English

دبیر دومین جایزه ارغوان در گفتگو با خبرگزاری موج:

هدفمان کشف استعدادهای جوان و رزومه دار کردنشان است

اوژن حقیقی گفت: ناشران ترجیح می دهند با نویسندگان شناخته شده کار کنند بر همین اساس جایزه ای را طراحی کردیم تا بتواند نویسندگان جوان را دارای رزومه کند.

هدفمان کشف استعدادهای جوان و رزومه دار کردنشان است

اوژن حقیقی دبیر دومین دوره جایزه ارغوان، به خبرنگار ادبیات خبرگزاری موج گفت: من دوست ندارم خود را موسس این جایزه بنامم؛ چرا که طرح اولیه را من دادم؛ اما به همراه یک شورای سیاستگذاری با حضور اساتیدی همچون ابراهیم حقیقی ، امیر اثباتی ، بهرنگ تنکابنی و آرش صادقی آن ایده را پروراندیم و مسابقه ادبی ارغوان را تاسیس کردیم.

وی در مورد دلیل توجه این مسابقه به داستان کوتاه به طور اختصاصی گفت: زمانی که من کتابم را منتشر می کردم، متوجه شدم که برای جوانان بسیار سخت است که وارد عرصه نشر شوند و مورد توجه ناشران قرار بگیرند. با توجه به قیمت کاغذ و هزینه های چاپ و نشر، ناشران ترجیح می دهند که با نویسندگان شناخته شده کار کنند تا نویسندگان جوان و گمنام.

این نویسنده افزود: بر همین اساس، به ذهنم رسید که خوب است که ما برای قصه اولی ها و کسانی که کتاب چاپ شده ای ندارند، یک مسابقه برگزار کنیم و جایزه اصلی آن، این باشد که کتاب ده نفر برتر را منتشر کنیم. در واقع جایزه اصلی این مسابقه این باشد که این نویسندگان جوان را دارای یک رزومه کند.

حقیقی در مورد جوایز این مسابقه تشریح کرد: ما علاوه بر نشر کتاب ، حمایت های دیگری هم داریم، از جمله این که این ده نفر را به کلاس نویسندگی در یک موسسه فرهنگی هنری داخلی می فرستیم تا مهارت هایشان تقویت شود. ضمن اینکه برای نفر اول جایزه نقدی و تندیس هم داریم. ولی باز هم تاکید می کنم که اصلی ترین جایزه این است که این دوستان جوان دارای یک کتاب می شوند.

وی در مورد نحوه انتشار کتاب برگزیدگان و تیراژ آن گفت: این یک جایزه سالانه است که سال گذشته نشر مرکز از ما حمایت کرد و آثار منتخب را منتشر کرد و امسال نیز همین نشر، این کار را به عهده گرفته است. این کتاب ها، مانند دوره قبلی، در همین سال منتشر می شوند و تیراژی بین هزار تا سه هزار جلد خواهند داشت.

دبیر جایزه ارغوان در مورد شرایط حضور در این مسابقه گفت: ما دو معیار اولین اثر و سن زیر سی سال را داریم و اینگونه نیست که هر کسی اولین اثرش را بتواند برای این مسابقه ارسال کند. در واقع ما هدفمان را بر «کشف استعداد جوان» گذاشتیم. به هر حال جوایز دیگری در کشور هستند که افراد بتوانند بدون این محدودیت ها، در آنها شرکت کنند.

حقیقی در مورد فلسفه تعیین موضوع برای هر دوره گفت: ما از اینکه برای این جشنواره بنویسند استقبال می کنیم؛ و همه این فعالیت ها برای این است که نویسندگان جوان دست به قلم شوند؛ نه اینکه داستانی را که چند سال پیش نوشته اند به این مسابقه ارسال کنند، بلکه با توجه به موضوع، اقدام به خلق اثری جدید کنند.

دبیر دومین جایزه ارغوان در مورد هیات انتخاب و معیارهای داوری این جایزه گفت: ما یک هیات انتخاب شامل آقایان فرهاد توحیدی و محمد چرمشیر و خانم ها مهسا محب علی، فرشته عنبری و سپیده شاملو داریم که از بین آثار رسیده، سی اثر را برای داوری به هیات داوران متشکل شامل خانم لیلی گلستان و آقایان احمد پوری و حسین سماواتی می سپارند. برای داوری هم ما برگه های داوری را در اختیار داوران قرار می دهیم اما طبیعتا مثل هر داوری دیگری،سلیقه و پارامترهای متعدد دیگری هم در قضاوت داوران دخیل است. اما ما از تمام امتیازات داده شده مراقبتو بر اساس یک معدل گیری از امتیازات نتایج را اعلام می کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه