاری موج:

تصور دنیای بدون گرافیک ترسناک است/اهمیت روز جهانی گرافیک در جلب توجه سفارش دهندگان به جایگاه هنرمندان است

قائم مقام انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با بیان اهمیت هنر گرافیک و دیزاین در زندگی انسان امروز، از لزوم توجه سفارش دهندگان به جایگاه هنرمندان و آثار حرفه ای تاکید کرد.

تصور دنیای بدون گرافیک ترسناک است/اهمیت روز جهانی گرافیک در جلب توجه سفارش دهندگان به جایگاه هنرمندان است

محسن سلیمانی نایب رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به مناسبت فرارسیدن روز جهانی «گرافیک و دیزاین» در مورد اهمیت این هنر در جامعه امروز گفت: شاید هیچ هنری همچون گرافیک با زندگی انسان امروزی عجین نباشد چرا که به هر سو که می نگریم با بخشی از هنر گرافیک روبرو می شویم. نه تنها  تک تک حروفی که در نمایشگر رایانه ها و صفحات کاغذ و هر جای دیگری که به چاپ رسیده است می خوانیم، بلکه از طراحی جلد کتاب ها، تصاویر و نوشته های حاضر بر روی هر نوع بسته بندی کوچک و بزرگ محصولاتی که می خریم، تا هر نوع تابلوی تبلیغاتی کوچک و بزرگی که در کوی و برزن می بینیم یا هر نماد و نشانه ای که در هر گوشه ای از سطح شهر و یا حتی صفحه تلویزیون به چشمان می خورد تا ظاهر سایت ها و اپلیکیشن ها، همه و همه اثری از آثار هنرمندان گرافیک است.

هنری برای تسهیل روابط اجتماعی

وی افزود: در واقع این هنر در جامعه امروزی با هدف تسهیل ارتباطات بین مردم به صورتی کاربردی و در عین حال زیبا و اثر گذار، پویا و خلاق و روبه جلو حضور دارد. اما از جمله نکات مهم و قابل توجه در مورد گرافیک این است که این هنر، هنری سفارشی است. به این معنی که تا سفارش دهنده ای نباشد هنرمند طراح گرافیک به طور جدی به میدان نمی آید. طراحان گرافیک همچون سایر هنرمندان تجسمی نیستند که با قلیان احساسات در آتلیه های خود به خلق اثر دست بزنند و سپس آن را به بازار عرضه کنند. از این منظر هنر گرافیک هنری کمتر بیانی است و در عین حال که از لوازم زیباشناختی بهره می برد، عموما و ذاتا در خدمت ایجاد ارتباط با مخاطب در راستای منافع سفارش دهنده است.

این هنرمند توضیح داد: گرافیک هنر دیزاین است که در فارسی با طراحی  معادل سازی شده و امکان بهره گیری از همراهی و همکاری هنرهایی نظیر خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، نگارگری حتی مجسمه سازی را دارد و همه آنها را در دل خود به کار می گیرد تا پیام به بهترین شکل منتقل شود.

تصور دنیای بدون گرافیک ترسناک است

وی تصریح کرد: بسیاری از کالاها شناخته نمی شدند اگر از تلاش طراحان گرافیک بهرمند نبودند، بسیاری از کالاها به درستی استفاده نمی شدند اگر زحمت هنرمندان گرافیست راهنمای مناسبی را به مصرف کنندگان ارائه نمی کردند. نظم شهری محقق نمی شد اگر تابلوهای راهنمایی همه فهم در سطح خیابان ها نصب نمی شد.کتاب ها و مجلات و روزنامه ها جذاب نمی شدند اگر جلد و صفحات زیبایی نداشتند و فونت ها خوانا نبودند. در فضای مجازی اسمایلی ها و استیکرها جای جملات و حتی پاراگراف ها را گرفته و کاربران در شبکه های اجتماعی و با انتقال سریع، صحیح و دلنشین احساسات و عواطف به سرعت کنار آمده اند و حتی آنقدر به آن عادت کرده اند که حاضرند برای در اختیار داشتن آنها هزینه کنند.

سلیمانی اظهار داشت: تصور یک دنیای بدون طراحی در زندگی امروزین، آنقدر ترسناک است که درک این موضوع که پیام یک طراح گرافیک نه تنها کاربردی و گره گشا است بلکه باعث رونق اقتصادی و روابط اجتماعی هم می شود؛ به هیچ وجه سخت نیست.

نشست خبری ششمین دوسالانه سرو نقره ای-محسن سلیمانی

حضور پررنگ طراحان گرافیک در مبارزه با کرونا

دبیر رویداد خانه خوبان ادامه داد: دوران قرنطینه و مقابله با ویروس ناشناخته کرونا هم بی بهره از حضور پررنگ و مفید فایده طراحان گرافیک نبود، بسیاری از پوسترها، انیمیشن ها، اینفوگرافیک و موشن گرافیک ها نه تنها در سطح جوامع بلکه در سطح جهانی به سادگی به آموزش مردم پرداختند و خیلی سریع و متنوع تولید و منتشر شدند؛ کاری که هنوز هم در جریان است و اتفاقا اینبار در بسیاری از موارد، سفارش دهنده وجدان بیدار و روحیه متاثر هنرمندان بود که پا به عرصه گذاشته بود تا شاید دردی دوا  شده و یا کنشی پیشگیرانه صورت پذیرد و زندگی ای نجات یابد.

تاکید بر اهمیت جلب توجه سفارش دهندگان به جایگاه هنرمندان

نایب رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ادامه بیان کرد: از آنجا که «روز جهانی گرافیک و دیزاین» با هدف افزایش آگاهی در این زمینه در میان جوامع مختلف دنیا برگزار می شود؛ با توجه به لزوم حضور سفارش دهنده در پدید آمدن یک اثر گرافیکی حرفه ای باید آرزو کرد که اصحاب صنعت ومسئولان نهادهای مختلفی که آثار گرافیکی در خدمت معرفی و عرضه محصولات و خدمات آنها است به لزوم توجه و اعتماد به هنرمندان این رشته پی ببرند. به نیکی می دانیم که بسیاری از محصولات مرغوب و منحصر به فرد ما در بازار جهانی با بسته بندی و ارائه شکیل تر کشورهای دیگر به فروش می رسند و این آسیبی است که نشان دهنده کم توجهی صاحبان صنایع و خدمات به این مقوله مهم فرهنگی و هنری است.

وی افزود: کاش دست کم به بهانه این روز جهانی، سفارش دهنده ها اعم از صاحبان کسب و کارها، مدیران عامل و یا مدیران میانی بویژه مدیران روابط عمومی و بازرگانی و فروش که عموما بازاریابی و تبلیغات بر عهده آن هاست، به نفع محصول و خدمات خود و با هدفِ داشتن سفارشی جدی تر و مفیدتر، زمانی برای تماشای دقیق تر آثار گرافیکی هنرمندان مطرح دنیا و کشورمان صرف می کردند و اصرار داشتند تا کار طراحی مورد نیازشان به کاردان سپرده شود و به رغم تاثیر بسیار زیاد گرافیک بر رونق کارشان، گرافیک کارشان را به دست عده ای اپراتورِ ارزان قیمتِ بد سلیقه نسپرند؛ تا هم خود و صنعت متبوعشان منتفع گردند و هم بر پویایی و رقابت سالمِ هنرمندانۀ جامعه طراحان گرافیک کشورمان افزوده شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: واقعا باید افسوس خورد که نمایشگاه هایی همچون دوسالانه گرافیک و یا سرو نقره ای تقریبا هرگز روی صاحبان صنایع و خدمات و مدیران نهادهای مختلف را نمی بیند و آنها هم فرصت آشنایی نزدیک با هنرمندان پرسابقه و یا آینده دار را از دست می دهند.

مراسم امسال به تعویق افتاد

محسن سلیمانی در مورد مراسم امسال انجمن به مناسبت این روز گفت: برگزاری روز جهانی گرافیک و دیزاین به شکل فعال از سال ۱۹۹۵ توسط «ایکودی» پایه‌ریزی شد و هر سال، این مناسبت در روز ۲۷ آوریل در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود که معمولا مصادف با  ۷ اردیبهشت است که در سالهای کبیسه، همانند امسال، با یک روز تاخیر در هشتمین روز این ماه برگزار شد. چند سالی‌ست که انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز این روز را با برپایی مراسم مختلف جشن می گیرد که امسال با توجه به شرایط بوجود آمده برپایی نمایشگاه و همینطور نصب تابلوی خیابانی که به نام مرحوم مرتضی ممیز نامگذاری شده به تعویق افتاد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه