English

نادر طالب زاده در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

سیستم صادرات فیلم از آثار حزب اللهی خوشش نمی آید/ آثار مسعود ده نمکی از صادراتی ترین فیلم های ایران است

دبیر جشنواره عمار و کنفرانس افق نو از لزوم بین المللی کردن دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی سخن گفت و مدعی شد که سیستم صادرات فیلم ایران از آثار حزب اللهی خوشش نمی آید!

سیستم صادرات فیلم از آثار حزب اللهی خوشش نمی آید/ آثار مسعود ده نمکی از صادراتی ترین فیلم های ایران است

جشنواره مردمی فیلم عمار درحال برگزاری دهمین دوره خود است و در این جشنواره آثار بسیاری توسط فیلم سازان آماتور تجربی و یا آموزش دیده تولید می شود و در پروسه ای خاص و با ایجاد شبکه اکران مردمی، در اقصی نقاط کشور و در جمع هایی به کوچکی چند نفر یا به بزرگی دانش آموزان یک مدرسه یا نماز گزاران یک مسجد به نمایش در می آید. البته این شامل آثار منتخب این جشنواره می شود که حدی از استاندارد ساختاری یا محتوایی برخوردارند. آنچه که مشهود است پیشرفت کمی و کیفی آثار عماری و جسارت فیلمسازان آن در پرداختن به موضوعات حساس است که خیلی ها آن را ناشی از نگاه و منش سیاسی این جشنواره می پندارند و البته به گفته وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار این به دلیل توجه ویژه ای است که این جشنواره به بعد رسانه ای سینما دارد، صورت می پذیرد.

بر همین اساس گفتگویی با نادر طالب زاده دبیر جشنواره فیلم عمار کرده ایم و از او در مورد ظهور و بروز جهانی آثار تولید شده در عمار به عنوان یکی از رویدادهایی که محتوای خود را به هنر انقلاب تعبیر می کند پرسیده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

بخشی از آثار عمار بین المللی است

نادر طالب زاده در پاسخ به این سوال که باتوجه به تجربه بین المللی و جهانی که شما در عرصه برنامه سازی و سینما دارید چه سیاستگذاری هایی شده که این انرژی جوان موجود در جشنواره عمار با زبانی جهانی سخن بگوید و آثارش در معرض دید جهانیان قرار بگیرد گفت: این سوال بسیار خوب و نکته مهمی است که در نشست خبری اشاره ای به آن داشته ام. اتفاقا بخشی از کار عمار می تواند بین المللی باشد و ما هر وقت رویدادها و محافلی را مانند عمار در کشور ایجاد می کنیم باید به این بعد آن هم توجه کنیم.

وی افزود: چون این جشنواره ها در ارتباط با انقلاب اسلامی هستند و باید بدانیم که این انقلاب اسلامی، یک حرکت جهانی است و دلیل اینکه امریکا، اسرائیل یا انگلیس از ما ترس دارند، این است که تا دریای سرخ نفوذ داشته و این انقلاب پیرو و عاشق دارد و حتی اگر از مردم این مناطق نظر مذهبی و ایدئولوژی مانند ما شیعه دوازده امامی هم نباشند، اما به این انقلاب علاقمند هستند.

دبیر جشنواره فیلم عمار ادامه داد: همین چند شب پیش خانم ویتوریا که یک شاهزاده ایتالیایی است و از متفکرینی است که تا کنون ده ها کتاب جهانی نوشته، در گفتگویی که با او برای برنامه تلویزیونیم داشتم، به من می گفت عقبه همه مقاومت در جهان، ایران است و همه ما به خاطر این وضعیت بحرانی که به دلیل افزایش نرخ بنزین برای ایران پیش آمده، نگران هستیم. این اثبات می کند که ایران تنها برای ایران نیست بلکه وجهه و بعدی جهانی دارد.

باید بعد فرهنگی انقلاب را به خارج منتقل کنیم

طالب زاده با بیان اینکه در بحث هنری و فرهنگی هم قطعا باید به این فکر کرد، گفت: در زمان شهید آوینی هم به ایشان می گفتم که باید فیلمهایش را زیر نویس کنیم و به خارج از ایران ارسال کنیم چرا که باید بعد فرهنگی انقلاب را به خارج منتقل می کردیم. امروز معتقدم که می توانیم با چشم پوشی از یکی دو سال اول، یک گلچینی از آثار هشت سال اخیر جشنواره عمار که آثار قابل قبولتری داشته تهیه شود و زیرنویس شوند به کشورهای منطقه مانند پاکستان، بنگلادش، هند، عراق، لبنان، یمن و مانند اینها صادر شود تا دیده شوند و در موردش سخنرانی شود. در واقع یک فستیوال نباشد بلکه یک ارائه فکر باشد.

وی افزود: بعدها می توانیم همین کار را برای کشورهای غربی انجام دهیم. به هر حال ما با توجه به برنامه ها و کنفرانس هایی مانند افق نو که داریم می توانیم این کار را با سهولت بیشتری انجام دهیم. بر همین اساس می توانیم ببنیم که چه کسی آمادگی اکران آن را دارد همانطور که کسانی هستند که پیشنهاد می دهند که ما کنفرانس افق نو را در ورشو یا پالرموی سیسیل یا شهری از کشور لهستان برگزار کنیم.

فیلم هایی مثل دریابست نشان دهنده آزادی بیان در کشور ما است

دبیر جشنواره فیلم عمار ادامه داد: اکران مردمی آثار منتخب عمار می تواند در همه جای کره خاکی برگزار شود و از آن مهمتر اینکه حرفی برای گفتن دارند. ضمن اینکه خیلی از اینها خیلی خوب ساخته شده اند به عنوان مثال فیلم دریابست خیلی خوش ساخت است و به لحاظ فرم زیبا و هنری است. این فیلم یک اثر صادراتی است و به همین دلیل من با کارگردان جوانش هم در برنامه فارسی زبان و هم انگلیسی زبانم مصاحبه کرده ام.

وی افزود: چین یک دشمن خیلی جاهاست و دوست مشترک خیلی جاها هم هست. انتقاد به عملکرد چینی ها و بی عرضگی مسئولان ما در آن فیلم دیده می شود. به رغم اینکه رسانه ها هم به موضوع این فیلم می پردازد اما این یک فیلم مستند است که سپاه را وارد کار می کند تا جلوی سوء عملکرد همه کشتی های ماهیگیری چین را می گیرد. این فیلم صادراتی است و ما از جنس این فیلم باید پیدا کنیم که خیلی موفقیت آمیز خواهد بود.

نادر طالب زاده در پاسخ به این سوال که آیا به این گونه آثار انگ تیره نمایی زده نمی شود گفت: نه، این آثار از جنس آزادگویی است و نشان می دهد که در این کشور آزادید که نقد کنید و بگویید اخبار تلویزیون این خبر را اعلام کرد اما کسی گوش نکرد. آزادید که نشان بدهید که ماهیگریان می گویند که بیچاره و بدبخت شده اند اما مسئولان توجه نمی کنند. این نشان می دهد که در این کشور آزادی بیان است. همانطور که اگر چنین فیلمی از کشور دیگری بیرون بیاید ما حتما می گوییم که خفقان در آنجا شایعه ای بیش نیست.

وی افزود: گرچه در اینجا نقاط حساسی داریم اما واقعیت این است که در ایران خفقان نداریم و می توانیم به راحتی نشان دهیم که ماهیگران محلی ما بیچاره شده اند و همه ماهی دریا را چینی ها می برند و هر چه به فرماندار و استاندار گفتیم توجهی نکرد و اتفاقا پسر فلان کس هم نقشی در این مسئله دارد. همه اینها در یک مستند خوب در می آید و از این جنس اگر الگو بگیریم و یک بسته بیست سی تایی آماده کنیم به نتایج خوبی می رسیم.

تجربه برگزاری کنفرانس افق نو در بیروت

طالب زاده که مدیریت موسسه بین المللی اندیشمندان و هنرمندان مستقل (افق نو) و کنفرانس افق نو را هم به عهده دارد تاکید کرد: بین المللی کردن آثار فرهنگی انقلاب اسلامی وظیفه همه جمهوری اسلامی است و نه تنها جشنواره عمار؛ که البته ظرفیتی است که اغلب دست اندرکاران متوجه آن نیستند. به عنوان مثال ما در تجربه ای که در کنفرانس افق نو داشتیم دیدیم که وقتی آن را در تهران برگزار می کنیم با زمانی که آن را به بیروت می بریم به نتایج بسیار متفاوتی دست می یابیم. چون سفارت امریکا در آنجا است و دیدیم که یک هفته قبل از کنفرانس یک کشتی جنگی امریکایی دو روز در نزدیکی آنجا پهلو گرفت. در طول سه روز برگزاری آن بلینگزلی، معاون خزانه داری امریکا که من را هم تحریم کرده است ، در لبنان حضور پیدا کرده و با همه ذی نفوذان ملاقات داشت. همه امریکاییانی که برای حضور در کنفرانس دعوت شدند اما توسط دولتشان از حضور در آن منع شدند، به افپک شکایت می کنند. در نتیجه سر و صدایی زیادی بلند می شود و انعکاسش از آنچه که در پی برگزاری کنفرانس در ایران شکل گرفته بود، بیشتر می شود.

وی ادامه داد: کنفرانس بعدی را می خواهیم در عراق برگزار کنیم با این سوالات که چرا نباید امریکا به طور کامل از عراق خارج شود و اینکه حتی نباید منطقه سبز داشته باشد. اینها جنبه های صادراتی انقلاب اسلامی است که کمتر به آنها توجه می کنیم. مانند کسی هستیم که بی‌ پول است و می داند اگر به گوشه ای از منزلش برود آنجا را بکند به طلای زیادی دست پیدا می کند اما نه تحقیق می کند که آیا طلایی در آنجا وجود دارد و نه همت می کند که سراغش برود تا دست کم شب را با شکم گرسنه سر نکند. همینطور بی خیال در جمع خودمان مشغول سروکله زدن با هم هستیم.

نشست خبری جشنواره فیلم عمار - نادر طالب زاده

انقلاب ایران جهانی است و رهبری اش را امام زمان به عهده می گیرد

دبیر جشنواره فیلم عمار گفت: امام خمینی (ره) حرف خیلی خوبی زد و گفت انقلاب ایران جهانی است و گرچه مبدائش ایران است اما از اینجا خارج شده و آن زمان رهبریتش با امام زمان (عج) است. همانطور که روزی یمنی ها به سید حسن نصرالله گفته بودند که تو رهبر مایی و او هم گفته بود رهبر من آقا است. واقعیت این است که ما کنترلی بر یمنی ها نداریم و خیلی هم نمی توانیم برایشان کاری کنیم، به جز اندکی حمایت نظامی و آنها حرکتشان را با شیوه خودشان هدایت می کنند؛ اما می بینیم که عاشق ایران هستند و در اصول ما بسیار به هم نزدیکیم و عین برادریم. این جنبه انقلاب اسلامی است که رعشه بر اندام دشمن امی اندازد.

کسی به برد بین المللی آثار ده نمکی توجهی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که ایا از معرفی یک مستند به نمایندگی از سینمای ایران به اسکار راضی بودید گفت: من به عنوان یک ایرانی از اینکه در جشنواره اسکار شرکت کنیم و فیلمی از ایران موفق شود و یک ایرانی به روی سن برود و جایزه بگیرد خوشحال می شوم؛ ولی کاش فیلم هایی که واجد جنبه فلسفی ما و اینکه ایران امروز چرا در این جایگاه است، به آن جشنواره معرفی شود. مثلا فیلم کسانی مثل محمدحسین مهدویان، نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی کیا و یا مهدی جعفری کارگردان بیست و سه نفر می رفت.

طالب زاده افزود: یا حتی یکی از فیلم های مسعود ده نمکی می رفت که کارهایش اتفاقا خیلی صادراتی است و متاسفانه کسی آنها را جدی نمی گیرد. هیچ کس سراغ کارگردان های ایرانی نمی رفت اما پیتر جکسون نویسنده روزنامه کریستین ساینس مانیتور از پانزده سال پیش سه بار سراغ ده نمکی آمده بود و بررسی کرده بود که او کیست و چه ایدئولوژی دارد که این همه سر و صدا کرده است!

سیستم صادرات فیلم از آثار حزب اللهی خوشش نمی آید

وی اظهار داشت: همین فیلم های مسعود ده نمکی را خیلی ها فکر می کنند که نمی تواند جنبه بین المللی داشته باشد در صورتی که اگر زیر نویس شود و به خارج از کشور ارسال شود می بینید که با مخاطب به راحتی ارتباط می گیرد چرا که جنبه ای دارد که بر روح انسان تاثیر می گذارد.

هربار که محفل هفته فرهنگی ایران در هر کشوری گذاشته ایم قطعا فیلم ده نمکی نبوده چرا که او حتما خیلی حزب اللهی است و فیلم حزب اللهی را سیستم صادرات فیلم نمی پسندد در صورتی که اگر فیلم او را بگذارند تازه با امثال این فیلم ها مردم دنیا متوجه می شوند که ایرانی کیست؟ این متاسفانه کچ سلیقگی هنوز هست.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه