English

در نشست خبری جشنواره عمار مطرح شد:

عماری ها سیمرغ ها را درو کرده اند / مستندسازی بی‌ترمز و جهادی یکی از ابزار پالایش است

نشست خبری دهمین دوره جشنواره فیلم عمار با مروری بر آنچه تا کنون اتفاق افتاده وانتقاد از وضعیت سینمای ایران در نپرداختن به موضوعات مهم برگزار شد.

عماری ها سیمرغ ها را درو کرده اند / مستندسازی بی‌ترمز و جهادی یکی از ابزار پالایش است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نشست خبری دهمین جشنواره عمار با حضور نادر طالب زاده دبیر، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری و امین سردارآبادی دبیر اجرایی جشنواره در محل حسینیه هنر برگزار شد.

در ابتدا سردارآبادی به تشریح فعالیت های یکساله این جشنواره پرداخت و گفت : در بخش اکران مردمی عابدان کهنز ، انیمیشن شهر هزار کبوتر ، فیلم کوتاه سوزن از پربیننده ترین آثار مردمی بودند. در کنار این بخش، گعده های راهنما داشتیم که آثار را مورد نقد و بررسی قراردادیم. مخاطبان نیز از آثار عمار استقبال بهتری داشتند.

وی در ادامه در مورد تاریخ افتتاحیه این دوره جشنواره عمار گفت: افتتاحیه عمار روز یازدهم آذر ساعت 18 در سالن سرچشمه (بهارستان ) برگزار می شود و نمایش فیلم های جشنواره از دوازدهم تا بیستم در سینما فلسطین ادامه می یابد.

پس  از آن وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار با قابل اتکا و شوق انگیز خواندن جشنواره عمار گفت: وقتی در سال ۸۹ این جشنواره با ۱۹ فیلم آغاز به کار کرد، کسی فکر نمی کرد به اینجا برسیم و فیلمسازان انقلاب اسلامی محلی برای حضور و بروز آثار خود داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به رشد 25 درصدی تولید آثار گفت: امسال هم در بخش های گوناگون با استقبال بالایی روبرو شدیم وامسال ۲۶۸۳ اثر دریافت کردیم که ۶۲۸ مستند، ۴۰۱ فیلمنامه و ۳۷۶ فیلم داستانی است. در حال حاضر هیات انتخاب کار خود را پیش می برد. برخی از عناوینی که امسال اعلام کردیم همت مومنانه در حوزه جنگ اقتصادی ، ملت قهرمان ، پایش یا پالایش اجتماعی ، حافظه ملی ، رویای ایرانی و ... است. عماری‌های عمدتاً جوان قاعده را شکستند و دوربین را برداشته و به قهرمانان بها دادند و برای آن‌ها فیلم ساختند.

عماری ها جای خالی قهرمان در سینمای ایران را پر می کنند

جلیلی در تشریح برخی بخش ها گفت: ما به آسیب شناسی سینمای ایران پرداخته ایم و به رغم اینکه در مقطعی از پر قهرمان ترین دوران کشور حضور داریم اما نه تنها قهرمان در آثار ما وجود ندارد بلکه خروجی آثار ما ضد قهرمانانه هستند. اما در همین وضعیت عماری های عمدتا جوان این قاعده را شکستند و دوربین این مستندسازان انقلابی، جلوه‌هایی از فضائل ملی و تاریخی ما را به تصویر کشیده‌ و از این قهرمانان فیلم ساخته اند که بر همین اساس در بخش ملت قهرمان آثار خوبی به دست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه در بخش های نقد درون گفتمانی و حافظه ملی در تاریخ سیاسی، اجتماعی نیز آثار خوبی به جشنواره رسیده در مورد بخش قرآنی جشنواره هم گفت: اگر در مجموع عمار، با اشاره مستقیم چیزی از آموزه‌های قرآنی نمی‌بینم اما کل جشنواره را یک جشنواره قرآنی می‌دانیم چرا که معتقدیم هر فیلمی که توصیه‌ای به امر خوب می‌کند، یک فیلم قرآنی است.

نشست خبری دهمین دوره جشنواره عمار

مفسدان در سینمای ایران سهمی دارند اما دانشمندان نه!

جلیلی در ادامه با اشاره به بخش رویای ایرانی جشنواره عمار به انتقاد از سینمای کشور پرداخت و گفت: با اینکه در کشور پیشرفت‌های زیادی می‌بینیم، اما متاسفانه این پیشرفت ها و عوامل آن سهمی در سینمای ایران ندارند و هرچه کشور پیشرفت می‌کند انعکاس آن در سینمای ما کمتر است. در حالی که قاتل‌ها، قاچاقچی‌ها، کارتن خواب‌ها، مفسدین، عرق خورها و... با مواضع گوناگون سهمی در سینمای ایران دارند اما دانشمندان پژوهشگران و متخصصان ایرانی که توانسته اند کشور را به افتخارات بزرگی برسانند جایی بر پرده سینما ما ندارند و همچنان تصویری  از آن‌ها در سینمای ما دیده نمی‌شود. اما ما در جشنواره عمار حرکت هایی برای نمایش این موفقیت‌ها آغاز کرده ایم.

عمار دکوراتیو نیست

پس از آن نادر طالب زاده به تفاوت عمار با بقیه جشنواره ها اشاره کرد و گفت:  این یک جشنواره دکوراتیو نیست و شخصیت خاص خود را دارد و به این سوال بر می گردد که چرا انقلاب کردیم و به اینجا رسیدم. برخی از مستندهایی که ما در عمار اکران می‌کنیم، در بقیه جشنواره‌ها حتی به نمایش هم گذاشته نمی‌شود. اما من در برنامه هایم از مستند های این جشنواره استفاده می کنم و  امیدوارم این آثار باعث تحولاتی شود و کارگردانان، تهیه‌کنندگان و... آن‌ها در تلویزیون دیده و نفس تازه‌ای به تلویزیون دمیده شود.

وی ادامه داد: چند سال پیش دنبال بهانه ای بودم که چرا نباید مردم در حمایت از حق خود اعتراض کنند بدون اینکه به زندان بیفتند و مشکلی برایشان ایجاد شود که خوشبختانه فیلم «داد» این تابو را شکست و بحث اعتراض مسالمت آمیز را مطرح کرد. این فیلم نشان داد که در غرب تظاهرات یک چیز عادی است و این فرهنگ که حق داریم اعتراض کنیم را نشان داد. پس از آن فیلم کاسپین ساخته شد و کسی هم به خاطر آن به زندان نرفت و این مسیر از عمار آغاز شد.  

طالب زاده افزود: مستندسازی بی‌ترمز و جهادی یکی از ابزار پالایش است که از عمار آغاز شد و به تدریج به تلویزیون هم رسید و بیشتر هم خواهد شد در حال حاضر ;i با بحران بنزین روبرو شده ایمT باید ببینیم فیلمسازان چگونه به این موضوع می پردازند و آن را موشکافی می‌کنند.

وی کیفیت و انتخاب موضوع را رئوس تولید یک اثر دانست و اظهار داشت: هر سال که در عمار پیش می رویم این دو مقوله بهبود یافته است. سال گذشته ما اصلا توقع نداشتیم که آثاری با این کیفیت به دست ما برسد. آثاری که حتی می توان آنها را زیرنویس کرده و صادر کنیم. بنابراین به رغم اینکه فیلم سازان ما دوره دیده نبودند اما با افزایش کیفیت روبرو بوده ایم.

توجه به بعد رسانه ای سینما آن را کامل می کند

در ادامه این بحث جلیلی در مورد بحث کیفیت گفت : در مقطعی عده ای معتقد بودند که سینما فقط هنر است و در آن زمان آوینی و مسعود فراستی و مانند اینها خواستند به وجه صنعتی و سرگرم‌کنندگی سینما نیز اشاره کرده و آن را تکمیل کنند. چون می‌خواستند سینمای ایران یک گام دیگر بردارد و وجه صنعتی قربانی وجه هنری نشود، اما به نظر می‌رسد که این وجوه دیگر پاسخگو نیست.

وی افزود: برای مثال صحبت‌های آقای فراستی پاسخ‌گوی همان بخش صنعتی است و جلوتر نیامده است. کیفیت سینمای ایران موقعی ارتقا پیدا می‌کند که وجه رسانه‌ای در آن جدی گرفته شود البته در این چند سال اوضاع بهتر شده است از افتخارات «عمار» این است که به رغم اینکه از نظر دیگران اشکالاتی در فرم داشت، اما مرعوب جوسازی‌های آنها نشده و به بخش رسانه‌ای سینما توجه زیادی داشته است. این در حالی است که فضای سینمای ایران در این رابطه بسیار غفلت کرده است کاری که هالیوود به خوبی آن را انجام می دهد نمونه اش فیلم های جوکر و آرگو که از منظر زیبایی های فرمی فیلم های متوسطی هستند اما درخشش آنها در پرداختن به وجه رسانه ای سینما است.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار در ادامه گفت: خوشبختانه عماری ها توانسته اند در سینمای ایران و جهان هم بدرخشند و خود را به آن ها تحمیل کنند به نوعی که می بینیم محمدحسین قاسمی که در جشنواره دوم و سوم از برگزیدگان جشنواره عمار بوده سال گذشته سیمرغ های فجر را درو می کند. یا محمدهادی حیدری که افتخار انیمیشن ایران است و اکنون اثرش در سینماهای روسیه به روی پرده رفته، در دوره های گذشته عمار حضور داشته است. امیدواریم بچه های انقلاب سینما را به بلوغ برسانند تا ما یک سینمای کامل داشته باشیم.

دعوا بر سر دستکش های ننه عصمت

وحید جلیلی در بخش دیگر این مراسم به بودجه جشنواره اشاره کرد و گفت: در این جشنواره نه تنها جوایز چند سکه نیست بلکه یک یا نیم یا ربع سکه هم نیست. سال گذشته کارت هریه هفتصد هزار تومانی جایزه جشنواره تا صبح روز اختتامیه تامین نشده بود تا اینکه یکی از همکارنمان از محل ودیعه مسکنش آنها را تهیه کرد. امسال جایزه ای که بر سر آن دعوا است دست کش های ننه عصمت است که ماجرایش را همه به خوبی می دانید.

وی ادامه داد: از روز اول اگر می‌خواستیم بر اساس مسائل مالی پیش برویم از همان جلسات اول شکست می‌خوردیم؛ اما تا کنون گاهی از آنچه که مجلس برایمان تصویب می کند یا برخی بودجه هایی که بعضی از نهادها مانند ارشاد که فعلا بودجه ما را قطع کرده است، تامین می شود.

پیوست اقتصادی برای سینمای ایران

جلیلی در ادامه خواستار توجه به آنچه که امکانات مردمی آورده شده  برای بررسی مالی جشنواره عمار شد و گفت: ما در شهرهای بسیار کوچک فاقد سینما شبکه اکران مردمی داریم و حتی با مراجعه به اسیت ما می بینید که برخی از آثار مستند فروشی معادل پنجاه میلیون تومان داشته اند.  در مرحله اول کار عمار ایجاد پیوست اجتماعی برای هنر انقلاب بود و حالا وارد مرحله پیوست اقتصادی شده‌ایم. همین «منطقه پرواز ممنوع» اولین فیلم یک کارگردان، پنج میلیارد فروش می رود در حالی که به ما توصیه می کنند فیلم ها را به اکران نگذارید که کارگردانش با فروش چند ده میلیونی رنجیده می شود.

وی ادامه داد: حال می بینیم که صد برابر آن رقم برای یک فیلم فروش داشته و اگر تماشاچیان آن را هم بررسی کنید می بینید که از همه اقشار به تماشای آن می نشینند. کسانی که ما را نقد می کردند که به کیفیت و مخاطب فکر نمی‌کنیم، حالا بیایند و نظر بدهند. بنابراین برای هنر انقلاب اسلامی و آثاری که مهجور بودند و یا امکان دیده شدن نداشتند، ین امکان را فراهم کرده ایم و امیدواریم با به میدان آمدن مخاطبان جدید، سینمای ما تکانی بخورد.

جلیلی ادامه داد: امروز اگر فیلمی حتی ۲۰ میلیارد تومان فروش کند به معنی رفتن دو میلیون نفر به سینما است؛ در حالی که آمار نشان می دهد که بیش از هفتاد میلیون نفر از مردم ما به سینما نمی روند یا با آن قهر هستند و همه آن به دلایل اقتصادی نیست بلکه دوست دارند در سینما داستانی نزدیک به فرهنگ و ایدئولوپزی خود ببیننند. البته در سال گذشته فیلم هایی همچون رد خون، شبی که ماه کامل شد، متری شیش و نیم  فیلم های خوبی بود که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و حتی برخی از کارگدانان که همیشه آثاری تاریک می ساختند سعی کردند به فیلم های روشن تری رو بیاورند.

تقدیر از سرشار و گاندو

وی سپس به بزرگداشت های این دوره اشاره کرد و گفت: تا کنون برای امیر قویدل، داوود میرباقری، مسعود شجاعی طباطبایی بزرگداشت گرفته ایم و امسال از محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت و پر مخاطب ایران که برخی از آثارش هم دستمایه فیلم ها قرار گرفته است تقدیر خواهیم کرد و تجلیل ویژه از سریال گاندو که کاری استثنایی بود و به دلیل ملاحظاتی حتی در خود تلویزیون هم بایکوت شده است انجام خواهیم داد.

جلیلی افزود: پیش از این هم با تجلیل کارگردانی همچون امرالله احمدجو که سازنده سریالهای بزرگی همچون روزی روزی گاری است به تلویزیون و کارهای خوبش توجه کرده ایم گرچه هنوز هم انتقاداتمان به این رسانه پا برجا است. حتی امسال بخش ویژه برنامه های تلویزیونی داریم که اتفاقا گزینههای خوبی هم دریافت کرده ایم. سال گذشته هم از سریال پایتخت در این بخش تقدیر کردیم و آشتی کارگردان و مدیران صدا و سیما بر روی سن عمار باعث شد تا ما شاهد تولید فصل جدید آن باشیم.

تولید  ۲۱۹۱ فیلمنامه در ۱۰ دوره برگزاری جشنواره

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار ادامه داد: در این ده دوره حدود ده هزار فیلم به عمار رسیده و نوعا هم ناامید هستند که در جایی دیده شوند. تلاش کردیم که با افزودن بخش های تخصصی یا استانی کمی به دیده شدن آنها کمک کنیم. در عین حال ادبیات دراماتیک انقلاب اسلامی و فیلمنامه یکی از نکاتی است که از سوی منتقدین ما و برخی از دستگاه های مختلفی که بودجه هنگفتی در اختیار دارند به طور مشخص  سازمان صدا و سیما مطرح می شود. اما در پاسخ به این نقدها باید گزارش بخش فیلمنامه ما هم شنیده شود.

در این بخش از نشست عباس هادیان با بیان اینکه  در کل به ۲۱۹۱ اثر در ۱۰ دوره برگزاری جشنواره رسیده است، به ارائه گزارشی در این زمینه پرداخت و گفت: جشنواره عمار در دوره دوم فراخوانی برای فیلمنامه می زند که نه فیلم نامه به دبیرخانه می آید. در دوره وم ۱۲۸ اثر و با توجه به این روند رو به رشد، از دوره چهارم مسابقه فیلمنامه نویسی شکل گرفت اما در دوره نهم با یک سیر نزولی مواجه شدیم و  ۳۳۲ اثر به دست ما رسید. اما در دوره دهم ۴۰۰ اثر دریافت کرده ایم.

وی افزود: موضوع فیلمنامه‌ها بسیار متنوع هستند و از تاریخ معاصر تا فرهنگ دهه شصت و امروز را شامل می‌شود و حتی موضوعاتی همچون جبهه مقاومت یا فتنه ۸۸ که در سینمای ایران سانسور شده است را در بر می گیرد که به عنوان مثال ما 58 فیلمنامه با موضوع فتنه 88 دریافت کرده ایم.

این نشان می‌دهد به لحاظ کمی و کیفی قطعاً پیشرفت داشته‌ایم.که اتفاقا از کیفیت بالایی هم برخوردار بود و انتخاب از میان آنها را سخت می کرد. در نهایت 29 اثر برای داوری انتخاب شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی