English

تهیه کننده و کارگردان «خان بی بان»:

وضعیت نابسامان حفظ و حراست معماری همدان را روایت کردم

«خان بی بان» روایتگر وضعیت نابسامان حفظ و حراست از تاریخ عمیق همدان به ویژه در حوزه معماری و شهرسازی است.

وضعیت نابسامان حفظ و حراست معماری همدان را روایت کردم

ناصر شعبانی، تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند «خان بی بان» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج درباره ایده و روند ساخت فیلم مستند خان بی بان اظهار کرد: در سال 91 تحقیقی با نام اکباتان، شهر گمشده داشتم اما به دلیل عدم تامین بودجه، به مرحله ساخت فیلم نرسید. سال گذشته که بحث تاریخ شهری همدان مطرح شد، تحقیق مذکور بازیابی شد و مقدمه ای شد برای پژوهش های جدید و در ادامه ساخت مستند «خان بی بان». خان بی بان به خانه ای بی صاحب و نگهبان اشاره دارد که منظور همدان و تاریخ آن است. این فیلم در چهار فصل تولید شد و در مجموع 200 دقیقه است.

وی افزود: فصل اول به دوره قبل از ماد ها تا دوره قاجار می پردازد. فصل دوم از دوره قاجار تا عصر حاضر است. فصل سوم مربوط به نوع شهرسازی همدان و فصل چهارم، بررسی معماری روستایی همدان است. و آنچه در جشنواره سیما شرکت یافته، فصل اول این مجموعه است. حدود 2 سال پژوهش کار زمان برد و مرحله تولید نیز یک سال و نیم طول کشید. مرحله تدوین ، گرافیک و ساخت انیمیشن هم حدود یک سال زمان برد؛ و البته مرحله فنی تدوین سه فصل آخر همچنان ادامه دارد.

شعبانی درباره پیشینه و سبقه هنری خود گفت: در سال 1362 در همدان متولد شده ام. فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده صدا و سیما هستم. و از سال 1378 وارد سینمای جوان شدم. هجده کار کوتاه، بلند و نیمه بلند در حوزه های داستانی و مستند ساخته ام و در زمینه های کارگردانی، تدوین، نویسندگی و تهیه کنندگی تدریس می کنم. از جمله فیلم هایی که ساخته ام می توانم به مجموعه مستند علم و زندگی که از شبکه های مختلف سیما پخش شد، مجموعه مستند دیار من، مستند دستی در خاک، مستند روایت آزادی، و مستند واگیر سیاه اشاره کنم.

سازنده این فیلم مستند در خصوص معرفی عوامل ساخت فیلم گفت: تدوین کار توسط میلاد شعبانی و همراهی خودم انجام شد، گوینده فیلم هم استاد داوود نماینده بودند، صدابرداری کار به عهده محمرضا طهماسبی و دانیال جلالی بود، ساخت انیمیشن را میلاد شعبانی، امید سیف و مهدی برق زدگان انجام دادند. طراحی کانسپت، لوگو و تصویرسازی به عهده رضا شعبانی بود، تصویربردار کار خودم بودم و دستیار تصویر روح الله بابایی بود و دستیار تدوین هم خانم غزل مسلمی فرا بودند. 

*انتقادات زیادی به جشنواره مستند سیما وارد است

 ناصر شعبانی در خصوص جشنواره مستند سیما افزود: علیرغم جنبه های مثبتی که در جشنواره وجود دارد اما در سال های گذشته رغبتی برای حضور در آن نداشتم و امسال اولین دوره ای است که در جشنواره مستند سیما حضور دارم. انتقادات زیادی بر این جشنواره وارد است. اولا هیات انتخاب و هیات داوران از ابتدای جشنواره برای فیلمسازها چندان مشخص نبود. ثانیا پخش تلویزیونی برای ارائه آثار به جشنواره های دیگر مشکل ایجاد می کند و ممکن است فیلم اکران های دیگر را از دست بدهد. برای این مساله بهتر است بخش هایی از فیلم در تلویزیون اکران شود و پخش کامل اثر در فضای محدود تر به نمایش در آید. ثالثا جایزه ای با عنوان ساخت فیلم بعدی انگیزه چندانی برای فیلمساز ایجاد نمی کند. چرا که اغلب فیلمسازان از این راه به امرار معاش می پردازند و حرفه آنها فیلمسازی است، لذا جایزه نقدی اثر مطلوب تری خواهد داشت. اگر این موارد اصلاح شود، پرستیژ و جایگاه جشنواره نیز بهتر خواهد شد.

کارگردان فیلم مستند «خان بی بان» در ادامه خاطر نشان کرد: جشنواره هنوز آنطور که باید و شاید در میان مردم جا نیفتاده و بسیاری از مخاطبین سیما از وجود آن بی اطلاعند. تبلیغات جشنواره خیلی کم است و از فرصتی که شبکه های دیگر در معرفی جشنواره می توانند ارائه کنند استفاده نشده است. انعکاس اخبار جشنواره هم چندان مطلوب نیست.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از پانزده تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «خان بی بان» نیز روز یکشنبه سوم شهریور ماه از تلویزیون پخش شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه