English

نشست خبری مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد

نشست خبری مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در صدمین روز انتصابش در سالن سینماحقیقت برگزار شد.

 نشست خبری مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج اولین نشست خبری مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی با حضور محمد حمیدی مقدم ، مرتضی رزاق کریمی قائم مقام و معاون مستند مرکز، عباس اسداللهی معاون امور مالی، شیرین نادری مدیر امور بین الملل و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز برگزار شد.

 

شهنام صفاجو در ابتدای این نشست یاد آور شد که امروز صدمین روز انتصاب حمیدی مقدم در سمت مدیر عاملی بوده و او سیزدهمین مدیرعامل این مرکز از بدو تاسیس است و این مسأله با سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت مقارن شده است که می توان آن را به فال نیک گرفت.

پنج حوزه تاثیرگذار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

حمیدی مقدم در ادامه به پنج جایگاه اصلی اثرگذاری مرکز سینمای مستند و تجربی و اهمیت آنها اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی دسترسی به آثار مستند بسیار آسان شده‌است و سازمان می خواهد از این فرصت استفاده کند.

 

وی افزود: سینمای مستند اولین جایگاه تأثیرگذاری مرکز است که پایگاه اصلی برای تولید و حضور بین المللی این گونه سینمایی ایران است. تنوع ژانری و پرداختن به مستندهای علمی و ورزشی از اهداف ما است.  

حمیدی مقدم ادامه داد: دومین جایگاه مهم برای ما حوزه انیمیشن است. سینمای انیمیشن با توجه به هنر صنعت بودنش اهمیت دارد. مهمترین حمایت مرکز از انیمیشن کوتاه خلاق و تاثیر گذار است و نگاه به آمار نشان می دهد که در هر ماه یکی از محصولات مرکز در جشنواره های دنیا می درخشد.

وی افزود: سومین جایگاه، فیلم های تجربی است که گاه از این مرکز رفته و آمده است و اکنون با حمایت رییس سازمان و مدیر سابق مرکز، به اینجا برگشته و در فضایی که اینگونه آثار جذب سینمای بدنه نمی شوند مورد حمایت مرکز قرار می گیرند.

مدیرعامل مرکز گسترش مستند و تجربی گفت: چهارمین جایگاه، تحت تاثیر نگاه سازمان و براساس این مطلب که ایران تهران نیست، اقدام به تأسیس خانه های مستند کرده ایم و با تأسیس پنج خانه مستند پاسخگوی اشتیاق و علاقه فیلمسازان شهرستانی هستیم.

وی در پایان بخش اول سخنانش گفت: پنجمین جایگاه درگاه و محل عرضه فیلم های مستند یعنی جشنواره فیلم حقیقت است که بزرگترین و معتبرترین جشنواره مستند در خاورمیانه است که شامل اتصال به پی او دی و تولید یک برنامه تلویزیونی است

انتشار شیوه نامه حمایتی

مدیرعامل مرکز گسترش مستند و تجربی ادامه داد: انتشار شیوه نامه حمایتی ما که در مرحله آزمایشی و قابل تغییر است، با این نشست همزمان شده است که در آن در حوزه های مستند، انیمیشن و تجربی و حتی روابط رفت و برگشت پول در خانه های مستند قابل رصد و بررسی است. از ویژگی های آن این است که این شیوه نامه آنلاین است و با پروفایل هر کاربر امکان دیدن طرح های ارائه شده در هر دوره وجود دارد. در واقع با این روش از ارائه طرح های مشترک و تکراری در دوره های مختلف مدیریتی جلوگیری می شود.

حمیدی مقدم در پاسخ به سوالی در مورد توجه به موضوعات قرآنی گفت: در اولویت های ارائه شده در شیو نامه توجه به موضوعات دینی و ایرانی اسلامی در اولویت اصلی ما است اما با تاکید بر نگاه فاخر هنری تولیدی مستند است.

دورخیز فیلم سینمایی لاله برای جشنواره فیلم فجر 38

وی در مورد وضعیت فیلم لاله گفت: با تصویب هیأت مدیره مرکز مستند تجربی با تعیین یک مسئول، قرار شد فیلم لاله از سر گرفته شود و با توجه به اینکه یک سرمایه راکد از دست رفته داشتیم و باید آن را احیا می کردیم، بنابراین تولید آن در سال ۹۸ با تهیه کنندگی تورج منصوری شروع شد و سه چهار روز پیش تصویربرداری اش به اتمام رسید و امیدواریم که در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

حمیدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش در مورد پروژه لاله افزود: آغاز تولید پروژه به معنای حل مشکلات است این فیلم سرمایه گذاری نداشته و بخش اعظم سرمایه اولیه آن وزارت ارشاد و مرکز بوده و ما مالک صددرصد لاله هستیم. با تشکیل شورای حکمیت اختلاف ها کنار رفت و با دستور هیات امنا و نظر گروه کارشناسی، تولیدش از سر گرفته شد و بعد از انجام تدوین با اثری روبرو هستیم که می تواند قابل بررسی و قضاوت باشد که شاید اکران شده یا نشود اما تکلیف سرمایه آن روشن می شود.

پاتوق فیلم مستند در چارسو

مدیرعامل مرکز گسترش مستند و تجربی در پاسخ به دغدغه اکران فیلم مستند گفت: بعد از برگزاری سینما حقیقت یک پاتوق فرهنگی به عنوان روز مستند در پردیس چارسو برپا خواهیم کرد و با تلویزیون نیز وارد مذاکراتی برای نمایش آثار مرکز شده ایم. در عین حال محصولات مرکز از چند روز پیش وارد عرضه در عرصه وی او دی شده است که می تواند مستندها را از حالت جشنوارهای درآورد.

حمیدی مقدم در پاسخ به سوالی در رابطه با نمایش آثار مستند در عرصه بین المللی گفت: سینمای مستند ما در کشورهای همسو و دارای منافع مشترک شناخته شده نیست و در حال حاضر برای یافتن اسپانسر و طرف های برگزار کننده هفته فیلم در کشورهای دیگر هستیم. نمایش  زیست واقعی ایرانیان، ایجاد ارتباط مستند سازان ما با بازارهای جهانی و تولید مشترک از دستاوردهای آن می تواند باشد. طراحی و استراتژی مشخص با هدف بازگشت سرمایه در اولویت ما است.

وی تاکید کرد: حضور در بازارهای بین المللی بیشتر از فستیوال ها برای این دوره مرکز اهمیت دارد.بر همین اساس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل برند بوده و اهمیت نشان آن، پخش آثار خود را به عهده می گیرد. وضعیت ما در نمایش آثارمان در جشنواره ها خوب است اما وضعیت فروشمان خوب نیست.

حمیدی مقدم تاکید کرد ما از توزیع کنندگان فعال و با انگیزه در حوزه انیمیشن کودک و نوجوان و مستند داستانی و تجربی به طور حداکثری حمایت می کنیم و سهم بیشتر فروش را به آنها می دهیم. شما اکنون می بینید که فیلمی مانند دلبند در بیش از صد جشنواره حضور پیدا کرده اما ما باید از مرز خبر بگذریم و به رفت و برگشت پول برسیم.

مدیرعامل مرکز گسترش مستند و تجربی تصریح کرد: عده ای فکر می کنند که یک مرکز فرهنگی هنری فقط باید پول را در حمایت از دست بدهد؛ اما ما موظف به حفظ و افزایش پول برای حمایت بیشتر هستیم. بنابراین انتشار فیلم در فضای وی او دی هم برای فیلمساز برگشت دارد و هم مرکز که می تواند انگیزه فیلمسازان را بالا ببرد. 

وی در ادامه اعلام کرد: اولین برنامه تلویزیونی مرکز گسترش با عنوان سینما حقیقت شکل می گیرد که موفقیت بزرگی خواهد بود.

حمیدی مقدم در مورد حمایت از انیمیشن تشریح کرد: حمایت اصلی ما از انیمیشن های کوتاه بدون حامی و مستقل بوده که مهمترین و هنری ترین بخش انیمیشن است. مرکز در راستای کشف استعدادها آنها را به سمت ورود به بخش صنعتی هدایت کنیم.

پردیس سینمایی چارسو محل برگزاری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت

او در مورد تغییرات احتمالی جشنواره مستند گفت: جشنواره سینما حقیقت در فرم و اجرا تغییراتی خواهد کرد و در جذب مخاطب تخصصی تأکید بیشتری خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد ابعاد بین المللی این رویداد را گسترش دهیم.

وی در مورد استراتژی این جشنواره هم گفت:جشنواره سینما حقیقت به ویژه ترین و عریان ترین مستندهای مستندسازان کشور می پردازد و آن را تخصصی ترین محل عرضه و آسیب شناسی است و دارای استراتژی مشخص خواهد بود.

مدیرعامل مرکز گسترش مستند و تجربی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص محل برگزاری جشنواره سینماحقیقت در این دوره گفت: با توجه به تجربه صورت گرفته در سه دوره گذشته و بازخورد خوب مخاطب محل برگزاری جشنواره کماکان پردیس سینمایی چارسو خواهد بود و اولویت اول ما است. تغییرات مد نظر در فرن، در نحوه ورود به سالن ها و اکران فیلم ها صورت خواهد گرفت.

وی افزود: گرچه مدیریت پردیس ملت هم پیشنهادات خوبی داده که شاید در سالهای آتی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان بخش پرسش و پاسخ در مورد بخش آوینی جشنواره سینماحقیقت گفت: به هیچ وجه بنای مرکز بر تکثیر جشنواره های خودش نیست و قرار گرفتن بخش جشنواره شهید آوینی ذیل جشنواره سینماحقیقت فکر درستی بوده تا تقویت شود و انرژی بیشتری از دست نرود.

تشکیل خانه مستند در پنج استان

در بخش دیگری از نشست حمیدی مقدم در مورد فعالیت موازی خانه های مستند با دفاتر انجمن سینمای جوان گفت: پرداختن به مستندسازان حرفه ای که از انجمن سینمای جوان منفک شده اند و شاید با تلویزیون های استانی همکاری می کنند نیازی بود که توسط خانه های مستند در چند استان پاسخ داده شده است.

مرتضی رزاق کریمی هم در مقایسه دفاتر انجمن سینمای جوان و خانه های مستند گفت: این خانه ها تنها به تولید خلاصه نمی شوند بلکه به عنوان مراکز صنفی هم فعالیت خواهند داشت.

نظارت بر عملکرد مالی موسسه هنر و تجربه

 مدیرعامل مرکز گسترش مستند و تجربی در مورد فعالیت این مرکز در حوزه فیلم های تجربی گفت: ما به دنبال جریان سازی سینمای متفاوت هنری و تجربی در نبود تنوع ژانر در سینمای ایران است که می توانیم به فیلمسازانی که بعد از تجربه ساخت دو سه فیلم،  زبان جدیدی در سینما دارند در صورت موافقت با طرح آنها، برای ساخت اثرشان کمک کنیم.

حمیدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به اینکه موسسه هنر و تجربه ایرانیان مستقل است فعلا به صورت مستقیم با سازمان سینمایی در ارتباط است و ما از چند ماه پیش به عنوان ناظر مالی عمل می کنیم آنها تنها اکران کننده فیلم های تجربی هستند و تولید با ما است.

تشکیل آرشیو ملی فیلم مستند

محمد حمیدی مقدم به عنوان حسن ختام این نشست خبر داد: به زودی اولین آرشیو ملی برای استفاده پژوهشگران، محققین و فیلمسازان و اهالی رسانه در قالب یک کتابخانه ویدئویی از کلیه تولیدات مرکز از بدو تاسیس تا کنون ایجاد خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه